Kamer wil snel debat over 'indringend' vuurwerkrapport

Hoe groot achten jullie de kans dat er volgend jaar al een vuurwerkverbod is? Is die kans al aanwezig?

Ik acht de kans klein. Simpelweg omdat ze jou als consument en de verkopers de kans moeten geven de voorraad op te maken. Dus een inwerkingtreding in januari van een willekeurig jaar. Dan heeft de particulier alles op kunnen maken en de winkelier zijn bunker in theorie leegverkocht.
De kans dat ze dat voor januari 2018 lukt is nihil, want in deze tijd van het jaar en zeker tussen kerst en nieuwjaar gebeurd er heel weinig in de politieke wereld.

Ik acht de kans klein. Simpelweg omdat ze jou als consument en de verkopers de kans moeten geven de voorraad op te maken. Dus een inwerkingtreding in januari van een willekeurig jaar. Dan heeft de particulier alles op kunnen maken en de winkelier zijn bunker in theorie leegverkocht.
De kans dat ze dat voor januari 2018 lukt is nihil, want in deze tijd van het jaar en zeker tussen kerst en nieuwjaar gebeurd er heel weinig in de politieke wereld.

Mocht het zo zijn, wat niet gebeurd dan is er altijd nog een overgangsperiode van pak hem beet 5 jaar.

Verbod zal moeilijk komen als de overheid jaarlijks geld met vuurwerk verdient. Vorig jaar is er voor 68 miljoen euro vuurwerk gekocht. 14,3 miljoen is naar de overheid gegaan. Als ze slim zijn en de regels aanpassen dan zullen de mensen die normaal gesproken naar België of een ander land gaan om vuurwerk te kopen, gewoon in Nederland blijven.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat ze de adviezen van de OVV gaan doorvoeren, en de poffers en vuurpijlen in de ban doen. Dan zullen er vermoedelijk 2 jaarwisselingen overheen gaan voor er weer ingrijpende maatregelen geopperd/doorgevoerd worden, ze moeten immers nagaan of de poffers en pijlen ban in de gewenste vermindering van slachtoffers resulteert.
Als ik zo een beetje door redeneer, denk ik dat een totaalverbod in het slechtste scenario (wanneer ze hun uiterste best doen, en alles voor ons op zijn negatiefst uitpakt) op zijn vroegst pas over 5 jaar effectief van kracht zou kunnen worden.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat ze de adviezen van de OVV gaan doorvoeren, en de poffers en vuurpijlen in de ban doen. Dan zullen er vermoedelijk 2 jaarwisselingen overheen gaan voor er weer ingrijpende maatregelen geopperd/doorgevoerd worden, ze moeten immers nagaan of de poffers en pijlen ban in de gewenste vermindering van slachtoffers resulteert.
Als ik zo een beetje door redeneer, denk ik dat een totaalverbod in het slechtste scenario (wanneer ze hun uiterste best doen, en alles voor ons op zijn negatiefst uitpakt) op zijn vroegst pas over 5 jaar effectief van kracht zou kunnen worden.

Wat denk jij, Hendtje. Zou er over vijf jaar a tien jaar in Belgie en Duitsland ook een totaalverbod kunnen zijn?

Oh daar heb ik geen flauw benul van. Ik weet niet of er net zo'n maatschappelijke hetze opgezet is/wordt door de media aldaar, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ze kunnen illegaal vuurwerk nu al niet bestrijden. Met verbod op knalwerk en vuurpijlen wordt het probleem alleen maar groter. Mensen zullen simpelweg deze producten uit buurlanden aanschaffen.

Mwah een groepje liefhebbers misschien. Ik hoor ook steeds meer Duitslandgangers hier die er nu al niet meer heentuffen, BE al helemaal niet. Het gros is lui en haalt om de hoek wat er is.

