Ja......wat zal het nu gaan worden, wel of niet ?.......

IkBenHetMaar

VWC lid
Link: https://www.headliner.nl/item/polit...nmacht-zien-herstel-de-orde-telegraaf-2208979

Als je dit dossier een beetje nuchter en zonder emotie bekijkt, zie je iets wat steeds lastiger te negeren wordt.
Maandenlang is er ingezet op framing. Incidenten uitvergroten, emotie opstapelen, het verhaal versimpelen tot: "dit kan zo niet langer, dus er moet een totaalverbod komen". Dat werkt zolang het debat in de sfeer van beeldvorming blijft. Maar het moment dat je dit wilt omzetten in structurele wetgeving, stort dat frame in.
Een totaalverbod op consumentenvuurwerk is namelijk geen symbolische maatregel. Dat is een ingreep die direct botst met fundamentele rechtsprincipes. De Grondwet is daar vrij duidelijk over. Eigendomsrechten, rechtszekerheid, bestaande vergunningen en het recht om een beroep uit te oefenen zijn geen bijzaak. Dat zijn harde pijlers van de rechtsstaat. Die kan je niet tijdelijk parkeren omdat de publieke opinie toevallig gunstig staat, en dan wordt het nog interessanter, want dit stopt niet bij Nederland.
Zodra je zo’n verbod serieus probeert door te voeren, loop je keihard het EU-recht in. Vrij verkeer van goederen is geen vrijblijvende afspraak, dat is een kernprincipe van de Europese Unie.
Je kunt niet zomaar hele productcategorieën blokkeren zonder extreem zware onderbouwing. Proportionaliteit, subsidiariteit, non-discriminatie. Dat is geen politiek jargon, dat zijn juridische toetsstenen waar rechters genadeloos op terugvallen.
Daarmee creëer je automatisch een kettingreactie: importeurs, groothandels, logistiek, winkeliers, werknemers. Schadeclaims die niet alleen nationaal blijven, maar ook Europees kunnen escaleren. En dat is precies het soort dossier waar Brussel en Europese rechters denk ik geen enkel gevoel voor binnenlandse framing bij hebben.
Wat nu steeds zichtbaarder wordt, is dat die impact waarschijnlijk ernstig is onderschat. Zolang het debat draaide om incidenten en rellen, leek het overzichtelijk. Maar nu het concreet dreigt te worden, begint men te beseffen dat dit juridisch geen klein dossier is, maar een mijnenveld. En dat hoor je terug: onmacht, zoeken, uitstellen, herformuleren, nieuwe invalshoeken.
Het begint er steeds meer op te lijken dat de politiek langzaam wakker wordt en inziet dat die hele framing-hype ook keihard kan terugkaatsen. Want hoe langer dit voortsleept, hoe groter de belangen, hoe hoger de schade en hoe pijnlijker het moment waarop een rechter zegt: dit is juridisch niet houdbaar.
En dat moment betekent geen tik op de vingers, maar jaren aan procedures, Europese trajecten en een rekening die uiteindelijk gewoon bij de belastingbetaler belandt.

Correct Me If I’m Wrong......., maar dit begint verdacht veel te lijken op zo’n dossier waarbij men over een paar jaar zegt: we hadden misschien eerst even de Grondwet én het EU-recht moeten lezen voordat we zo hard gingen roepen.

Maar ja… gelukkig kan je Europese verdragen en de Grondwet altijd nog aanpassen nadat je een goede hashtag hebt, toch? #######🤪🤪🤪🤪

Misschien heb ik het mis, maar volgens mij zijn de berichten over vuurwerk minder negatief dan eerdere jaren:
- als de jaarwisseling aan bod komt wordt niet direct vuurwerk genoemd, maar lijkt er meer oog te zijn voor het onderliggende probleem
- als vuurwerk aan bod komt lijkt er meer ruimte te zijn voor de nuance

Ik merk een lichte kentering in de discussie. Niet dat dit het verbod kan voorkomen of van tafel veegt. Maar de discussie wordt complexer. En daarin herken ik het beeld wat hierboven is geschetst. Nu komt het aan op daden, en de praktijk is altijd weerbarstiger dan de theorie. Ben benieuwd wat dit jaar ons gaat brengen. Maar het vlammetje dat we er nog niet zijn begint wel iets aan te wakkeren. Hopelijk geen valse hoop…

Misschien heb ik het mis, maar volgens mij zijn de berichten over vuurwerk minder negatief dan eerdere jaren:
- als de jaarwisseling aan bod komt wordt niet direct vuurwerk genoemd, maar lijkt er meer oog te zijn voor het onderliggende probleem

Ik merk een lichte kentering in de discussie. Niet dat dit het verbod kan voorkomen of van tafel veegt. Maar de discussie wordt complexer. En daarin herken ik het beeld wat hierboven is geschetst. Nu komt het aan op daden, en de praktijk is altijd weerbarstiger dan de theorie. Ben benieuwd wat dit jaar ons gaat brengen. Maar het vlammetje dat we er nog niet zijn begint wel iets aan te wakkeren. Hopelijk geen valse hoop…
Het kan ook zijn dat de anti-vuurwerklobby veel invloed heeft/had op de media en dat ze nu er een verbod komt op de achtergrond blijven. Gewoon omdat het niet nodig is om er druk op te zetten.

