Kan jij deze hobby missen?

Het gevaarlijke van dit is dat ze dalijk met alles waar een mens nog lol aan kan beleven gaan verbieden.
Dit word een digitale controle staat waar een eigen biertje brouwen binnen 15 jaar zwaar illigaal is.
Alles 5G, je ziet ze de lucht vullen met satalieten. Heel spider web van controle en alles gemonitoord. Het moment dat jij je nitraatje haalt ligt de prent al op de deurmat door een politie drone.
Hele enge rare controle staat word het.

Dus sorry voor mijn woorden maar F#ck ze allemaal. Rijke mensen aan de top van een piramide die enkel geluk halen uit het manipuleren en gebruiken van andere mensen voor hun eigen bestwil.
Hele politieke systeem,hele banksysteem is allemaal lariekoek.
Zelfs de camera's op alexandrium zijn van huawai dat telefoonmerk??? Ja amahoela het is voor onze veiligheid.
Pure controle willen ze...die rijke stinkerds.
Ik kan nog genieten van het geluid van vogels als ik naar me werk fiets..hun zijn dat compleet verloren.
De trieste stakkers met hun onzin praat.
Bah.

Het gevaarlijke van dit is dat ze dalijk met alles waar een mens nog lol aan kan beleven gaan verbieden.
Dit word een digitale controle staat waar een eigen biertje brouwen binnen 15 jaar zwaar illigaal is.
Alles 5G, je ziet ze de lucht vullen met satalieten. Heel spider web van controle en alles gemonitoord. Het moment dat jij je nitraatje haalt ligt de prent al op de deurmat door een politie drone.
Hele enge rare controle staat word het.

Dus sorry voor mijn woorden maar F#ck ze allemaal. Rijke mensen aan de top van een piramide die enkel geluk halen uit het manipuleren en gebruiken van andere mensen voor hun eigen bestwil.
Hele politieke systeem,hele banksysteem is allemaal lariekoek.
Zelfs de camera's op alexandrium zijn van huawai dat telefoonmerk??? Ja amahoela het is voor onze veiligheid.
Pure controle willen ze...die rijke stinkerds.
Ik kan nog genieten van het geluid van vogels als ik naar me werk fiets..hun zijn dat compleet verloren.
De trieste stakkers met hun onzin praat.
Bah.

En we werken er allemaal aan mee of het niks is.

Mijn hobbie kan ik niet echt missen. Je bent er bijna het gehele jaar mee bezig met bestellen en plannen maken. Zoals velen al zeggen is dat vuurwerk vreugde en adrenaline met zich mee brengt. Teveel om in woorden te vermelden.

Mocht er een totaalverbod komen dan weet ik nog niet wat ik doe.

Ik denk dat ik de 29e en 30e in Duitsland ga stoken en de 31 vuurwerk meenemen naar NL om een statement te maken! Maar het zal gewoon erg zonde zijn als er een algemeen verbod komt.

Nee en ja.

Ik mag hopen dat we onze passie zo lang mogelijk kunnen behouden.
Mocht er in NL een verbod komen, ga ik zoals ik in een ander topic al aangaf, hier 300 meter verderop net over de grens in Duitsland stoken, maar dit zal wel de "grens" zijn, tot hoever ik ga. Als er een EU verbod komt dan zal ik met pijn in mijn hart gaan stoppen. Misschien dat er tegen die tijd ook de gelegenheid komt om toch een soort van vereniging kan worden opgezet voor vuurwerkliefhebbers, misschien met een of andere licentie, zoals bij een schietvereniging.
Dat lijkt me dan wel leuk om zo, misschien wel elke week op een bepaalde stookplek in het buitengebied je hobby te kunnen uitvoeren met vuurwerkliefhebbers....

Je word als PYRO geboren en blijft een pyro . Als er een verbod komt zal ik niet stoppen . Maar het zal wel erg vreemd zijn dat op het op de jaarwisseling stil zal blijven . Maar zelfs dat denk ik dat niet zal zijn ondanks een verbod

Zeker niet! En ik zal net zoals vorig jaar hard vechten tegen een verbod!

