Nederland Vuurwerkvrij

Waar ik helemaal klaar mee ben is dat gezeik om een professionele vuurwerkshow door de gemeente. In elk negatief nieuwsbericht over vuurwerk zie je dit wel staan. Vuurwerkshow hier, vuurwerkshow daar, gemeente moet dit, gemeente moet dat. Allemaal maar roepen zonder uberhaupt door te hebben dat dit niet haalbaar is. Die flikkertjes komen gewoon met een zogenaamde oplossing voor het vuurwerkverbod aanzetten, zodat wij gecompenseerd worden, terwijl dit helemaal niet kan. Of ze weten gewoon dat dit niet kan, en willen in spelen op de burgers en vervolgens roepen dat vuurwerkshows toch niet mogelijk zijn als het vuurwerkverbod eenmaal doorgevoerd is. Ga toch wat nuttigs doen mensen

Vergeet de achterliggende gedachte niet. GELD. In die paar dagen dat er vuurwerk word verkocht, krijgt de staat een erg mooie BTW bonus, die nog meetelt voor het jaar 2014. Dat geld strepen ze niet zomaar in 1 keer weg denk/hoop ik.

denk je nou echt dat in elke gemeente elk jaar een vuurwerkshow komt?
Dat kost duurder dan alle vandalismes doden en gewonden bij elkaar.
Doen ze 1 jaar om je te paaien en al die hersenlozen figuren op een hand te krijgen en daarna alleen grote steden.
Dan is het weg consumenten vuurwerk weg pech.
En dan is het ja maar jullie zeiden.haha

Waar ik helemaal klaar mee ben is dat gezeik om een professionele vuurwerkshow door de gemeente. In elk negatief nieuwsbericht over vuurwerk zie je dit wel staan. Vuurwerkshow hier, vuurwerkshow daar, gemeente moet dit, gemeente moet dat. Allemaal maar roepen zonder uberhaupt door te hebben dat dit niet haalbaar is. Die flikkertjes komen gewoon met een zogenaamde oplossing voor het vuurwerkverbod aanzetten, zodat wij gecompenseerd worden, terwijl dit helemaal niet kan. Of ze weten gewoon dat dit niet kan, en willen in spelen op de burgers en vervolgens roepen dat vuurwerkshows toch niet mogelijk zijn als het vuurwerkverbod eenmaal doorgevoerd is. Ga toch wat nuttigs doen mensen

De meeste mensen die voor een vuurwerkshow zijn kopen 9 van de 10 keer zelf niets, maar als de gemeente een vuurwerkshow gaat organiseren dan gaat dat zeker iedereen geld kosten, zo ook de mensen die lopen te klagen en nooit wat kopen. Dus dan hebben ze weer iets om op te zeiken. En het is gewoon niet haalbaar.

Verder verdiep ik me ook niet meer in deze discussies omdat ik er eerlijk gezegd helemaal lijp van wordt... Krijg er elk jaar minder zin in met al deze anti-vuurwerk berichten/discussies. Iedereen zou is wat minder moeten zeiken en elkaar wat meer moeten gunnen.

je kan deze gasten eikels vinden en wat dan ook, maar feit blijft dat men oa door zwaar illegaal vuurwerk deze mensen stokken geeft om ons te slaan , ook via de youtube filmpjes enz enz.

ik wil dat deze traditie blijft bestaan maar dan wel op een gezonde manier, ik heb een kind van zes en die gaat ook afsteken en mijn zegen heeft ie, maar dan wel allemaal legaal.

Mensen die stoken hebben ook hun verantwoordelijkheid naar mensen die er niet van houden.
Net zoals ik vind dat je als honden bezitter maar lekker de stront van je eigen hond gaat opruimen

ik ben absoluut voor legaal vuurwerk, illegaal hou je niet tegen maar daar mogen ze echt jacht opmaken en dit is in mijn ogen veel te ver gegaan qua kracht van de knallers.

een illegale flowerbed hebben mensen alleen rond twaalf uur last van net zoals een mat.
maar het zijn de enorme knallers die het hem doen.

