Ik zit zelf dit jaar echt sterk te twijfelen om over te stappen op een kunstboom, maar er zijn toch 2 dingen die mij tegenhouden; de kwaliteit (vaak té strak) en de prijs, ben uiteraard diegene die niet ná kerst hierover nadenkt, maar voor kerst, met de woekerprijzen.
Al jaren kies ik een boom uit in het veld hier vlakbij, die zagen ze om, verser heb je ze niet en hij is al die weken ook perfect naaldvast. De geur is heerlijk, tot nu toe altijd een boom gevonden die voldeed qua vorm en volume, maar de mooie bomen in het veld beginnen wel schaars te worden de laatste 2 jaar.
Nadeel de afgelopen jaren is tevens het weer; zeiknat die boom mee naar huis door sneeuw en regen, droogt snel zat in huis, maar vervolgens heb je overal tal van kleine beestjes die ook ontwaken door de warmte.
Nadeel van een kunstboom is w.m.b. de vorm, vaak is ie enorm strak, dat maakt hem ook echt nep. De geur heb je niet en de sfeer van het uitzoeken in een veld mis je.
Voordeel is dan weer dat je hem kunt pakken wanneer het je uitkomt, geen naaldenbende, niet ieder jaar investeren in een boom die je weggooit en geen beestjes.
Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen, dan kan ik nog eens gaan overdenken of ik toch bij die echte boom blijf of dat een kunstboom toch een prima alternatief is.