Les Masters de Feu 2026

Les Masters de Feu 2026 – Compiègne 🇫🇷🎆

Inmiddels weer thuis na een erg geslaagd weekend in Compiègne. Wat mij betreft was Les Masters de Feu de rit naar Frankrijk absoluut weer waard.

Om 20.30 uur begon de avond met de openingsshow van Arteventia, buiten de competitie. Daarna kwamen de drie deelnemers aan bod:

🇵🇹 Pirotecnia Minhota – Portugal
🇳🇱 XENA Pyrotechnics – Nederland
🇵🇱 SUREX – Polen

Drie behoorlijk verschillende shows en dat maakte het juist leuk om ze achter elkaar te zien.

Na de wedstrijdshows volgde later nog de grote eindshow, waarbij vuurwerk werd gecombineerd met maar liefst 800 drones. En daar moet ik toch even op terugkomen. Tot gisteren was ik namelijk behoorlijk sceptisch over drones bij vuurwerkshows. Voor mij hoeft vuurwerk niet vervangen te worden door een zwerm lampjes in de lucht. 😄

Maar ik moet mijn mening toch een beetje bijstellen. Als drones worden gebruikt als aanvulling op het vuurwerk, kunnen ze echt iets toevoegen aan een show. Voor mij blijft daarbij wel één belangrijke voorwaarde gelden: het vuurwerk moet de overhand houden. Zodra de drones de hoofdrol krijgen en het vuurwerk bijzaak wordt, ben je mij waarschijnlijk weer kwijt. 😉 Maar zoals het gisteren tijdens de eindshow werd gecombineerd, vond ik het echt geslaagd.

Inmiddels is ook de uitslag bekend en onze Nederlandse inzending heeft het bepaald niet slecht gedaan. 😁

🏆 Master d’Argent 2026 – XENA Pyrotechnics 🇳🇱
🏆 Prix du Public – XENA Pyrotechnics 🇳🇱
🏆 Prix du Jury – SUREX 🇵🇱

Dus twee van de drie prijzen voor XENA, waaronder de Master d’Argent én de publieksprijs. Mooi resultaat!

Wat het weekend voor mij trouwens extra leuk maakte, was het gezelschap van een aantal mede-Vuurwerkcrew-forumleden. Mensen die ik tot dit weekend eigenlijk alleen maar van hun nickname op het forum kende. Onder andere FR1908 was erbij. Erg leuk om de personen achter die nicknames nu eens in het echt te ontmoeten en samen zo’n avond mee te maken.

FR1908 had vooraf op het forum voorgesteld om na afloop nog even naar het Delirium Café te gaan. Prima plan natuurlijk. Dus: show afgelopen, zo gezegd, zo gedaan en met een aantal man richting Delirium.

Bij aankomst bleek alleen dat we één klein detail over het hoofd hadden gezien: de gemiddelde leeftijd binnen. 😂

Na één blik naar binnen hebben we maar geconcludeerd dat een stel ouwe knakkers zoals wij daar waarschijnlijk niet eens meer onder uitgaan zou vallen, maar eerder onder ongeoorloofd toezicht houden op minderjarigen. 🤣

Maar zonder gekheid: erg gezellig gehad met de mannen van het forum en zeker voor herhaling vatbaar. Een mooie avond vuurwerk, Nederland dat twee prijzen mee naar huis neemt, eindelijk wat gezichten bij de nicknames én ik ben zowaar iets minder anti-drone thuisgekomen dan ik naar Frankrijk vertrok. 😉

Wat mij betreft een zeer geslaagde eerste Les Masters de Feu! 🎆🇫🇷🇳🇱🍻

Laatst bewerkt:

Inmiddels weer thuis na een erg geslaagd weekend in Compiègne. Wat mij betreft was Les Masters de Feu de rit naar Frankrijk absoluut weer waard.

Om 20.30 uur begon de avond met de openingsshow van Arteventia, buiten de competitie. Daarna kwamen de drie deelnemers aan bod:

🇵🇱 SUREX – Polen

Drie behoorlijk verschillende shows en dat maakte het juist leuk om ze achter elkaar te zien.

Na de wedstrijdshows volgde later nog de grote eindshow, waarbij vuurwerk werd gecombineerd met maar liefst 800 drones. En daar moet ik toch even op terugkomen. Tot gisteren was ik namelijk behoorlijk sceptisch over drones bij vuurwerkshows. Voor mij hoeft vuurwerk niet vervangen te worden door een zwerm lampjes in de lucht. 😄

Maar ik moet mijn mening toch een beetje bijstellen. Als drones worden gebruikt als aanvulling op het vuurwerk, kunnen ze echt iets toevoegen aan een show. Voor mij blijft daarbij wel één belangrijke voorwaarde gelden: het vuurwerk moet de overhand houden. Zodra de drones de hoofdrol krijgen en het vuurwerk bijzaak wordt, ben je mij waarschijnlijk weer kwijt. 😉 Maar zoals het gisteren tijdens de eindshow werd gecombineerd, vond ik het echt geslaagd.

Inmiddels is ook de uitslag bekend en onze Nederlandse inzending heeft het bepaald niet slecht gedaan. 😁

Dus twee van de drie prijzen voor XENA, waaronder de Master d’Argent én de publieksprijs. Mooi resultaat!

Wat het weekend voor mij trouwens extra leuk maakte, was het gezelschap van een aantal mede-Vuurwerkcrew-forumleden. Mensen die ik tot dit weekend eigenlijk alleen maar van hun nickname op het forum kende. Onder andere FR1908 was erbij. Erg leuk om de personen achter die nicknames nu eens in het echt te ontmoeten en samen zo’n avond mee te maken.

