'Onderzoeksraad voor Veiligheid bepleit verbod vuurpijlen en knalvuurwerk'

Oei. Misschien ben ik de enige, maar zijn 'knallers en pijlen' in deze context niet gewoon het gehele consumentenvuurwerk? Met andere woorden; heeft de auteur van de headline dit niet zelf bedacht?

Zoniet; ik snap het wel, maar baal enorm. Zeker de pijlen zoals hier al een paar keer eerder benoemd zijn een vrij logische. Maarja. Waar eindigt Dit?

Nee, net dit op het nieuws gehoord:
"Door knallers en vuurpijlen te verbieden zal er nog 85% van het jaarlijks verkochte siervuurwerk over blijven"

Volgens mij willen ze gewoon het vuurwerk voor de kinderen minder aantrekkelijk/onbetaalbaar maken zodat het langzaam aan uitsterft en of een verbod uiteindelijk makkelijker is:wink::frusty:

Babypijlen zijn eruit romeinse kaarsen, nu straks de knallers de singleshots en de rest van de pijlen:/
Voor ons natuurlijk minder erg, maar zie kinderen geen grote cakes krijgen van papa of mama. Collecties bestaan voornamelijk uit bovenstaande artikelen dan. Iig bij mij vroeger:)

Vraag me af wat er nog over blijft voor kinderen op den duur, al hebben ze tegenwoordig ook cat 1 maar toch

Worden trektouwtjes dan ook verboden? Want die verstoren ook de zondagsrust en kunnen vervelend in de vingertjes snijden!

Hier gaat de handel in illegaal knalvuurwerk van profiteren, die geleerde in Den Haag snappen er niks van, hoop dat de pleuris uit breekt zodra er een verbod op knalvuurwerk komt. Die Nederlandse knallers zijn het probleem niet.

Hier gaat de handel in illegaal knalvuurwerk van profiteren, die geleerde in Den Haag snappen er niks van, hoop dat de pleuris uit breekt zodra er een verbod op knalvuurwerk komt. Die Nederlandse knallers zijn het probleem niet.

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. Het zijn compleet andere doelgroepen, op wat enkelingen na. Degenen die nu sloffen met rotjes wegtikken zullen niet gauw de moeite nemen om de illegaliteit op te zoeken vermoed ik. De toekomst zal het uitwijzen, mocht het zover komen.

Dat zal dan toch pas per 2019 ingaan? Je kunt niet verwachten dat alle pijlen en het knalwerk dit jaar al opgaat

Het is sowieso te kort dag om het 1-1-2018 in werking te laten treden. Eerst moet e.e.a. besproken worden in de politiek, want er zullen vast kamervragen over komen. In December gebeurd er meestal niet bijster veel, dus eer dat er wat gebeurd, is het januari. Dan zou de eerste logische datum van inwerkingtreding januari 2019 zijn. Misschien wel later. Politiek en vooral de mensen er achter hebben het vrij druk, dusvik verwacht noet dat het heel veel vaart gaat lopen.

nou dan is voor kinderen de lol van vuurwerk er ook wel vanaf als ze niet een paar rotjes mogen knappen.
klotevolk... alles gewoon verbieden in dit land... :r

dat wordt voldoende inslaan dat je voor 10 jaar genoeg hebt.

Het probleem in dit land is dat we keizers zijn in het betuttelen van de bevolking met allerlei regeltjes. Maar handhaving? Ho maar!

Die gasten die in een menigte vuurwerk en lege flessen gebruiken als projectielen om andere feestvierders en hulpverleners te bestoken, daar moet de lange lat overheen. Maar als dat gebeurt, dan schreeuwt de linkse elite ook weer moord en brand. Gadver!

Een opvallende reactie van de vuurwerkbranche in Nederland: de branche zou het jammer vinden als knalvuurwerk in Nederland verdwijnt, maar kan daar wel mee leven. Dat zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.
...
Siervuurwerk belangrijker
"We begrijpen dat het vuurwerk in een land als Nederland, waar heel veel vuurwerk wordt afgestoken, gereguleerd moet worden", zegt Groeneveld. "We zouden het betreuren als het knalvuurwerk verdwijnt, want dat is de oorsprong van het vuurwerk, het verdrijven van boze geesten. Maar uiteindelijk vinden we dat siervuurwerk het belangrijkste onderdeel is van het vuurwerk op oudejaarsavond. Dat hoort echt bij de Nederlandse traditie. Dus een verbod is voor ons niet onoverkomelijk."
Ongehoord... dan geeft de branche eens een reactie, en dan is het 'dit' :frusty:
Die denken duidelijk alleen aan geld. Wat op zich misschien niet eens zo gek is, maar wel treurig dat zij zich zo naar de slachtbank laten leiden.
"HOE" gaat een verbod op het relatief slappe Nederlandse knalvuurwerk nu leiden tot enige oplossing van het probleem? Precies: niet! Ik kan me _niet_ voorstellen dat Nederlandse rotjes tot overlast, schade en (grote) ongelukken leiden of geleid hebben. Dat weet die Groeneveld toch ook wel?! Waarom dan zo'n laffe reactie uitspreken?! Puur omdat het ze toch weinig knaken oplevert vermoed ik...

nou dan is voor kinderen de lol van vuurwerk er ook wel vanaf als ze niet een paar rotjes mogen knappen.
klotevolk... alles gewoon verbieden in dit land... :r

dat wordt voldoende inslaan dat je voor 10 jaar genoeg hebt.

Is dat niet al verschoven naar CAT1? Want mag de hele dag en het hele jaar. En dat is ook precies wat je de jeugd heel december ziet doen, prima wat mij betreft!

De vuurwerkwinkels zullen vanaf nu leeggekocht worden om vuurpijlen in te slaan.
De buurlanden hebben weer iets in het assortiment wat hier niet meer zal zijn dus komen er vuurwerktoeristen bij natuurlijk, en kopen dan gelijk maar een maatje zwaarder knal en pijl dan al mocht want het is toch al verboden dus dan maar gelijk wat stevigs.

De vuurpijl is zo ongeveer het eerste siervuurwerk wat uitgevonden is, dat BPN zo slordig met zijn klantengroep en productassortiment omgaat is om pisnijdig van te worden.
BPN is niet te vertrouwen

Vreemde reactie! Het enige positieve is dat straks onomstotelijk duidelijk is dat al het geknal illegaal moet zijn. Dit soort reacties voelt toch een beetje als het kind met het badwater weggooien.

Is dat niet al verschoven naar CAT1? Want mag de hele dag en het hele jaar. En dat is ook precies wat je de jeugd heel december ziet doen, prima wat mij betreft!

jeugd van <10 misschien. Ik heb knapen in huis van 10 en 13 die het hele jaar uitkijken naar die ene dag dat ze wat rotjes mogen afsteken of een matje van 100 shots. Die vinden dat kleuterspul van de ALDI toch helemaal niet meer interessant. Tolletjes en Rotjes is toch veel leuker en dat vonden wij toch vroeger ook. En het zijn ook niet die rotjes die alle ellende veroorzaken. Natuurlijk gebeurd er wel eens wat uit baldadigheid maar dat is altijd zo geweest maar het gaat over de oudjaars rotzooi door drank, drugs en illegaal vuurwerk. Het rellen tegen de politie, vernielen van andermans eigendommen of opblazen van bushokjes of brievenbussen met zogenaamd illegale bommen.

Maar uiteraard, dat is vrijwel niet aan te pakken, dus pak je de groep die je wel kan aanpakken en een leuke bijkomstigheid is: daar valt toch niets op te verdienen. Laat de hele kraam dan maar lekker de illegaliteit in gaan en laat de ellende op oudjaarsdag dan nog maar tien keer erger worden.

Ze hebben het over vernieling, branden, 1000 man politie op de been, alle brandweer paraat Ed.
Dus schaffen we vuurwerk maar af, kan iedereen thuis blijven, brandweer in de garage en politie thuis spelletjes spelen.
Er speelt meer mee, ziekenhuizen druk met oogletsels Ed.

Ik hoor niemand over het verbieden van ski vakanties, voetbalwedstrijden, enzv.

Volgend jaar is het gedaan met knal en vuurpijlen.... dus singleshots, astronauten, draaitol met knal is einde oefenening.

vraag me trouwens af wat er gebeurd als je vuurwerk overhoud en deze volgend jaar wil afsteken, mag dat?

Ik ook en ga alvast ectra pijlen kopen voor de komende jaren!!!

Haal/bestel je die toch gewoon in het buitenland? Duitsland,Belgie,Frankrijk,Polen, Tschechië enz enz enz..
Europa is toch toppie? Ja dus. En kun je lekker 200grams pijlen bestellen in Polen ipv die 40gr pijltjes hier :-) BIEM !

Back
Bovenaan