Kabinet verbiedt zwaarste consumentenvuurwerk

Volgens mij is het probleem dat ook wij de informatie krijgen door de hijgerige media.

Ik heb net eens het verslag van de besprekingen in de Tweede Kamer gelezen, dat al in juni heeft plaatsvonden. In het licht van het antwoord van de staatssecretaris is deze beslissing misschien wat minder gek. Ze willen de regelgeving gelijk trekken aan die in omringende landen, als het aankomt op de categorieën. Verder kan ik niks anders dan concluderen dan dat de staatssecretaris niet (snel) voornemens is veel extra maatregelen af te kondigen, anders dan die in het ontwerpbesluit tot wijziging van het Vuurwerkbesluit (zie eerder draadje op dit forum) worden genoemd.

Dat klinkt al wel iets genuanceerder, maar nog steeds maar half doordacht volgens mij.
Cat F3 is toch al (grotendeels) verboden voor consumenten?
En ratelbanden... vergeten ze er even bij te vermelden dat de Belgische met flash zijn, versus NL met buskruit. Dat is toch geen vergelijk?

Daarnaast wat al is aangegeven, dit gaat natuurlijk nul komma niks bijdragen aan een rustiger en veiliger Jaarwisseling... kan iemand dat die mensen eens gaan vertellen? Branche? Federatie?

Groot consumentenvuurwerk wordt met ingang van de jaarwisseling 2020-2021 verboden. Dat besluit gaat het kabinet vrijdag nemen, bevestigen Haagse bronnen aan RTL Nieuws.

Het gaat om de zwaarste categorie vuurwerk, F3. Daaronder vallen onder meer Chinese rollen en ratelbanden. Verreweg het meeste consumentenvuurwerk valt in een andere categorie, F2.

Adviezen genegeerd
De Onderzoeksraad voor Veiligheid had eind 2017 gepleit voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Dat was ook het advies van de Nationale Politie, maar zover gaat het kabinet dus niet. Het verbod op vuurwerk uit de F3-categorie gaat ook niet onmiddellijk in: komende jaarwisseling blijft alles nog bij het oude.

(bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4774536/knalvuurwerk-verbod-consumenten-kabinet-zwaar-vuurwerk )

even afwachten dus op t bericht van morgen..
stel ze worden verboden in 20/21, en alles is nog niet verkocht, zullen ze dan nog de restpartijen verkopen aan de consument in 21/22 ?

Laatst bewerkt:
Dat klinkt al wel iets genuanceerder, maar nog steeds maar half doordacht volgens mij.
Cat F3 is toch al (grotendeels) verboden voor consumenten?
En ratelbanden... vergeten ze er even bij te vermelden dat de Belgische met flash zijn, versus NL met buskruit. Dat is toch geen vergelijk?

Daarnaast wat al is aangegeven, dit gaat natuurlijk nul komma niks bijdragen aan een rustiger en veiliger Jaarwisseling... kan iemand dat die mensen eens gaan vertellen? Branche? Federatie?

Er zit inderdaad meer nuance en onderbouwing van de beslissing in. Ik maak uit het verslag op dat het verbieden van F3 een suggestie is (geweest) van de SGP, alsook het verhogen van de aanschafleeftijd van F2 naar 18 jaar. De staatssecretaris geeft daarop aan dat ze onze regels in het kader van transparantie en eenheid wil toetsen op verschillen aan de regelgeving in omringende landen. Ga je dan veel (extra) producten verbieden? Nee, dat denk ik niet. Komen er extra producten bij? Dat ook niet.

Mijn gevoel zegt en dat is gebaseerd op de antwoorden van de staatssecretaris, dat we ze helemaal niet hoeven vertellen dat dit niet helpt. Het lijkt er namelijk op dat ze er prima van doordrongen zijn dat het meer een mentaliteitsprobleem is dan een probleem met het vuurwerk zelf (zie het gehamer op gedrag, voorlichtingscampagnes) en ze dit verbod enkel overwegen of uitvoeren om de regelgeving gelijkender te maken met die van omringende landen.

Ik zou me op termijn kunnen voorstellen dat we, als het op producten aankomt, meer richting DE bewegen (ook gezien de shopping over de grens). Vuurpijlen terug naar 20gr, geen F3, und so weiter. Ook dat is maar een gevoel hoor.

Opdracht: Toewerken naar een totaalverbod van vuurwerk
Hoe doen we dit: Het stelselmatig afpellen van het toegestane vuurwerkassortiment. Elk jaar een klein deel verbieden. Vuurpijlen, ratelbanden etc. Door telkens kleine stukjes te pakken komt het minder hard aan in de branche.

Dat is wat er voor mijn gevoel nu gebeurt. Over een periode van 10 á 15 jaar toewerken naar een vuurwerkverbod. Zodanig dat de impact beperkt wordt..

Laatst bewerkt:
Jongens er mag in een zogenoemde F3 knalstreng 1000 gram. 0,5 gram buskruit per compartiment. Bij een 100.000 knaller kom je dan uit op 1000/100.000=0,01 gram buskruit per knaller. :bonk: Vuurwerkbranche heeft ook gereageerd: Waar is de kennis in dit kabinet gebleven?

Jongens er mag in een zogenoemde F3 knalstreng 1000 gram. 0,5 gram buskruit per compartiment. Bij een 100.000 knaller kom je dan uit op 1000/100.000=0,01 gram buskruit per knaller. :bonk: Vuurwerkbranche heeft ook gereageerd: Waar is de kennis in dit kabinet gebleven?

Een '100.000' klapper is enkel de naam, wat dus niet staat voor het aantal knallers.

Opdracht: Toewerken naar een totaalverbod van vuurwerk
Hoe doen we dit: Het stelselmatig afpellen van het toegestane vuurwerkassortiment. Elk jaar een klein deel verbieden. Vuurpijlen, ratelbanden etc. Door telkens kleine stukjes te pakken komt het minder hard aan in de branche.

Dat is water voor mijn gevoel nu gebeurt. Over een periode van 10 á 15 jaar toewerken naar een vuurwerkverbod. Zodanig dat de impact beperkt wordt..

Zolang er bij de Duitse Lidl cat. 2 in de rekken ligt, is in mijn ogen een totaalverbod in ons land uitgesloten. Als ze er helemaal vanaf willen, zullen de anti's het moeten hebben van Europese wetgeving. Denk ik.

Zolang er bij de Duitse Lidl cat. 2 in de rekken ligt, is in mijn ogen een totaalverbod in ons land uitgesloten. Als ze er helemaal vanaf willen, zullen de anti's het moeten hebben van Europese wetgeving. Denk ik.

Vrij positief als dat waar is. Ze gaan echt niet speciaal om de Nederlandse zeikcultuur tegemoet te komen voor de hele EU de regelgeving aanpassen!

Alle overheden samen willen naar een verbod op vuurwerk omdat ze naar een 3d digitale onzin wereld vol robots willen. In china is voor het /milieu/? Al een verbod in 400 steden! Alle regels in veel landen over de hele wereld worden strenger.
Kijk naar boeken, moet allemaal op een e-reader. Musea verdwijnen en je auto moet voor je rijden.
Chip in je reet en maar naar je werk toe. Overal gevolgd door google.
Vuurwerk willen ze niet in die wereld..

Inderdaad, mij ook. Hou het nieuws goed in de gaten maar heb nog niets kunnen vinden helaas.

https://www.rijksoverheid.nl/minist...019/07/12/aanpak-voor-veiligere-jaarwisseling

Aanpak voor veiligere jaarwisseling
Nieuwsbericht | 12-07-2019 | 15:30

Het gevaarlijkste consumentenvuurwerk moet vanaf de jaarwisseling 2020-2021 verboden zijn. Het kabinet gaat in het najaar een voorstel doen om categorie F3-vuurwerk te verbieden. Dat zijn de zwaardere singleshots (enkelschotsbuizen) en grotere knalstrengen (ratelbanden, Chinese rollen). De komende jaarwisseling wordt de levering van veiligheidsbrillen en lonten verplicht bij de verkoop van consumentenvuurwerk om vuurwerkletsel zo veel mogelijk te voorkomen. En nog dit jaar wordt het Vuurwerkbesluit aangepast zodat gemeenten voor aankomende jaarwisseling een vuurwerkverbod binnen hun grenzen kunnen afkondigen. Verder blijven politie en OM stevig inzetten op het in beslag nemen van illegaal vuurwerk, en wordt er gewerkt aan het verhalen van deze kosten op de daders. Deze nieuwe maatregelen moeten bovenop de bestaande aanpak bijdragen aan een meer veilige en feestelijke jaarwisseling voor iedereen. Dat heeft de ministerraad besloten op voorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

Traditie jaarwisseling behouden, gevaarlijkste vuurwerk verbieden
Het kabinet wil de traditie van de jaarwisseling zoveel mogelijk behouden. Daarom blijft het minder gevaarlijke vuurwerk beschikbaar voor consumenten. Dit is het zogenaamde F1- en F2-vuurwerk, zoals siervuurwerk, knalvuurwerk en vuurpijlen. Het kabinet blijft de jaarwisseling monitoren. Als het aantal en de aard van de incidenten tijdens de komende jaarwisseling(en) niet past in de dalende trend in de afgelopen jaren van het aantal incidenten, de aard van de incidenten en het aantal geweldsdelicten tegen hulpverleners, worden diverse aanvullende maatregelen niet uitgesloten. De laatste jaarwisseling was een uitzondering op die dalende trend.

Gemeenten ervaren jaarwisseling wisselend: lokaal vuurwerkverbod wettelijk verankerd
Gemeenten hebben een wisselend beeld bij de jaarwisseling. De G4 gemeenten geven aan dat ze geen daling zien in de hoeveelheid meldingen, incidenten en schade. De G40 steden zijn positiever, zeggen dat de genomen maatregelen hun vruchten afwerpen en noemen de jaarwisseling ’rustig’ en een ‘feest’. Mede hierom is het belangrijk dat gemeenten zelf kunnen bepalen of zij een lokaal vuurwerkverbod willen instellen, wanneer zij oordelen dat dit nodig is om gevaar, schade of overlast te voorkomen. Het lokaal vuurwerkverbod wordt daarom wettelijk verankerd in het Vuurwerkbesluit. Hierdoor ontstaat minder twijfel over de mogelijkheid die gemeenten hebben om hun hele gemeente als vuurwerkvrije zone aan te wijzen.

Normloosheid en raddraaiers aanpakken
Overlast, letsel en geweld tijdens de jaarwisseling wordt veroorzaakt door vuurwerk, maar ook door alcohol en groepsgedrag waarbij een zekere mate van normloosheid lijkt te bestaan. Tijdens gesprekken met brandweerlieden, ambulancepersoneel, politiemensen en boa’s hoorde minister Grapperhaus wat zij voor afschuwelijke en onacceptabele incidenten meemaken. Hulpverleners pleiten al langer voor een (gedeeltelijk) vuurwerkverbod en hebben dat uitdrukkelijk herhaald tijdens de bijeenkomsten en in de media. In aanvulling op al genomen maatregelen om geweld tegen functionarissen met een publieke taak aan te pakken, heeft Grapperhaus ook recentelijk aangekondigd te werken aan een taakstrafverbod bij geweld tegen functionarissen met een publieke taak. Het wetsvoorstel waarin het hinderen van hulpverleners strafbaar wordt gesteld, ligt inmiddels in de Eerste Kamer.

Het OM gaat verder de mogelijkheid raddraaiers een gebiedsverbod - al of niet in combinatie met een meldplicht - op te leggen nadrukkelijk onder de aandacht brengen, zodat zij de komende jaarwisseling niet opnieuw kunnen verstoren. En ook de komende jaarwisseling zal de politie gebruik maken van bodycams; agenten die bodycams dragen krijgen minder vaak te maken met bedreigingen en lichamelijke agressie.

Blijven inzetten op aanpak illegaal vuurwerk
De afgelopen jaarwisseling vielen twee doden door illegaal vuurwerk. In de afgelopen jaren heeft de politie met haar partners steeds meer ingezet op het terugdringen van illegaal vuurwerk, met een recordhoeveelheid van 56.000 kilo in beslag genomen illegaal vuurwerk in 2018 tot gevolg. Politie en OM zullen hier ook dit jaar weer stevig op inzetten. Daarnaast is recentelijk een wetsvoorstel in consultatie gebracht waardoor onder meer de kosten voor inbeslagneming van illegaal vuurwerk straks verhaald kunnen worden op de dader.

Eeuwig zonde en onbegrijpelijk, pak dan de kleine single shot aan.. die zorgt door de jeugd het meest overlast.

Het gevaarlijkste consumentenvuurwerk moet vanaf de jaarwisseling 2020-2021 verboden zijn. Het kabinet gaat in het najaar een voorstel doen om categorie F3-vuurwerk te verbieden.

Alsof dit wat met elkaar te maken heeft!? :bonk:
Echt een sLinkse manier om.... De overheid lijkt tegenwoordig wel op de media!

Waar blijft het tegengeluid van de branche, de importeurs, de vuurwerk verkopers, de federatie? In het najaar wordt er pas definitief besloten, nu hierop inspelen vanuit onze zijde..!

Waar blijft het tegengeluid van de branche, de importeurs, de vuurwerk verkopers, de federatie? In het najaar wordt er pas definitief besloten, nu hierop inspelen vanuit onze zijde..!

Tja, te nemen maatregelen om daadwerkelijk iets bij te dragen aan de veiligheid zijn er opzich genoeg.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-845776.pdf

In bijlage 4 van dit rapport vallen de verhalen te lezen van mensen die gewond zijn geraakt door vuurwerk (2017/2018). Naast het feit dat de meeste gewoon domme idoten of hufters zijn, zijn er best wel wat zaken die betrekking hebben op te voorkomen situaties.

Gewonden vallen bijvoorbeeld door:

1. cakes die omvallen
2. vuurpijlen die omvallen/afzwaaien
3. Misvestanden met "cakeboxen"
4. Cakes die direct afgaan

1. Dit is ook een punt dat de branchvereniging reeds voorgesteld heeft aan de overheid. Stel regels aan de afmetingen van cakes zodat deze minder snel omvallen. Scheelt een hoop ellende.

2. Bij de vuurpijlen is het een lastiger verhaal. uit de verhalen twijfel ik soms of dit wel vuurpijlen zijn geweest, of dat het cakes/single shots waren.
Wel is het zo dat veel mensen absoluut niet weten hoe je een vuurpijl (veilig) afschiet. Ze worden overal tussen gepropt, in flesjes (of die gammele pijlstandaards) gezet enz, enz. Vorig jaar was ik bij een maat van mij. Hij had alvast een buis in de grond gezet. Hij was alleen bang dat de pijlen z'n huis zouden raken, dus stond de buis in een hoek van 45 graden van het huis af. Goed bedoeld...maar ja toch maar ff recht gezet voordat de pijlen bij de overburen landen.
Kortom, voor vuurpijlen zou er best wat meer waarschuwing en instructie mogen zijn aan mensen. En dan niet in kleine lettertjes maar hele grote oranje letters o.i.d.

3. Uit de verhalen blijkt dat "cakeboxen" ook een probleem vormen waardoor menig consument verwond raakt. Probleem is n.l. dat die dingen als 1 box verkocht worden maar dat er niet bij verteld (mag) worden dat je de lonten aan elkaar door moet verbinden. Resultaat: mensen die proberen meerdere lonten aan te steken terwijl ze met hun hoofd boven de box hangen. Oerdom, maar het moet ook allemaal dummie-proof zijn.
Mijn voorstel zou zijn: of het is een compound, of het is een assortiment van losse cakes waarbij dan ook duidelijk aan de consument wordt verteld dat die cakes een-voor-een afgestoken moeten worden. (de liefhebber snapt toch wel hoe het moet, het gaat om de grote massa die het niet snapt)

4. Puntje voor de sector, meer aandacht besteden aan de kwaliteit van de lonten om dit te voorkomen. Alhoewel ik ook vermoed dat een aantal van deze verhalen ook bij punt drie thuis horen. En ook hier...JE MOET NIET MET JE DOMME KOP BOVEN DE CAKE GAAN STAAN ALS JE DIE AAnSTEEKT!!! moet misschien nog wat vaker verteld worden, of een leuk filmpje voor gemaakt worden van iemand die een prachtige brocade in z'n smoel krijgt :P

Vooral punt 1 en 3 zijn makkelijk door te voeren en ook te handhaven. Dit aanpakken zal denk ik zeker een grote daling in het aantal slachtoffers van siervuurwerk betekenen.
Daarna wordt het duidelijk waar het echte probleem ligt: schoften, hufters en onopgevoede ettertjes met (il)legaal spul....

''Het gevaarlijkste consumentenvuurwerk moet vanaf de jaarwisseling 2020-2021 verboden zijn. Het kabinet gaat in het najaar een voorstel doen om categorie F3-vuurwerk te verbieden.'' Dit kan nog positief zijn omdat het dan door de 2e kamer heen moet met een meerderheid en hierna nog door de 1e kamer waar VVD en FVD de baas zijn. Als je kijkt naar afgelopen stemming over vuurwerk zie je dat FVD absoluut tegen verboden zijn. Vuurwerk is niet het probleem, maar de mensen die het misbruiken zijn het probleem. Stemming Vuurwerk.png

Jongens. Het kabinet geeft aan enkel F3 te willen verbieden, in te willen zetten op voorlichting omdat de overlast veelal komt door alcohol en groepsgedrag en de traditie verder in ere te houden. Mogen we dan even een klein applaus? Het is eindelijk doorgedrongen in de kamer. Ze willen verder niets verbieden!

Toch lees ik dit topic met verbazing, want er is geen enkel applaus - enkel zure gezichten. Komop ...

Back
Bovenaan