nieuwe regelgeving 2017

Ik zag dit bericht bij de buren:

Re: Spain Fan Style
Met de komende veranderingen in de regelgeving zal het mogelijk zijn om deze cakes gekoppeld vanaf fabriek te laten maken,is dit een idee voor deze cakes?

Betekend dit dat er nu wel doorgelont mag worden?

Ik denk dat het hier meer om een techniek gaat waardoor dat doorlonten niet meer per se nodig is, sommige rubro boxen hebben het ook al.

Maar wordt het dan niet gezien als 1 cake, want dan zit je dik over de 500 gram?

Maar wordt het dan niet gezien als 1 cake, want dan zit je dik over de 500 gram?

Nee, in Duitsland niet. Maar er zullen waarschijnlijk wel regels komen dat je niet meer dan X gram NEM 'gekoppeld' mag hebben, bijv. 2000 gram. In Duitsland is/komt er ook een maximum gewicht aan gekoppeld vuurwerk meen ik.

Volgensmij heeft Duitsland inderdaad een limiet van maximaal 2000 gram NEM "Verbundfeuerwerk". Opzich een goede ontwikkeling maar ik zie niet in waarom Categorie 3 cakes dan nog verboden zijn voor gewone consumenten in Duitsland.
Immers, over Categorie 3 (F3) gesproken: voor deze categorie is een diameterlimiet van 50 millimeter / 2" en maximaal 40 gram per tube (4 of 8 gram* flash of 20 gram buskruit als knal of burstlading) vastgesteld. Dat geldt dus voor de tubes van cakes én de singleshots uit deze categorie.
Dat is ook de reden waarom de 2" singleshots van bijvoorbeeld Bavaria Feuerwerk (NEM 50 gram) vanaf juli 2017 niet meer in Duitsland te koop zijn voor de gewone consument.

* 4 gram is perchloraat/metaal flash, 8 gram is nitraat/metaal flash.

Laatst bewerkt:
Er gaan trouwens geruchten dat er in België matten/rollen uit categorie 3 zullen worden toegestaan en dat er een wijziging komt op het Ministerieel Besluit van 1 november 2015 (het besluit waarin staat dat alleen alles uit C1/F1 en C2/F2 in België mag worden verkocht).
Weet iemand hier meer over?

Nee, in Duitsland niet. Maar er zullen waarschijnlijk wel regels komen dat je niet meer dan X gram NEM 'gekoppeld' mag hebben, bijv. 2000 gram. In Duitsland is/komt er ook een maximum gewicht aan gekoppeld vuurwerk meen ik.

Heb net gelezen dat er inderdaad vanaf dit jaar gekoppelde cakes tot 2000 gram worden toegestaan. Mooi nieuws!

Heb je een linkje hoe jij dit kan bevestigen? Dit zou heel goed nieuws zijn voor de Belgische vuurwerk winkels.

Er gaan trouwens geruchten dat er in België matten/rollen uit categorie 3 zullen worden toegestaan en dat er een wijziging komt op het Ministerieel Besluit van 1 november 2015 (het besluit waarin staat dat alleen alles uit C1/F1 en C2/F2 in België mag worden verkocht).
Weet iemand hier meer over?
Heb jij misschien een linkje waarin dit staat? Ik hoop op een reactie.

Ben ook wel benieuwd naar die informatie over de matten. Dat was voor mij toch altijd wel een traditie dingetje om 0.00 zou wel jammer zijn als die ten einde komt. Zal het vegen diep in de nacht met een pilsje missen!

Bijzonder dit....

Het duurt dus nog een jaartje en er is haast nog niets duidelijk. Er is vooralsnog alleen maar gespeculeer mogelijk. Ik begin toch wel zeer benieuwd te worden!

Ik dacht begrepen te hebben dat de nieuwe regels halverwege Juli 2017 van kracht gaan dus dat we komend oud en nieuw nog met de oude regels zitten.

Gaat mij meer om 2017. Er zal toch al wel een besluitvorming aanwezig zijn. In regels maken zijn we in Nederland wel heel goed namelijk.

Het is een rara gang van zaken vind ik.
Er wordt hoog van de torens geblazen, maar er is nog zo ontzettend veel onduidelijk.

Back
Bovenaan