Jongen zwaargewond door vuurwerkbom

Iedereen met een beetje verstand weet dat er vonken kunnen ontstaan als je met metaal op metaal sla..

Gegroet

Denk niet dat het door vonken komt, maar eerder door de druk die ontstaat als je er op slaat met een hamer. Als het kruit in het buisje dan zo'n grote dichtheid heeft dat het geen kant op kan en als het ware wordt fijngeperst, dan kan het ontbranden. Bij flash heb je dat veel eerder dan bij gewoon simpel buskruit uit een rotje.

Denk niet dat het door vonken komt, maar eerder door de druk die ontstaat als je er op slaat met een hamer. Als het kruit in het buisje dan zo'n grote dichtheid heeft dat het geen kant op kan en als het ware wordt fijngeperst, dan kan het ontbranden. Bij flash heb je dat veel eerder dan bij gewoon simpel buskruit uit een rotje.

Dit risico is dan dus toch ook aanwezig indien een bankschroef gebruikt wordt. Pff zo zie je maar hoe gevaarlijk het maken (en gebruiken) van zo'n ding is!

Ik wil niet aanzetten tot zelfmaak, maar ik wil hier toch écht die mythe even uit de wereld helpen!

DRUK hoef je met kruit (buskruit of flash) echt niet bang voor te zijn. Voor wrijving moet je echter wél opletten. Maar de kans op vonken door staal op staal is vele malen groter dan de kans op gevaarlijk grote wrijving. Ik durf wel te stellen dat het probleem hem zat in het maken van vonken.
Ik wil het gevaar van kruit en zelfmaak niet bagatelliseren, maar je kunt kruit (ook flash) behoorlijk goed samen stampen zonder dat het meteen ontbrandt. Druk is wel het minste van de gevaren.

Dit komt weldegelijk door vonken, doordat je met metaal op metaal slaat, hetzelfde kan bebeuren tijdens carbid schieten dan moet je ook een rubberen hamer gebruiken omdat je anders vonken maakt, dit moet je natuurlijk sowieso niet doen!

Back
Bovenaan