Meerderheid voor vuurwerkverbod...of toch niet?

Jorinde

VWC lid
Gepubliceerd:
Laatste update:

6 januari 2013 17:02
6 januari 2013 17:20

.
'Meerderheid voor vuurwerkverbod'

AMSTERDAM - Zes op de tien Nederlanders willen dat het afsteken van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling wordt verboden.

Foto: NU.nl/Leo van Mierlo

Dat melden de GroenLinks-fracties van Rotterdam en Den Haag zondag op basis van een onderzoek van peil.nl. Een jaar geleden was een krappe meerderheid van 53 procent nog tegen een verbod.

De ondervraagden vinden de overlast en talrijke gewonden niet opwegen tegen het knalgenot. Ruim de helft vindt dat consumentenvuurwerk plaats moet maken voor professionele vuurwerkshows.

Fractievoorzitters van Groenlinks in Rotterdam Arno Bonte en David Rietveld in Den Haag pleiten al jaren voor een 'modernisering van de Nederlandse vuurwerktraditie', maar kregen weinig steun van de landelijke politiek. "De Tweede Kamer kan de roep om een hervorming van de vuurwerkpraktijk nu niet meer negeren", vinden ze.

Meldpunt

De twee kwamen samen met vijftien lokale GroenLinks-fracties afgelopen maand met een meldpunt vuurwerkoverlast. Daar kwamen in twee weken ruim tachtigduizend meldingen over vuurwerkoverlast binnen.

Bij de aanhangers van bijna alle politieke partijen is een meerderheid voor een verbod op consumentenvuurwerk, melden de GroenLinksers. Alleen de VVD-aanhang is met een meerderheid van 57 procent tegen.

Vuurwerkshow

De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) en het Oogheelkundig Gezelschap (NOG) pleiten ook voor een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk. "Laat gemeenten maar een vuurwerkshow organiseren", zegt Annekatrien van de Kar van de NVPC zondag tegen de NOS.

Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam stelt dat de afgelopen twee jaarwisselingen in Nederland tot net zo veel ernstig oogletsel hebben geleid als de Irak-oorlog bij Amerikaanse militairen.

Door: Novum

Bron: www.nu.nl

Dit is geschreven nav een peiling van Maurice de Hond (peil.nl). Nu heb ik eens op die website gekeken en daar staat inderdaad een uitslag op van een peiling mbt vuurwerkverbod alleen als ik naar die tabel kijk zie ik juist dat slechts 38% van de mensen die dit hebben ingevuld, tegen zo'n verbod is. Of ben ik scheel en kijk ik verkeerd?

tja vorigjaar kon de 2de kamer ook niet om de cijfers heen en dat jaar daar voor ook niet .
nou laat ze hun gang maar gaan ik lig daar echt niet meer wakker van .

stel dat er daadwerkelijk een verbod komt dan wordt dat toch teruggedraaid.
Nu wordt er nog legaal vuurwerk gekocht voor 73 miljoen.
verwacht dat een groot deel van dat bedrag dan richting de handel gaat.
Zwaarder vuurwerk,meer problemen ,meer overlast,meer gewonden.
Gewoon alles gladtrekken met heel europa .
Niks meer aan het handje.

Ik denk dat men bij een verbod de cijfers kunt omdraaien.

Dus voor 70+ miljoen schade door burgelijke ongehoorzaamheid en de iritatie om de bettuteling.
En 10 miljoen voor het zogenoemd alternatief van een vuurwerkshow per gemeente die nergens op slaat.

Die prutser van een Bonte heeft iets teveel groen gerookt en leeft echt in een eigen wereldje van waan ideen en illusies.
Veiligste is naar mijn mening nog steeds dwangverpleging met schoktherapie tot die groen ziet:p

Mensen die een eerlijke rechtstreekse confrontatie niet kunnen winnen op basis van argumenten, blijven via indirecte achterbakse manieren de zin alsnog te willen doordrukken.

Blijven liegen, bedriegen en manipuleren. Dat is waar Groen Links blijkbaar voor staat.

dan vraag ik mij af wat ze zullen afsteken bij de ooooo zo fantastische vuurwerk show?
En waar en hoeveel? neem aan dat ze er minimaal geld aan willen spenderen!!
Ik vind het maar 3x niks

Heb trouwens cijfers gezien van een onderzoek naar de veiligheid op pleinen. Sommige pleinen scoorden een dikke 8.
Heel belangrijk was ook dat er géén drugs gebruikt werden op en rond de pleinen. Dit stond in een onderzoek van het Verwey-Jonker instituut.

Beste grappig zo'n grootschalig instituut met cijfergeile hoogopgeleide dikbetaalde figuren. Vooral als je weet dat tijdens de onderzoeken op de pleinen veelvuldig drugsgebruik is geconstateerd.
Maar de cijfertjes zijn wel erg mooi hoor!

Jammer dat je cijfers dus zo kan manipuleren dat deze cijfers onderzoeksmethodologisch kloppen als een bus, maar dat deze cijfers haaks staan op de realiteit. Al die zichzelf belangrijk vindende hoogopgeleide figuren zijn bezig stelselmatig de boel te belazeren en de zakken te vullen.

Korte metten maken met die huichelarij eerste klas.

Beste vuurwerkliefhebbers,

We zullen onze handen ineen moeten slaan om deze Arno Bonte een halt toe te roepen.

Graag roep ik iedereen op, die iets negatiefs weet over AB, dit bij mij te melden !!!

Binnen enkele weken zal er een site verschijnen met de naam:

anti arnobonte .nl

Hierop moeten alle misstappen van deze heer komen te staan, zodat een aftreden van AB een feit zal worden !!!

Concrete acties Arno Bonte:
- Voor een vuurwerkverbod
- Voor het verbieden van Formule 1 aan de Maas.
- Torpederen scholingsprojecten Rotterdam zuid om schooluival en verval in crimineel en overlastgevend gedrag tegen te gaan.
- Opgepakt bij demonstratie tegen een zendmast (heeft hierbij volgens mij een boete gehad).
- Eigenaar website politieknuppel.nl. Zet zich veelvuldig af tegen politieoptredens in Rotterdam. Hierbij wel de politie voor het karretje spannend als het om vuurwerk gaat.

Voor de rest heb ik niets tegen hem. Als hij wat redelijker, minder extreem dus, zou zijn in zijn standpunten en open zou staan voor anderen, dan denk ik dat hij wel okee is.

Kijk je wel uit dat dit geen haatcampagne gaat worden?

Achja, peilingen.. Wat was ook alweer het motto van de kamer? "Daar valt geen pijl op te trekken."

Men zoekt nog 2 nieuwe bewoners voor dat onbewoonde Waddeneiland om vogels en zeehonden te tellen. Kunnen die 2 sneue figuren van GL daar niet gaan zitten? Is alles in 1 klap opgelost..

Jongens geen aandacht aan besteden, dat is nu juist wat hij wil en waar hij momenteel (en ook vorig jaar) zijn bekendheid vandaan haalt.
Gewoon laten rusten, in Februari pakt iedereen weer zijn leven op en kan Arno weer zijn holletje in tot December 2013.
Er komt toch geen verbod, en dat zou ook onjuist zijn... pak het illegale circuit aan en je bent van alles af waarop men het verbod gooit.

Back
Bovenaan