Kijk hier hoe ze bij jou in de buurt denken over het vuurwerkverbod.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Een krappe meerderheid van de Stentor-lezers is tegen een vuurwerkverbod. Ook de organisatie van een centrale vuurwerkshow in combinatie met een verbod kan op weinig steun rekenen. Dat blijkt uit de vuurwerkenquête die door ruim 22.000 Stentor-lezers is ingevuld.

Van de ondervraagden ziet 54 procent niets in een vuurwerkverbod. Een centrale vuurwerkshow in combinatie met een verbod kan ook op weinig steun rekenen. Slechts 40 procent vindt dat een goed alternatief voor een huidige beleid.

Verder blijkt dat een minderheid (44 procent) van de Stentor-lezers van plan is om ook daadwerkelijk vuurwerk te ontsteken tijdens de jaarwisseling. De helft waagt zich er niet aan. Zes procent van de ondervraagden weet het nog niet. Als grootste reden om het wél te doen geven lezers aan dat het ‘er nou eenmaal bijhoort’ en het een ‘traditie’ is. ‘Geldverspilling’ noemen ondervraagden als de hoofdreden om niet in de weer te gaan met vuurwerk.

Wie in de dagen voorafgaand aan de jaarwisseling wel in de vuurwerkwinkel is te vinden, besteedt meestal niet meer dan honderd euro (65 procent). Opvallend is dat vooral mannen de portemonnee trekken. 39 procent van de mannen besteedt meer dan honderd euro tegenover 19 procent van de vrouwen.

Zwolle is verdeeld over een verbod op vuurwerk. Een kleine minderheid (45 procent) ziet een verbod op consumentenvuurwerk zitten. Ook over een centrale vuurwerkshow in combinatie met een verbod zijn de meningen verdeeld. 44 procent van de ondervraagde Zwollenaren ziet een centraal evenement wel zitten. De rest is tegen een georganiseerde show of is er nog niet uit.

Slechts een kwart van de Urkers ziet een vuurwerkvrije jaarwisseling zitten. Ook in Dronten (35 procent), Noordoostpolder (37 procent) en Lelystad (38 procent) is weinig animo voor een verbod op consumentenvuurwerk. Een centrale vuurwerkshow in combinatie met een verbod kan op iets meer steun rekenen. In alle Flevolandse gemeenten en Kampen is zo’n 40 procent van de mensen voorstander van een centraal georganiseerde show.

In Apeldoorn is de ene helft voor een vuurwerkverbod, de andere helft is tegen. Ook Voorst is verdeeld (45 procent). In Brummen is 43 procent voor een vuurwerkvrije jaarwisseling. Apeldoorn en Voorst zijn ook verdeeld als het gaat over het initiatief om een centrale vuurwerkshow te organiseren. Die zou dan in de plaats moeten komen van een verbod op consumentenvuurwerk. In Brummen is weinig draagvlak voor deze variant (38 procent).

54 procent van de Deventenaren wil een vuurwerkvrije jaarwisseling. De stad is ook verdeeld over het initiatief om een centrale vuurwerkshow te organiseren in combinatie met een verbod op consumentenvuurwerk. 51 procent ziet deze variant zitten.

In de Kop van Overijssel is weinig animo voor een verbod op vuurwerk. In Staphorst ziet 63 procent er niets in, gevolgd door Steenwijkerland en Zwartewaterland (62 procent) en Meppel (61 procent). Vuurwerk verbieden en daarvoor in de plaats een centrale vuurwerkshow organiseren kan ook op weinig steun rekenen. Vooral Staphorst staat niet te springen om die variant. Slechts 29 procent is voor. Meer steun is er in Meppel (37 procent), Steenwijkerland (33 procent) en Zwartewaterland (30 procent).

In Hardenberg ziet maar liefst 70 procent van de ondervraagden niets in een verbod op vuurwerk. Ook in Dalfsen (65 procent) en Ommen (63 procent) is weinig steun voor een vuurwerkvrije jaarwisseling. Hardenberg ziet ook niets in een centrale vuurwerkshow die in de plaats komt van een verbod. Slechts 26 procent van de ondervraagden is daar voor. Ook in Ommen (31 procent) en Dalfsen (30 procent) is weinig steun voor zo’n centraal evenement.