Het grootste struikelblok van mijn kant is nog altijd dat onzinnige verdraaide rapport waar vanuit wordt gegaan en reden is tot dit debat.

minister Ferdinand Grapperhaus lol de ouwe kamp beheerder die moet gaan beslissen gevaarlijk man je had beter dijkhof kunnen hebbe :bonk:plus groenlinkse druken door in kabinet daarom is dit

Niet. Misschien dat de aanbeveling van het OVV overgenomen word, dat zou betekenen dat knalvuurwerk en vuurpijlen verboden worden.
Euh sorry,maar welk "levensgevaarlijk" knal vuurwerk hebben we hier legaal in NL nog ?
buskruit rotjes,trektouwtjes,knetterballen,een mat van babyscheten,en wat verdwaalde pijlen met zo weinig vulling dat je 2x moet kijken of t ding al is afgegaan in de lucht :bonk:
Daar verwoest je echt wat mee :frusty:

Verbod zal moeilijk komen als de overheid jaarlijks geld met vuurwerk verdient. Vorig jaar is er voor 68 miljoen euro vuurwerk gekocht. 14,3 miljoen is naar de overheid gegaan. Als ze slim zijn en de regels aanpassen dan zullen de mensen die normaal gesproken naar België of een ander land gaan om vuurwerk te kopen, gewoon in Nederland blijven.
JA die beredenatie is leuk,NEE dat gebeurt nooit omdat men hier de braafste van de school willen zijn.
Dat geld dat vuurwerk nu oplevert voor de politiek,dat kunnen ze ook wel verhalen op ons door bv NOG MEER lasten verzwaringen op te leggen,die verhouding van salaris tegen over de kosten om te leven zijn immers nog niet scheef genoeg ,zo is ook al bij dit kabinet gebleken d.m.v. ziekenfonds verhogingen/uitdunning van die pakketten,en al die andere aangekondigde maatregelen.
Verder laten we ons immers nog altijd zonder veel protest verder leeg melken,en als niemand niet zegt tot hier en niet verder kan men gewoon ermee doorgaan.
(zowel met azijnzeiken als met belasting en andere verhogingen)

Bovendien is het zo,dat klagend nederland nu al last heeft van zoveel,zwarte piet,ga tegenwoordig is BBqén buiten,dan slaat iedereen om je heen in de buurt alle ramen en deuren keihard dicht van ongenoegen over de "stank en rook overlast" ,parkeer je auto is met de uitlaat naar de muur van de buurman zn hoektuin op de parkeer plaats, geheid gezeik gegarandeerd over de "stank" ,de kerstman volgt want die is dik en heeft een baard en spant rendieren voor zn karretje,vuurwerk van nu dat maakt herrie en dat wil de gemiddelde azijnzeiker hier ook niet hebben,want herrie is verboden(ondanks dat ze t zelf vroeger en ook zelfs nu op allerlei manieren ook maken en maakten)
Ga is een potje voetballen en gebruik het schuurmuurtje van de overbuurman aan de rand van het grasveld als doel,gezeik gegarandeerd want je maakt herie als hij in de schuur een aardappel pakt voor het avondeten.
Maar dat is anders,dat was HUN lol en dan is het goed,een ander mag stees minder een lolletje hebben.

Als men nu dus al zeurt over knetterlint en knetterballen en er zelfs op film iemand voor slaat,dan zou een belgische nitraat(bom) al helemaal de hel doen los breken hier in nederland.

Ideaal gezien voor ons en voor de regering(hun portemonnee) zou i.d.d. belgisch vuurwerk ook hier verkocht en afgestoken mogen worden.
Dat levert de regering extra geld op,wij hoeven voor zover men hier dat doet,geen benzine meer te verstoken om belgisch vuurwerk te halen en je hebt kwalitatief nog beter en fraaier vuurwerk.
Helaas is zoals Doe Maar dat over iets anders al bezong,een ILLUSIE.

En ja ik ben het met veel mensen hier eens,stop is met dat betuttelend gedrag,ik ben geen kleuter van 5 die je in de hoek zet omdat hij zn bakje fruit niet helemaal op heeft gegeten.
De meeste zijn volwassen en kunnen zich ook zo gedragen,en die paar die dat niet kunnen ?
Laat ze betalen voor wat ze vernielen,geef ze daarna een levenslang verbod op bezit van zelfs maar een trektouwtje.
Hand eraf geknalt door verkeerd gebruik van vuurwerk of door illegaal vuurwerk ?
Kosten voor het oplappen zijn voor eigen rekening,en daarna ook een verbod op bezit van wat voor vuurwerk dan ook.

Dan pak je degene die het verstieren voor de rest ipv dat je de rest pakt omdat een paar een traditie verstieren.

Back
Bovenaan