Oud en nieuw is niks zonder vuurwerk, wat als het wel wordt verboden? Dan is een optie om in het buitenland oud en nieuw te vieren

Zou wel een echt gemis zijn! Niet alleen de dag zelf, maar het gehele jaar. In januari de outlets. Langzaam aan komen daarna de importeur bezoekverslagen van VWC, wat mogen we verwachten? Dan langzaamaan de nieuwe producten online, lijstjes maken. Vanaf september de demo's en de freakwinkels, de kortingsacties, de kruitstress. Uren VWC en youtube afstruinen om de beste collectie binnen je 'budget' samen te stellen. De prijsvragen! De tripreports. De spanning van het afhalen, is alles er wel? De sfeer, het plezier tijdens de dagen zelf. Het puur in het nu zijn tijdens het afsteken. Het enthousiasme van mijn dochter. De -minstens net zo enthousiaste- gezichten van mijn familie en vrienden ('maar het blijft wel zonde van je geld zeg'). De gezelligheid! De sfeer! En het nagenieten en evalueren van de filmpjes achteraf.

Het zou echt een groot gemis zijn! Dus we hopen dat we nog even mogen blijven genieten van deze prachtige hobbby.

Zou wel een echt gemis zijn! Niet alleen de dag zelf, maar het gehele jaar. In januari de outlets. Langzaam aan komen daarna de importeur bezoekverslagen van VWC, wat mogen we verwachten? Dan langzaamaan de nieuwe producten online, lijstjes maken. Vanaf september de demo's en de freakwinkels, de kortingsacties, de kruitstress. Uren VWC en youtube afstruinen om de beste collectie binnen je 'budget' samen te stellen. De prijsvragen! De tripreports. De spanning van het afhalen, is alles er wel? De sfeer, het plezier tijdens de dagen zelf. Het puur in het nu zijn tijdens het afsteken. Het enthousiasme van mijn dochter. De -minstens net zo enthousiaste- gezichten van mijn familie en vrienden ('maar het blijft wel zonde van je geld zeg'). De gezelligheid! De sfeer! En het nagenieten en evalueren van de filmpjes achteraf.

Het zou echt een groot gemis zijn! Dus we hopen dat we nog even mogen blijven genieten van deze prachtige hobbby.

Amen. Ik moet er niet aan denken. Het hele toeleven naar de decembermaand - en bijbehorende kerstdagen - zal dan anders verlopen. Het bezoeken van het buitenland voor diverse shows e.d. gaan dat niet verhelpen.

Het is niet mijn leven en ik ben geen kind meer.

Vroeger was ik de dagen ervoor erg zenuwachtig, vooral voor het halen van vuurwerk.

De laatste jaren is er gewoon veel veranderd in dit land. Mensen gunnen elkaar niets meer, idioten met zwaar vuurwerk die denken ballen te hebben gekregen met die dingen, enz. De tijd van 10:00 uur in de ochtend is ingeperkt (slaat nergens op). Je voelt je tegenwoordig haast schuldig bij het afsteken van legaal vuurwerk binnen de toegestane tijden.

Aangezien een totaalverbod er toch wel komt (denk ik), zal ik het (moeten) doen met herinneringen aan de goede oude tijden en het materiaal dat er nog van over is (foto's, video's, folders).

Dacht dat het mogelijk zoniet makkelijk zou zijn, maar is het absoluut niet, zeker niet op deze onvrijwillige manier (ook vorig jaar die mist al...).
Om het te kunnen missen, want landelijk komt het misschien niet terug en gemeentelijk zeker niet, zal ik de forums na deze jaarwisseling links moeten laten liggen om niet aldoor met de bittere waarheid geconfronteerd te worden. M'n focus op andere hobby's richten en dit zien te vergeten :sad:

Voor mij is het al een aantal jaar niet meer een echte hobby merk ik. Ben een aantal jaar flink actief geweest hier op het forum maar merk laatste jaren dat het toch pas begin november weer begint te kriebelen en dat het in januari ook wel weer goed geweest is. Ook omdat elk jaar weer gezeurt wordt voor een verbod... op een gegeven moment ben je daar ook wel klaar mee.. Maar... vuurwerk afsteken blijft iets magisch hebben en ik zal het zeker missen als we dit over een tijdje niet meer kunnen doen... dit jaar baal ik er ook flink van, en dan vooral om hoe alles is gegaan... maar we moeten er maar het beste van maken met wat we nog over hebben, cat1 of carbid. En in Duitsland of België vuurwerk afsteken heeft toch minder charme dan in Nederland. We gaan het allemaal wel weer zien wat er volgend jaar aan de hand is, want hier zal het wel niet bij blijven.

