Mijn Oude Vuurwerk Bestellijsten

billyboem

VWC lid
Een tijd geleden had ik beloofd een oude vuurwerk bestellijst op te zoeken, scannen en posten i.v.m. de opmerking die ik gemaakt had dat je in Nederland vroeger gewoon legaal strijkers kon kopen in de winkel.
Ik weet niet meer precies waar dat was maar hierbij los ik mijn belofte in.
Verder zal ik hier ook wat andere oudere dingen die ik nog heb/vind posten als jullie dat leuk vinden.

TaurusVuurwerkBestellijst1985.jpg

DeVuurwerkkoningVuurwerkBestellijst1.jpg

TogniVuurwerkBestellijst1979-1980.jpg

Toen de rookballen nog niet verboden waren en de Wild Geese, Parachute en Clustering Bees pijlen nog handel waren.
Wel leuk zo'n oude folder.

Maar het vuurwerk was toen slecht, maar men wist niet beter.

Wat mij vooral op valt zijn de prijzen:shocked:.
In die tijd kon je volgens mij gewoon nog een ijsje kopen voor 10 cent. En dan vragen ze voor een pakje rotjes 90 cent:bonk:. Nu kost een slof rotjes 1 euro. Dan ben ik toch blij dat ik in deze tijd op groei. Maakt mij niet uit dat alles wat zachter knalt, als het maar gewoon voor een normale prijs verkocht wordt:cool:.

Die strijkers kan ik mij nog goed herinneren... Echter waren ze helaas met lont. Ik ben nooit een met strijkkop tegen gekomen.

In die tijd kon je volgens mij gewoon nog een ijsje kopen voor 10 cent. En dan vragen ze voor een pakje rotjes 90 cent:bonk:. Nu kost een slof rotjes 1 euro. Dan ben ik toch blij dat ik in deze tijd op groei. Maakt mij niet uit dat alles wat zachter knalt, als het maar gewoon voor een normale prijs verkocht wordt:cool:.

Alles wat zachter? een heel stuk zachter.....Laat ze maar weer terugkomen en dan ben ik berijd om 9 euro een slof te betalen.
Die zooi die ze nu verkopen gaat echt totaal nergens over.
Ken jij die Choeet strijkers?
Daar kan je de kanonslagen van vroeger mee vergelijken, alleen waren ze wat doffer van knal.

@ Grizmo Raizor
Welke strijkers bedoel jij met lont?
Ik ken alleen de versie die ergens 2003 op de markt kwamen.
Deze kwamen bij B&W vandaan en die hadden inderdaad een lont.

Die halverwege jaren 80 werden verkocht, waren gele strijkers en werden dus met strijkkop verkocht.
Deze versie was gevuld met een grove soort bp ala formaat gravel.

Voor mij mogen ze ook nog wel 12 euries per slof gaan kosten. Jorisman: Volgens mij heb jij niet de knallers van Vroegâh meegemaakt.:wink:

Geweldg om dit weer eens te zien zo.
Helaas die tijd niet mee gemaakt, maar dit is geweldig om te zien.
Bedankt voor het posten.

@ Grizmo Raizor
Welke strijkers bedoel jij met lont?
Ik ken alleen de versie die ergens 2003 op de markt kwamen.
Deze kwamen bij B&W vandaan en die hadden inderdaad een lont.

Die halverwege jaren 80 werden verkocht, waren gele strijkers en werden dus met strijkkop verkocht.
Deze versie was gevuld met een grove soort bp ala formaat gravel.

Tja, daar vraag je mij wat. Deze waren inderdaad ook geel van kleur. Maar nu ik er zo aan denk begin ik wel te twijfelen.. Wat ik wel 100% zeker weet is dat ze totaal niet lekker knalde. De knal sloeg nergens op. Was inderdaad halverwege de jaren 80.

Mijn oudste vuurwerkfolder stamt uit 1999. Deze verkeert nog in optimale staat. Ook heb ik dezelfde waar mijn bestelling van dat jaar op staat. Dynasty selection was dat. Met onder andere mijn favoriet ten tijde de Crackling Diamonds.

Tja, daar vraag je mij wat. Deze waren inderdaad ook geel van kleur. Maar nu ik er zo aan denk begin ik wel te twijfelen.. Wat ik wel 100% zeker weet is dat ze totaal niet lekker knalde. De knal sloeg nergens op. Was inderdaad halverwege de jaren 80.

De knal sloeg inderdaad nergens op...was puur weg gegooid geld hehe

Toen de rookballen nog niet verboden waren en de Wild Geese, Parachute en Clustering Bees pijlen nog handel waren.
Wel leuk zo'n oude folder.

Maar het vuurwerk was toen slecht, maar men wist niet beter.

@Frits: het siervuurwerk was toen inderdaad niet veel soeps (al vermaakten we er ons prima mee), maar het knalvuurwerk was toch echt 1000% beter dan de rotzooi die tegenwoordig verkocht wordt!

De prijzen waren inderdaad aan de hoge kant maar je moet een paar dingen niet vergeten:
1 de prijzen zijn nog in guldens!
2 het knalvuurwerk was kwalitatief gezien vele malen beter.
de knallen waren hard, ruim over de 120db, zelfs die kleine piraatjes!
doordat astronauten ongeveer even hard knalden als strijkers en atoombommen e.d. zelfs nog veel harder was er vrijwel geen vraag naar illegaal spul.
Dat kwam pas later, nadat het vuurwerk onder de 80db of zo moest knallen.
3 astronauten snipperden toen nog zo lekker.

Een brood astronauten kostte vroeger zelfs tussen de 15 en 20 gulden, maar voor een slof van die ouderwetse astronauten uit de jaren 70 leg ik zo 20 euro neer.

Die strijkers kan ik mij nog goed herinneren... Echter waren ze helaas met lont. Ik ben nooit een met strijkkop tegen gekomen.

Ehhh, een strijker heet een strijker omdat die natuurlijk een strijkkop heeft, dus vuurwerk met lont valt niet onder de categorie strijkers. lol
Strijkers werden in die tijd door winkeliers ook wel aanstrijkers of aanstrijk kanonslagen genoemd.

Back
Bovenaan