Minder vuurwerkslachtoffers

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
De afgelopen jaarwisseling zijn 434 slachtoffers van een vuurwerkongeval behandeld op de spoedeisende hulp. Dat is acht procent minder dan vorig jaar, blijkt uit onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL en de NOS. Het aantal slachtoffers onder de vijftien steeg wel: van 99 vorig jaar naar 119 dit jaar.

Met het nieuwste cijfer wordt de dalende tendens van de afgelopen jaren doorgezet. Vijf jaar geleden waren er nog bijna 800 vuurwerkslachtoffers.Oogletsel en brandwonden zijn de meest voorkomende letsels, net als voorgaande jaren. Knalvuurwerk is verantwoordelijk voor bijna de helft van de letsels. Bijzonder, want het wordt maar door twintig procent van de klanten gekocht. Hoewel er afgelopen jaren sterk is ingezet op het opsporen van illegaal vuurwerk, is aantal letsels dat door illegaal vuurwerk werd veroorzaakt (22 procent) ongeveer even groot als voorgaande jaren. Behalve bij de SEH's hebben vuurwerkslachtoffers zich ook gemeld bij huisartsenposten, meestal met kleinere verwondingen. VeiligheidNL schat dat de huisartsenposten zo'n 700 vuurwerkslachtoffers hebben behandeld.

Bron

Goed nieuws!
Helaas wordt dit nieuws minder gepromoot dan de terugkerende mening van de oogarts....

Die 22% illegaal mogen ze wel opschroeven. Die informatie komt van de slachtoffers zelf, en die hebben óf geen idee, of willen niet vertellen dat ze illegaal vuurwerk aan het stoken waren. En ja, een daling is goed nieuws, maar het blijft genoeg voer voor de tegenstanders. Ik ben benieuwd welke twist hieraan gegeven zal worden...

Inderdaad, dat ligt natuurlijk vele malen hoger. Maar goed, positieve is natuurlijk de daling in slachtoffers.

Hoe kan maar 22% van de vuurwerkslachtoffers veroorzaakt zijn door illegaal vuurwerk terwijl de helft door knalvuurwerk is ontstaan. Ik zie geen mogelijkheid dat nederlands knalvuurwerk voor gewonden zorgt die daarbij naar een ziekenhuis gaan.

Hoe kan maar 22% van de vuurwerkslachtoffers veroorzaakt zijn door illegaal vuurwerk terwijl de helft door knalvuurwerk is ontstaan. Ik zie geen mogelijkheid dat nederlands knalvuurwerk voor gewonden zorgt die daarbij naar een ziekenhuis gaan.

Ik denk als dat veel mensen die slachtoffer zijn van illegaal vuurwerk dat niet zeggen in het ziekenhuis. Die zeggen dat het legaal vuurwerk was omdat ze anders al in overtreding zijn.

Inderdaad, de meeste slachtoffers zullen aan geven dat het gebeurt is met legaal vuurwerk zodat ze geen eventuele gevolgen met politie en verzekering hebben.

toch vreemd. want het probleem met 'de vele slachtoffers' zit hem volgens die onderzoeksraad toch o.a. in vuurpijlen?
en het heeft afgelopen oud en nieuw in heel nederland ontzettend hard gewaait!

Back
Bovenaan