Kamer tegen inperken verkoopdagen vuurwerk

genius

VWC lid
De Tweede Kamer blokkeert het kabinetsvoorstel om het aantal verkoopdagen terug te schroeven van drie naar twee.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) presenteerde onlangs een reeks maatregelen om de overlast door vuurwerk terug te dringen.

Naast de beperking van de verkoopdagen wil het kabinet ook de afsteektijden aanpakken. Nu mag dat vanaf oudjaarsdag om 10.00 uur in de ochtend. Dit wordt 18.00 uur.

De VVD en PvdA vrezen echter dat de nadelen van het terugschroeven van het aantal verkoopdagen groter zijn dan de voordelen.

Zo zal volgens VVD-Kamerlid Klaas Dijkhoff waarschijnlijk het gebruik van illegaal vuurwerk toenemen.

"De rijen bij de verkooppunten zullen langer zijn, waardoor mensen sneller geneigd zijn om online vuurwerk in het buitenland te bestellen", aldus de VVD'er.

"Als je wil dat mensen zoveel mogelijk legaal vuurwerk afsteken moet je mensen niet prikkelen om illegaal in te kopen." PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch is dat met hem eens.

Volgens Adrie van Herk, voorzitter van de Werkgroep Behoud Vuurwerktraditie, zouden met de maatregelen "honderden bonafide vuurwerkhandelaren en hun gezinnen" gedupeerd zijn.

Handhaving

Marcouch wil daarnaast dat Mansveld en haar Justitiecollega Ivo Opstelten meer werk maken van handhaving om het gebruik van illegaal vuurwerk terug te dringen.

Met name via online kanalen is het steeds makkelijker geworden om illegaal vuurwerk uit het buitenland te halen.

Om de import van illegaal vuurwerk te beperken wil het kabinet een vergunningsstelsel invoeren. Deze maakt de vuurwerkbranche van import tot verkoop verantwoordelijk voor de veiligheid en de legaliteit.

Ook gaat het kabinet in Europa trachten de zogeheten pyrorichtlijn aan te scherpen. In deze richtlijn staan regels waar het vuurwerk in de Europese lidstaten aan moet voldoen.

Marcouch wil verder dat burgemeesters meer bevoegdheden krijgen om in hun gemeente eigen vuurwerkbeleid te voeren.

Donderdag debatteert de Tweede Kamer met Mansveld en Opstelten over de maatregelen tegen vuurwerkoverlast.

Bron: nu.nl

Hier ben ik erg blij om, vooral voor de winkeliers en daarna ook voor ons als freaks!! Eindelijk heb ik het idee dat hier eens met het volle heldere verstand over gepraat is, en ik ben nog steeds van mening dat het illegale vuurwerk de grootste boosdoener is van de overlast en daar moet zeer strenge maatregelen voor treffen. Maar ik ben zeer verheugd want het voelt als een overwinning...:D:wink::)

Ik ook.
Pas om
18.00 uur vind ik te laat.
Bovendien krijg je met de regel van 18.00 uur naar mijn mening juist meer geluidsoverlast ipv dat je deze over de middag en avond spreidt..
Lekker onder het gezamenlijk gourmetten om 6 uur,breekt dan juist dan het geweld los door voornml de ratelmatten.smakelijk! Haha
Mooie tussenoplossing ipv 18 uur -als t echt niet anders kan- tja dan maar knallen om 14 of 15 uur.

Die verkoopdagen boeit me werkelijk niks. Gooi gewoon je winkel langer open zoals bij veel freak acties al snachts gebeurd en klaar. Past makkelijk in mindere dagen.

Wat me wel raakt en denk ik de meeste ons tegenaan schoppen zijn de afsteek tijden.
Daar moeten ze echt vanaf blijven!
Nee, we laten lekker de pleuris uitbreken als kinderen naar bed gaan, vogels gaan slapen, het is donker, enigszins onveilig, dieren hebben al hun rust gevonden, en dan........

Dit is dus echt kansloos!
Ipv bij daglicht, gaan we het nu verplaatsen naar het donker, goed bezig, not!

En ja, als ouwe l#l zal ik me wel weer in moeten houden om het goede voorbeeld te geven.
Feitelijk maakt het mij ipv geliefd persoon in de buurt, tot een gehaat persoon in de buurt die moeite heeft met de massa programmering van de media en de regering toch eerder te stoken.
Let maar op dat heel azijnzeikend NL op scherp staat iedereen te verlinken die eerder stookt dan de ´afgesproken´ tijd.
Ik denk dat beperken afsteektijden meer haat, klachten, problemen en overlast geeft!
En dat ´ze´ dit gaan misbruiken om hun zin nog verder door te drammen naar een totaalverbod!

nou die verkoopdagen boeit MIJ wel degelijk.
een btje vuurwerkshopper heeft aan 1 dag niet genoeg. (31e ga ik echt niet meer naar winkels.)

@ shell-martijn, dat zeg je heel makkelijk gooi je winkel langer open. Maar dat mag niet zomaar he, ik heb als winkelier mij te houden aan de winkeltijden wet.
Voor alle uren buiten 06.00-22.00 zal je ontheffing moeten vragen bij je gemeente en dan is het de vraag of je die ook krijgt.

@ shell-martijn, dat zeg je heel makkelijk gooi je winkel langer open. Maar dat mag niet zomaar he, ik heb als winkelier mij te houden aan de winkeltijden wet.
Voor alle uren buiten 06.00-22.00 zal je ontheffing moeten vragen bij je gemeente en dan is het de vraag of je die ook krijgt.

Heeft dit niet te maken met verkoop? Ophalen als de freak actie welke ik bedoel is toch ontheffingsvrij?

Omdat het evt buiten deze tijden ligt zal je er ontheffing voor moeten krijgen
Leuk dat u open wilt gaan voor freaks, daarom is het niet zo dat je meteen ontheffing krijgt hoor.

Hier in heg dorp wil men een goed onderbouwd schrijven hebben met de reden waarom we langer open willen.
En dan kijkt men of het echt noodzaak is voor een winkel, etc etc en vandaaruit zal men een beslissing nemen of het mag of niet

De kritiek van VVD, PvdA en CDA is waar. Ik haal nauwelijks vuurwerk in Nederland en dat heeft op dit moment al sterk te maken met dat er maar 3 verkoopdagen zijn. Ik heb geen zin om zo lang te wachten. Het beste is totale legalisatie, heel het jaar door.

Legalize it!

Verder: hoewel het verminderen van de verkoopdagen een ramp zou betekenen is het inperken van de afsteektijden ongetwijfeld een ramp die nog een orde erger is. Heel lang in de rij staan is niet leuk, maar voor vuurwerk heeft iedereen veel over, dus daar is eventueel mee te leven. De dagen voor 31 december hoeven niet leuk te zijn, als 31 december dat zelf maar is. Dat is nu net met die afsteektijden niet het geval.

Wordt er eindelijk eens met een beetje verstand naar de regelgeving gekeken.
Maar is nog maar de vraag of het de overlast ook werkelijk vermindert.

Logistik is verkoop over 2 dagen lastig uitvoerbaar. Er zijn teveel reden voor dat dit zo is.
Daarbij over de grens zullen geen aanpassingen worden gedaan en is prijs technisch interessant.
En hoeveel aan manschappen moeten worden ingezet voor de handhaving hiervan?

Mijn grootste issue tot op heden was de verkote verkooptijd, immers ik steek toch alleen in de avond mijn vuurwerk af, maar gelukkig is dat hiermee / zo lijkt t althans / verleden tijd. En misschien, meestal althans als 1 deel word gesloopt volgt de rest automatisch, goed nieuws voor t rest van t verhaal. Vermindering zorgt er immers niet voor dat t key-probleem word verholpen.

RTL nieuws komt net met dat het afsteken van vuurwerk alleen nog mag vanaf 18:00 in de avond.
Als dat zo is zijn we de L*L
Verkoopdagen word niet aangepast.

Dat word veel ruzie en middelvinger opsteken 31 Dec :D

Back
Bovenaan