'Is vuurwerk nu echt belangrijker dan het mogelijk verknallen van dierenlevens'

18/12/16 om 14:24 - Bijgewerkt om 14:24
De minister van Dierenwelzijn Ben Weyts lanceert een algemene oproep om stil te staan bij de gevolgen van vuurwerk voor dieren.

Ben Weyts © Belga
Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) heeft de 308 Vlaamse burgemeesters gevraagd het vuurwerk tijdens de feestdagen te beperken tot één plaats in de gemeente, indien een verbod niet mogelijk blijkt. "Iedereen die vuurwerk afsteekt, moet zich toch eens afvragen of die enkele knallen nu echt belangrijker zijn dan het mogelijk verknallen van dierenlevens", zegt minister Weyts.

De overgang van oud naar nieuw gaat traditioneel gepaard met het afsteken van vuurwerk. De minister van Dierenwelzijn lanceert een algemene oproep om stil te staan bij de gevolgen voor dieren. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt immers dat de lichtflitsen en het lawaai dat met vuurwerk gepaard gaan, de dieren in grote mate beangstigen.

Gezond verstand

"Als dierenliefhebber ben ik een koele minnaar van vuurwerk. Wie het toch afsteekt, wil ik heel vriendelijk vragen om minstens enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen te treffen, zodat vuurwerkplezier niet ten koste gaat van dieren", aldus Weyts. Hij schuift daarvoor ook een aantal tips naar voren. Zo kunnen dieren tijdens nieuwjaarsnacht best binnen blijven. Dieren die in een wei verblijven, gaan best op stal.

In vele Vlaamse steden en gemeenten is privaat vuurwerk verboden. Weyts heeft de burgemeesters aangeschreven met de vraag om vuurwerk te beperken tot één locatie, mocht een verbod niet realistisch zijn. "Met de laatste gemeenteraden die nu geagendeerd staan, hoop ik op het gezond verstand van de lokale besturen om vuurwerk te beperken tot één locatie", luidt het. (Belga/TE)

Bron: http://m.knack.be/nieuws/belgie/is-...n-van-dierenlevens/article-normal-791381.html

Duizenden dieren sterven jaarlijks door de plastic soep in de zee.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door onze jacht op grondstoffen.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door onze lust naar VLEES.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door mishandeling.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door oorlogen.

Maar als een dier in paniek kan raken, dan pas hebben we problemen volgens dit soort mensen.

Dieren, die langer leven dan ons en veel meer herrie moeten verdragen dan ons.

Van t simpele natuurkundige verschijnsel ONWEER, tot alle bullshit die wij deze planeet aandoen.

Een beetje vuurwerk maakt echt niks uit.

Enigste wat we kunnen doen met z'n allen is mensen inlichten over hoe je moet doen rondom huisdieren en rekening houden als in, zodra we ze zien, niet stoken en/of op een afstand stoken. Oh en vooral geen illegaal vuurwerk afsteken. (met die harde knallen)

Auto rijden is ook schadelijk voor mens en dier,
Vliegen is tevens schadelijk, is mijn vakantie dan belangrijker dan het welzijn van de dieren?

Ik denk dat de vraagstelling onjuist is.

als ik eerlijk ben is vuurwerk inderdaad belangrijker dan het lawaai overlast voor dieren.

Ik ga er ook van uit dat de meneer die deze uitspraak heeft gedaan alleen met openbaar vervoer reist, zo mogelijk met fiets. Geen vlees eet en nooit met een vliegtuig op vakantie gaat want dat soort plezier dingen veroorzaken ook veel leed in de natuur op jaarbasis .

Dit is em:
large_dzTZLn9ZJAG6NkcGe07mlmx9riCMf3sCnAYmP2J0kfs.png

Misschien moet hij eens terug naar school, misschien kan hij daar leren om betere argumenten te bedenken :bye:

Steek elk jaar vuurwerk bij mijn ouders thuis af op een melkveebedrijf met dus veel koeien en kalveren en daarnaast 3 honden en diverse katten enz. Nooit problemen...

Mijn kat duikt een daggie onder en is na een dag bijkomen gewoon weer de oude, net zoals de hond van de buren.

echt waar gast, ga je druk maken om dingen die er echt toe doen.

je moet je dieren altijd binnen houden tijdens oud en nieuw .
maar dat gebeurt helaas niet altijd nee .
want ik heb twee jaar geleden nog een klein meisje in de avond op de 30-12 nog met een jonge kat aan een touwtje buiten zien lopen .
Dat kind heb ik dan uiteraard ook gelijk naar huis gestuurd
dus in die zin kunnen mensen nog al laks zijn ja .
nee ik vind het dan niks verwonderlijk dat het dan fout kan nee
Moet daar voor een verbod op vuurwerk komen nee natuurlijk niet .
wees de baas neem je verantwoordelijkheid en hou je dieren in die dagen gewoon binnen voor zo ver als dat mogelijk is .

tja en voor de rest is deze man wederom 1 van de vele die loopt te drammen .

Veel hondeneigenaren doen zelf panisch als ze een knal horen, die hond voelt de angst van het baasje, en leert daardoor dat hij er bang van moet zijn.

Leer je hond eens opvoeden

Duizenden dieren sterven jaarlijks door de plastic soep in de zee.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door onze jacht op grondstoffen.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door onze lust naar VLEES.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door mishandeling.
Duizenden dieren sterven jaarlijks door oorlogen.

Maar als een dier in paniek kan raken, dan pas hebben we problemen volgens dit soort mensen.

Dieren, die langer leven dan ons en veel meer herrie moeten verdragen dan ons.

Van t simpele natuurkundige verschijnsel ONWEER, tot alle bullshit die wij deze planeet aandoen.

Een beetje vuurwerk maakt echt niks uit.

Enigste wat we kunnen doen met z'n allen is mensen inlichten over hoe je moet doen rondom huisdieren en rekening houden als in, zodra we ze zien, niet stoken en/of op een afstand stoken. Oh en vooral geen illegaal vuurwerk afsteken. (met die harde knallen)

Precies!! Zoals ook 1000 andere dingen dan vuurwerk dien mensen levens kosten of overlast van jeugd etc etc

Veel hondeneigenaren doen zelf panisch als ze een knal horen, die hond voelt de angst van het baasje, en leert daardoor dat hij er bang van moet zijn.

Leer je hond eens opvoeden

Inderdaad, klopt.

En trouwens, Elk jaar worden er in Nederland 150.000 mensen gebeten door honden. De meeste daarvan zijn kinderen, en de meeste van die kinderen worden in het GEZICHT gebeten door honden.

Aantal vuurwerk gewonden vorig jaar: 482
Aantal mensen gewond door honden: 150.000

Die betekend dat er ongeveer 410 gewonden door honden vallen ELKE dag in NL. En dat dus ALLE dagen van het jaar, en het meeste van die gewonden zijn kinderen en hebben verwondingen aan het gezicht...

En maar janken dat vuurwerk verboden moet worden omdat het zo gevaarlijk is en de hondjes zijn allemaal zo bang :frusty:

Back
Bovenaan