Kabinet verbiedt zwaarste consumentenvuurwerk

huh? Categorie F3 was toch al lang verboden voor de consument sinds de introductie van dit systeem, of mis ik nu iets?

Inderdaad.
Ik kan mij nog herinneren dat Wolff een x aantal cat 3 cakes/ander vuurwerk? had in het eerste jaar van de CE regeling.
Bob van Dutch Fireworks legde mij een jaar later uit dat ze die cakes hadden aangepast naar Cat 2.

----

En iets anders, vallen Cat 3 sier single shots onder knalvuurwerk?
Raar!

Raar besluit.. als ik mij niet vergis vallen de grote single shots (bijvoorbeeld de eccentric shots) wel onder Cat3. Dat zou dus balen zijn als die er uitgaan...

Ik denk dat dit besluit gewoon schijnpolitiek moet voorstellen in de komkommertijd. Water bij de wijn doen en hopen dat het gezeur van de azijnpissers pas eind van het jaar de kop opsteekt ipv nu al begin juli.

Goh, vorig jaar dus verkeerd gegokt: dacht dat dit jaar als eerste de vuurpijlen eruit zouden gaan, dus die lekker gestookt, is dat verbod weggestemd maar gaan de grote singleshots er wel uit waarvan ik dacht dat die pas volgend jaar verboden zouden worden... Nou ja, dit jaar mogen ze dus nog maar heb nou niet zo zwaar de neiging ze te gaan inkopen/hamsteren voor 't laatst...misschien later in 't jaar nog; importeurs hebben toch nog bakken ervan ingekocht, aangezien dit verbod wel heel raar onverwacht om de hoek komt... Debiel overheidje.

Echt ongelofelijk dit, de 2 categorieën met de minste overlast. Gewoon te TRIEST voor woorden. Zelfs cracklinglinten maken meer geluid dan die ratelbandjes. En 12 jarige pubertjes kunnen die F3 singleshots niet eens veroorloven. Ik word echt schijtziek van dit land.

huh? Categorie F3 was toch al lang verboden voor de consument sinds de introductie van dit systeem, of mis ik nu iets?

Nee, er zijn enkel 2 categorieën toegestaan onder aangepaste F3 en dat zijn ratelbanden en singleshots. De ratelbanden mogen 1000gram buskruit totaal en 0,5 gram per component bevatten ( in plaats van 250 gram flash ). De Singleshots mogen tot 50mm en 40 gram per stuk hebben en zijn beperkt tot 2 gram perchloraat ipv 4 gram of 4 gram nitraatflash ipv 8 gram.

Let wel, schijnpolitiek=politiek. Dit soort maatregelen zijn naast een politiek compromis tussen voor en tegenstanders ook een manier om nieuwe deuren te openen. Deuren als: "Ondanks eerdere maatregelen...blablabla....blablabla.....zien wij geen andere mogelijkheid dan een geheel verbod op consumentenvuurwerk".
Als we op de huidige manier doorgaan dan denk ik dat het met een jaar of 5 is afgelopen met de pret.
Als producenten, importeurs, verkopers, freaks en andere liefhebbers niet de handen ineenslaan om daadwerkelijke verbetering te brengen in de veiligheidssituatie en het voortouw nemen om met zinvolle en werkbare maatregelen te komen dan is het afgelopen uit.
call me a pessimist, maar je moet toegeven dat het jaar in jaar uit verder die kant op gaat

Dit heet een 'proefballonnetje'. De gesprekken zijn al maanden gaande, en dit was geen optie aan tafel. Nooit geweest. Daarom komt het als er verrassing voor alle partijen.

De reden van het lekken van zo'n besluit is om de algemene opinie te polsen voordat het daadwerkelijk wordt ingezet.

Je ziet het nu meteen gebeuren in de media: binnen een uur was het bericht zo aangepast dat het ineens een slecht plan was, en dat een totaalverbod logischer lijkt.

Mijn persoonlijke inschatting; dit opent een deur die we liever niet geopend willen zien....

Let wel, schijnpolitiek=politiek. Dit soort maatregelen zijn naast een politiek compromis tussen voor en tegenstanders ook een manier om nieuwe deuren te openen. Deuren als: "Ondanks eerdere maatregelen...blablabla....blablabla.....zien wij geen andere mogelijkheid dan een geheel verbod op consumentenvuurwerk".
Als we op de huidige manier doorgaan dan denk ik dat het met een jaar of 5 is afgelopen met de pret.
Als producenten, importeurs, verkopers, freaks en andere liefhebbers niet de handen ineenslaan om daadwerkelijke verbetering te brengen in de veiligheidssituatie en het voortouw nemen om met zinvolle en werkbare maatregelen te komen dan is het afgelopen uit.
call me a pessimist, maar je moet toegeven dat het jaar in jaar uit verder die kant op gaat

Mee eens, mee eens en nog eens mee eens!

Kun je nog iets concreter zijn? Jij staat dichter bij de ''hogere bronnen'' dan menigeen. Oftewel een zwarte dag voor ons komt alsmaar dichterbij?

Nee, ik kan niet concreter zijn, omdat ik het net als ieder ander hier gewoon niet weet. Dit is echt een gevoel van mij persoonlijk. En dat is het vervelende aan politiek; alle logica wijst op A, maar om duistere redenen wordt het dan toch B.

Het ministerie is absoluut verteld wat de feiten zijn, dus dit is geen onwetendheid. Dit is 100% zeker een bewuste keuze, en ik kan niet plaatsen wat het kabinet ermee wil bereiken.

Om je daadwerkelijk je ... uit je broek te lachen.
Wat een nutteloos besluit.
Zitten ze dan hoor jan l.l en de rest van die overbetaalde brusselse hielenlikkers.
Regels te bedenken die kant noch wal raken.
Wat denken ze dat ze hier mee gaan bereiken?

Het ergste van dit verhaal is dat dit het probleem niet gaat oplossen.Dus zeggen ze straks dat het verbieden van het zwaartste vuurwerk niks heeft geholpen dus maken ze een grote stap door nog meer te verbieden en uiteindelijk een totaal verbod.

Ik kan in RACT niet vinden over diameter single shots, wel dat tot 25gr NEM nog f2 is, tot 40gr f3. Dus tot 25gr blijft, 25-40gr wird verboten

Lijkt of ze sterkere grens f2/f3 wilden trekken, ongeacht gevaar van typen vw die daaruit toegestaan waren. Behalve de negatieve verwachtingen hiervan kan het positief gezien worden als een handreiking en stok achter de deur naar de anti's dat getoond kan worden "echt al het zware consu vw ist verboten". Heb je idd risico van de schreeuwende fundi's van dathellupnie maar er is politiek noch maatschappelijk een draagvlak voor verder verbod, zie bv die laatste stemming over knal en pijlen... Mss dat de kleine single shots nog sneuvelen, op verzoek van BPN...en heeeeel mss daarna nog knal en pijl maar dan zitten we wel op bodemniveau van enkel nog groot sier. Allemaal compleet gestoorde idioterie. Weg met alcohol, zou ik zeggen, maar dat wordt ook niks. Gewoon accepteren dat niet alles altijd braaf stil en veilig is, stelletje niksverdragende ouwe trutmutsen in dit landje aaaargh

/rantoff

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het probleem dat ook wij de informatie krijgen door de hijgerige media.

Ik heb net eens het verslag van de besprekingen in de Tweede Kamer gelezen, dat al in juni heeft plaatsvonden. In het licht van het antwoord van de staatssecretaris is deze beslissing misschien wat minder gek. Ze willen de regelgeving gelijk trekken aan die in omringende landen, als het aankomt op de categorieën. Verder kan ik niks anders dan concluderen dan dat de staatssecretaris niet (snel) voornemens is veel extra maatregelen af te kondigen, anders dan die in het ontwerpbesluit tot wijziging van het Vuurwerkbesluit (zie eerder draadje op dit forum) worden genoemd.

Geen beperkingen op de verkoop in gemeenten met een afsteekverbod (dat overigens enkel kan worden afgekondigd indien wordt voldaan aan wat voorwaarden), geen beperkingen op landelijk niveau. Kamerleden worden terecht juist geïnformeerd over het feit dat de twee doden die afgelopen jaar vielen, het gevolg waren van het gebruik van illegaal vuurwerk. Daarnaast wordt er gehamerd op het juist gebruiken van vuurwerk en het afsteekgedrag. Kortom, volgens mij krijgen wij ook gekleurde informatie in de nieuwsberichten en valt het ... misschien en hopelijk ... best wel mee.

Ook lezen? Zie link hieronder met PDF. Scroll even door naar het antwoord van de staatssecretaris, anders is 't weer kokend bloed voor de rest van de avond.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2019Z12136&did=2019D25001

Back
Bovenaan