In de Noord-Veluwse gemeenten is vooral in Oldebroek weinig animo voor een verbod op vuurwerk. Slechts 29 procent ziet dat zitten. In Epe is met 46 procent meer draagvlak voor het verbieden van consumentenvuurwerk. Daarna volgen Nunspeet (42 procent), Heerde (41 procent), Hattem (39 procent) en Elburg (35 procent). Ook op een vuurwerkshow als alternatief zitten inwoners van Oldebroek niet te wachten (slechts 26 procent is voor). In Elburg (31 procent), Hattem en Heerde (35 procent) en Nunspeet en Epe (40 procent) is het enthousiasme voor een centrale show niet bepaald groot.

Ermelo en Harderwijk zijn tot op het bot verdeeld over een vuurwerkvrije jaarwisseling. De helft ziet een verbod zitten. Iets verderop, in Zeewolde (39 procent voor) en Nijkerk (38 procent voor) is weinig animo voor een vuurwerkvrije jaarwisseling. In Ermelo en Harderwijk is ook veel verdeeldheid over de organisatie van een centrale vuurwerkshow. Die zou dan in de plaats moeten komen van een verbod op consumentenvuurwerk. In Nijkerk en Putten (beide 38 procent) en Zeewolde (34 procent) hebben ze daar ook niet echt oren naar.

https://www.destentor.nl/deventer/k...urt-denken-over-het-vuurwerkverbod~a13a469b3/

Op de kaart in dit artikel kun je in één klap zien waar in Nederland de tegenstanders van een vuurwerkverbod zitten (rood), waar het ongeveer gelijk op gaat (blauw) en waar de voorstanders zitten (groen). Tevens kun je inzoomen op de kaart en de resultaten per gemeente zien.

Is er iemand in staat om een afbeelding van die kaart te maken en die op VWC te plaatsen?

Als je dit kaartje ziet dan vraag je je toch af waarom er uberhaupt een discussie is..... wederom een kleine groep die zich laat gelden....
Dat gebeurd ook met de zwartepieten geneuzel een kleine groep die veel inspraak heeft, Nederland het land van de tere zieltjes.

Een printscreen van de kaart:
kaart vuurwerk.jpg
Ik woon aan de goede kant van het land zie ik ... :D
Edit: plaatje valt klein uit. Rood = tegen vuurwerkverbod, groen = voor vuurwerkverbod en blauw is 50/50

Deze is wat duidelijker denk ik:

Uitslag AD-enquete Vuurwerkverbod.jpg

Ik vat het samen dat de inwoners van slechts een handvol Gemeenten duidelijk vóór een Vuurwerkverbod zijn, het overgrote deel van de Gemeenten is TEGEN een Vuurwerkverbod en in een klein deel is het 50/50.

In Limburg en Noord-Friesland/Groningen heeft men geen krant of internet ?
Aan de andere kant kunnen die makkelijk uitwijken naar links of naar rechts natuurlijk :devil:

@gizmo75: ook jij zit voorlopig goed

Gemeente
Lingewaard

Aantal respondenten
507

Geslacht
Man: 65%
Vrouw: 35%

Vuurwerkverbod
Voor: 42%
Tegen: 55%
Weet niet: 3%

Centrale vuurwerkshow?
Goed idee: 39%
Geen goed idee: 51%

Op de kaart zie je inderdaad goed dathet zuiden van Nederland over het algemeen meer voor een verbod is. Ik vraag mij toch af waar dat door komt, iemand die daar een verklaring voor heeft? Ik zelf had meer de randstad verwacht, maar dat valt mee.

Op de kaart zie je inderdaad goed dathet zuiden van Nederland over het algemeen meer voor een verbod is. Ik vraag mij toch af waar dat door komt, iemand die daar een verklaring voor heeft? Ik zelf had meer de randstad verwacht, maar dat valt mee.

Ik doe een suggestie ;)

Dichter bij belgie? Waardoor er meer vroegtijdig wordt gestookt en mensen het daarom willen verbieden wat al verboden is

+ Ruben Koet in die regio woont :p

Ik doe ook een suggestie! "Geldverspilling" noemen ondervraagden als de hoofdreden om niet in de weer te gaan met vuurwerk en laten de krenten nu vooral in het zuiden wonen en helemaal in Zeeland.

Back
Bovenaan