Jupilerfreak
Banned
Deze week geproefd bij Richard Visser. Even de oliebollentest van dit jaar afwachten. Ik ben benieuwd wat ze er van maken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Willy Olink (middenonder op de foto) en zijn vrouw Inge (links van hem) kunnen het haast niet geloven. Met een 10 is de bakker uit Maarssen de winnaar geworden van de 20ste AD Nationale Oliebollentest.
'Smaakt prima' en 'mooie knapperige korst' zijn slechts een paar van de lovende beoordelingen van het testpanel.
'Kippenvel'
De mededeling dat je de Nationale Oliebollentest hebt gewonnen, komt nooit op een slecht moment. Hoogstens ongelegen. Als het AD om 2 uur 's middags de bakkerij in Maarssen binnenstapt, heeft Willy Olink net zijn bed opgezocht.
Het is het ritme van de bakker. Om 01.00 uur beginnen, 12 uur werken, slapen en weer aan het werk. Zijn personeel aarzelt geen seconde om hem wakker te maken en even later probeert een nog enigszins slaapdronken Willy Olink het nieuws te bevatten. 'Nee, nee!! Dit kan toch niet, dit is onmogelijk. Ik krijg kippenvel. Ik sta te rillen over mijn hele lijf. On-ge-loof-lijk!'
'Wat een feest'
'We hebben ooit een tweede plaats in de test behaald en op grond daarvan kunnen wij wel enigszins vermoeden wat er op ons af gaat komen. Vorig jaar verkochten wij in de laatste week 60.000 oliebollen. Het zou mij niets verbazen als dat er nu 100.000 zijn. Het zal heel hard en onafgebroken werken worden. Zelfs voor het bakken van brood zal op oudejaarsdag geen tijd zijn. Maar wat een feest.'
bron
Ik wou misschien toch nog oliebollen gaan maken, maar net zag ik dat er een maximam in de frituurpan zit voor vet en zonnebloemolie.
Maar het lijkt mij dat er meer in moet voor oliebollen, kan het kwaad als ik veel meer zonnebloemolie in de bak doe?
Heb geen ervaring ermee, ben niet zo van de frituurpannen
Hoeveel cm olie moet er ongeveer in? Zodat de oliebol er volledig in kan zonder dat hij de bodem raakt? Of hoe?
Een oliebol blijft drijven in het vet, hoewel hij aanvankelijk eerst even zinkt als je de bol beslag erin laat vallen. Na enkele seconden moet hij boven komen drijven. Je hebt dus zeker geen laag olie nodig van 15 cm, maar een centimeter of 7 is toch wel nodig. Waar je wel voor moet hoeden, is een te lage temperatuur van de olie. In een frituurpan past relatief weinig olie, wat erg snel kan afkoelen als je er in één keer zes bollen beslag op kamertemperatuur in laat vallen. Dan daalt de temperatuur van de olie, wat de bollen zeker niet lekkerder maakt! Prop je frituurpan dus niet helemaal vol oliebollen met een minimum aan olie. Liever bak je dan steeds een kleiner aantal bollen tegelijk.
Wij gebruiken thuis altijd een oude braadpan op het gasfornuis waar dan zo'n 3 tot 3½ liter zonnebloemolie in gaat. Per lading kunnen er dan 6 bollen tegelijk in.
Wat ik dit jaar voor het eerst gekocht heb wat super handig is als je met een braadpan werkt, een temperatuur meter speciaal voor in hete olie of in het frituur. Deze kan je gewoon in je pan hangen, en zo houd je de temperatuur netjes op peil.
Dus jij bakt in december oliebollen voor mij ?![]()