Je hoort ook niet waar de importeurs nu mee bezig zijn. Waarover zijn ze nu aan het praten? Puntjes op de I?

Die wetswijziging is er doorheen en ook al zitten er randvoorwaarden aan vast, toch kunnen ze daar ook via zijweggetjes onderuit.

Stilte betekent helaas niet dat de wereld aan het kantelen is.

Het kan ook zijn dat de anti-vuurwerklobby veel invloed heeft/had op de media en dat ze nu er een verbod komt op de achtergrond blijven. Gewoon omdat het niet nodig is om er druk op te zetten.

Je hoort ook niet waar de importeurs nu mee bezig zijn. Waarover zijn ze nu aan het praten? Puntjes op de I?

Die wetswijziging is er doorheen en ook al zitten er randvoorwaarden aan vast, toch kunnen ze daar ook via zijweggetjes onderuit.

Stilte betekent helaas niet dat de wereld aan het kantelen is.

Het laatste bericht van hvlv op hun facebook leest ook niet heel hoopvol op een positief vervolg

Door dingen dik gedrukt te typen bereik je echt niet meer publiek.

Ik sympathiseer met je berichtgeving hoor, maar je verhalen lezen gewoon rete irritant weg.
Je kan beter een paar alinea's maken, niet elke zin doortypen na een . teken, sommige dingen onderstrepen, citeren of schuin gedrukt typen.

Dan komt je bericht ook over en het is veel 'leesvriendelijker'.

Ik merk dat ik me alleen maar focus op de dik gedrukte woorden in je verhaal namelijk.
Soms is het handig om iets extra te benadrukken maar dit is een beetje teveel van het goede.

Gewoon mijn mening en geen aanval hoor! @IkBenHetMaar

Wat mij vooral opvalt is dat in de nieuwsberichten voor de jaarwisseling continu werd vermeld "volgend jaar is het verbod er" en dat er nu heel veel valt te lezen "volgend jaar waarschijnlijk een verbod"

Het laatste bericht van hvlv op hun facebook leest ook niet heel hoopvol op een positief vervolg

Dat bericht van @HVLV gaf mij ook zeker geen goed gevoel.

Als ik het goed begrijp. Wie gaat er als eerste met gestrekt been in? Importeur? Winkelier?

En hoe ging dat destijds na Enschede. Toen is de branche toch ook een blok gezet? Zie van der Nat?

Hoor inderdaad dat het steeds meer een proces lijkt te worden die lang heel lang kan blijven doorslepen. Zie dat verbod er dit jaar eerlijk gezegd er niet doorheen komen.

Als dat zo is, geef ze eens ongelijk.
Handel volledig verplaatsen naar het buitenland, wetende dat een groot deel vd Nederlanders het daar gaat kopen, omzet gegarandeerd dus. Minder regelgeving, minder kans op vernietiging.

Niet ieder jaar meer onder een vergrootglas de boel moeten verdedigen na een jaarwisseling vol geweld. Ik zou ook eieren voor mijn geld kiezen.

Importeurs hebben op hoofdlijnen al een deal met de overheid. Moet alleen nog op details uitgewerkt worden. Compensatie overstijgt een jaar doorgaan, dus gekozen voor het geld.

Bron: China Red
Wie importeert dan nog het vuurwerk voor vuurwerkverenigingen? Want kiezen voor het geld betekent dat dat je stopt hier in Nederland?

Ben benieuwd wat er met de NL bunkercomplexen gaat gebeuren. Zoals die hypermoderne van Cafferata...centrale inlaadplein discotheek met de afzonderlijke bunkers darkrooms? 😆🤣🫣

Die 200kg max kan toch wel ff met busje uit de DE bunker hierheen rijden?
Ja dat kan, ik vraag me af of dat de norm wordt. Kopen kan alleen nog in Duitsland. Want dan wordt het helemaal grappig. Want welke Nederlander komt dan voor zichzelf en welke Nederlander komt voor een vereniging?
Voor de Politie is dat helemaal niet te doen 🤣

Bunkers in Nl kunnen toch behouden blijven? Is alleen voorraad voor verkoop in buitenland.

Wellicht, als het plan doorgaat, vanuit daar verkoop aan de 'verenigingen'

Back
Bovenaan