Nu doorpakken, zegt CDA Apeldoorn: partij moet toch om naar landelijk vuurwerkverbod

Fegefeuer

VWC lid
Het CDA in de Tweede Kamer moet streven naar een verbod op consumentenvuurwerk. Dat bepleit het Apeldoornse raadslid Hessel Dooper van die partij. Hij gooit binnenkort de knuppel in het hoenderhok.

Dooper zorgde vorig jaar in Apeldoorn voor een kentering in het lokale vuurwerkdebat. Vaak was er al in de gemeenteraad gesproken over een gedeeltelijk of volledig verbod. En steeds vergeefs, maar nadat vorig jaar het CDA overstag ging, ontstond er opeens een duidelijke meerderheid. De bedoeling is dat burgers bij de komende jaarwisseling in Apeldoorn niet meer zelf vuurwerk mogen afsteken. In plaats daarvan zouden er mooie shows door professionals moeten komen, op meerdere plekken.

Bij de afgelopen jaarwisseling in Nederland waren er twee doden te betreuren, vielen er gewonden en is er veel schade ontstaan. Daarop is ook landelijk de discussie weer volop gaan spelen. In de landelijke politiek echter ziet het CDA, net als VVD, nog niets in een vuurwerkverbod.

Pittige discussie
Dooper wil nu in zijn eigen partij ook voor een omslag gaan zorgen. Op het landelijk CDA-congres gaat hij het thema dit voorjaar inbrengen. Dat wordt ‘een pittige discussie’, maakt Dooper zich geen illusie. Maar hij ziet het als een duidelijke taak: ,,Ik ben 31 jaar lid van het CDA en dit is het moment om ook via die weg mijn invloed aan te wenden. Ik wil iets aan de kaak stellen waar de tijd echt rijp voor is.’’

Het CDA in de Tweede Kamer zegt wel het consumentenvuurwerk te willen inperken, maar vindt een algeheel verbod bij de komende jaarwisseling veel te snel. En vooral onuitvoerbaar, zegt Kamerlid Chris van Dam, die landelijk het woord voert over dit onderwerp. Hij verwijst naar ‘de traditie’; een snel verbod zou daarom onvoldoende draagvlak hebben. Eerder sprak hoogleraar Ira Helsloot in deze krant vergelijkbare woorden.

Slachtoffers
Bovendien zou een verbod niet te handhaven zijn. Dooper snapt de redenering van zijn partijgenoot ‘niet helemaal’. ,,We krijgen het illegale vuurwerk niet onder controle en daarom zouden we ook niets aan het legale deel moeten doen. Dat kan ik niet helemaal volgen. De meeste slachtoffers zijn toch echt afkomstig van legaal vuurwerk. Ik weet niet wat die jongetjes in die flat in Arnhem hebben neergelegd, maar daarvan kan je toch niet zeggen: als het illegaal is, dan is het erg, en anders is het toegestaan. Die redenering gaat niet langer op.’’ Dooper had al eerder contact met zijn partijgenoten in Den Haag, maar kreeg hen nog niet mee. Daarom hoopt hij nu op een stemming binnen de volledige partij.

Dooper ziet elders in het land wel ‘beweging’ in de discussie, maar merkt tegelijk dat veel politici vooral bekijken hoe het in Apeldoorn allemaal verloopt. ,,Sommigen kijken de kat uit de boom.’’

Apeldoorn moet nog bedenken hoe een lokaal verbod te realiseren is. Een landelijk verbod zou het in elk geval een stuk makkelijker maken. Een plaatselijk verbod kent namelijk nogal wat haken en ogen.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/...ch-om-naar-landelijk-vuurwerkverbod~a388c8fe/

Laat hij zich drukker maken over de boeren. Daarvan heeft het CDA nogal veel in de achterban.

en waar ik echt niet tegen kan is dat het Arnhem drama nu als voorbeeld gebruikt wordt.
Lekker focussen op een stuk vuurwerk terwijl de omstandigheden er omheen ook niet waren zoals hoorde.

Hij weet ook wel dat een verbod alleen in Apeldoorn (waar hij de voortrekker van is) keihard gaat falen, daarom probeert hij uit eigenbelang nu landelijk de stemming in zijn eigen partij te beïnvloeden die vuile rat. En dan ook nog dat drama in Arnhem misbruiken hiervoor. Word hier echt pislink van.

Dacht dat die Van Dam de architect was van het Apeldoornse voorstel. Zit kennelijk toch anders in elkaar.

Dat Dooper 'Árnhem' misbruikt, is inderdaad weerzinwekkend.

Weet iemand al wat er nu daadwerkelijk in Apeldoorn gaat gebeuren?, komt er het gewenste volledig verbod of gaat men mee met de landelijk aktie om pijlen en rotjes te verbieden?.. het is namelijk verdacht stil hierom trend.
Die Dooper is een misselijke kerel om Arnhem erbij te pakken om zijn standpunt kracht bij te zetten, over de ellende van anderen je winst gaan halen. Terwijl dat voorbeeld kant noch wal slaat. Dit is brandstichting, en dat kan met alles daarnaast is het een samenloop van.
Hij slaat maar wat om zich heen en grijpt alles aan.
Het wordt een grote teringzooi in Apeldoorn, burenruzies, politie die niet weet waar te beginnen, Dooper zal volgend jaar vast en zeker in thuis zijn... die ziet de bui al hangen.

Update: Ik lees toevallig zojuist dit Artikel https://www.destentor.nl/apeldoorn/...eel-het-land-strengere-regels-komen~a6f174b3/

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan