Knallen kan nog op oudjaarsdag

kwintos

VWC lid
BERKELLAND -
Wie de laatste dag van het oude jaar toch graag uitluidt met knallen overdag, kan zijn toevlucht nemen tot carbid. Vanaf dit jaar is het afsteken van vuurwerk tot 18.00 uur 's avonds verboden, maar carbid is geen vuurwerk en valt dus niet onder het Vuurwerkbesluit. Vrijwel alle gemeenten in het noorden, oosten en zuiden van het land staan carbidschieten ook dit jaar weer gewoon toe vanaf 10.00 uur 's morgens.
Carbidschieten is een eeuwenoude traditie, die mogelijk al afstamt van de Germanen. Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed heeft het ritueel in juni van dit jaar op de nationale erfgoedlijst geplaatst.

Carbid is een calciumacetylide, een verbinding van koolstof en calcium. Carbidschieters stoppen een brokje van het materiaal in een bus, sluiten de opening af en maken het carbid via een gaatje een beetje nat. Daardoor ontstaat een gas. Het gas wordt aangestoken en daardoor ontstaat een grote knal, waardoor de deksel van de bus schiet. De kunst van het carbidschieten is precies de juiste hoeveelheid carbid en water mengen en precies op het goede moment het gas aansteken. Doel is een zo hard mogelijke knal, waarbij de afsluiting van de bus zo ver mogelijk wegschiet.

Toen dit jaar veel rumoer ontstond over de gevaren van het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling, is in veel gemeenten geprobeerd om ook het carbidschieten aan te pakken. Maar geen enkele gemeente wilde overgaan tot een verbod op de traditie. „Te betuttelend”, vond de raadsmeerderheid van Berkelland in de Achterhoek. „Een stap te ver”, zo floten partijen in Veenendaal burgemeester en wethouders terug.

Wel is op tal van plaatsen in de algemene plaatselijke verordening opgenomen dat het knallen alleen nog op oudjaarsdag mag, alleen op bepaalde plekken in het buitengebied en dat carbidschieters vooraf een vergunning moeten aanvragen. Ook heeft een aantal gemeenten paal en perk gesteld aan het formaat van de carbidbussen. Dat zijn meestal melkbussen van 50 of 60 liter inhoud, maar soms zijn wel betonmolens en giertanks ingezet om grotere knallen te veroorzaken.

„Carbidschieten hoort traditioneel op de middag van de laatste dag van het jaar”, zegt woordvoerder Rick Land van de gemeente Winterswijk. „Wij houden daarom vast aan de huidige tijd van 10 uur 's morgens tot 2 uur 's nachts. Gemeenten hebben daarin ook hun eigen vrijheid.”

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/23448679/__Knallen_kan_nog_op_oudjaarsdag__.html

Is het een idee om een topic te openen over carbid schieten in de oud en nieuw countdown voor als er vragen zijn?

Het is mooi dat het op de erfgoedlijst staat..daar kunnen ze in ieder geval niet veel meer tegen doen de haters.

Ik snap het niet, carbid klapt als een malle, en legaal vuurwerk is net of je gister bruine bonen op hebt. Wie kan mij het verschil uitleggen?

Vind dat inderdaad ook heel erg krom. Carbid knalt harder dan zowat al het illegale spul, en toch mag je dat gewoon midden in de woonwijk afschieten

nou ik zeg een mooi alternatief voor over een paar jaar, krabben de azijnpissers zich nog eens achter de oortjes.

Ik vind die harde dreunen maar ongelooflijke overlast geven! En doen ze 't nog op dorpspleinen en vlakbij massa's mensen ook!

wat nou als iemand zo'n melkbus deksel tegen zijn of haar hoofd krijgt? overleef je dat? Ik snap uberhoubt al dat gezeur over vuurwerk niet! met carbid schieten kan er in mijn ogen veel meer fout gaan dan een goedgekeurd nederlands vuurwerk product. maar goed, als ze maar wat te zeuren hebben he!! laten ze dan ook het carbid schieten beperken tot op alleen grote open vlakte.

De regels omtrent het afsteken van carbid zijn toch ook aangepast? Ik als westerling heb het nog nooit meegemaakt dus kan er niet over meepraten verder.

wat nou als iemand zo'n melkbus deksel tegen zijn of haar hoofd krijgt? overleef je dat? Ik snap uberhoubt al dat gezeur over vuurwerk niet! met carbid schieten kan er in mijn ogen veel meer fout gaan dan een goedgekeurd nederlands vuurwerk product. maar goed, als ze maar wat te zeuren hebben he!! laten ze dan ook het carbid schieten beperken tot op alleen grote open vlakte.

je moet daarom dus ook met een voetbal oid de melkbus afsluiten.

Vind dat inderdaad ook heel erg krom. Carbid knalt harder dan zowat al het illegale spul, en toch mag je dat gewoon midden in de woonwijk afschieten

Dat ligt aan de regels van de gemeente waarin je woont. Bij ons mag dat echt niet in de bouw. En zonder vergunning al helemaal niet. Tevens mag de bus max 50 liter zijn.

Ik snap het niet, carbid klapt als een malle, en legaal vuurwerk is net of je gister bruine bonen op hebt. Wie kan mij het verschil uitleggen?

Dat is ook zo. Ik denk als ik de hele dag carbid schiet hier in de straat (staat niks over in de APV, mag dus gewoon) dat ik meer overlast creeer dan wanneer ik een paar pakken BSC wegstook. Ik bezit echter dat beetje fatsoen dat ik hier niet met een melkbus ga rondlopen..

Ik snap wat jullie zeggen, echter is de praktijk anders.

Vorig jaar heb ik van ouderen zoveel positiviteit ontvangen over de melkbus, ze vonden het helemaal geweldig.

Sommige kwamen zelfs koffie, chocomel en soep brengen en blijven de hele middag hangen!

Ik wist echt niet wat ik meemaakte, als je iets met een lontje aansteekt wat zo een dreun veroorzaakt dan weten ze niet hoe snel ze de telefoon moeten pakken om de smeris te bellen. Het zal wel iets te maken hebben met 'vroeger was alles beter'.

Het zal het imago van het echte vuuwerk wel zijn, dat imago is zo erg beschadigd, dat valt niet meer te repareren.

Ik schiet overigens met vuilniszakken en sluit deze af met 2 grote tireps aanelkaar.

De bus afschieten doe ik met de trekontsteking van carbidteam barneveld.

Je kan natuurlijk ook gewoon doen alsof je carbid schiet en stiekem vuurwerk afsteken :D Dan moet je natuurlijk wel je vuurwerk goed verstoppen

Back
Bovenaan