Levensgevaarlijk vuurwerk per post

hardcore0438

VWC lid
Toen ik vanochtend mijn kranten op ging halen zag ik dat de sensatiezoekers ala AD weer bezig waren over het levensgevaarlijke vuurwerk...

Politie en vuurwerkexperts maken zich grote zorgen over zwaar illegaal vuurwerk dat gewoon per post wordt verstuurd. De vuurwerkpakketten komen vooral uit Polen en bevatten soms knallers die de kracht hebben van een handgranaat. 'Dit zijn rijdende bompakketjes', zegt onderzoeksinstituut TNO vandaag in het AD.
Het is niet duidelijk hoeveel illegale vuurwerkpakketten op deze wijze het land zijn binnengesmokkeld, maar de signalen zijn zo verontrustend dat de politie Haaglanden een groot onderzoek naar deze praktijken is begonnen. Afgelopen weken zijn ook in Brabant, Zuid-Holland en Drenthe al mensen opgepakt die vuurwerk via de post hadden besteld of het zelf verstuurden.

Grenscontrole
Volgens de politie raken de bestellingen via internet in zwang nu het sinds enkele jaren moeilijker is illegaal vuurwerk via België het land binnen te smokkelen. De politie controleert strenger aan de grens en de regels in België zijn flink aangescherpt. Professioneel vuurwerk mag niet meer aan consumenten worden verkocht.

Discreet verstuurd
Vuurwerkfanaten zoeken daardoor hun heil bij Poolse webshops. Het vuurwerk is er goedkoper, online het hele jaar verkrijgbaar en de pakkans klein omdat pakketten discreet worden verstuurd.

Niet te overzien
Vuurwerkexpert Ed de Jong van TNO zegt vandaag in het AD dat de vuurwerkhandel via de post levensgevaarlijk is. 'Er hoeft in de distributiecentra van pakketdiensten maar iets fout te gaan met zo'n zending en de gevolgen zijn niet te overzien.'

Zo geniepig van de media dat de uitspraak: "Met de kracht van een handgranaat.." ooit is opgekomen

Er staat ook bij:

Politie onderzoekt handel Poolse webshops

In de krant staat inderdaad wat anders. 1 ding dat ik wel erg jammer vind is dat er wat foto's zijn van het vuurwerk. En 1 foto is van zo'n knaller die eruit ziet als een handgraat. Dus mensen krijgen weer vooroordelen.

het blijft voor het terrorisme een grote klap.
zo kunnen ze niet meer levensgevaarlijke handgranaten laten opsturen.
een grote overwinning voor het aivd.

de enige oplossing is afspraken maken met polen, alle pakketjes gaan controleren zal niks worden.
dit valt niet makkelijk op te lossen..

Als het vuurwerk gewoon legaal in Polen is, moet men niet met argumenten komen om die mensen die het verzenden aan te pakken.
Het ligt echt aan de persoon die het besteld.

Weet je wat ik zo verontrustend vind? Als in zo'n artikel op de voorpagina van een van de grootste kranten al zulke onjuistheden en overdrijvingen staan, hoe zal dat dan met de rest van de nieuwsberichten zijn? :(

Zo geniepig van de media dat de uitspraak: "Met de kracht van een handgranaat.." ooit is opgekomen

Er staat ook bij:

Politie onderzoekt handel Poolse webshops

Hier wordt de drukverplaatsing bedoeld. Deze is wel degelijk zo sterk als die van een handgranaat. Enige verschil is dat een delova of cobra van karton is en een handgranaat van metaal. Het is vervelend om te lezen dat ze steeds die vergelijking maken. Maar goed het vuurwerk waar over gesproken word is ook zeker geen speelgoed dat je even per post verstuurd en wordt door velen onderschat.

Las op nu.nl ook al hierover. Vooral die laatste zin. (Volgens hem hebben sommige ROTJES de kracht van een HANDGRANAAT.

Wie wilt Ed de Jong even uitleggen dat je als 'wetenschapper'/'Expert' met die vergelijking jezelf niet echt proffesioneel en kundig opstelt:

Mr. Ed DE JONG
Project Manager
TNO - Defence, Security and safety
Lange Kleiweg 137
P.O. Box 45
NL-2280 AA RIJSWIJK
Netherlands
Phone : 00 31 1 5 284 3358
Fax No: 00 31 1 5 284 3954
EMail: [email protected]
WEB: www.pml.tno.nl

in het stuk word ook de naam van iemand van dit forum gebruikt, zouden de kranten ook op vwc kijken??

Back
Bovenaan