Is vuurwerk nog steeds een leuke traditie of wordt het tijd voor een verbod?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Oud en nieuw is weer voorbij.. Mensen en dieren zitten weken in stress en angst en raken erdoor ontregeld. De roep om een volledig verbod op consumentenvuurwerk klinkt de laatste jaren steeds luider. Daarvoor zijn verschillende redenen. Rotjes, pijlen en ander vuurwerk zorgen jaarlijks rond oud en nieuw voor tientallen miljoenen euro’s schade aan gebouwen, voertuigen, het milieu en de openbare ruimte.

Veel mensen ergeren zich bovendien aan het geknal op oudjaarsdag en de weken daarvoor en erna. Vuurwerk mag al vanaf 28 of 29 december over de toonbank en daarmee begint – ondanks de regels – ook het knallen. Maar de roep om een verbod wordt bovenal ingegeven door het gevaar van vuurwerk: nog steeds lopen jaarlijks honderden mensen door knallers en siervuurwerk letsel aan handen, hoofd, ogen of andere plekken op.

Verschillende steden hebben de afgelopen jaren geëxperimenteerd met vuurwerkvrije zones: gebieden waarin burgers met oud en nieuw helemaal geen vuurwerk mogen afsteken. Dat ging eerst vooral om gebieden rondom bijvoorbeeld ziekenhuizen, verzorgingshuizen en kinderboerderijen, maar nu worden ook sommige stadscentra vuurwerkvrij gemaakt.

Wat denkt u? Moeten we het afsteken van vuurwerk aan professionals overlaten? Weg met de verkoop van knal- en siermateriaal voor consumenten? Of zou dat het zoveelste pleziertje zijn dat van het volk wordt afgepakt? Is vuurwerk nog steeds een leuke traditie of wordt het tijd voor een verbod?

Nee traditie in ere houden. (45%, 38 Stemmen)
Het afsteken van vuurwerk aan professionals overlaten middels vuurwerk shows (32%, 27 Stemmen)
Ja verbieden (15%, 13 Stemmen)
Alleen het knal vuurwerk verbieden. (7%, 6 Stemmen)
Geen mening (0%, 0 Stemmen)

https://www.zwijndrecht.info/nieuws...ke-traditie-of-wordt-het-tijd-voor-een-verbod

Stand op dit moment.

Nee traditie in ere houden. (52%, 61 Stemmen)
Het afsteken van vuurwerk aan professionals overlaten middels vuurwerk shows (25%, 29 Stemmen)
Ja verbieden (18%, 21 Stemmen)
Alleen het knal vuurwerk verbieden. (6%, 7 Stemmen)
Geen mening (0%, 0 Stemmen)

Mensen en dieren zitten weken in stress en angst
Fail.

Dieren díe echt bang zijn hebben enkel oudjaarsdag- en met name pas oudjaarsnacht er écht last van. Dat beetje geknal de weken ervoor zorgt bij dieren niet voor continue angst en stress, enkel schrikmomenten. En mensen moeten gewoon niet zeiken; als je stress en angst krijgt van dat beetje illegale geknal de weken ervoor, moet je naar een psychiater voor behandeling van een angststoornis.

Fail.

Dieren díe echt bang zijn hebben enkel oudjaarsdag- en met name pas oudjaarsnacht er écht last van. Dat beetje geknal de weken ervoor zorgt bij dieren niet voor continue angst en stress, enkel schrikmomenten. En mensen moeten gewoon niet zeiken; als je stress en angst krijgt van dat beetje illegale geknal de weken ervoor, moet je naar een psychiater voor behandeling van een angststoornis.

Wordt ook een beetje moe van al die 'dierenliefhebbers' Je kunt werkelijk geen artikel lezen zonder dat mensen erop reageren dat hun beestjes er last van hebben...Alsof de hele wereld bestaat uit hun huisdiertjes. Ongelofelijk wat een egoïstisch volk is dat zeg. De overige 364 dagen geblaf en schijt op straat schijnt de normaalste zaak van de wereld te zijn.

Wordt ook een beetje moe van al die 'dierenliefhebbers' Je kunt werkelijk geen artikel lezen zonder dat mensen erop reageren dat hun beestjes er last van hebben...Alsof de hele wereld bestaat uit hun huisdiertjes. Ongelofelijk wat een egoïstisch volk is dat zeg. De overige 364 dagen geblaf en schijt op straat schijnt de normaalste zaak van de wereld te zijn.
Heb vooral een hekel aan mensen die beweren dat hun huisdieren al weken van tevoren niet meer naar buiten durven. Dit is 100% gelul. Er wordt echt niet zoveel vuurwerk afgestoken dat huisdieren continu in de stress zitten. Ze liegen gewoon glashard om maar een verbod door te drukken, want met legitieme argumenten kunnen ze niet komen.

Ja dat is ook een beetje de strekking van mijn verhaal.. Ze grijpen echt alles aan om een verbod door te drukken. Werkelijk alles en iedereen moet het accepteren dat zij een hondje of katje hebben die bang is voor wat knallen en daar maar rekening mee houden.

Alsof de hele wereld bestaat uit hun huisdiertjes.
De wereld van deze zeikerds bestaat in ieder geval wel alleen uit hun huisdiertjes. Ze schijnen ook met hun hond te slapen en het zijn veelal oude wijven die nooit kinderen hebben gehad of waarvan de kinderen het huis uit zijn, en/of het zijn wijven die geen man kunnen krijgen. Naja dan maar een bange hond :D

De wereld van deze zeikerds bestaat in ieder geval wel alleen uit hun huisdiertjes. Ze schijnen ook met hun hond te slapen en het zijn veelal oude wijven die nooit kinderen hebben gehad of waarvan de kinderen het huis uit zijn, en/of het zijn wijven die geen man kunnen krijgen. Naja dan maar een bange hond :D

Ja ik wilde niet generaliseren, maar wat je zegt klopt wel een beetje ja :wink:

Heb vooral een hekel aan mensen die beweren dat hun huisdieren al weken van tevoren niet meer naar buiten durven. Dit is 100% gelul. Er wordt echt niet zoveel vuurwerk afgestoken dat huisdieren continu in de stress zitten. Ze liegen gewoon glashard om maar een verbod door te drukken, want met legitieme argumenten kunnen ze niet komen.

Is niet altijd gelul hoor, die van mij ligt echt twee weken lang achter in de gang. Gewoon een keer vaker lopen en wat extra aandacht, tis maar een paar dagen per jaar en voorbij voordat je het weet.
Hoor om me heen eigenlijk nooit gezeur over de hond, terwijl onderhand iedereen in de straat er 1 heeft.

Ik krijg enorm veel stress van het geblaf van honden en het gejank van katten als ze matten. Denk dat ik hier maar eens tegen ga strijden. :p

Zolang je geen aandacht geeft aan de knallen van het vuurwerk is er niks aan de hand. Sinds kort hebben wij een pup ,nadat de andere door ouderdom (bijna 18 jaar) moest worden ingeslapen, en die loopt snuffelend over straat ookal word er wat afgestoken. T is maar net hoe je m opvoed. Deze mensen die beweren dat de dieren extreem bang zijn behandelen hun hond als een baby en nemen hem overal mee naartoe in de handtas.

Zolang je geen aandacht geeft aan de knallen van het vuurwerk is er niks aan de hand. Sinds kort hebben wij een pup ,nadat de andere door ouderdom (bijna 18 jaar) moest worden ingeslapen, en die loopt snuffelend over straat ookal word er wat afgestoken. T is maar net hoe je m opvoed. Deze mensen die beweren dat de dieren extreem bang zijn behandelen hun hond als een baby en nemen hem overal mee naartoe in de handtas.

Klopt helemaal. Dieren zijn van nature namelijk helemaal niet bang voor vuurwerk ( hoogstens schrikachtig ). Het zijn hun baasjes die ze bang maken :mad:. En dan hebben ze weer wat te zeiken op de social media ( kotsicoontje )

Ja altijd weer die onzin over bange dieren, heb op oudjaarsdag in de middag nog een extra lange wandeling gemaakt met de hond om gewoon even de oud en nieuw sfeer te proeven en de hond had er totaal geen problemen mee ookal werden er op 20 meter van me vandaan thunderkings afgestoken.

Mijn buurman heeft een herdershond. Ik stak een box aan om 2100 en had hem niet gezien. Ik sorry gezegd en schaamde me eigenlijk wel. Owww geen probleem zegt ie, ik leid m gewoon af. Hij had een lampje bij zich en scheen daarmee op de grond, beest werd gek en ging achter dat lampje aan terwijl mijn 30 mm box op 4 meter afstand van m los ging. Niks aan de hand.
Precues wat hier gezegd wordt, het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Ja dat is ook een beetje de strekking van mijn verhaal.. Ze grijpen echt alles aan om een verbod door te drukken. Werkelijk alles en iedereen moet het accepteren dat zij een hondje of katje hebben die bang is voor wat knallen en daar maar rekening mee houden.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2988474/zo-slecht-is-jouw-huisdier-voor-het-milieu
Misschien helpt dit dan nog eens in de gesprekken die je zo nu en dan voert met dierenbezitters ;) denk als je die uitstoot er jaar tegen vuurwerk wegzet dat wij er nog wel eens goed vanaf kunnen komen ;)
Het is miss niet veel, maar wellicht helpt het toch iets :)

Back
Bovenaan