Beste leden,

Uiteindelijk wordt vuurwerk verboden dat weten we allemaal.
Het is afwachten op wat onze buurlanden doen ,met name duitsland.
Nederland volgt altijd als een braaf schaap,
Maar we zijn nooit de eerste met een nieuwe regelgeving.
Er zal eerst een plan bedacht moeten worden door de overheid,
Als ze het nu verbieden dan valt het simpel weg niet te handhaven.
Er zullen een hoop mensen naar duitsland rijden , er zullen een hoop mensen richting de illegale handel gaan, Nog meer als nu al het geval is.
Dan staat de hele buurt met shells en profblokken in hun handen.
Nu hebben ze nog een beetje erop .
mochten ze het verbieden dan stook ik met elke verjaardag ,kerst , sinterklaas etc
Mijn hobby pakken ze niet af legaal of illegaal.!!!!!!

Als er ooit een totaalverbod op vuurwerk gaat komen, maakt dit onze hobby alleen maar ''spannender'' en ''exclusiever''. Ik ben in ieder geval niet van plan deze hobby te gaan laten varen.

Vuurwerk is écht een van de dingen die me veel bezighoud, en waarvan ik gelukkig wordt in het leven.
Mag dan dom klinken, maar daar ben je freak voor.

IK zal áltijd doorstoken, desnoods in Polen.

je kan deze gasten eikels vinden en wat dan ook, maar feit blijft dat men oa door zwaar illegaal vuurwerk deze mensen stokken geeft om ons te slaan , ook via de youtube filmpjes enz enz.

ik wil dat deze traditie blijft bestaan maar dan wel op een gezonde manier, ik heb een kind van zes en die gaat ook afsteken en mijn zegen heeft ie, maar dan wel allemaal legaal.

Mensen die stoken hebben ook hun verantwoordelijkheid naar mensen die er niet van houden.
Net zoals ik vind dat je als honden bezitter maar lekker de stront van je eigen hond gaat opruimen

ik ben absoluut voor legaal vuurwerk, illegaal hou je niet tegen maar daar mogen ze echt jacht opmaken en dit is in mijn ogen veel te ver gegaan qua kracht van de knallers.

een illegale flowerbed hebben mensen alleen rond twaalf uur last van net zoals een mat.
maar het zijn de enorme knallers die het hem doen.

Hellemaal mee eens .
Legaliseer flowerbeds tot 2 inch en tot 300 shots
Sta nitraten toe .
En bijna niemand grijpt meer naar de handel

Als er ooit een totaalverbod op vuurwerk gaat komen, maakt dit onze hobby alleen maar ''spannender'' en ''exclusiever''. Ik ben in ieder geval niet van plan deze hobby te gaan laten varen.

Vuurwerk is écht een van de dingen die me veel bezighoud, en waarvan ik gelukkig wordt in het leven.
Mag dan dom klinken, maar daar ben je freak voor.

IK zal áltijd doorstoken, desnoods in Polen.

Ik ben er ook het hele jaar druk mee .
De magie van het lontje aansteken heerlijk is dat .
Vuurwerk is echt een soort kindje van me.
Als ze het verbieden valt het niet te handhaven.
Om 12 uur een dik blok aansteken en kijken .
Laat de politie maar is bewijzen wie het heeft gedaan
Daar gaat veels te veel tijd in zitten .
Er wordt grof geld aan verdient door de overheid net zoals wiet en prostitutie

Ik ben bang dat er over 3 a 4 jaar een vuurwerkverbod komt nu hebben al gemeentes vuurwerkvrije zones ingesteld.De roep van veel mensen naar een vuurwerkverbod stijgt.
Toen de afsteektijden werden verkort hoorden ik veel geluiden wij houden ons er toch niet aan,maar als het puntje bij het paaltje komt houdt iedereen zich eraan.Wij Nederlanders hebben een grote mond kijk maar naar de pensioenen naar 67 jaar Belgie ging de straat op Nederland niet.Dat gebeurt bij het Vuurwerk ook.Jammer wij moeten dan een alternatief bedenken denk aan vuurwerk Cat 1

Cat 1? Pff. Busje naar Polen zal je bedoelen. Ik doe enorm mijn beste om alles volgens de regels te doen, maar als ze dat van me afnemen gaan we echt eens wat meemaken.

