Onveilig gevoel na uit elkaar geklapte cake.

Mavcovic

VWC lid
Vorig had ik alles goed voor elkaar. Ik had de ruimte en schoot alles op 35 meter afstand. Ook had ik alleen maar projecten waardoor alles goed vast stond.

Dit jaar stond ik in een veel kleinere straat met veel bomen waardoor projecten en w-shapes niet mogelijk waren. Ik moest echt goed naar boven kijken om een vrije doorgang voor de bombettes te regelen.

Dit ging goed. Niks kaatste via de bomen naar beneden.

Wat niet goed ging was dat ik verschillende cakes had die te laag knalden. Een cake had die omviel. 2 cakes die tussen bakstenen stonden maar nog maar net overeind stonden toen ze klaar waren, scheef tussen de tegels. En de belangrijkst: een grote zware 500 grammer die uit elkaar plofte en precies richting ons de bombettes lanceerde. Het was echt rennen geblazen! Ik vond het een erg nare ervaring. Niet zozeer voor mijzelf maar wel voor de mensen die door 'mijn vuurwerk' in de problemen kwamen.

Na deze gebeurtenis was ik wel weer klaar met het vuurwerk dit jaar.

Mijn vraag is: hoe gaan jullie met dit soort dingen om en hoe motiveer je jezelf om weer veel vuurwerk te gaan schieten volgend jaar.

Voor mijn eigen gevaar maak ik mij niet druk, maar over de veiligheid van omstanders maak ik mij wel enorm druk.

Dat is altijd vervelend, hier gingen een paar schoten van de Screw omlaag en de straten in (kruispunt als stookplek), gelukkig niet richting de grote groep omstanders. Toch even gevraagd of alles goed ging waar ik een boeket echt ín de straat zag klappen, de mensen waren geschrokken, toch even naar binnen gelopen, maar niets aan de hand. Waarderen het dat je er dan toch even naar vraagt, kwamen aan het eind nog de complimenten geven voor de hele avond, ondanks het voorvalletje, kan gebeuren.

Tegenwoordig deel ik altijd brillen uit voordat ik ga afsteken, waarderen ze allemaal. Stook het op veilige afstand, geen mensen in de buurt, zet alles vast en zet voor de zekerheid altijd iets (een box) ervoor of erachter dat áls hij klapt, het niet die kant op zal gaan. Tevens pak ik bij twijfel altijd een losse kooi, valt ie om of knalt ie, zit ie in een kooi. En dat werkt goed, helaas ook meegemaakt dus, maar netjes de klappen in de kooi.

Als jij er alles aan doet om het zo veilig mogelijk te maken en daarmee leuk voor de omstanders, zullen ze dit waarderen. Je kunt niet alles uitsluiten, maar mensen nemen je het niet of minder snel kwalijk als er iets gebeurt, zolang er geen gewonden zijn natuurlijk.

Volgend jaar dus weer lekker je ding doen en genieten!

Dat is altijd vervelend, hier gingen een paar schoten van de Screw omlaag en de straten in (kruispunt als stookplek), gelukkig niet richting de grote groep omstanders. Toch even gevraagd of alles goed ging waar ik een boeket echt ín de straat zag klappen, de mensen waren geschrokken, toch even naar binnen gelopen, maar niets aan de hand. Waarderen het dat je er dan toch even naar vraagt, kwamen aan het eind nog de complimenten geven voor de hele avond, ondanks het voorvalletje, kan gebeuren.

Tegenwoordig deel ik altijd brillen uit voordat ik ga afsteken, waarderen ze allemaal. Stook het op veilige afstand, geen mensen in de buurt, zet alles vast en zet voor de zekerheid altijd iets (een box) ervoor of erachter dat áls hij klapt, het niet die kant op zal gaan. Tevens pak ik bij twijfel altijd een losse kooi, valt ie om of knalt ie, zit ie in een kooi. En dat werkt goed, helaas ook meegemaakt dus, maar netjes de klappen in de kooi.

Als jij er alles aan doet om het zo veilig mogelijk te maken en daarmee leuk voor de omstanders, zullen ze dit waarderen. Je kunt niet alles uitsluiten, maar mensen nemen je het niet of minder snel kwalijk als er iets gebeurt, zolang er geen gewonden zijn natuurlijk.

Mooie tips kan ik hieruit halen voor volgend jaar :thumbup:

Voor mij hetzelfde. Vooraf stel ik brillen beschikbaar, als ze dat niet willen zeg ik erbij dat het eigen risico is. Zet iedereen op minimaal 10-15 meter. En gebruik 2 vuurwerkgrips, van die klemmen. Ideaal spul, kosten paar euro. Geeft mij ook een veilig gevoel!

Ik wilde ook een vuurwerkgrip kopen. Helaas was ik dat vergeten toen ik eenmaal in de winkel was. Daarna maar besloten die bakstenen te gebruiken. Maar dat was niet voldoende.

Overigens hebben alle omstanders gezegd dat ik me niet teveel druk moet maken omdat het allemaal goed is afgelopen.

Ik heb dit jaar ook brilletjes klaargelegd voor de gasten, en de meesten hebben hem dan ook op gehad. Uiteraard kan je niet voorkomen dat de buren er geen dragen. Ik heb geen klem of stenen gebruikt bij cakes die ik niet 'vertrouwde', maar een afgestoken cakebox ervoor gezet en dat ging prima. Ook zet ik altijd mijn volgende cake 'achter' eerder afgestoken cakes. Mocht hij alsnog omvallen, dan ketsen de bombettes tegen het karton omhoog en belanden ze minder waarschijnlijk in het publiek.

Pijlen zet ik overigens altijd (een klein beetje, circa 65-75 graden) schuin, nooit recht omhoog, dat vind ik te onvoorspelbaar.

Ik denk dat het vooral een leermoment is. Voor zowel jezelf als voor de omstanders. Legaal consumenten vuurwerk is helaas nog niet op het niveau dat het zou moeten halen. Als omstander die graag buiten kijkt, moet vooral ook aan zijn/haar eigen veiligheid denken. Want zoals je ziet, zelfs met maatregelen (stenen) kan het nog fout gaan. Dat is niet jouw schuld, maar de schuld van gebrekkig consumenten vuurwerk.

Dit zijn inderdaad altijd vervelende dingen. In voorgaande jaren heb ik ook een paar cakes gehad waarbij de lading op de grond ontplofte. Vorig jaar had ik ook een flinke 500 grams waaier die ontplofte en recht onze kant op kwam waar ik ook behoorlijk van ben geschrokken. Verder ook weleens een 40 grams pijl van iemand 50 meter verderop, die door een omgevallen fles over de grond scheerde, van dichtbij zien ontploffen.

Het blijft mensenwerk en dus is een foutje, zowel bij het afsteken als bij de productie zo gemaakt. Om die reden ben ik dit jaar ook begonnen met het uitdelen van veiligheidsbrilletjes. Ziet er niet erg mooi uit maar je hebt er geen last van en het geeft je toch een wat fijner gevoel. Ook bouw ik een muurtje tussen de cakes en het publiek voor het geval er een cake omvalt.

Overigens nergens last van gehad dit jaar, alles deed het perfect.

Het blijvende vervelende dingen, ook één van de weinige facetten waar je geen controle over hebt. Als er een cake uit elkaar knalt, eerst even kijken of er niemand gewond is / schade is. Toch weerhoud het mij er niet van om te stoken.

uitsluiten van de gevaren is de beste manier om door te kunnen gaan .

de genoemde kooi manier is een fijn gevoel , dat als er iets omvalt het i i g op de plek van stoken blijft en niet naar publiek kan gaan.

en goedkopere maar wel iets minder degelijke oplossing is om gewoon een kartonnen doos te gebruiken om daar cakes in te stopen , die hoger is dan de cake zelf.

en laatste goedkoopste oplossing is om de cakes die je afsteekt tussen andere cakes te bouwen , zodat deze klem staat , en mocht er iets gebeuren dat die alsnog min of meer in zijn perken blijft.

Kan ik me inderdaad wel in vinden. Loop me altijd bij de eerste 4-5 potten druk te maken of er geen schoten blijven zitten (waardoor cake ontploft) etc. Maar als je dat gaat doen, is er geen lol aan. Daarna gewoon lekker gaan genieten en niet teveel nadenken. Als het dan fout gaat, is het wel effe k*t. Het jaar erop gewoon weer met dezelfde instelling erin gaan, en het wel weer zien :D

Ik wilde ook een vuurwerkgrip kopen. Helaas was ik dat vergeten toen ik eenmaal in de winkel was. Daarna maar besloten die bakstenen te gebruiken. Maar dat was niet voldoende.

Overigens hebben alle omstanders gezegd dat ik me niet teveel druk moet maken omdat het allemaal goed is afgelopen.

Een grote lijmtang werkt ook goed.

Ja dat zeggen ze onder het genot van een glaasje. Als er een bombette in hun bek knalt staan ze waarschijnlijk als eerste naar de afsteker te wijzen.

Vorig had ik alles goed voor elkaar. Ik had de ruimte en schoot alles op 35 meter afstand. Ook had ik alleen maar projecten waardoor alles goed vast stond.

Dit jaar stond ik in een veel kleinere straat met veel bomen waardoor projecten en w-shapes niet mogelijk waren. Ik moest echt goed naar boven kijken om een vrije doorgang voor de bombettes te regelen.

Dit ging goed. Niks kaatste via de bomen naar beneden.

Wat niet goed ging was dat ik verschillende cakes had die te laag knalden. Een cake had die omviel. 2 cakes die tussen bakstenen stonden maar nog maar net overeind stonden toen ze klaar waren, scheef tussen de tegels. En de belangrijkst: een grote zware 500 grammer die uit elkaar plofte en precies richting ons de bombettes lanceerde. Het was echt rennen geblazen! Ik vond het een erg nare ervaring. Niet zozeer voor mijzelf maar wel voor de mensen die door 'mijn vuurwerk' in de problemen kwamen.

Na deze gebeurtenis was ik wel weer klaar met het vuurwerk dit jaar.

Mijn vraag is: hoe gaan jullie met dit soort dingen om en hoe motiveer je jezelf om weer veel vuurwerk te gaan schieten volgend jaar.

Voor mijn eigen gevaar maak ik mij niet druk, maar over de veiligheid van omstanders maak ik mij wel enorm druk.

Vond ook wel dat veel cakes erg laag klapten. Nu sta ik altijd in een weiland met het publiek op ruime afstand, waardoor het geen enkele problemen oplevert of een gevoel van onveiligheid. Maar als ik er aan denk dat je zoiets in smalle straatjes af moet steken... Wat dat betreft vind ik de strenge controles op veiligheid van producten niet echt overbodig. Denk aan afwijkingen in schietrichtingen van spinning tails of sterren die tot op de grond komen. Vind dat importeurs er ook naar moeten streven om veilig vuurwerk te leveren. Zo vind ik het toevoegen van voetjes aan (kleine) cakes geen overbodige luxe. Even vastzetten tussen stenen of cakes is eenvoudig, maar gebeurt vaak niet.
Afkeur op harde burst gaat natuurlijk ver, maar de andere punten die ik hierboven noem hebben toch echt wel te maken met veiligheid en een vuurwerkbril is dan niet altijd genoeg.

Ik had al expres geen spinning tails en fluiters op deze lokatie geschoten omdat die wat minder betrouwbaar zijn wat betreft schietrichting.

Veiligheidsbril op.
Afstand houden.
Zet vuurwerk vast met vuurwerkklem.

Bij klachten; contact opnemen met verkooppunt, die neemt vervolgens contact op met importeur.
Ik heb weleens een klacht gehad over vuurwerk, contact met fietsenmaker, vervolgens tegoedbon per post van importeur.

Altijd bewust van zijn waar je mee bezig bent en eventuele risico's zo veel mogelijk vermeiden.
De tips die hier al vernoemd zijn zullen de kans dan ook al stukken kleiner maken.
De kans blijft altijd bestaan, en ook ik kijk bij iedere cake/box geregeld naar beneden of alles nog wel gaat zoals het hoort te gaan.

Dit is inderdaad erg spijtig om te horen. Ik heb 1x een aantal jaren geleden gehad dat een bombette erg laag knalde. Sindsdien steek ik altijd alles af op minimaal 30-40 meter afstand, en in een grote doos. Ik tape of de cakes nog om elkaar heen in een vierkant en dan nog in een doos eromheen, en als dat niet kan, dan tape ik ze helemaal dicht. Altijd wel brillen op en gelukkig is het sindsdien altijd goed gegaan. Tevens zorg ik ervoor dat niemand dichtbij (minder dan 20 meter) het vuurwerk komt als ik iets heb aangestoken. Ik moet zeggen dat ik wel de luxe heb om een groot veld hier om de hoek te hebben maar ook op straat zorg ik ervoor dat ik eerst overzicht heb over waar iedereen is, zorg dat ze op afstand staan en dan pas het aansteek. Maar dit zorgt er daarentegen wel voor dat ik eigenlijk niets om 0000 uur aansteek maar juist ervoor en ruim erna.

Back
Bovenaan