Man aangehouden voor afsteken illegaal vuurwerk

vuurwerkNOP

VWC lid
Loil - Een 30-jarige man uit Didam heeft op zondagavond 25 november illegaal vuurwerk afgestoken op de Prinses Irenestraat in Loil. Hij werd door buurtbewoners aangehouden en aan de politie overgedragen. Hij is bekeurd.

Buurtbewoners betrapten de man rond 22.30 uur en belden de politie. Ook zorgden ze ervoor dat hij niet weg kon tot de agenten er waren. De man is meegenomen naar het politiebureau, waar hij een boete kreeg opgelegd. Ook heeft de politie het vuurwerk dat nog over was, in beslag genomen en dit
wordt vernietigd

Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/11/26/T190.htm

Dit bericht staat ook in de Gelderlander, alleen op dat artikel geldt copyright vergoeding

Aangehouden door buurtbewoners wtf moet niet gekker worden haha.:bonk:

Leg uit.. een burger arrest is een mooi iets lijkt me zo. Hoe je het ook wend of keert het is strafbaar om zo maar vuurwerk af te steken nu. En ik denk dat je als buurtbewoner niet iedere keer op je zondag avond opgeschrikt wilt worden door knallen van vuurwerk, het zijn niet allemaal liefhebbers immers die in je wijk wonen.

Leg uit.. een burger arrest is een mooi iets lijkt me zo. Hoe je het ook wend of keert het is strafbaar om zo maar vuurwerk af te steken nu. En ik denk dat je als buurtbewoner niet iedere keer op je zondag avond opgeschrikt wilt worden door knallen van vuurwerk, het zijn niet allemaal liefhebbers immers die in je wijk wonen.

Vind er weinig moois aan, kan me goed voorstellen dat niet iedereen het prettig vind dat er vroegtijdig gestookt word. En zeker niet om 22:30 savonds als je kinderen op bed liggen.
Maar vind het bijzonder triest dat je met een paar man iemand staande houd, en vervolgens de politie belt. Als ze een beetje redelijk waren hadden ze de man gewoon aangesproken, en gezegd wat ze er van vinden, en dat ze van hem verwachten dat hij hiermee kapt, omdat ze het niet prettig vinden.
En anders de politie inschakelen. Maar om iemand gelijk aan de politie over te dragen, vind het maar zielige mensen... Maar goed dit is de hedendaagse Nederlandse samenleving. Elkaar erbij lappen voor een schouderklopje van de politie

Ben persoonlijk wel voor een burgerarrest maar mensen doe het dan als er iemand overvallen word. Geloof me als je een schreeuw naar buiten geeft dat iemand moet oprotten met dat ***** vuurwerk dan luister je normaliter wel van schrik. Beetje overdreven vind ik dit. maar aan de andere kant; het mag niet :wink:

Als iemand mij ongevraagd mij aanraakt of vastpakt dan vind ik dat ik het recht heb om me te verdedigen!!

Ik snap niet dat de 30 jarige man gewoon bleef staan.

Ligt er aan in wat voor situatie , als een burger een burger arrest uitvoert ben jij strafbaar als je je verweert, althans dat is mij verteld.

Meer dan terecht! Die gasten verpesten het voor degene die er wel goed mee omgaan. Dit soort gasten zijn de oorzaak van het gezeik over een vuurwerkverbod.

Een burger een burger arrest.. sinds wanneer is dat dan en ben je strafbaar wanneer je je verweerd? Ik bedoel, iedereen kan wel iets roepen. Mensen moeten met hun jatten van mij afblijven want het gaat meestal wel gepaard met fysiek geweld en dus zou ik mij geroepen voelen mijzelf te gaan verdedigen. Aanspreken mag.. maar daar moet het dan ook bij blijven. Het is zoals hierboven al is beschreven, het is waarschijnlijk al voldoende om die persoon aan te spreken, zeker wanneer je met een paar man bent.

Een burgerarrest is niets nieuws hoor.

Burgers mogen ieder persoon waarvan ze zien dat diegene iets doet dat strafbaar is aanhouden om over te dragen aan de politie. En ja, daarbij mag ook iemand onder bedwang worden gehouden door bijvoorbeeld de persoon op de grond te leggen en er op te gaan zitten, ofzo... :P

Om het nog mooier te maken, je mag iemand zelfs tijdelijk op sluiten als je moet wachten op politie...

Ook mag er gepast geweld gebruikt worden om jezelf te verdedigen. Dus wanneer degene die je wilt aanhouden besluit om er op los te slaan mag je gewoon "ongestraft" een paar tikken teruggeven. Uiteraard mag je geen wapens gebruiken of door blijven slaan wanneer iemand zich overgeeft.
ik zou het niet zo scherp willen stellen als jij nu doet er zitten wel haken en ogen aan,als je niet oplet zou je je zomaar eens schuldig kunnen maken aan wederrechtelijke vrijheidsberoving.en dan ben je wel aan te klagen door de dader

Voor hetzelfde geld stookt die man een heel doosje nitraten of vlinders weg. Of stond hij al een langdurige tijd te stoken. Gezien het summiere verslag kunnen wij er niet veel uit maken. Wie weet is de man al tig keer aangesproken? Of vertoonde hij tokkiegedrag?

Als meerdere personen uit de straat de man staande houden dan ging het in mijn ogen niet om 1 knalletje.

Maar zoals ik al zei. De summiere omschrijving laat weer zoals gewoonlijk veel belangrijke informatie over om het verhaal te snappen! Iets wat de media altijd wel doet om zelf hun sensatieverhaal groter te maken!

Een burgerarrest is niets nieuws hoor.

Burgers mogen ieder persoon waarvan ze zien dat diegene iets doet dat strafbaar is aanhouden om over te dragen aan de politie. En ja, daarbij mag ook iemand onder bedwang worden gehouden door bijvoorbeeld de persoon op de grond te leggen en er op te gaan zitten, ofzo... :P

Om het nog mooier te maken, je mag iemand zelfs tijdelijk op sluiten als je moet wachten op politie...

Ook mag er gepast geweld gebruikt worden om jezelf te verdedigen. Dus wanneer degene die je wilt aanhouden besluit om er op los te slaan mag je gewoon "ongestraft" een paar tikken teruggeven. Uiteraard mag je geen wapens gebruiken of door blijven slaan wanneer iemand zich overgeeft.

Volgens mij klopt het toch niet wat je zegt hoor brian! Geweld mag je niet gebruiken! ook niet als je zelf tikken krijgt. Je mag jezelf verdedigen maar dat betekend niet klappen uitdelen. Daarnaast moet je ook zeker van je zaak zijn en getuigen zijn zeer belangrijk! Vrijheidsberoving staat een FLINKE boete op!

Maar goed! Heb laats een training agressie en geweld gehad van een bedrijfsrechergeur die jarenlang politie agent was geweest. Het is een grote schande wat je wel en niet mag bij winkeldieven of mensen die geweld tegen je gebruiken. Met een beetje pech bepaald de rechter iets wat je totaal niet verwacht. Kijk maar uit met wat je doet als iemand je staande houd of wilt houden. Voor je het weet heb je een boete van 900,- pleuro aan vrijheidsberoving als ik me niet vergis! Die boete is echt belachelijk hoog!

Back
Bovenaan