Waar blijft het tegengeluid van de branche, de importeurs, de vuurwerk verkopers, de federatie? In het najaar wordt er pas definitief besloten, nu hierop inspelen vanuit onze zijde..!
Tja, te nemen maatregelen om daadwerkelijk iets bij te dragen aan de veiligheid zijn er opzich genoeg.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-845776.pdf
In bijlage 4 van dit rapport vallen de verhalen te lezen van mensen die gewond zijn geraakt door vuurwerk (2017/2018). Naast het feit dat de meeste gewoon domme idoten of hufters zijn, zijn er best wel wat zaken die betrekking hebben op te voorkomen situaties.
Gewonden vallen bijvoorbeeld door:
1. cakes die omvallen
2. vuurpijlen die omvallen/afzwaaien
3. Misvestanden met "cakeboxen"
4. Cakes die direct afgaan
1. Dit is ook een punt dat de branchvereniging reeds voorgesteld heeft aan de overheid. Stel regels aan de afmetingen van cakes zodat deze minder snel omvallen. Scheelt een hoop ellende.
2. Bij de vuurpijlen is het een lastiger verhaal. uit de verhalen twijfel ik soms of dit wel vuurpijlen zijn geweest, of dat het cakes/single shots waren.
Wel is het zo dat veel mensen absoluut niet weten hoe je een vuurpijl (veilig) afschiet. Ze worden overal tussen gepropt, in flesjes (of die gammele pijlstandaards) gezet enz, enz. Vorig jaar was ik bij een maat van mij. Hij had alvast een buis in de grond gezet. Hij was alleen bang dat de pijlen z'n huis zouden raken, dus stond de buis in een hoek van 45 graden van het huis af. Goed bedoeld...maar ja toch maar ff recht gezet voordat de pijlen bij de overburen landen.
Kortom, voor vuurpijlen zou er best wat meer waarschuwing en instructie mogen zijn aan mensen. En dan niet in kleine lettertjes maar hele grote oranje letters o.i.d.
3. Uit de verhalen blijkt dat "cakeboxen" ook een probleem vormen waardoor menig consument verwond raakt. Probleem is n.l. dat die dingen als 1 box verkocht worden maar dat er niet bij verteld (mag) worden dat je de lonten aan elkaar door moet verbinden. Resultaat: mensen die proberen meerdere lonten aan te steken terwijl ze met hun hoofd boven de box hangen. Oerdom, maar het moet ook allemaal dummie-proof zijn.
Mijn voorstel zou zijn: of het is een compound, of het is een assortiment van losse cakes waarbij dan ook duidelijk aan de consument wordt verteld dat die cakes een-voor-een afgestoken moeten worden. (de liefhebber snapt toch wel hoe het moet, het gaat om de grote massa die het niet snapt)
4. Puntje voor de sector, meer aandacht besteden aan de kwaliteit van de lonten om dit te voorkomen. Alhoewel ik ook vermoed dat een aantal van deze verhalen ook bij punt drie thuis horen. En ook hier...JE MOET NIET MET JE DOMME KOP BOVEN DE CAKE GAAN STAAN ALS JE DIE AAnSTEEKT!!! moet misschien nog wat vaker verteld worden, of een leuk filmpje voor gemaakt worden van iemand die een prachtige brocade in z'n smoel krijgt
Vooral punt 1 en 3 zijn makkelijk door te voeren en ook te handhaven. Dit aanpakken zal denk ik zeker een grote daling in het aantal slachtoffers van siervuurwerk betekenen.
Daarna wordt het duidelijk waar het echte probleem ligt: schoften, hufters en onopgevoede ettertjes met (il)legaal spul....