FR1908 had vooraf op het forum voorgesteld om na afloop nog even naar het Delirium Café te gaan. Prima plan natuurlijk. Dus: show afgelopen, zo gezegd, zo gedaan en met een aantal man richting Delirium.

Bij aankomst bleek alleen dat we één klein detail over het hoofd hadden gezien: de gemiddelde leeftijd binnen. 😂

Na één blik naar binnen hebben we maar geconcludeerd dat een stel ouwe knakkers zoals wij daar waarschijnlijk niet eens meer onder uitgaan zou vallen, maar eerder onder ongeoorloofd toezicht houden op minderjarigen. 🤣

Maar zonder gekheid: erg gezellig gehad met de mannen van het forum en zeker voor herhaling vatbaar. Een mooie avond vuurwerk, Nederland dat twee prijzen mee naar huis neemt, eindelijk wat gezichten bij de nicknames én ik ben zowaar iets minder anti-drone thuisgekomen dan ik naar Frankrijk vertrok. 😉

Leuk je gesproken te hebben Happy.. Bijna buurman ook nog eens een keer. Dat vraagt om een stookavondje 🥳

🇵🇱 SUREX – Polen

Wederom genoten van Masters de Feu met een hele toffe show van Xena en van Surex. De afsluitende show met drones heb ik ook als positief ervaren, ze werden op een goede manier als aanvulling gebruikt en niet in plaats van vuurwerk.

Wij hadden dezelfde ervaring bij Delirium en waren dus in pakweg 1 minuut weer buiten. Toen we richting het hotel liepen kwamen we een Irish pub tegen, Le Shamrock. Een Irish pub zoals hij hoort te zijn en gelukkig met meerdere Belgische speciaal bieren op tap. Helaas moeten ze daar om 1 uur sluiten maar dat was hier geen probleem, deur dicht, rolluiken naar beneden en voilà we hebben een privé feestje. De asbakken op de bar, biertjes met een goed tempo en de meest vage shotjes in overvloed. Het was een zware ochtend ;)

De derde show goed??? Man wat een slechte bende vond ik dat! Kut muziek op standje afbranden en alle speakers overstuurd. Verreweg de slechtste voor ons. Wel slim om in de laatste 90 seconden de lucht nog even vol te pompen want dat vindt het onwetende publiek het al snel "een hele goede show". De drones kunnen ons ook gestolen worden, die horde muggen voegt voor ons echt 0,0 toe.

Nou, dan ga ik toch maar even galspuwen…

Ik vond de eindshow zwaar ondermaats. De kwaliteit van de ballen vond ik slecht en de show kwam op mij erg rommelig over. Ook de drones vond ik behoorlijk storend en totaal niet passend bij de show. De kleuren en het licht van de drones matchten naar mijn mening totaal niet met het vuurwerk.

Daarentegen schoot Xena echt een dijk van een show en is wat mij betreft dan ook de terechte winnaar van Masters de Feu 2026. Voor mijn gevoel zat er net wat meer thema en verhaal in de show.

Surex schoot naar mijn mening een wat “lompere” show, maar wel ontzettend strak op de muziek — misschien zelfs strakker dan Xena. Bij Xena had ik af en toe het idee dat er tussendoor wat bijgeschakeld werd, waarna het wel beter liep.

Portugal vond ik echt niet best. Veel fouten bij de mines en tails en ook verkeerde effecten van shells in een row. De openingsshow vond ik daarentegen prima en eerlijk gezegd zelfs beter dan de wedstrijdshow van Portugal.

Maar goed, al met al was het vooral weer een ontzettend mooi weekend met de stichting!

De derde show goed??? Man wat een slechte bende vond ik dat! Kut muziek op standje afbranden en alle speakers overstuurd. Verreweg de slechtste voor ons. Wel slim om in de laatste 90 seconden de lucht nog even vol te pompen want dat vindt het onwetende publiek het al snel "een hele goede show". De drones kunnen ons ook gestolen worden, die horde muggen voegt voor ons echt 0,0 toe.
Die mening deel ik niet, ik vond portugal zwaar ondermaats voor een wedstrijdshow.

heel veel fouten, tails verkeerde graden, verkeerde tails, verkeerde ballen tussen een complete row, niet straks op de muziek.

Ik vond sowieso de muziek te hard staan/de geluidskwaliteit niet goed. Daarin tegen was Surex wel strak op de maat. maar ik miste hierbij echt thema's en wat opbouw, technisch niet heel sterk in mijn ogen. Xena daarentegen vond ik technisch heel goed in elkaar zitten, paar kleine schoonheids foutjes maar goed hersteld in mijn ogen verreweg de beste van de avond.

De drone = vuurwerkshow vond ik echt gewoon slecht, slechte kwaliteit ballen, drones storend ik kan er gewoon niks van maken het was gewoon niet goed en slordig.

• Like
Waarderingen: Opa
Was grappig, had uiteraard foto's gezien van de opbouw van Xena dus ik wist dat er ergens Farfalle met lila pistil zou komen in 5". Hierdoor was zeer snel bekend dat de 2e show Xena was. Was ook niet heel erg moeilijk met het gigantische kwaliteitsverschil tussen de 13 in een dozijn balletjes in de eerste en derde competitieshow vergeleken met de Italiaanse kwaliteitsproducten.

Hotelletje 2027 staat al weer vast bij de weej.

Geloof je gelijk, kan me er niets van herinneren, en dan hebben die ook geen indruk gemaakt op me, was voornamelijk geïrriteerd door de takkeherrie tijdens die show :sad:

Back
Bovenaan