Koper van illegaal vuurwerk met mes bedreigd en beroofd

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Een man die illegaal vuurwerk wilde kopen in Blerick is op eerste kerstdag beroofd van 1900 euro.
Op het moment dat de deal zou plaatsvinden, bedreigde de verkoper hem met een mes en beroofde hem van ruim 1900 euro. Van de verkoper ontbreekt elk spoor.

De verkoop zou woensdag rond het middaguur plaatsvinden. Een 34-jarige man uit Veldhoven kwam met zijn auto naar Blerick om het vuurwerk te kopen. Het slachtoffer trof de verkoper in Blerick en de man stapte bij hem in de auto. In plaats van vuurwerk te leveren, bedreigde de verkoper het slachtoffer met een mes en beroofde hem van 1900 euro die hij bij zich had. De verdachte vluchtte vervolgens te voet.

De politie heeft direct na de beroving een burgernetbericht verstuurd en is gestart met een buurtonderzoek. De verdachte is nog niet gepakt. De politie is op zoek naar mensen die rond het middaguur iets gezien hebben in de buurt van de Gosewijnstraat. De verkoper droeg een rood-zwart trainingspak en een zwarte jas met een witgrijze bontkraag.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf201...illegaal-vuurwerk-met-mes-bedreigd-en-beroofd

1900 euro, dat is niet misselijk zeg. Nu vraag ik mij wel af wat de consequenties zijn voor degene die beroofd is :angel:

1900 euro, dat is niet misselijk zeg. Nu vraag ik mij wel af wat de consequenties zijn voor degene die beroofd is :angel:
Volgens mij 0 gevolgen voor de koper, los van de 1900 piek. Intentie tot kopen/bezit illrgaal vuurwerk is geen strafbaar feit geloof ik, omdat bezit illegaal vuurwerk een overtreding is (dacht ik).
Intentie tot een misdrijf is wel strafbaar.

Nog niet, hij had de intentie en dat is niet strafbaar. Hij had alles nog net voordat hij het vuurwerk in handen zou nemen kunnen afblazen.

Volgens mij 0 gevolgen voor de koper, los van de 1900 piek. Intentie tot kopen/bezit illrgaal vuurwerk is geen strafbaar feit geloof ik, omdat bezit illegaal vuurwerk een overtreding is (dacht ik).
Intentie tot een misdrijf is wel strafbaar.

Bezit van illegaal vuurwerk is een misdrijf waar tot 6 maanden cel op staat. Je krijgt een strafblad en je moet DNA afstaan vanwege die strafmaat. In de praktijk begint justitie met taakstraffen of boetes om je te waarschuwen. Recidive binnen 5 jaar en je gaat de bak in.

Nog niet, hij had de intentie en dat is niet strafbaar. Hij had alles nog net voordat hij het vuurwerk in handen zou nemen kunnen afblazen.

Ik moest het even uitzoeken :D en je hebt gelijk.

'Artikel 46 Wetboek van Strafrecht (art. 46 Sr) zegt het volgende: ‘Voorbereiding van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van acht jaren of meer is gesteld is strafbaar, wanneer de dader opzettelijk voorwerpen, stoffen, informatiedragers, ruimten of vervoermiddelen bestemd tot het begaan van dat misdrijf verwerft, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of voorhanden heeft’. Uit dit artikel blijkt duidelijk dat het voorbereiden van een overtreding of van een misdrijf waarop minder dan 8 jaar gevangenisstraf staat, niet strafbaar is. Alleen voorbereiding van de zwaardere misdrijven is strafbaar.'

Bezit van illegaal vuurwerk is een misdrijf waar tot 6 maanden cel op staat. Je krijgt een strafblad en je moet DNA afstaan vanwege die strafmaat. In de praktijk begint justitie met taakstraffen of boetes om je te waarschuwen. Recidive binnen 5 jaar en je gaat de bak in.
Ik moest het even uitzoeken :D en je hebt gelijk.

'Artikel 46 Wetboek van Strafrecht (art. 46 Sr) zegt het volgende: ‘Voorbereiding van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van acht jaren of meer is gesteld is strafbaar, wanneer de dader opzettelijk voorwerpen, stoffen, informatiedragers, ruimten of vervoermiddelen bestemd tot het begaan van dat misdrijf verwerft, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of voorhanden heeft’. Uit dit artikel blijkt duidelijk dat het voorbereiden van een overtreding of van een misdrijf waarop minder dan 8 jaar gevangenisstraf staat, niet strafbaar is. Alleen voorbereiding van de zwaardere misdrijven is strafbaar.'
De conclusie is dat je bij herhaling in de regel minder dan 8 jaar vastzit? Wat me overigens vrij logisch lijkt. 8 jaar is best een tijdje.

Back
Bovenaan