Inval bij vuurwerkbedrijf Cafferata Uden

Sorry jejestilo, maar Shinji heeft wel een goed punt.

Ik zie ook antwoorden dat profblokken makkelijk kunnen met een kaliber van 2 inch!
Als je zo al oordeeld, hoor je van mij in de catt. singleshots op straat gooien etc.
Oftewel totaal geen verantwoordelijk gedrag cq logisch nadenken.
Kijk alleen maar even naar alle gebruikers...dus niet door de freak ogen kijken.
Hier zie je al het één en ander fout gaan...blokjes niet stabiel neerzetten,veels te grote pijlen vanuit een fles afsteken etc.
ik sta niet graag naast zo'n figuur met oud en nieuw, die dan een 2 inch blok afsteekt.

Ik zie ook een aantal berichten over Royal Fireworks, die aangepast zijn...waarom weet ik niet? maar het valt mij heel erg op,dat hier erg fel op gereageerd word.

Ik geloof echt niet dat alleen legale vuurwerkbedrijven in zowel legaal als illegaal handelen, daarmee riskeren ze hun vergunning.

Jij kan wel denken, maar de praktijk is toch echt anders. Voor een importeur die al vuurwerk importeert is het een kleine stap naar het illegale circuit.

ben bang dat het over is voor Cafferata

Ik ben ook bang dat het over is. Nu ligt het hele bedrijf stil en het is nog onduidelijk voor hoelang. Als het vervelend uitpakt dat moeten ze een tijd de cel in en dan is het helemaal voorbij. Daarnaast zullen de verkooppunten bij hun weglopen, want wie wil er met een bedrijf te maken hebben dat in illegaal vuurwerk handelt.

@poziloc,

Ik staat er ook open voor,en dat weet jij ook 2gram flash in het knalwerk.
Cakeboxen/flowerbeds tot 1000gram,dat verhoogd de stabiliteit van het product.

Maar prof vuurwerk in handen van de particulier,dat lijkt mij géén slimme keus.

Dit lezende wordt het steeds duidelijker dat het hier om een inval/ beslaglegging gaat wat ver buiten alleen vuurwerk gaat.
Cafferata heeft een schietbedrijf, dus illegaal vuurwerk importeren zoals wij dat kennen, zal niet het issue zijn. Ze mogen het tenslotte. Dat ze daarbij regeltjes hebben overtreden ( lees vergunningen, belastingen ed) zal allemaal best wel.
En dat het allemaal geen zuivere koffie bij Cafferata is zal ook best wel, maar heb zo het vermoeden dat dat bij geen enkele importeur het geval is.
Wil ik nog wel even bij zeggen dat er bij elke branche wel wat aan mankeerd en zeker ook bij de overheid.

Cafferata heeft een schietbedrijf, dus illegaal vuurwerk importeren zoals wij dat kennen, zal niet het issue zijn. Ze mogen het tenslotte. Dat ze daarbij regeltjes hebben overtreden ( lees vergunningen, belastingen ed) zal allemaal best wel.
Ze mogen geen illegaal vuurwerk importeren. Ze mogen ook geen professioneel vuurwerk verhandelen aan derden die geen juiste vergunning hebben.
Jij impliceert nu dat Cafferata wel illegaal vuurwerk zou mogen importeren...?

En dat het allemaal geen zuivere koffie bij Cafferata is zal ook best wel, maar heb zo het vermoeden dat dat bij geen enkele importeur het geval is.
Wil ik nog wel even bij zeggen dat er bij elke branche wel wat aan mankeerd en zeker ook bij de overheid.
Er zijn zeker meer firma's die (op z'n zachtst gezegd) erg in de belangstelling staan de laatste tijd. Kijk maar naar GBV. Maar ik ben er ook van overtuigd dat er firma's zijn die nog altijd 100% volgens het boekje werken. Probleem is volgens mij gewoon dat de marges op de illegale handel véél hoger zijn, en het dus erg makkelijk en zeker aantrekkelijk is om er een tweede boekhouding op na te houden.