Door gezondheidsklachten stond ik vorig jaar op het punt afscheid te moeten nemen van een andere enorme passie die ik als absoluut noodzakelijke eerste levensbehoefte beschouwde. Ik dacht altijd dat ik dat nooit zou kunnen doen maar ben er wel achter gekomen dat het anders in elkaar steekt. Gelukkig kwam het niet zover uiteindelijk. Maar ook vuurwerk kan ik dus missen. Al is het altijd pijnlijk als je noodgedwongen afscheid moet nemen van je hobby en zal er altijd een wond blijven. Het is ook een (acceptatie)proces wat je moet doormaken. Vorig jaar heb ik wel geleerd dat het goed is om dan niet bij de pakken neer te gaan zitten maar er een andere hobby voor in de plaats te gaan zoeken.

Maar...

Ik denk niet dat het punt is gekomen dat ik afscheid van vuurwerk moet nemen. Ik heb het vertrouwen nog wel dat ik volgend jaar een herkansing krijg. En die herkansing ga ik met beide handen aanpakken om deze hobby met nog mooiere producten te vieren dan nu de bedoeling was. Het verlies van dit jaar ga ik dan dus dubbel en dwars goedmaken.

Wel is het zuur dat ik dit jaar voor het eerst een iets grotere collectie had. Ik keek er meer naar uit dan ooit tevoren. Mijn bescheiden collectie bestond voor een groot deel uit toppers die ik met zorg uitgekozen heb (de keuze is reuze) en voor de rest waren het enkele veelal bijna-toppers. En dan dit. Ik zal deze hobby 2021-2022 dan ook met mooiere producten vieren dan ooit en dit jaar de bedoeling was.

Laatst bewerkt:
Kan ik deze hobby missen? Nee. Ik zou deze hobby niet kunnen missen. Ik kan mij het niet voorstellen dat het ooit stil zal zijn op 1 januari 00:00. Dat er niks meer de lucht in gaat.. nee dat gaat er bij mij niet in. Ik heb de liefde voor vuurwerk van mijn vader. Ik ben begonnen als klein meisje en zal dit (zolang het kan) voortzetten.

Nee lastig om dit links te laten liggen, vanaf kinds af aan er mee opgegroeid namelijk, waar me pa vroeger werkte verkochten ze vuurwerk altijd hadden we vuurwerk op 31dec van het standaard old school spul tot de eerste 200gram cakes die gegeven moment mochten, en later weer de 500gram cakes en later de compound blokken.
zelf 19jaar lang op een verkooppunt mogen helpen, eerst dozen losmaken uitpakken enz, tot later de echte verkoop aan klanten,
Dit jaar zou voor mij eerste jaar worden zonder verkoopdagen wegens bepaalde redenen. waardoor ik dag uit getrokken had om is langs aantal winkels te gaan de sfeer te proeven en hier en dan nog wat leuks mee te nemen na al zo rot jaar waar niks in door ging.

en nu dit jaar helemaal geen vuurwerk meer kwam hard aan er zo op verheugd wegens nog enige lichtpuntje was dit jaar.
Ik hoop ten zeerste volgend jaar toch hier en daar weer shows kunnen bezoeken en dat we zelf met oud en nieuw weer mogen afsteken, weet wel dat er dan dubbele de lucht in gaat tegen over wat dit jaar gepland stond.

Mylene, je omschrijft precies het gevoel dat ik ervaar deze dagen. Het enige verschil is dat ik ben begonnen als klein jongetje van 3 jaar oud. Het jaar 1994.. wat een tijd.

Het stemt me positief dat veel mensen gewoon af zullen gaan steken tijdens de jaarwisseling. Deze traditie zal ik dan ook zeker voort blijven zetten. Dit jaar maar ook alle jaren die gaan volgen :D

Het stemt me positief dat veel mensen gewoon af zullen gaan steken tijdens de jaarwisseling. Deze traditie zal ik dan ook zeker voort blijven zetten. Dit jaar maar ook alle jaren die gaan volgen :D

De moed erin houden! Dit gaat mij net zo.. Zolang er vuurwerk verkrijgbaar zal zijn zal dit bij ons de lucht in gaan met oud en nieuw, het hoort er gewoon bij. Dus nee, ik zou deze traditie niet kunnen en willen missen.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan