Man aangehouden voor afsteken illegaal vuurwerk

kijk het probleem zit hem in het feit dat er in de rechtspraak geen vrijstelling is opgenomen voor een burger die iemand in zijn schuur opsluit tot de politie komt,dat betekent dat achteraf door de rechter besloten of de actie proportioneel was en dus kan de rechter als hij dat niet vind jou toch schuldig stellen

Reactie in de krant over dit artikel:

Is maar goed dat ze die mafkees hebben gepakt. Onze kinderen zaten rechtop in bed en niet 1 x maar 4 x. En het waren geen kleine klappertjes want de ramen trilden als een gek. Bravo voor de buurt.
Theo - 26-11-2012 | 15:13

Vind er weinig moois aan, kan me goed voorstellen dat niet iedereen het prettig vind dat er vroegtijdig gestookt word. En zeker niet om 22:30 savonds als je kinderen op bed liggen.
Maar vind het bijzonder triest dat je met een paar man iemand staande houd, en vervolgens de politie belt. Als ze een beetje redelijk waren hadden ze de man gewoon aangesproken, en gezegd wat ze er van vinden, en dat ze van hem verwachten dat hij hiermee kapt, omdat ze het niet prettig vinden.
En anders de politie inschakelen. Maar om iemand gelijk aan de politie over te dragen, vind het maar zielige mensen... Maar goed dit is de hedendaagse Nederlandse samenleving. Elkaar erbij lappen voor een schouderklopje van de politie

als ik de kans krijg om de mongool hier in de buurt staande te houden en over te dragen, zal ik die met beide handen aannemen. door de weeks midden in de nacht 6x per nacht, en blijft doorgaan. nou mag ik kdan wel een liefhebber zijn, maar ook ik heb gewoon mijn werk, en de buurvrouw een kleine en werk.

dus waar trek je de grens?
voor mij is het dan ook duidelijk, dan ga ik ook bijdragen aan dat asociale nederland dat mekaar loopt te naaien! en daar heeft die klootviool het zelf naar gemaakt.

Een burger een burger arrest.. sinds wanneer is dat dan en ben je strafbaar wanneer je je verweerd? Ik bedoel, iedereen kan wel iets roepen. Mensen moeten met hun jatten van mij afblijven want het gaat meestal wel gepaard met fysiek geweld en dus zou ik mij geroepen voelen mijzelf te gaan verdedigen.
Dan wordt het verzet tegen aanhouding en ben je nog strafbaarder. Elke burger heeft het recht een andere burger aan te houden bij signalering van een strafbaar feit, en vast te houden tot de politie komt om een arrest uit te voeren.

Neemt niet weg dat ik dit wel suf vind; spreek die vent er gewoon even op aan, als 'ie dan nog een keer of wat op zo'n tijdstip de boel lastigvalt wordt 't een ander verhaal. Maar een incidenteel knalletje moet je kunnen hebben, vind ik.

edit; oh, lees nu dat het 4x beste dreunen waren en na de 1e of 2e keer is die man niet aangesproken? Weet nie hoor, vind het een beetje een teken van hoe we vervreemden van elkaar in de wijken; men kent de eigen buren vaak al niet meer. Hier in mijn straat zou men wel even wachten met het oproepen van de politie en het zaakje onderling oplossen; sociale controle heerst hier nog, en daardoor ook wat meer acceptatie en vrijheid.

Waar jij op doelt is vluchten, en dat is net als met de politie in principe strafbaar.
Mooi iets, dat burgerarrest. Soms had het anders opgelost kunnen worden, maar ik blijf er voorstander van.

Ehmm, nee dat klopt niet wat je daar zegt.
Een burger heeft het recht om te vluchten voor de politie als die in zijn vluchtpoging geen strafbare feiten begaat.
je hoeft namelijk niet mee te werken aan je eigen veroordeling.
Als je na een politiefuik/controle of iets dergelijks wegvlucht ben je wel strafbaar, omdat er dan een preventieve controle is en er geen sprake is van een verdenking waar een veroordeling uit kan komen.

Krom, maar dit is nu nog de wet. Ze willen het wel veranderen doormiddel van een stopteken negeren onder het kopje weigeren van een bevel in fuctie te zetten wat strafbaar is.

Ehmm, nee dat klopt niet wat je daar zegt.
Een burger heeft het recht om te vluchten voor de politie als die in zijn vluchtpoging geen strafbare feiten begaat.
je hoeft namelijk niet mee te werken aan je eigen veroordeling.
Als je na een politiefuik/controle of iets dergelijks wegvlucht ben je wel strafbaar, omdat er dan een preventieve controle is en er geen sprake is van een verdenking waar een veroordeling uit kan komen.

Krom, maar dit is nu nog de wet. Ze willen het wel veranderen doormiddel van een stopteken negeren onder het kopje weigeren van een bevel in fuctie te zetten wat strafbaar is.

Dat je het recht hebt om te vluchten lijkt me sterk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot het ontsnappen en daarmee onder je straf uitkomen. En dat kan niet.
Als je een wetsartikel hebt om.je verhaal te onderbouwen hoor ik het graag, maar tot nu toe klinkt het als onzin.

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar als je op heterdaad betrapt word op een strafbaar feit, hebben burgers het recht je vast te houden tot de politie er is...

Dat dit hier gebeurd is, is buitengewoon triest.

Mensen doe nou eens wat als een conducteur geslagen wordt, ambance personeel wordt bedreigd, maar dan zijn ze nergens te bekennen...

Vuurwerk afsteken is een overtreding van de wet geen misdrijf. Net iets als door rood rijden of hard rijden. Is toch van de zotte dat mensen je gaan arresteren. Gepast geweld is ook zo glad ijs. Er wordt niet gesproken over illegaal vuurwerk dus neem aan dat het legaal was. Dan is het dus in strijd met de wet om iemand tegen zijn zin in zijn vrijheid te beroven.

Is zo jammer dat al die VVDers aan de macht komen met die gekke Fred Teeven voorop. Mensen denken nu dat ze Cowboys mogen spelen en boven de wet mogen staan door iemand aan te houden die zich niet aan de regels houdt. Men vergeet alleen dat zij de wet nog veel meer overtreden en met in dit geval. Vrijheid ontneming. Beter hadden ze de politie gebeld en gezegd waar die woonde. Nu kan er aangifte gedaan worden tegen de buurtbewoners "vrijheidsberoving"

Het was geen legaal vuurwerk en ook niet een klein beetje. Nogmaals:
Reactie in de krant over dit artikel:

Is maar goed dat ze die mafkees hebben gepakt. Onze kinderen zaten rechtop in bed en niet 1 x maar 4 x. En het waren geen kleine klappertjes want de ramen trilden als een gek. Bravo voor de buurt.
Theo - 26-11-2012 | 15:13

Back
Bovenaan