Oogarts: meer ongelukken met carbid door vuurwerkverbod

Babiloot

VWC lid
Het aantal ongelukken met carbidschieten gaat waarschijnlijk toenemen, nu er een verbod is op vuurwerk, vreest de Rotterdamse oogarts Tjeerd de Faber. Het afschieten ervan zou net als afsteken van vuurwerk verboden moeten worden, vindt hij.
"Als nu iedereen carbid gaat afschieten, hou ik mijn hart vast. Ik vermoed dat we meer verwondingen gaan zien", waarschuwt de arts en bekend tegenstander van vuurwerk.
Sinds het vuurwerkverbod is er een run ontstaan op carbid. Op het platteland is carbidschieten al heel lang populair, maar volgens vuurwerkhandelaren wordt het nu ook veel gekocht door onervaren mensen uit de stad.
Carbidschieters stoppen een brok carbid in een melkbus, maken de stof een beetje nat en sluiten de bus dan af. Er vormt zich een gas, dat via een klein gaatje in de bus wordt aangestoken. Dat veroorzaakt een flinke explosie, waardoor de afsluiting van de bus tientallen meters weg kan schieten.
Ongelukken met carbid leveren volgens De Faber meestal verbrandingen en verwondingen aan de ledematen op. "We zien deze patiënten in de oogheelkunde een stuk minder, maar het komt wel voor. Vooral als het carbid in het gezicht explodeert", aldus de oogarts.
Hij benadrukt dat als mensen carbid gaan afschieten, ze dit op een open plek doen. "Als je dat midden op straat gaat doen, dan gaat het natuurlijk fout. Alleen al de schokgolf van zo'n explosie. Behalve dat er ruiten aan diggelen gaan, gaat dat door je hele lichaam. Dat is natuurlijk slecht voor onder meer je oren", zegt De Faber.

Bron dagblad010

Goh verrassende reactie dit...hadden we helemaal niet zien aankomen.
Dit nieuwsbericht had ik een week geleden al voor ze kunnen schrijven.

Als je dat midden op straat gaat doen, dan gaat het natuurlijk fout. Alleen al de schokgolf van zo'n explosie. Behalve dat er ruiten aan diggelen gaan
Nou de drie melkbussen die ieder jaar bij ons vlak voor het huis liggen hebben anders nog nooit een raam gekost.

gaat dat door je hele lichaam.
Yup :D

Dat is natuurlijk slecht voor onder meer je oren"
Daar heb je dus oordoppen voor.

Tjeerd de Faber

Daar istie weer, weer aandacht tekort zoals ieder jaar. Eindelijk is vuurwerk verboden waar hij al jaren voor pleit, is dat genoeg? Nee natuurlijk niet, meneer zoekt meteen het volgende om over te huilen. Ik begin eerlijk gezegd wel een soort van medelijden met dit soort mensen te krijgen.

Door het vw verbod zal er meer illegaal afgestoken worden. Ook carbid.
Dit zal voor extra gewonden gaan zorgen, veeeel meer dan bij legaal knal- en siervuurwerk, als er geen verbod zou zijn.
M.a.w. dit vw verbod zal desastreuze gevolgen hebben, en er zullen onder de politici na 1 januari zeker koppen gaan rollen. Daar heb ik geen waarzegger of glazen bol voor nodig.
Moet je de vuurwerktraditie maar niet tarten.

Die gozer houdt echt niet van z'n werk hè. Verlos die man toch ns. Ik dacht dat ie al met pensioen was maar blijkbaar heeft Achmea moeite een andere evenzure pruim te vinden.

LIeve Tjeerd,

Ik wil je graag uitnodigen voor Oud en Nieuw. Waar we dit vieren met een groep erg gezellige mensen, wat spelletjes, een klein drankje op de avond, lekker eten, vuurton, een hoop vuurwerk, spelende kinderen die er erg van genieten, volwassenen die keurig voorzorgsmaatregelen nemen om alles veilig te laten verlopen, brilletjes, lontjes, potjes staan vast. Een straat die uitloopt en samen geniet van de sfeer en alles wat de lucht in gaat. Speciaal voor jou heb ik een stoel neergezet achter het raam. Daar kan je lekker veilig naar al die blije gezichten kijken.

Ik kijk uit naar je reactie!

• Like
Waarderingen: Kees
Wel achter het raam nog oordopjes in doen, veiligheidsbril op en een grote knuffelbeer op schoot zetten.

Back
Bovenaan