Ik vindt het standpunt van de belangenvereniging pyrotechniek een beetje zwak.
Er wordt gesteld dat het illegale vuurwerk de oorzaak is en dat er beter gehandhaafd moet worden tegen het afsteken van het illegale vuurwerk.
Het probleem ligt ook bij het illegale vuurwerk maar voornamelijk bij de gebruiker ervan. Oogletsel en brand kan net zo goed veroorzaakt worden door een legale vuurpijl. Pak dus de gebruiker van het vuurwerk beter aan! Van die gastjes die shocks en thunderkings in het wilde weg lopen gooien vind ik vaak stukken gevaarlijker dan wanneer ik met beleid een paar nitraatjes afsteek. Gastjes van 14 die bigboys en 3" salutes in smalle straatjes en winkelstraten afsteken vindt ik heel wat anders dan als ik bij een weilandje met beleid wat shells schiet.
Het illegale vuurwerk inperken zal nooit volledig lukken dus richt je op de gebruiker van vuurwerk die niet om kan gaan met het vuurwerk. Geef landelijk voorlichtingen. Deel boetes uit voor het onverantwoordelijk afsteken van vuurwerk (als ik onverantwoordelijk rijgedrag vertoon krijg ik toch ook een boete?), verhoog de afsteek leeftijd naar 16+, Voor mijn part voer je vuurwerkafsteek bewijzen in welke je kwijt kan raken, Creëer inderdaad vuurwerk vrije zones in winkelcentra, stadscentra en bij verzorgingstehuizen. Maar straf niet de verkeerden!!