Een opmerking van algemene aard die ik wil maken, is het volgende. Ik verbaas me erover dat deze confisqatie vlak de jaarwisseling plaats vindt. Ik denk dat het OM dat doet uit coulance jegens Cafferata. Ik denk dat met OM meer kans had gemaakt op een grote vangst van illegaal vuurwerk als ze twee tot vier weken eerder waren geweest. Dan zitten immers alle pakhuizen vol. Of zou dit bewust zijn gedaan, omdat nu alle rekeningen binnen zijn?

nee hoor ze vallen gewoon binnen wanneer het hun uitkomt. Of dat nu 2 dagen terug is. Of 30 December.. als het hun uitkomt. Of wanneer ze de tijd rijp achten vallen ze binnen.

Een opmerking van algemene aard die ik wil maken, is het volgende. Ik verbaas me erover dat deze confisqatie vlak de jaarwisseling plaats vindt. Ik denk dat het OM dat doet uit coulance jegens Cafferata. Ik denk dat met OM meer kans had gemaakt op een grote vangst van illegaal vuurwerk als ze twee tot vier weken eerder waren geweest. Dan zitten immers alle pakhuizen vol. Of zou dit bewust zijn gedaan, omdat nu alle rekeningen binnen zijn?

Precies ik denk hetzelfde,alle facturen zijn de deur uit,de klanten van het oudejaarsverkoop kunnen de facturen voldoen,en dan staat er voldoende geld op de rekeningen van de firma,wanneer de overheid dit weer kan "plukken"

Naar mijn idee wel van tevoren bedacht,de overheid heeft liever auto's en geld,dan vuurwerk wat ze weer moeten afvoeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het moet wel van 2 kanten komen dus lol. En dat geld wordt dan weer gebruikt om ze later van een uitkering te voorzien XD

Klopt Ronny, en dat is ook gelijk het antwoord op de eerdere vraag van Richard.
In de eerste post staat aangegeven dat beslag is gelegd op de bankrekeningen, gebouwen,geld en voertuigen en dus niet op goederen (lees voorraad vuurwerk, maar ook inventaris e.d.)

Al eerder inval bij Vuurwerk Cafferata
vrijdag, 15 jan 2010 07:48 |
Door: Brabants Dagblad

BERLICUM/UDEN - De woningen van de Berlicumse familie die verdacht wordt van grootschalige handel in illegaal vuurwerk zijn precies een jaar geleden al binnen gevallen door een team van de Bovenregionale Recherche Zuid Nederland.
Ook hun bedrijven Cafferata Vuurwerk in Uden en Nistelrode, die behoren tot de grootste vuurwerkleveranciers van het land, werden toen doorzocht. Daarbij werd alle administratie meegenomen. Ook waren er toen doorzoekingen in Luxemburg-Stad en in de Duitse plaatsen Oyten en Kleve.

Het viertal uit Berlicum (drie mannen van 28, 32 en 60 en een 58-jarige vrouw) en een 43-jarige man uit Venhorst worden door justitie sindsdien gezien als de kern achter een criminele organisatie, die sinds 2004 handelt in illegaal vuurwerk.

Ze zouden in totaal 1,6 miljoen kilogram vuurwerk geïmporteerd hebben via Duitsland en België en op de zwarte markt hebben verkocht waarmee ze zo'n 4 miljoen euro winst hebben gemaakt. Behalve de vijf hoofdverdachten, doet justitie onderzoek naar andere betrokkenen.

"Denk aan transporteurs, rederijen, inklaarders en opslagplaatsen van het vuurwerk", zegt woordvoerster Marieke van der Molen van het Openbaar Ministerie. Concreter wil ze niet zijn. Bij de inval van gisteren werd beslag gelegd op bankrekeningen, onroerend goed, auto's en een groot geldbedrag. Die inval werd aangestuurd door het Bureau Ontnemingswetgeving Openbaar Ministerie en staat los van het strafrechtelijk onderzoek. Dat is nog volop bezig. Dat dit een jaar na de invallen nog niet is afgerond, komt volgens Van der Molen omdat het een 'immense zaak' is.

"De werkelijke omvang is ons pas na de eerste inval duidelijk geworden. Toen gingen we bijvoorbeeld nog uit van 22 containers met illegaal vuurwerk, samen ruim 400.000 kilo. Nu denken we al aan 1,6 miljoen kilo." Vlak voor de inval van vorig jaar werd die 4 ton al in beslag genomen in zowel België, Duitsland als Nederland.

