Is het afgelopen met doorlonten?

Dit is ook "vervaardigen" van vuurwerk, zodra je iets met het lont doet, een ontsteker eraan zetten of de lont verlengen met visco ben je al fout bezig.
Voor mij word het ook weer gewoon fakkelen,
Naar mijn idee kun je beter 100s poolse cakes in bezit hebben dan zelf cakes doorlonten, de straffen zijn in ieder geval zwaarder.

Hoe zit dat dan met elektronische ontstekers ? Is dat ook niet een vorm van doorlonten ?

Snap echt niet de logica achter dit verbod. Nu gaan juist de mensen die een show willen geven met meerdere boxen er dichterbij staan om zo zonder vertraging te volgende box aan te steken, in andere woorden er wordt gevaarlijk gedrag gestimuleerd.

Snap ook niet waarom er niet vanuit de fabrikanten een oplossing wordt aangeboden , doormiddel van een betrouwbaar "klik systeem" om lonten te verbinden , desnoods iets kant en klaars met verschillende delays waar je uit kan kiezen. Lijkt mij dat het daardoor alleen nog maar veiliger wordt.

Kunnen wij niet ergens een petitie beginnen ? :p

Snap echt niet de logica achter dit verbod. Nu gaan juist de mensen die een show willen geven met meerdere boxen er dichterbij staan om zo zonder vertraging te volgende box aan te steken, in andere woorden er wordt gevaarlijk gedrag gestimuleerd.

Snap ook niet waarom er niet vanuit de fabrikanten een oplossing wordt aangeboden , doormiddel van een betrouwbaar "klik systeem" om lonten te verbinden , desnoods iets kant en klaars met verschillende delays waar je uit kan kiezen. Lijkt mij dat het daardoor alleen nog maar veiliger wordt.

Kunnen wij niet ergens een petitie beginnen ? :p

1 kijk na showbricks van lesli voor de welkoop, en na alle waarschijnlijkheid mogen importeurs vanaf 2017 kant en klaar bakken doorgelont maken, let wel op tot kruitgewicht van 2KG. net zoals in duitsland nu al mag :)
verders is het jaren verboden om door te lonten hier in NL

ach ja dan op de avond zelf een paar uurtjes van te voren "voorbereiden" ;) zodra het eenmaal in de straat achter elkaar de lucht ingaat kunnen ze toch niet zoveel doen, natuurlijk altijd even om de hoek kijken wanneer je het op straat gaat zetten :D

Dat doorlonten niet mag betekend niet dat het niet kan, visco kun je heel erg makkelijk krijgen zelfs als het verboden is. Ik denk niet dat als ze in april een postpakket door een scanner halen en ze een rol met "draad" zien, dat ze dan argwaan krijgen :devil:

De regels in Nederland zijn zo achterlijk dat het bijna onze plicht is om ze te overtreden. Doorlonten mag niet en elektrisch ontsteken mag ook al niet, terwijl beiden het afsteken van vuurwerk juist veiliger maken. De mensen die de regeltjes maken hebben geen idee waar ze het over hebben en maken alle problemen alleen maar erger...

Ik steek mijn vuurwerk liever veilig af, dan dat ik alle idiote regeltjes volg en daarmee minder veilig bezig ben :bye:

Ik heb altijd begrepen, maar verbeter me gerust als ik het fout zeg, dat het verbod op doorlonten en elektrisch ontsteken te maken heeft met omstanders. En dan specifiek het feit dat het voor passerende omstanders onduidelijk is wanneer iets afgaat (elektronisch) of denken dat het klaar is terwijl de volgende cake op het punt van afgaan staat (doorlonten).

Ik heb altijd begrepen, maar verbeter me gerust als ik het fout zeg, dat het verbod op doorlonten en elektrisch ontsteken te maken heeft met omstanders. En dan specifiek het feit dat het voor passerende omstanders onduidelijk is wanneer iets afgaat (elektronisch) of denken dat het klaar is terwijl de volgende cake op het punt van afgaan staat (doorlonten).

Ik vind dat een beetje een zwakke reden voor een verbod.

Op oudjaarsavond staan er genoeg cakes op de straat van jan alleman waarvan de brandende lont maar van 1 zijde zichtbaar i en alle omstanders van de andere zijden dus ook niet kunnen zien dat het om vuurwerk gaat dat nog wordt afgevuurt.

Hoe is het gevaar van omstanders die niet weten of iets afgaat nu niet aanwezig dan ?

de redenatie kan zijn dat te lange vertragingen gevaarlijk zijn, dus dan maar een geheel verbod. Terwijl wij als freak juist ook proberen vertragingen te elimineren dus waarom niet een oplossing zoeken om geen vertragingen te hebben (soort plug en play systeem, om door te lonten met minimale vertraging).

hopelijk is het volgende jaar beter geregeld met de compound regel.

Tijd voor een achter de schermem inkoop actie ? Ff voordat het overal niet meer te koop is tien rolletjes inslaan haha.

Die zogenaamde veiligheid borgen door middel van deze regels is natuurlijk niet logisch. Aan de andere kant snap ik dat het voor een leek altijd een slecht plan lijkt om mensen te laten knutselen met vuurwerk.

Sowieso is de veiligheid borgen niet altijd even logisch. Iedereen weet dat een aansteeklont geklungel is, maar omdat het geen open vuur is zou het veiliger zijn. Stel dan een vuurwerkbril verplicht, dan zijn alle ernstige letsels door consu-vuurwerk in één klap weg.

Stel dat ik de ene cake met de ander wil verbinden, kan dat met een cracklint rol?

Laatst bewerkt:
lont uit andere producten ) maar meestal heb je twee lontjes tot je beschikking. die zijn vaak langer dan het lijkt )mn de boxen'

Overigs het betekend niet dat geen enkele nederlandse website geen visco meer verkoopt. Ben er nog een paar tegengekomen. niet dat ik het nodig heb maar toch.

Heb ook wat gevonden, alleen geen snel lont meer jammer genoeg. Lonten van cakes zijn niet lang genoeg, het gaat erom om bijvoorbeeld een combinatie box met een andere combinatie box te verbinden, dan is het reserve lont te kort. Bedankt voor het mee denken!

in een box zijn de lonten vaak erg lang. Lopen van boven de cake achter het papier door naar beneden. Dan heb je toch al snel 2x 20 cm lont te pakken

Heb ook wat gevonden, alleen geen snel lont meer jammer genoeg. Lonten van cakes zijn niet lang genoeg, het gaat erom om bijvoorbeeld een combinatie box met een andere combinatie box te verbinden, dan is het reserve lont te kort. Bedankt voor het mee denken!

Back
Bovenaan