Oliebollen topic

Reminder, volgende week staat het weer in het AD:

Her en der verschijnen de oliebollenkramen al weer in het straatbeeld. Eind november gaat het AD voor de 20e keer op zoek naar de beste oliebol van Nederland. Welke kraam of bakker verkoopt dit jaar de lekkerste oliebol, gevuld met krenten en rozijnen? Gaat Richard Visser, de oliebollengigant uit Rotterdam, er voor de negende keer met de titel vandoor of pakt een ander de hoogste eer?

'Tijdens een tien dagen durende speurtocht doorkruist het AD weer het hele land om oliebollen te kopen. Nog dezelfde dag keurt een consumentenpanel van het Centrum voor Smaakonderzoek de oliebollen.

Inmiddels is massaal gereageerd op de oproep om uw oliebollenkraam op te geven. Op 28 december zal de volledige uitslag in het AD te vinden zijn en diezelfde avond ook op deze site.

Lees dus 28 december in het AD: De AD Oliebollentest 2012

Willy Olink (middenonder op de foto) en zijn vrouw Inge (links van hem) kunnen het haast niet geloven. Met een 10 is de bakker uit Maarssen de winnaar geworden van de 20ste AD Nationale Oliebollentest.

'Smaakt prima' en 'mooie knapperige korst' zijn slechts een paar van de lovende beoordelingen van het testpanel.

'Kippenvel'
De mededeling dat je de Nationale Oliebollentest hebt gewonnen, komt nooit op een slecht moment. Hoogstens ongelegen. Als het AD om 2 uur 's middags de bakkerij in Maarssen binnenstapt, heeft Willy Olink net zijn bed opgezocht.

Het is het ritme van de bakker. Om 01.00 uur beginnen, 12 uur werken, slapen en weer aan het werk. Zijn personeel aarzelt geen seconde om hem wakker te maken en even later probeert een nog enigszins slaapdronken Willy Olink het nieuws te bevatten. 'Nee, nee!! Dit kan toch niet, dit is onmogelijk. Ik krijg kippenvel. Ik sta te rillen over mijn hele lijf. On-ge-loof-lijk!'

'Wat een feest'
'We hebben ooit een tweede plaats in de test behaald en op grond daarvan kunnen wij wel enigszins vermoeden wat er op ons af gaat komen. Vorig jaar verkochten wij in de laatste week 60.000 oliebollen. Het zou mij niets verbazen als dat er nu 100.000 zijn. Het zal heel hard en onafgebroken werken worden. Zelfs voor het bakken van brood zal op oudejaarsdag geen tijd zijn. Maar wat een feest.'

bron

Ik ben in de loop der jaren een beetje ont bolt ben op moment van de hartige hap bitter bal gehaktbal etc kippen pootjes en soep gaan er ook wel in maar een bol tja 1 of 2 is wel genoeg

bijna alle kramen zijn weg in nederland , sommige staan er tot 1-2 nog en een enkele staat er altijd:( weer aftellen tot 1-11

Willy Olink (middenonder op de foto) en zijn vrouw Inge (links van hem) kunnen het haast niet geloven. Met een 10 is de bakker uit Maarssen de winnaar geworden van de 20ste AD Nationale Oliebollentest.

'Smaakt prima' en 'mooie knapperige korst' zijn slechts een paar van de lovende beoordelingen van het testpanel.

'Kippenvel'
De mededeling dat je de Nationale Oliebollentest hebt gewonnen, komt nooit op een slecht moment. Hoogstens ongelegen. Als het AD om 2 uur 's middags de bakkerij in Maarssen binnenstapt, heeft Willy Olink net zijn bed opgezocht.

Het is het ritme van de bakker. Om 01.00 uur beginnen, 12 uur werken, slapen en weer aan het werk. Zijn personeel aarzelt geen seconde om hem wakker te maken en even later probeert een nog enigszins slaapdronken Willy Olink het nieuws te bevatten. 'Nee, nee!! Dit kan toch niet, dit is onmogelijk. Ik krijg kippenvel. Ik sta te rillen over mijn hele lijf. On-ge-loof-lijk!'

'Wat een feest'
'We hebben ooit een tweede plaats in de test behaald en op grond daarvan kunnen wij wel enigszins vermoeden wat er op ons af gaat komen. Vorig jaar verkochten wij in de laatste week 60.000 oliebollen. Het zou mij niets verbazen als dat er nu 100.000 zijn. Het zal heel hard en onafgebroken werken worden. Zelfs voor het bakken van brood zal op oudejaarsdag geen tijd zijn. Maar wat een feest.'

bron

Laat dit nou toevallig mijn standaard bakker zijn:D
Heerlijke dingen, stuk of 50 gehaald haha.

Ik vind het werkelijk zo'n onzin die AD oliebollen test, hoe kan je nou in hemelsnaam de beste oliebollen bakker selecteren als het al onmogelijk is ze allemaal te testen.
Over smaak valt niet te twisten, wat de een lekker vind vind de ander weer vies.... dus koop waar jij ze lekker vindt.