In België en Duitsland werden nog eens 40 en 260 ton illegaal opgeslagen of getransporteerd vuurwerk aangetroffen. Bij de inval een jaar geleden lag er niet meer vuurwerk dan volgens de vergunning is toegestaan. Dat is 660 ton in Uden en 126 ton in Nistelrode.

Een deel van ervan was vuurwerk dat alleen door deskundigen mag worden gebruikt, of was onjuist geclassificeerd. Dat kan bij calamiteiten of tijdens transporten gevaarlijk zijn.

http://www.deondernemer.nl/artikel/2315924/Al-eerder-inval-bij-Vuurwerk-Cafferata

Ik lees maar steeds dat de verdachten niet in voorarrest zitten maar zich gewoon op vrije voeten bevinden, terwijl ik ook lees dat zij worden verdacht van dat ze vanaf januari 2004 handelden in illegaal vuurwerk en van deelname aan een criminele orginistatie en het plegen van valsheid in geschrifte ??
Als ik er eens andere berichten na lees worden er sommigen opgepakt omdat zij bijvoorbeeld 300 kg aan illigaal vuurwerk thuis hadden liggen, complete huiszoeking en diegene wordt meegenomen naar het bureau en zit dan als het tegenzit 24 uur of meer vast.... wie kan mij dit uitleggen ?

Als jij een enorme passie heb voor vuurwerk, dan lijkt het mij geheel logisch dat je ook enorm houd van grotere kalibers t.o.v. de kleinere kalibers, maargoed misschien niet bij jou. Jij zegt dat ze prutsers zijn en niks om vuurwerk geven. Wanneer iemand een enorme passie heeft voor vuurwerk dan lijkt het me ook logisch om in die hobby de grenzen te gaan opzoeken. Dat zit namelijk in de mens z'n aard. Ofwel, je wilt groter je wilt meer, je wilt variatie. Dan zou je uiteindelijk bij de illegale handelaar terecht komen. En die handelaren die verkopen het omdat ze een markt zien. Ze regelen uiteindelijk het vuurwerk, ze maken iets mogelijk waar alleen zij de macht tot hebben, immers dat soort vuurwerk wordt niet verkocht door de Nederlandse winkels. Uiteindelijk krijgt de hobbyist waar hij naar zocht.
Je hebt wel gelijk dat ze niks om vuurwerk geven, maar aan de andere kant waarom zou je iets verkopen waar je niet in gelooft?

Ik vind wel dat je net zo redeneert als de Nederlandse media en paranoia achter de vuurwerk-berichtgeving. Omdat een illegale handelaar is gepakt zou dit slecht voor het vuurwerk in Nederland zijn. Strenger werkt gewoon niet en is gewoon niet slim. Ze zullen het eerder versoepelen(op dit moment) dan nog meer richtlijnen opstellen.

Ik heb het ook niet over een strengere aanpak.
Dat particulieren aan prof. vuurwerk kunnen komen zal wel nooit tegen te houden zijn.
Wel ben ik van mening dat de manier waarop velen met dit prof. vuurwerk omgaan op zijn zachts gezegd niet goed is.

Het gaat mij inderdaad niet om de grootte van het vuurwerk.
Ik steek liever een goed product af als een groot product.

We doen nu net alsof er op de Nederlandse consumentenmarkt niets moois te krijgen is. ONZIN.
Dat het aan de dure kant is akkoord.

Je hebt het over grenzen opzoeken maar lijkt me duidelijk dat die hier niet zijn opgezocht maar gewoon zijn overschreden.

Na aanleiding van wat de media schrijft en denkt is het een slecht gebeuren voor het imago van Vuurwerk in Nederland in het algemeen.
Dat heeft niets te maken over hoe ik er over denk maar meer wat ze er in de media van maken.

Wat mij betreft nog steeds alleen maar naar de portomonee gekeken. Mocht het daadwerkelijk op deze grote schaal zijn gebeurt dan is dat alleen voor het geld.

En inderdaad in dat geval stellen ze je in staat om prof. te kunnen schieten. Alleen niet vanuit en bepaald idealisme naar vuurwerkliefhebbers maar voor de centen.

Zelf probeer ik zo realistisch mogelijk te blijven, zonder verwijtend te klinken denk ik dat sommigen de realiteit wel eens verliezen in hun passie.

Groet,

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan