Oliebollenvet in riool kost miljoenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pyroboy26

VWC lid
TIEL (ANP) - Het kost de waterschappen elk jaar enkele miljoenen euro's om doorgespoeld oliebollen- en frituurvet na de feestdagen uit het afvalwater te verwijderen.
image-4684889.jpg

Het vet dat overblijft na het bakken van oliebollen of frituurwaren veroorzaakt verstoppingen in de riolering als het in de wc of door de gootsteen wordt gegooid. De schappen waarschuwen al jaren tegen wegspoelen van gebruikt vet, maar vinden elk jaar toch weer grote hoeveelheden olie in het riool.

Zowel vast als vloeibaar frituurvet gaat klonteren en stollen in water. Dat kan in huis en op de rioolwaterzuiveringsinstallatie voor storingen zorgen. Het verwijderen van een liter olie uit het afvalwater kost een waterschap 2,80 euro. Dat is tweemaal zoveel als het oliebollenvet in de winkel heeft gekost, aldus het waterschap Rivierenland maandag.

Gebruikt frituurvet kan ingeleverd worden bij speciale inzamelpunten. Het vet wordt dan verwerkt tot biobrandstof.

Bron: de stentor

Hier moest ik op reageren, namelijk onderstaande:wink:

Meteen oliebollen verbieden, laat de gemeente het georganiseerd bakken. Iedereen naar een speciaal daarvoor gemaakt terrein waar men de oliebollen kan bakken.
Kost te veel, tevens te veel belastend voor het milieu.
Of stel baktijden, bijv alleen tussen 10 uur en 14 uur mag je bakken.

Maar nee, daar hoor je groen links en rakkers niet over. Als je echt zo begaand bent met je standpunten en visie ga je naast het vuurwerk ook hier een punt van maken.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de brandwond slachtoffers.

verbieden dat vet. Kost de samen leving miljarden de laatste tijd. Al die te dikke mensen incl me zelf :P het zou verboden moeten worden net als vuurwerk. :D

# Overlast gezeur :P

Meteen oliebollen verbieden, laat de gemeente het georganiseerd bakken. Iedereen naar een speciaal daarvoor gemaakt terrein waar men de oliebollen kan bakken.
Kost te veel, tevens te veel belastend voor het milieu.
Of stel baktijden, bijv alleen tussen 10 uur en 14 uur mag je bakken.

Hahahaha gast :applause:

Nou ik ben een oliebollenbakker... hoe kan het ook anders... maar de gebruikte olie die op is kan je bij bepaalde punten inleveren... hiervoor beur je nog een paar centen.

Zullen we dan ook gelijk lelijke vrouwen verbieden? alcohol laat me soms schrikken daarbij:p

Ik stel voor dat we de verkooptijden van vet beperken tot maximaal 3 dagen voor O&N. Al valt dat makkelijk te omzeilen: ik heb mijn bakvet allang in Polen besteld! :)

Vet, oh wat zijn we er als mensheid dol op. Jammer alleen dat nooit word aangegeven waar je die troep exact anders moet lozen?

Vet is wellicht de grootste kostenpost van alles, zorgkosten door overgewicht, hardvalen, dotteren, maagcorrecties ed zijn gevolgkosten van vet.
Dus wat een gezeur over vuurwerk

Cat1 vet mag wel door het riool gespoeld worden, alleen kan de milieupolitie het verschil tussen cat1 en cat 2 vet niet zien dus krijg je sowieso een prent!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan