Kabinet komt deze week met algeheel vuurwerkverbod voor dit jaar

Het enige positieve hieraan is dat de politiek zou merken op oudjaarsnacht dat er net zoveel ongelukken zullen zijn met een vuurwerkverbod en dat vuurwerk verbieden dus geen zinheeft
Denk eerder dat het misbruikt zal worden als argument tegen vuurwerk: "Zelfs met een verbod zijn er te veel ongelukken, als we aankomende jaarwisseling het verbod terugdraaien faciliteer je er als overheid juist meer ongelukken"

Waarom zouden ze de vuurwerkbranche sparen, als al de rest ook kapot moet?

Dit had je kunnen verwachten.

Ik moet even denken aan de mensen hier die zeiden "joepie, xtremerides is gepakt".

Toen zei ik "jullie zijn de volgende".

En kijk nu eens.

er moet alleen nog besloten worden of er een totaalverbod komt (waaronder cat. 1)
"Den Haag - Het kabinet komt voor komende jaarwisseling al met een landelijk vuurwerkverbod. Of het een totaalverbod wordt, is nog niet duidelijk, aangezien er meerdere varianten op tafel liggen. [...]
Onduidelijk is nog of ook het lichtste vuurwerk in de ban wordt gedaan, hieronder vallen knalerwten en sterretjes."
https://www.telegraaf.nl/nieuws/144...t-jaar-verbod-op-verkoop-en-afsteken-vuurwerk
Enige minuscule houvast is nog dat de cat1 nu óók verbieden...want 950 van de 1300 vw slachtoffers zijn lichte die bij huisarts terechtkomen, niet ziekenhuis. Mocht cat1 nu wel nog mogen en er nog honderden gewonden komen (duh, alcohol) dan is het weer reden om de rest niet terug te laten komen... Als je in een gemeente woont waar ze het niet al willen verbieden... Zoals Groningen :thumbsdown:

Hahaha ze misbruiken covid19 om hun eigen politieke agenda te realiseren. "geen vuurwerk vanwege covid" ja tuurlijk, even om te relativeren: 385 gevallen op SEH, dat komt dus neer op iets meer dan 3 gevallen per ziekenhuis in Nederland. Ik denk dat die 3 gevallen minder niet veel verlichting zullen geven op de spoedeisende hulp :bonk:

Dan kunnen we ook wel Alcohol, sporten, paardrijden, bezit van huisdieren, Zelf thuis klussen etc etc gaan verbieden vanwege covid, want alle bovengenoemde bezigheden veroorzaken zelfs individueel veel meer ziekenhuisopnames dan vuurwerk.

Had hier vanmiddag nog een discussie over met een collega, "ja maar het is dan alleen voor dit jaar" ja tuurlijk joh, die mensen geloven dat ook echt, sommige mensen snappen er werkelijk niets van. Volgend jaar zeggen ze gewoon dat het verbod goed bevallen is en houden ze het er in. Elk stukje macht dat je de overheid geeft krijg je nooit meer terug.

De grens van tot hier en niet verder was bij mij al bereikt toen ze cat. 3 in de ban deden, denk dat ik dit jaar maar weer een doosje shells ga halen, noem het maar burgerlijke ongehoorzaamheid. Het trieste alleen is dat ze mij dan wel op gaan pakken maar het 14 jarige straattuig dat straks in amsterdam met 40 man cobra's op de politie loopt te gooien komt er mee weg want dan voeren ze een "de-escalatiebeleid" :frusty:

Eerst fallas verneukt, toen al m'n wedstrijden waar ik maanden voor getraind heb afgelast, toen kwam ik financieel in problemen vanwege de covid maatregelen en nu ik dat opgelost heb verneuken ze ook oud & nieuw nog even. Verschrikkelijk om dan al die linkse mafketels te zien genieten van de misère die andere mensen hebben van al dit soort maatregelen.

Laatst bewerkt:
Bassie12345 7 minuten geleden (Gewijzigd)
Ik ben absoluut voor een algeheel vuurwerkverbod (vervuiling, overlast), maar het is belachelijk dat de zorg aangevoerd wordt als reden. Ik doe komende jaarwisseling dienst op de SEH. Het is altijd veel drukker dan normaal, maar met 1 extra poppetje erbij is het goed te doen. Vuurwerkslachtoffers hoeven over het algemeen niet opgenomen te worden. Vooral de oogarts heeft het druk(in Coronatijd dan juist weer rustiger), maar ook de chirurg (brandwonden). Het ene uitzonderlijke ernstige vuurwerkslachtoffer dat wel opgenomen zal moeten worden zal het verschil niet maken. De meeste mensen die in de jaarwisseling op de spoed komen zijn volkomen laveloos en (daardoor) op hun bek gevallen. Heeft niks te maken met vuurwerkverbod

Dat dus, het zijn de lobbyclubs en de verenigingen van directeuren die hier om vragen. Niet het zorgpersoneel!

Er moet toch een tegenpartij zijn in deze kwestie? Ik hoor alleen maar voorstanders in de politiek... waar blijven de voorstanders? Ik begin nu langzamer hand steeds meer in complot theorien te geloven.

ongeveer 100 miljoen investeren in iets meer veiligheid terwijl de epedemie alweer slingt is toch niet rendable voor de economie?

Angst aanjagen op zijn top. 3 vuurwerkverkopers weten de uitslag nog niet, vrijdag pas wordt de knoop doorgehakt.

Het is wachten tot vrijdag niks neer niks minder, spannende week dit.

Angst aanjagen op zijn top. 3 vuurwerkverkopers weten de uitslag nog niet, vrijdag pas wordt de knoop doorgehakt.

Het is wachten tot vrijdag niks neer niks minder, spannende week dit.

Ik geloof niet meer in vrijdag omdat de afgelopen weken al wel bewezen heeft dat media zaken deed uitlekken wat vervolgens vrolijk in persconferencie waarheid blijken. Tevens heeft de brache vandaag dus de rechtzaak verloren dus maakt 1+1 2. Er is geen tegen argument meer, feiten zijn nu zoals ze ons opgedragen worden. Had meer van de branche verwacht maar die lijken nu echt als makke schapen naar de slachtbank. Het is een utopie om te denken dat je straks het argent kunt gebruiken oud en nieuw was onrustig, zie vuurwerk is niet de oorzaak. Ik hoop echt dat oud en nieuw 1 wordt die nog lang zal blijven heugen, oo welke manier laat ik in het midden

Is niet te hopen dat er een "3e griepgolf" komt want het draagvlak zakt steeds meer weg.
Ben klaar met Corona, ben klaar met azijn zeikende medelanders, ben klaar met het de overheid die alleen maar neemt.
Nog ff en we moeten voor twaalven binnen zitten en alle lampen moeten uit, want als er een verbod komt zullen er ongetwijfeld extra maatregelen komen om oud en nieuw rustig te laten verlopen.

Voor de mensen die graag een tegengeluid willen laten horen:

Ik heb een 'brief' geschreven, die je over mag nemen en kan mailen naar Tweede Kamer leden.

In het document staan de mail adressen van alle kamerleden, simpelweg even copy pasten dus.

https://docs.google.com/document/d/1NzFqIfneQ5ukIa0JIxqt3ZWV4yg46qk2i0xMtPHjzqA/edit?usp=sharing

Laat van je horen, wellicht zijn we te laat, wellicht bereiken we er nog wat mee. We weten het niet, maar het is het proberen waard!
Voor de stemming van vanmiddag kan het nog een signaal geven.

Na de motie is het vooral zaak kabinetsleden- en instanties te bestoken die erover beslissen. Dus ministeries en ministers van Justitie, Binnenlandse Zaken en Leefomgeving/Transport, en Rutte.

Er zijn zat tegenpartijen CDA bijvoorbeeld is helemaal niet voor een vuurwerkverbod.
Ik zie een hoop boze reacties voorbij komen en ik snap het wel. Ik ben ook teleurgesteld. Maar reacties als een overheid die alleen maar neemt... Ik kan daar niet zo veel mee. Heb je enig idee hoeveel mazzel we hebben dat we in Nederland wonen. De overheid vraagt nooit iets van je. Nou nou we moeten een jaartje anderhalve meter afstand van elkaar houden en zo heel af en toe een mondkapje op. Afstand houden doe je van de meeste mensen toch al automatisch is gewoon beleefd. Ja en tuurlijk is het balen dat de kroegen en restaurants dicht zijn. Ik maak me ook zorgen dat dit een opstapje is naar een algeheel verbod. Laten we eerlijk zijn: ook zonder corona zat dat er wel een beetje aan te komen.
Ik vind het verbod voor dit jaar niet onredelijk als je kijkt wat er allemaal gaande is. Ik hoop dat iedereen zich realiseert hoe ontzettend slecht we er als land voor staan. De grootste schuld sinds de 2e wereld oorlog, ziekenhuizen liggen overvol, personeel is totaal opgebrand.
Tja het is onze hobby en ik baal er ook als een stekker van maar dit jaar kan je het eigenlijk gewoon niet maken. Er gebeuren gewoon (helaas) wel de nodige ongelukken mee. Het kan gewoon even niet.
Naar de komende jaren toe hopelijk door op de voet die nu was ingeslagen. Zonder knalvuurwerk en vuurpijlen is het mijn inziens echt wel een stuk veiliger geworden. Hopelijk komend jaar dus gewoon weer lekker stoken met zijn allen.
Tot slot: bekijk het ook van de positieve kant: Dit jaar gaat heel nederland er achter komen dat een vuurwerkverbod geen reet uithaalt. Er wordt toch wel afgestoken. Ook nu zal het heel november en december knallen in de wijk zijn. Ik denk dat het misschien nog wel goed kan gaan uitpakken en dat de focus veel meer komt te liggen op de aanpak van illegaal vuurwerk en afsteken buiten de gezette tijden.

Uiteindelijk zit er ook een economische kant aan het verhaal en dat is dat heel veel winkels letterlijk hun bestaansrecht ontlenen aan de vuurwerkverkoop. Helemaal verbieden is helemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.

Ik denk dat we dit jaar gewoon ff solidair moeten zijn met de zorg en dan volgend jaar een dubbel zo mooie show in elkaar moeten steken

Tot slot: bekijk het ook van de positieve kant: Dit jaar gaat heel nederland er achter komen dat een vuurwerkverbod geen reet uithaalt. Er wordt toch wel afgestoken. Ook nu zal het heel november en december knallen in de wijk zijn. Ik denk dat het misschien nog wel goed kan gaan uitpakken en dat de focus veel meer komt te liggen op de aanpak van illegaal vuurwerk en afsteken buiten de gezette tijden.

Dus als ik het goed begrijp ben je ook van mening dat het verbod niks uithaalt.
Dat het een schijn oplossing is dat weinig tot niks gaat bijdragen en het voornamelijk een politiek spel is.
Als er werkelijk veel slachtoffers zijn elk jaar en het zou werkelijk een bijdrage leveren dan wil ik best een jaar overslaan. Maar ik ben bang dat dit ook niet het geval zal zijn.

Er zijn zat tegenpartijen CDA bijvoorbeeld is helemaal niet voor een vuurwerkverbod.
Ik zie een hoop boze reacties voorbij komen en ik snap het wel. Ik ben ook teleurgesteld. Maar reacties als een overheid die alleen maar neemt... Ik kan daar niet zo veel mee. Heb je enig idee hoeveel mazzel we hebben dat we in Nederland wonen. De overheid vraagt nooit iets van je. Nou nou we moeten een jaartje anderhalve meter afstand van elkaar houden en zo heel af en toe een mondkapje op. Afstand houden doe je van de meeste mensen toch al automatisch is gewoon beleefd. Ja en tuurlijk is het balen dat de kroegen en restaurants dicht zijn. Ik maak me ook zorgen dat dit een opstapje is naar een algeheel verbod. Laten we eerlijk zijn: ook zonder corona zat dat er wel een beetje aan te komen.
Ik vind het verbod voor dit jaar niet onredelijk als je kijkt wat er allemaal gaande is. Ik hoop dat iedereen zich realiseert hoe ontzettend slecht we er als land voor staan. De grootste schuld sinds de 2e wereld oorlog, ziekenhuizen liggen overvol, personeel is totaal opgebrand.
Tja het is onze hobby en ik baal er ook als een stekker van maar dit jaar kan je het eigenlijk gewoon niet maken. Er gebeuren gewoon (helaas) wel de nodige ongelukken mee. Het kan gewoon even niet.
Naar de komende jaren toe hopelijk door op de voet die nu was ingeslagen. Zonder knalvuurwerk en vuurpijlen is het mijn inziens echt wel een stuk veiliger geworden. Hopelijk komend jaar dus gewoon weer lekker stoken met zijn allen.

Uiteindelijk zit er ook een economische kant aan het verhaal en dat is dat heel veel winkels letterlijk hun bestaansrecht ontlenen aan de vuurwerkverkoop. Helemaal verbieden is helemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.

Ik denk dat we dit jaar gewoon ff solidair moeten zijn met de zorg en dan volgend jaar een dubbel zo mooie show in elkaar moeten steken

Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt. Dit is juist een overheid die alleen maar neemt. Er is werkelijk niets waar de overheid zich niet tegenaan loopt te bemoeien.
En het enige wat de brave burgers nog mogen is werken, en belasting betalen om alle aso's, klaplopers, migranten en linkse hobby projecten over diversiteit te faciliteren.
Het is om te kotsen.

Ik hoop dat ze een vormfout maken en dan een maas is gevonden om het alsnog af te kunnen steken.
Of inzien dat dit niet te handhaven is, juist meer illegaal vuurwerk oplevert. En de zorg verwaarloosbaar ontlast.

Ben van mening dat een gesloten horeca en geen groepsvorming duizend maal meer de zorg ontlast dan een verbod op vuurwerk. Dat ze die maatregelen maar doortrekken en het vuurwerk behouden voor de mensen die braaf thuis nog wat plezier willen beleven.

Back
Bovenaan