Sommige kramen worden al negatief beoordeeld, omdat er één of andere aso ogende figuur achter de balie zou staan. Moet je dit pannel nog serieus nemen dan?

Geen idee, vind bakkerij olink eigenlijk ook een nare tent.
Kwaliteit van alles behalve de oliebollen is zwaar naadje, maar goed heb in ieder geval genoten van de oliebollen!

Hier op oost-souburg heeft hij ,met 4 anderen een 0 gekregen. Nu kan je ze misschien minder vinden maar een 0 is zeer overdreven. Ik proef dan ook weinig verschil met die van Piet Daane(vlissingen) die vorig jaar of dit jaar als beste uit de test kwam van zeeland. Dus die test moet je gewoon met een korreltje zout nemen.

Die hele test is een stuk ge*** in de ruimte! De lekkerste oliebollen zijn nog altijd de zelfgemaakte!!!!

Ik wou misschien toch nog oliebollen gaan maken, maar net zag ik dat er een maximam in de frituurpan zit voor vet en zonnebloemolie.

Maar het lijkt mij dat er meer in moet voor oliebollen, kan het kwaad als ik veel meer zonnebloemolie in de bak doe?
Heb geen ervaring ermee, ben niet zo van de frituurpannen :p

Hoeveel cm olie moet er ongeveer in? Zodat de oliebol er volledig in kan zonder dat hij de bodem raakt? Of hoe?

Ik wou misschien toch nog oliebollen gaan maken, maar net zag ik dat er een maximam in de frituurpan zit voor vet en zonnebloemolie.

Maar het lijkt mij dat er meer in moet voor oliebollen, kan het kwaad als ik veel meer zonnebloemolie in de bak doe?
Heb geen ervaring ermee, ben niet zo van de frituurpannen :p

Hoeveel cm olie moet er ongeveer in? Zodat de oliebol er volledig in kan zonder dat hij de bodem raakt? Of hoe?

Ga wel bij een raam staan of zet wat open, want het je hele huis plus je kleding ruikt naar oliebollen ;)

En laat je deeg goed rijzen, daar krijg je goede luchtige oliebollen van!
Liever iets langer rijzen dan te kort.

Een oliebol blijft drijven in het vet, hoewel hij aanvankelijk eerst even zinkt als je de bol beslag erin laat vallen. Na enkele seconden moet hij boven komen drijven. Je hebt dus zeker geen laag olie nodig van 15 cm, maar een centimeter of 7 is toch wel nodig. Waar je wel voor moet hoeden, is een te lage temperatuur van de olie. In een frituurpan past relatief weinig olie, wat erg snel kan afkoelen als je er in één keer zes bollen beslag op kamertemperatuur in laat vallen. Dan daalt de temperatuur van de olie, wat de bollen zeker niet lekkerder maakt! Prop je frituurpan dus niet helemaal vol oliebollen met een minimum aan olie. Liever bak je dan steeds een kleiner aantal bollen tegelijk.
Wij gebruiken thuis altijd een oude braadpan op het gasfornuis waar dan zo'n 3 tot 3½ liter zonnebloemolie in gaat. Per lading kunnen er dan 6 bollen tegelijk in.

Een oliebol blijft drijven in het vet, hoewel hij aanvankelijk eerst even zinkt als je de bol beslag erin laat vallen. Na enkele seconden moet hij boven komen drijven. Je hebt dus zeker geen laag olie nodig van 15 cm, maar een centimeter of 7 is toch wel nodig. Waar je wel voor moet hoeden, is een te lage temperatuur van de olie. In een frituurpan past relatief weinig olie, wat erg snel kan afkoelen als je er in één keer zes bollen beslag op kamertemperatuur in laat vallen. Dan daalt de temperatuur van de olie, wat de bollen zeker niet lekkerder maakt! Prop je frituurpan dus niet helemaal vol oliebollen met een minimum aan olie. Liever bak je dan steeds een kleiner aantal bollen tegelijk.
Wij gebruiken thuis altijd een oude braadpan op het gasfornuis waar dan zo'n 3 tot 3½ liter zonnebloemolie in gaat. Per lading kunnen er dan 6 bollen tegelijk in.

Wat ik dit jaar voor het eerst gekocht heb wat super handig is als je met een braadpan werkt, een temperatuur meter speciaal voor in hete olie of in je frituur. Deze kan je gewoon in je pan hangen, en zo houd je de temperatuur netjes op peil.

Laatst bewerkt:
Wat ik dit jaar voor het eerst gekocht heb wat super handig is als je met een braadpan werkt, een temperatuur meter speciaal voor in hete olie of in het frituur. Deze kan je gewoon in je pan hangen, en zo houd je de temperatuur netjes op peil.

Dus jij bakt in december oliebollen voor mij ? :angel:

Back
Bovenaan