"Maatregelen pakken illegale verkoop niet aan"

ylke

VWC lid
Audio Het kabinet wil dat er minder lang vuurwerk kan worden afgestoken tijdens de jaarwisseling. Voorheen mocht dat vanaf 10 uur 's ochtends. Dat moet nu zes uur 's avonds worden. Dat was al langer een wens van de vier grote steden, omdat er te veel overlast is door het vuurwerk. Een toelichting door Leo Groeneveld, de voorzitter van de belangenvereniging Pyrotechniek

Audiofragment

Luister goed naar de mening van de vuurwerkbranche. Hij heeft gelijk

'Beperking vuurwerkverkoop slecht idee'

'Beperking vuurwerkverkoop slecht idee'

LICHTENVOORDE - De kern van de problemen rond vuurwerk ligt bij de verkoop van illegaal vuurwerk. Het beperken van de legale vuurwerkverkoop is daarom een slecht idee. De beperking van de vuurwerkverkoop is een slecht idee. Dat vindt de directeur van Lesli Vuurwerk uit Lichtenvoorde, Leo Groeneveld. Groeneveld is ook voorzitter van de belangenvereniging van vuurwerkverkopers.

Minister Opstelten van Justitie en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu hebben de Tweede Kamer voorgesteld om het afsteken van vuurwerk te beperken tot 31 december van 18.00 uur tot 02.00 uur (dat was vanaf 10.00 uur). De bewindslieden willen verder de verkoop beperken tot 30 en 31 december (dat was vanaf 29 december).

Vooral dat laatste zorgt volgens de vertegenwoordigers van de vuurwerkbranche voor problemen. Volgens Groeneveld zal het leiden tot 'lange wachtrijen in de winkel met de nodige irritaties van dien en te veel mensen tegelijk in de winkel'. Bovendien kan het er volgens Groeneveld juist toe leiden dat mensen (met name in het grensgebied) hun vuurwerk eerder over de grens zullen halen. 'En het zal de drang om dan maar illegaal vuurwerk te kopen alleen maar versterken.'

De belangenvereniging van vuurwerkverkopers stuurt een brief naar de Tweede Kamer met de oplossing die volgens haar de juiste is. Wat die oplossing is, wil Groeneveld nog niet zeggen.

Bron

Ha, ze gaan eindelijk wat tegengas geven in de branche. Zal tijd worden ook. Ben het er volledig mee eens. Opzich kan ik nog wel leven met de 18:00 regel. Maar 1 verkoopdag minder??? Daar snap ik de reden totaal niet van.????:bonk:

Dit was toch niet hun tactiek via de media. Laat nou ook maar zitten. De prutsers hebben het laten schieten

Wat ik dan wel een keer positief vind is dat er een brief is verstuurd vanuit de bpn.
Helaas vind ik het dan wel weer erg storend dat men niet gewoon zegt wat er in die brief staat wat de oplossing zou moeten zijn.

Ben ook bang dat het al te laat is voor ons allemaal helaas.
Ik zie het iig heel erg somber in.

Ik vindt het standpunt van de belangenvereniging pyrotechniek een beetje zwak.

Er wordt gesteld dat het illegale vuurwerk de oorzaak is en dat er beter gehandhaafd moet worden tegen het afsteken van het illegale vuurwerk.

Het probleem ligt ook bij het illegale vuurwerk maar voornamelijk bij de gebruiker ervan. Oogletsel en brand kan net zo goed veroorzaakt worden door een legale vuurpijl. Pak dus de gebruiker van het vuurwerk beter aan! Van die gastjes die shocks en thunderkings in het wilde weg lopen gooien vind ik vaak stukken gevaarlijker dan wanneer ik met beleid een paar nitraatjes afsteek. Gastjes van 14 die bigboys en 3" salutes in smalle straatjes en winkelstraten afsteken vindt ik heel wat anders dan als ik bij een weilandje met beleid wat shells schiet.

Het illegale vuurwerk inperken zal nooit volledig lukken dus richt je op de gebruiker van vuurwerk die niet om kan gaan met het vuurwerk. Geef landelijk voorlichtingen. Deel boetes uit voor het onverantwoordelijk afsteken van vuurwerk (als ik onverantwoordelijk rijgedrag vertoon krijg ik toch ook een boete?), verhoog de afsteek leeftijd naar 16+, Voor mijn part voer je vuurwerkafsteek bewijzen in welke je kwijt kan raken, Creëer inderdaad vuurwerk vrije zones in winkelcentra, stadscentra en bij verzorgingstehuizen. Maar straf niet de verkeerden!!

Ik vindt het standpunt van de belangenvereniging pyrotechniek een beetje zwak.

Er wordt gesteld dat het illegale vuurwerk de oorzaak is en dat er beter gehandhaafd moet worden tegen het afsteken van het illegale vuurwerk.

Het probleem ligt ook bij het illegale vuurwerk maar voornamelijk bij de gebruiker ervan. Oogletsel en brand kan net zo goed veroorzaakt worden door een legale vuurpijl. Pak dus de gebruiker van het vuurwerk beter aan! Van die gastjes die shocks en thunderkings in het wilde weg lopen gooien vind ik vaak stukken gevaarlijker dan wanneer ik met beleid een paar nitraatjes afsteek. Gastjes van 14 die bigboys en 3" salutes in smalle straatjes en winkelstraten afsteken vindt ik heel wat anders dan als ik bij een weilandje met beleid wat shells schiet.

Het illegale vuurwerk inperken zal nooit volledig lukken dus richt je op de gebruiker van vuurwerk die niet om kan gaan met het vuurwerk. Geef landelijk voorlichtingen. Deel boetes uit voor het onverantwoordelijk afsteken van vuurwerk (als ik onverantwoordelijk rijgedrag vertoon krijg ik toch ook een boete?), verhoog de afsteek leeftijd naar 16+, Voor mijn part voer je vuurwerkafsteek bewijzen in welke je kwijt kan raken, Creëer inderdaad vuurwerk vrije zones in winkelcentra, stadscentra en bij verzorgingstehuizen. Maar straf niet de verkeerden!!

goeie tekst!kan jij niet in de vuurwerkbrance perschef worden,ik imigreer wel naar Polen,ben het hier zat:bonk:

eigenlijk vind ik het best jammer dat de heer groene veld zijn alternatieven op de nieuwe regeling niet beter had toegelicht .
dat was nou net het essentiële moment in het interview waar hij zich zelf op een sterke positie had kunnen plaatsen .
natuurlijk zat hij aan spreek tijd gebonden dat klopt
maar hij had best kort en bondig kunnen toelichten hoe en op grond van wet en regels en op welke wijze je die pakketten kunt controleren .
want zo als het interview is geëindigd blijf je wel met vragen zitten .
toch hoop ik dat zijn voorstel word opgenomen .

Die abhallal taleb zal er dit jaar zelf achter komen dat het tokkie volk in zijn eigen stad gewoon door gaat met het in brand steken van auto's! Al deze flauwekul beweringen gaan helemaal nergens over!!!

Vuurwerk word in het kwade daglicht samen gebracht met criminele activiteiten die ALTIJD al hebben plaats gevonden met oud en nieuw! Kerstbomen in de hens, banden, auto's! Voor velen is dit oud en nieuw viering! Maar altijd moet er een boosdoener gevonden worden! Al zou je al het vuurwerk verbieden dit soort zaken zullen toch gebeuren! IDD zoals braniac verteld! Je zou beter op oud en nieuw alle drank uit de handel halen! dat zou meer effect hebben!

Die abhallal taleb zal er dit jaar zelf achter komen dat het tokkie volk in zijn eigen stad gewoon door gaat met het in brand steken van auto's! Al deze flauwekul beweringen gaan helemaal nergens over!!!

Vuurwerk word in het kwade daglicht samen gebracht met criminele activiteiten die ALTIJD al hebben plaats gevonden met oud en nieuw! Kerstbomen in de hens, banden, auto's! Voor velen is dit oud en nieuw viering! Maar altijd moet er een boosdoener gevonden worden! Al zou je al het vuurwerk verbieden dit soort zaken zullen toch gebeuren! IDD zoals braniac verteld! Je zou beter op oud en nieuw alle drank uit de handel halen! dat zou meer effect hebben!

zelfs voor oud en nieuw alle drank uit de handel halen zou niet werken .
want iedereen gaat dan inslaan .

Nou denk als je vuurwerk nog meer gaat beperken...dat er dan pas auto`s de hens in gaan.
Of zijn we afgelopen jaarwisselingen in Frankrijk al weer vergeten?

2013:
53.000 politieagenten ingezet en 1193 auto's en motoren in vlammen opgegaan

2014:
3 doden,5 politieagenten verwond, 322 arrestaties en 1067 auto’s in vlammen opgegaan.

Leuk feestje zonder vuurwerk of niet?

Nou denk als je vuurwerk nog meer gaat beperken...dat er dan pas auto`s de hens in gaan.
Of zijn we afgelopen jaarwisselingen in Frankrijk al weer vergeten?

2013:
53.000 politieagenten ingezet en 1193 auto's en motoren in vlammen opgegaan

2014:
3 doden,5 politieagenten verwond, 322 arrestaties en 1067 auto’s in vlammen opgegaan.

Leuk feestje zonder vuurwerk of niet?

Eigenlijk zouden we dit lijstje even aan minister Opstelten moeten laten zien...

Back
Bovenaan