Hellaas voor de overheid ,
Ik ben geen kudde dier
Ik doe waar ik zin in heb
Ik laat mij niet de regels opleggen

De stichting Nederland Vuurwerkvrij wil een brede maatschappelijke discussie losmaken met als doel met ingang van het komend oud en nieuw de verkoop van consumentenvuurwerk te verbieden en de gemeenten de tijd te geven dit professioneel te organiseren. We willen dit doen door:
•Social media en traditionele media in te zetten om de omvang van de schade en ellende die jaarlijks door vuurwerk wordt veroorzaakt te tonen in de vorm van onderzoeksresultaten, persoonlijke verhalen en interviews met artsen, hulpverleners, behartigers van diverse belangen (maatschappelijke maar ook van milieu en dieren) en politici;
Belanghebbenden in de breedste zin te mobiliseren om de krachten te bundelen en gezamenlijk invloed uit te oefenen;
•De lobby van de vuurwerkbranche aan de kaak te stellen als verachtelijk, schandalig en geheel gebaseerd op zelfzuchtige, commerciële belangen.

Tsja wat moet je ervan zeggen? Dat met die polls/onderzoeken komt uiteindelijk neer op lezen wat je wilt lezen. Er zijn er zoveel, het is nergens echt duidelijk hoeveel mensen nou een verbod willen. Ik ben zelf echter wel bang dat er uiteindelijk een verbod zal komen. Politieke partijen laten hun keuzes afhangen van wat er speelt in de maatschappij. Als er stemmen kunnen worden gewonnen door een vuurwerkverbod, dan wordt daar op ingezet. Als organisaties maar net zo lang doorgaan met de vuurwerkdiscussie, kan de politiek er op een gegeven moment niet meer onderuit. Zo simpel werkt het in Den Haag.

De berichtgeving/argumenten van dit soort organisaties zijn vaak van alle kanten niet sterk, maar dat weten alleen wij. Wij zijn een veel te kleine groep. De rest van de maatschappij gaat er gewoon vanuit dat wat er in de media komt, de waarheid is en niet anders. Kwalijke zaak, maar dat ga je echt niet zomaar kunnen veranderen.

Het is overall gezien echt een minimaal beetje, maar vuurwerk is slecht voor het milieu. Dit argument voor een verbod aanvoeren is voor de rest wel heel hypocriet. Of je nou vuurwerk afsteekt of niet, iedereen is slecht voor het milieu. Om dan de moraalridder uit te gaan hangen is heel verkeerd. Maar niet onbegrijpelijk, we vinden het milieu allemaal wel belangrijk maar tegelijkertijd helpen we het naar de *****n. Als de voorzitter van de stichting 2 auto's, 4 kinderen, een groot huis, vaak op vakantie gaat of wat dan ook doet/heeft, gaat het argument niet meer op. Voor de politiek kan het al helemaal geen argument zijn, want die doen over het grote geheel helemaal niks voor het milieu. Je politieke programma afstemmen op de opwarming van de aarde gaat je geen stemmen opleveren. Dan heb je over 4 jaar geen resultaten en ben je je zetel kwijt. Zo werkt de politiek.

Maar goed deze stichting wil dus 'diverse' en 'belangen in de breedste zin' gaan vertegenwoordigen. Vuurwerkliefhebbers kunnen zich hier dus ook prima bij aansluiten. Dan voorkomen we tenminste dat er allerlei onwaarheden naar buiten komen. Voordat de stichting de website in de lucht had, hadden ze al een duidelijke mening over de mensen uit de vuurwerkbranche. Het lijkt me beter om samen, en niet tegen, met zo'n organisatie te werken. Dat er iets moet veranderen daar zijn we het allemaal over eens. Of zullen ze die samenwerking bij voorbaat uitsluiten.

Eerst maar eens afwachten of het überhaupt van de grond komt.

EDIT: Ik heb zelf al het antwoord gevonden:
Let’s agree to disagree

Het is niet de doelstelling van Nederland Vuurwerkvrij een discussie op gang te brengen. We respecteren de mening van iedereen, en hebben niet de intentie anderen van ons gelijk te overtuigen. We gaan dus ook niet in discussie met tegenstanders. Het is daarom ook niet mogelijk op reacties op de artikelen te plaatsen. Wel zijn we bereid met alle belanghebbenden na te denken over mogelijke scenario’s, belanghebbenden die net als wij er van overtuigd zijn dat er iets moet gebeuren.
http://nederlandvuurwerkvrij.nl/een-woord-aan-de-felle-tegenstanders/

Bizar... vind het altijd maar een eng idee als mensen tegen je zeggen, naar jou luister ik niet. Geen discussie op gang willen brengen, kom op zeg........

Tegenstand
Vanuit een deel van de samenleving is er felle tegenstand op het afschaffen van het consumentenvuurwerk. Uiteraard hebben wij hier begrip voor. Het is zeker niet onze intentie anderen hun plezier te ontnemen. In een ideale wereld is een verbod ook niet nodig, en is er ruimte voor elk soort ‘fun’ rond oud en nieuw. Natuurlijk gaan de meeste mensen bewust en verantwoordelijk met vuurwerk om, houden zich netjes aan alle regels en steken alleen op oudejaarsavond tussen 18.00 en 02.00 uur van de nieuwjaarsnacht vuurwerk af (en ruimen de rommel netjes op).

Het probleem ligt juist bij die enorm grote groep die niet met deze verantwoordelijkheid kan omgaan. De groepen jongens die in elke plaats in Nederland al dagen van te voren vooral knalvuurwerk afsteken. De kinderen die het gevaar van vuurwerk onderschatten en verwond raken of anderen verwonden. De mensen die wél vuurwerk afsteken maar de rotzooi op straat laten liggen. De jongeren die – al dan niet onder invloed van iets te veel biertjes – vuurwerk naar anderen gaan gooien. Zij zijn degenen die het voor de mensen die verantwoordelijk met vuurwerk omgaan letterlijk ‘verknallen’. Oogarts Tjeerd de Faber omschrijft dit zeer treffend: ‘ een verslavende optelsom van testosteron, adrenaline, alcohol en buskruit’. We dagen iedereen uit die het niet met ons standpunt eens is hun woede te richten op de bron van de ellende, niet op degenen die genoeg hebben van de overlast en de enorme schade na elke jaarwisseling.

De mensen achter Nederland Vuurwerkvrij zijn geen vuurwerkhaters. Sterker nog, wij genieten net zo van een mooie siervuurwerkshow als de gemiddelde Nederlander. En een groot deel van ons heeft vroeger ook vuurwerk afgestoken. Het is dus onzinnig ons als een club ‘vuurwerkhaters’ weg te zetten. We vertegenwoordigen de ruime meerderheid van Nederland die klaar is met de gewonden, de overlast en de schade, uit onderzoek blijkt dat ruim zeventig procent vóór het verbieden van consumentenvuurwerk is. We pleiten vóór georganiseerde, professionele vuurwerkshows.

Democratie
We leven in een democratie, waar de rechten van de individu ophouden waar er overlast voor de samenleving ontstaat. Roken was tot enkele jaren geleden toegestaan in publieke ruimten totdat een meerderheid er voor was dit te verbieden. Zo werkt de democratie.

Enkele jaren geleden is er een verbod gekomen op het gebruik van alcohol door jongeren onder de 18 jaar. Ze mogen het zelfs niet bij zich hebben. Waarom deze maatregel? Niet omdat de meesten van ons verantwoord met alcohol om kunnen gaan, maar om de kwetsbare groep van tieners tegen zichzelf en tegen elkaar te beschermen. Zo zien wij het ook met vuurwerk. Als iedereen zich aan de regels houdt, is er niets aan de hand. Maar als er een grote groep niet met deze verantwoordelijkheid kan omgaan is het tijd op nieuwe regels op te stellen.

Vuurwerk steek je af in de openbare ruimte: op de straten en de pleinen van onze dorpen en steden. Daar waar anderen bij zijn. Als een meerderheid daar niet van gediend is, niet op zit te wachten en er overlast, schade of zelfs angst van ondervindt is dit niet goed te praten, zelfs a-sociaal te noemen. In een (complexe) samenleving houdt de vrijheid van het individu op waar anderen overlast of schade ondervinden.

Een traditie kan niet in stand gehouden worden puur omdat het een traditie is. En het mooie is: we pleiten er niet voor de traditie weg te doen, alleen om deze veiliger en acceptabel te maken voor iedereen. Een win-win situatie dus. Nederland wordt er alleen maar beter van!

Let’s agree to disagree
Het is niet de doelstelling van Nederland Vuurwerkvrij een discussie op gang te brengen. We respecteren de mening van iedereen, en hebben niet de intentie anderen van ons gelijk te overtuigen. We gaan dus ook niet in discussie met tegenstanders. Het is daarom ook niet mogelijk op reacties op de artikelen te plaatsen. Wel zijn we bereid met alle belanghebbenden na te denken over mogelijke scenario’s, belanghebbenden die net als wij er van overtuigd zijn dat er iets moet gebeuren.

Ik zou wel eens willen weten wie hier achter zit, heb een sterk vermoeden. Maar aangezien ze niet in discussie willen gaan met tegenstanders gaat samenwerken moeilijk worden. Zij gaan het op lobbyen gooien, dat weet je zo.

Ze noemen zich een "landelijk platform voor een verbod op consumentenvuurwerk". Het is heel duidelijk wat ze willen, deze mensen gaan geen genoegen nemen met (nog) kortere afsteektijden.

Het is écht tijd voor actie nu.

Ik steun een actie zowiezo
Finaceel geen enkel probleem
Ik stel alvast bij deze mij beschikbaar
Wij moeten er wat aan gaan doen anders komt er uiteindelijk een verbod
Niet dat ik me eraan ga houden
Ik doe nu alles volgens de regels maar dat gaat veranderen dan

Cat 1? Pff. Busje naar Polen zal je bedoelen. Ik doe enorm mijn beste om alles volgens de regels te doen, maar als ze dat van me afnemen gaan we echt eens wat meemaken.

Heb je alvast een plekje in het busje voor me ?
Haha

Tegenstand
Vanuit een deel van de samenleving is er felle tegenstand op het afschaffen van het consumentenvuurwerk. Uiteraard hebben wij hier begrip voor. Het is zeker niet onze intentie anderen hun plezier te ontnemen. In een ideale wereld is een verbod ook niet nodig, en is er ruimte voor elk soort ‘fun’ rond oud en nieuw. Natuurlijk gaan de meeste mensen bewust en verantwoordelijk met vuurwerk om, houden zich netjes aan alle regels en steken alleen op oudejaarsavond tussen 18.00 en 02.00 uur van de nieuwjaarsnacht vuurwerk af (en ruimen de rommel netjes op).

Het probleem ligt juist bij die enorm grote groep die niet met deze verantwoordelijkheid kan omgaan. De groepen jongens die in elke plaats in Nederland al dagen van te voren vooral knalvuurwerk afsteken. De kinderen die het gevaar van vuurwerk onderschatten en verwond raken of anderen verwonden. De mensen die wél vuurwerk afsteken maar de rotzooi op straat laten liggen. De jongeren die – al dan niet onder invloed van iets te veel biertjes – vuurwerk naar anderen gaan gooien. Zij zijn degenen die het voor de mensen die verantwoordelijk met vuurwerk omgaan letterlijk ‘verknallen’. Oogarts Tjeerd de Faber omschrijft dit zeer treffend: ‘ een verslavende optelsom van testosteron, adrenaline, alcohol en buskruit’. We dagen iedereen uit die het niet met ons standpunt eens is hun woede te richten op de bron van de ellende, niet op degenen die genoeg hebben van de overlast en de enorme schade na elke jaarwisseling.

De mensen achter Nederland Vuurwerkvrij zijn geen vuurwerkhaters. Sterker nog, wij genieten net zo van een mooie siervuurwerkshow als de gemiddelde Nederlander. En een groot deel van ons heeft vroeger ook vuurwerk afgestoken. Het is dus onzinnig ons als een club ‘vuurwerkhaters’ weg te zetten. We vertegenwoordigen de ruime meerderheid van Nederland die klaar is met de gewonden, de overlast en de schade, uit onderzoek blijkt dat ruim zeventig procent vóór het verbieden van consumentenvuurwerk is. We pleiten vóór georganiseerde, professionele vuurwerkshows.

Democratie
We leven in een democratie, waar de rechten van de individu ophouden waar er overlast voor de samenleving ontstaat. Roken was tot enkele jaren geleden toegestaan in publieke ruimten totdat een meerderheid er voor was dit te verbieden. Zo werkt de democratie.

Enkele jaren geleden is er een verbod gekomen op het gebruik van alcohol door jongeren onder de 18 jaar. Ze mogen het zelfs niet bij zich hebben. Waarom deze maatregel? Niet omdat de meesten van ons verantwoord met alcohol om kunnen gaan, maar om de kwetsbare groep van tieners tegen zichzelf en tegen elkaar te beschermen. Zo zien wij het ook met vuurwerk. Als iedereen zich aan de regels houdt, is er niets aan de hand. Maar als er een grote groep niet met deze verantwoordelijkheid kan omgaan is het tijd op nieuwe regels op te stellen.

Vuurwerk steek je af in de openbare ruimte: op de straten en de pleinen van onze dorpen en steden. Daar waar anderen bij zijn. Als een meerderheid daar niet van gediend is, niet op zit te wachten en er overlast, schade of zelfs angst van ondervindt is dit niet goed te praten, zelfs a-sociaal te noemen. In een (complexe) samenleving houdt de vrijheid van het individu op waar anderen overlast of schade ondervinden.

Een traditie kan niet in stand gehouden worden puur omdat het een traditie is. En het mooie is: we pleiten er niet voor de traditie weg te doen, alleen om deze veiliger en acceptabel te maken voor iedereen. Een win-win situatie dus. Nederland wordt er alleen maar beter van!

Let’s agree to disagree

Ik zou wel eens willen weten wie hier achter zit, heb een sterk vermoeden. Maar aangezien ze niet in discussie willen gaan met tegenstanders gaat samenwerken moeilijk worden. Zij gaan het op lobbyen gooien, dat weet je zo.

Ze noemen zich een "landelijk platform voor een verbod op consumentenvuurwerk". Het is heel duidelijk wat ze willen, deze mensen gaan geen genoegen nemen met (nog) kortere afsteektijden.

Het is écht tijd voor actie nu.

Dan verbieden ze het toch
De knallers worden dan in overvloed hier naar toe gehaald
Sier zal langzaam verdwijnen maar knallers zullen jongeren blijven kopen
Net als xtc etc

Dan verbieden ze het toch
De knallers worden dan in overvloed hier naar toe gehaald
Sier zal langzaam verdwijnen maar knallers zullen jongeren blijven kopen
Net als xtc etc

Maar dan gaat er wel Voor elke knaller iemand zijn die die de politie belt, benieuwd hoe lang het duurt.

Legalisatie van XTC etc is de (verre) toekomst, zelfs mensen als Kofi Annan erkennen nu dat verbieden van harddrugs weinig oplevert.

Verbiedenvan vuurwerk valt tenslotte veel makkelijker te controleren als drugs... Mensen die nu buiten de toegestane afsteektijden vuurwerk afsteken lopen een zeker risico, het gedacht dat je in de toekomst altijd risico loopt...

Maar dan gaat er wel Voor elke knaller iemand zijn die die de politie belt, benieuwd hoe lang het duurt.

Legalisatie van XTC etc is de (verre) toekomst, zelfs mensen als Kofi Annan erkennen nu dat verbieden van harddrugs weinig oplevert.

Verbiedenvan vuurwerk valt tenslotte veel makkelijker te controleren als drugs... Mensen die nu buiten de toegestane afsteektijden vuurwerk afsteken lopen een zeker risico, het gedacht dat je in de toekomst altijd risico loopt...

Ik wil der niet aandenken dat ik risico loop
Tuurlijk zullen ze proberen dit te handhaven maar
Ik denk dat mensen toch stoken
Dan maar 1 groote cake me o&a
Niemand die ziet wie het aansteekt
Ik kijk alleen.
En anders neem ik een vakantie huisje in duitsland
En steek ik daar af

Back
Bovenaan