Is jouw kerstboom echt of nep?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Een kerstboom hoort erbij in december, heerlijk die sfeer met verlichting en ballen in een boom. De ene zweert bij een échte kerstboom, op kluit, op een kruis, zelf uitgekozen in een veld, maar er worden ook ontzettend veel kunstbomen verkocht.

Welke boom heb jij en waarom kies je daarvoor?
:kerst:

Een echte! Sowieso vind ik dat er mooier uit zien, een echte boom heeft altijd wel een kleine imperfectie, en dat vind ik wel wat hebben. Ook is het altijd erg leuk om een boom uit te zoeken. Daarnaast ruikt het erg lekker als je de woonkamer binnen komt. Ow, en je hebt niet de rest van het jaar een doos met een neppe boom in de weg liggen.

Ik zit zelf dit jaar echt sterk te twijfelen om over te stappen op een kunstboom, maar er zijn toch 2 dingen die mij tegenhouden; de kwaliteit (vaak té strak) en de prijs, ben uiteraard diegene die niet ná kerst hierover nadenkt, maar voor kerst, met de woekerprijzen. :p

Al jaren kies ik een boom uit in het veld hier vlakbij, die zagen ze om, verser heb je ze niet en hij is al die weken ook perfect naaldvast. De geur is heerlijk, tot nu toe altijd een boom gevonden die voldeed qua vorm en volume, maar de mooie bomen in het veld beginnen wel schaars te worden de laatste 2 jaar.
Nadeel de afgelopen jaren is tevens het weer; zeiknat die boom mee naar huis door sneeuw en regen, droogt snel zat in huis, maar vervolgens heb je overal tal van kleine beestjes die ook ontwaken door de warmte.

Nadeel van een kunstboom is w.m.b. de vorm, vaak is ie enorm strak, dat maakt hem ook echt nep. De geur heb je niet en de sfeer van het uitzoeken in een veld mis je.
Voordeel is dan weer dat je hem kunt pakken wanneer het je uitkomt, geen naaldenbende, niet ieder jaar investeren in een boom die je weggooit en geen beestjes.

Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen, dan kan ik nog eens gaan overdenken of ik toch bij die echte boom blijf of dat een kunstboom toch een prima alternatief is.

Ik heb een neppert van Black Box, niet goedkoop maar wel mooi vind ik. Grootste voordeel vind ik dat de lampjes er al goed inzitten. Destijds gekocht met flinke korting net na nieuwjaarsdag. Gemis van de geur heb ik niet echt. Grootste nadeel vind ik dat de top wat slap is, als je een piek wilt zul je ermee moeten leren leven dat die scheef staat... mij lukt dat niet. Dit jaar nog 1 poging met een ijzerdraadje o.i.d. en als dat niet lukt... Dan geen piek... Enorm luxeprobleem, whaha...

Kunst! Geen gezeik met naalden over de vloer, beestjes en andere nadelen van een echte boom. De sfeer van het uitzoeken en de geur, die ontbreekt inderdaad, maar de kunstboom heeft té veel voordelen t.o.v. een echte boom mijn inziens. Al een aantal jaren 2 kunstbomen in huis, een in de keuken en een in de woonkamer!

Jarenlang een echte nordmann kerstboom in huis gehad. Ik had altijd de afspraak met de kerstboom verkoper dat ik de kruizen maakte voor hem als ik de eerste keus boom had:D echter sinds we vloerverwarming hebben was het geen kerstboom meer maar een treurwilg. Daarom sinds een aantal jaren een mooie kunstboom, en ja je ziet dat hij nep is maar er zijn tegenwoordig echt wel hele mooie kunstbomen te koop. Ik was zelf ook altijd anti nepbomen maar ben inmiddels wel gewend. Ook heeft een kunstboom sterkere takken waardoor je eens kunt experimenteren met andere/zwaardere versieringen in de boom.

Afgelopen jaar een neppert gekocht van 2,40 meter hoog en een diameter van 1,2 meter:bonk:
Kwalitatief een hoogstaand boompje, heeft ook een lieve duit gekost, maar als je 10 jaar een nordmann moet kopen van die grote ben je meer kwijt.

Kunstboom, niet van echte te onderscheiden en altijd een mooie vorm, hoog en slanke boom. Wel alleen glazen ballen, geen plastic..

Al jaren een kunstboom van 1,8 mtr. Gekocht bij de V&D Arnhem op 2 januari met 80% korting haha:wink:

Normaalgesproken een echt Nordmann. Heerlijk boompje uitzoeken net als de sint het land uit is. Heerlijke geur en vaak, ondanks vloerverwarming, vrij naaldvast.

Maar vriendin is enorm allergisch voor zo'n beetje alle geurende planten en bloemen, dus ik houd mijn hart vast. Tevens erg bang dat de kat er met de naalden vandoor gaat (giftig).

De afspraak is een echte boom met kluit dit jaar. Als de boom binnen niet gaat, kan die de tuin in.
Ondertussen welvast orienteren op een kunstboom.

Ik moet zeggen dat ik een echt boom in de tuin en een Blackbox neppert binnen ook best een prima middenweg vind, maar dat ga ik vriendin nog niet vertellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan