Oliebollen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn vader en mijn oom bakken ze altijd gezamenlijk, zowel gewone oliebollen als krentenbollen/appel-krentenbollen.
Ze bakken dan een grote hoeveelheid, zo ongeveer voor de halve familie.
En voor mij, want ik lust er ook wel een "paar". :wink:

Gedurende oudejaarsdag eet ik er meestal al een stuk of 10. Dan als ik nieuwjaarsnacht weer thuis kom gaan er vaak weer een stuk of 10 in. En dan over de volgende paar dagen komt de teller uiteindelijk op een stuk of 50 in totaal te staan, gelimiteerd door het feit dat ze op zijn. :angel:

Eddy.

1 kg bloem
1200 ml warm water rond de 40 graden
80 gram suiker
10 gram zout
22/25 gram gist

Als je zelfrijzend bakmeel gebruikt in plaats van meel en gist kan dat ook. Dan doe je 100 gram suiker en 15 gram zout.
Ik zelf zou er persoonlijk geen melk of ei aan toevoegen maar 2 mespuntjes vanillie suiker.

het beslag laat je ongeveer 45 minuten reizen, beste is met een theedoek op de centrale verwarming zetten.
Beste met 2 natte soeplepels scheppen of een ijslepel van een grote maat.

Ga je krenten en rozijnen erbij mengen dan 100 gram krenten en 100 gram rozijnen erbij voegen, deze even laten wellen in warm water met een beetje suiker en dan afspoelen en goed laten uitlekken. Dan voeg je nog extra een eetlepel abrikozen jam aan het beslag toe.
Je zit met dit recept op ongeveer 100 oliebollen. Wil je naar de 200 toe dan kan je alles verdubbelen maar als je gist gebruikt pak dan niet 44/50 gram maar pak dan maar 40 gram gist.
Zorg ervoor dat je beslag de ruimte heeft om 3 keer groter te worden dan het beslag zoals je hebt aangemaakt.

Afgelopen week de eerste oliebol sinds maanden weer op, achter de Waag/Agnietenkarpel staat er een (in Gouda) oliebollenkraam. Zo lekker :P

mijn vader stond tot vorig jaar elke oudjaarsdag in de keuken te bakken.
Vorig jaar uit gemakzucht naar een gebakkraam gegaan en dat beviel prima! niet heel de dag in de keuken en ook geen stank.

De oliebollenkraam staat er weer. Kon het niet laten om een zakje mee te nemen.

IMG-20181023-WA0010.jpg

Ziet er goed uit! Hier had de bakker ook de eerste lichting gemaakt, toch maar weer ff eentje meegenomen natuurlijk.

IMG-20181102-WA0025.jpg

Ed raket van Ed Raket vuurwerk Apeldoorn verkoopt en bakt ook oliebollen in een oliebollen kraam.
De kraam staat in Dronten in het centrum.
Dus ben je in de buurt kom lekker een oliebol halen.
Hij is open van dinsdag t/m Zaterdag

Die van mijn moeder zijn het lekkerst.
Gemaakt van bloem met gist en daarin appelstukjes, rozijnen en krenten en sukade stukjes.
Kan geen oliebol tegenop en mijn moeder zal de absolute nummer 1 worden van de (Linkse prut krant) AD oliebollen test.

Gemaakt van bloem met gist en daarin appelstukjes, rozijnen en krenten en sukade stukjes.
Kan geen oliebol tegenop en mijn moeder zal de absolute nummer 1 worden van de (Linkse prut krant) AD oliebollen test.

Onmetelijk vertrouwen in je moeder. Mooi man!

Gister de eerste zak oliebollen van het jaar gehaald bij de plaatselijke oliebollen kraam. Opzich niks verkeerds aan, alleen zelf bakken is toch lekkerder

Van de week weer bij een tuincentrum geweest en gelukkig stond de kraam er weer, direct even een heerlijk oliebol geschoord. Wat blijven ze tog lekker.

Zien er goed uit. Waar heb je ze gekocht aangezien we in dezelfde plaats wonen.

Gisteren bij Winkelcentrum Mierakker (Reeuwijk) weer 2 lekkere bollen op (kraampie), serieus groot, lekker volgedept met suiker, alleen een beetje hard en ondertussen al ruim afgekoeld, 1 euro per stuk is te doen xD

AD is gewoon neutraal hoor dus geen nood om er "links" bij te zetten, gewoon prut krant was ook goed genoeg geweest. Maar iets in me zegt dat je de Telegraaf wel een goede krant vindt. Erg off-topic maar ik word er niet goed van dat alles tegenwoordig "links" genoemd wordt waardoor we steeds verder naar rechts op het politieke spectrum verschuiven.

On-topic: Oliebollen vind ik echt iets voor oudejaarsdag en eet ze voor die tijd dan ook niet :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan