Volgens mij zit het zo:
In de knallers mag geen flash gebruikt worden.
In cakes mag een kleine hoeveelheid flash gebruikt worden maar alleen maar voor de burst.
Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag.
Dit heb je zo goed omschreven, omepje. Officieel schrijft men dat beperkt gebruik van flash enkel is toegestaan als dit een functie heeft bij een burst of break van siereffect(en). Dus bijvoorbeeld om een of meer sterren vanaf de bombette vanaf de kern weg te knallen. Vandaar dat je in Nederland bijna altijd een goed knal in de lucht vergezeld ziet gaan van een siereffect.
Ik schrijf overigens "bijna altijd", omdat de wet hier nogal eens wordt overtreden. De laatste jaren lijkt het wel toe te nemen. Knalpotten zonder siereffect (bijvoorbeeld de Thunderking-cake van Zena NL), grondbloemen met flashknal (GBV), maar ook babypijltjes hebben (als je goed zoekt) weer flashlading aan boord. Ik heb afgelopen jaar een aantal babypijltjes getest, waarvan de helft regelrechte troep was. Lontjes die eruit vallen, sommige stijden op zonder eindeffect en een aantal pijltjes knalde al op de grond. De goede ervaringen waren die met de volgende merken:
-
Big Moon Travellers
Gaat gillend omhoog en eindigt met een flashknal. Wel knalt ie relatief erg laag.
De prijs van deze pijtljes vind ik zelf echter te hoog.
-
Tripple UP (3up) pijltjes van Vuurwerkland
Geen enkele weigeraar gehad en ook geen rare bijeffecten gezien. Wel vind ik
de fluitjes aan de korte kant. De knal is daarentegen prima! De prijs was hoger
dan de andere merken, maar was het zeker waard!
-
Moon Travellers
Wisselend. Een pakje deed het uitstekend en een ander pakje was troep. Ik kon
geen uiterlijke verschillen ontdekken aan de pijltjes, maar de goede versie
voelde steviger aan (huls) en het lontje zat goed vast.
Groetjes,
Cameo