Meld je aan voor opiniepanel 1Vandaag

De uitslag van de enquête is inmiddels bekend

Meerderheid voor verbieden vuurpijlen en knalvuurwerk
Vorige week kwam de Onderzoeksraad voor Veiligheid met het advies om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Hier is veel steun voor, blijkt uit een peiling van EenVandaag onder ruim 32.000 mensen. Zeven op de tien (68%) ondervraagden zijn voor dit verbod. Een kwart (27%) vindt dit het geen goed idee.

Kiezers van alle partijen voor verbod
Voorstanders van een verbod stellen vooral dat het gevaarlijk is, teveel schade en slachtoffers oplevert en tevens slecht voor het milieu. Tegenstanders stellen dat je dan wel alles kan verbieden wat gevaarlijk is. Zoals iemand zegt: 'Gaan we dan ook autorijden verbieden? Dan zijn we in een klap van de verkeersdoden af'. Ook vrezen ze dat mensen bij een verbod meer illegaal vuurwerk gaan kopen.

Onder kiezers van vrijwel alle partijen is er draagvlak voor een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk, ook onder de kiezers die in maart stemden op de regeringspartijen VVD (67% voor verbod), CDA (65% voor verbod), D66 (65% voor verbod) en ChristenUnie (77% voor verbod). Alleen de kiezers van de PVV zijn verdeeld. Binnenkort komt het kabinet met een reactie op het advies van de Onderzoeksraad.

Jongeren vinden vuurwerk belangrijker
Als we dieper in de cijfers duiken zie je een opvalllend verschil tussen jong en oud. Van de deelnemers tussen de 18 en 25 jaar is 51 procent voor een verbod, tegenover acht op de tien (83%) 65-plussers. Jonge mensen geven ook aan dat ze de traditie van vuurwerk afsteken met Oud en Nieuw een stuk belangrijker vinden dan ouderen.

Consumentenvuurwerk helemaal verbieden als daarvoor in de plaats een gemeentelijke vuurwerkshow komt, ziet 51 procent van de deelnemers wel zitten.

Over het onderzoek
Aan het onderzoek deden 32.395 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 1 tot en met 7 december 2017.

Bron: EenVandaag

Deze uitkomst is wel heel negatief, ik kan me dit echt haast niet voorstellen...

Of de stemmers zijn al dusdanig gehersenspoeld door de niet subjectieve media propoganda of één vandaag doet mee aan de manipulatie..

De vuurwerkbranche laat overigens ook geen tegen geluid horen, dus ja dan veranderd nooit de publieke opinie..

Mijn december maand wordt in iedergeval ieder jaar weer verpest door de media. Ook dit jaar is het ze weer gelukt. Bah!

Die opmerking van Jongbloed ook op dat vrouwen vaker voor een verbod zijn "en die zijn vaak verstandiger"...zo ingestudeerd...Onbetrouwbaar dus. Puur opiniebeinvloeding.

Ach ju dan gaan we allemaal illegaal stoken mocht het zover komen, ook prima. Handhaven kunnen nu toch al niet.

Het zou interessant zijn om te weten hoe groot het percentage jongvolwassen deelnemers, tot ong. 35, ten opzichte van het aantal oudere deelnemers is. Dat zou ons een heel veel zeggende duiding over het ontstaan van deze uitslag kunnen geven. Ze geven immers zelf al aan dat (relatieve) jongeren meer waarde aan de traditie hechten dan ouderen.

33.000 stemmers is aardig wat. Helaas zijn onze 100? stemmen maar een druppel op de gloeiende plaat.

Ik geloof de uitslag wel. Ik merk bijna dagelijks dat oudere mensen maar al te graag klagen. Onvriendelijk, onsympathiek en totaal geen inlevingsvermogen.
Niet om mensen in hokjes te plaatsen ofzo maar het valt me gewoon op.

missen ze hoop belasting centen mis woord weer ales duurder en feestdag helemaal weg denk niet dat meeste mensen daar op zitte tewaghte dus media is ales flink aan kapot maken maar wat winnen ze er mee iegenlijk niks net als zwarte piet gedoe continu dec is geen feest maand meer maar klaag maand plus klopt helemaal niks van en moet ontkracht woorde dit zijn valse raport cijfers en verdraaid

33.000 stemmers is 0.2 % van de totale Nederlandse bevolking. I rest my case ....
Ik heb besloten me er niet meer druk over te maken. Ik vul de polletjes in en ga verder lekker genieten van deze mooie maand. Ik hoop bijna dat ze het een jaar gaan proberen, en dan maar eens zien wat er gebeurt !!

33.000 stemmers is 0.2 % van de totale Nederlandse bevolking. I rest my case ....
Ik heb besloten me er niet meer druk over te maken. Ik vul de polletjes in en ga verder lekker genieten van deze mooie maand. Ik hoop bijna dat ze het een jaar gaan proberen, en dan maar eens zien wat er gebeurt !!

En vorig jaar had men/NOS, nog berekend dat zo’n twee miljoen Nederlanders vuurwerk kopen...

Totaal corrupt.

Druk op VVD en CDA maximaal opgevoerd. Briljant.

Arm land.

Dat koppelen aan politiek meteen ook. All it is; politiek pressie-apparaat. En afzetten tegen gender en leeftijdsextremen...zo zinloos.

Tegen mijn eerder geuite principe in ga ik niet meer meedoen aan dit clubje-met-een-agenda. En mijn mening over media heeft geloof ik de laatste positieve strohalm ook verloren...

Bij afmelden (onderaan de mails) kun je opties aangeven waarom. Je kunt ook 2 opties aangeven, bv "ik had iets anders verwacht" waarbij ik invulde "Neutrale statistische journalistiek" en daaronder "anders nml" waar ik een regel typte dat ze duidelijk onderzoeksresultaten interpreteren en presenteren vanuit een vooropgezet politiek-maatschappelijk idee. Iets dergelijks zou je bij afmelding ook kunnen overwegen te typen. Laat ze n poepie ruiken.

Ik werd er een beetje misselijk van, die naar een totaalverbod werkende berichtgeving icm die zelfingenomen kwijl van een Jaap Jongbloed. Blegh.
Met een paar jaar is het gebeurd, let maar op.

En dat het daarna maar pas echt goed los mag gaan qua calamiteiten.

Back
Bovenaan