"Illegale Big Boys bestellen ze in Polen"

DeejayTim

VWC lid
Eindelijk eens een grotendeels eerlijk, objectief bericht van mijn daardoor favoriete krant NRC Handelsblad.

Door onze correspondent Bas Blokker, Amsterdam.

Illegale Big Boys bestellen ze in Polen

De politie jaagt sinds een paar jaar fanatiek op illegaal vuurwerk zoals 'Big Boys'. Maar deze klopjacht maakt ze juist populair, zegt de kenner.

Gekketurk twittert: Cobra 6 is leip man haha, Joey twittert Dit jaar ga ik Nick weer opblazen met een Cobra 6 :).
Hoe harder de politie zegt dat Cobra's levensgevaarlijk zijn, hoe sneller het knalvuurwerk rondgaat in de social media. Op YouTube kun je filmpjes vinden van ijskasten die uit elkaar spatten door een Cobra 6. Er is ook een video van een autootje dat uiteengereten wordt door een Cobra, maar die is nep, zeggen kenners. Bangmakerij.
De schrik aanjagen is inderdaad de bedoeling, zegt Ad Nieuwdorp van Taskforce Opsporing Bommenmakers.
De makers van sensatiefilmpjes moeten bang zijn dat ze worden opgepakt en ouders moeten weten waar hun kinderen mee rondlopen.

De politie-eenheid werd opgericht nadat op 1 januari 2011 in Groningen een 17-jarige jongen overleed bij de ontploffing van een vuurwerkbom. Vorig jaar is bij Oud en Nieuw voor het eerst sinds lang geen dode gevallen en waren er 5 procent minder gewonden - al neemt het aandeel van zwaar gewonden daarbij toe.
"Maar je denkt wel: het is meer geluk dan wijsheid", zegt Nieuwendorp.
De regels zijn verscherpt sinds in Enschede in 2000 de opslag van het bedrijf S.E. Fireworks explodeerde: 23 mensen kwamen om, 200 woningen werden verwoest. Tegenwoordig zijn rakethouders en veiligheidsbrillen met Oud en Nieuw heel normaal.
Nieuwdorp komt minder knutselwerk tegen: mensen die kruit uit strijkers halen en in een flesje stoppen. Alles voor de hardste knal.
Maar tegenwoordig hoef je voor hard niet meer te knutselen. Hard is gewoon te koop, alleen niet legaal in Nederland: de Cobra 6 uit Italië.
28 gram flitskruit, bijna vijftien keer zoveel als toegestaan. "De nieuwe hype", zegt Nieuwdorp. Iets veiliger dan knutselwerk, geeft hij toe.

Vuurwerkliefhebbers vinden dat de politie overdrijft. Het is waar, zegt Toon Gemminjk van de site Freakypyromaniacs.com, "als je een Cobra 6 in je hand hebt en die ontploft, is de kans groot dat je het niet meer overleeft. Maar dat de politie op tv zegt dat 'hele huizenblokken worden weggevaagd' als bij iemand een voorraadje explodeert is onzin." Gemmink zegt wel: blijf er van af. Hij onderstreept dat veel vuurwerk dat in Nederland als illegaal in besla wordt genomen, naar Europese normen veilig is; het is alleen illegaal omdat het zonder vergunning is ingevoerd.
Ook Ruben Koet, de man achter xtremetides.nl, met filmpjes over vuurwerk, is sceptisch over het publiciteitsoffensief van de politie. Die maakt volgens hem het harde knalvuurwerk juist populair. "Er was één jongen die uit Polen Big Boys haalde; 100 gram explosieve lading. Hij is opgepakt. Maar sinds op tv is geweest dat Big Boys 'net handgranaten zijn' word ik gek gemaild of ik ze kan bestellen."
Illegaal vuurwerk wordt online besteld. "Je sluit de ene postorder met succes, dan popt meteen de volgende weer op.", zegt Nieuwdorp.
Met jongens pakken - het zijn bijna ellenmaat autochtone jongens, zegt Nieuwdorp, is het pakken wel zo'n beetje de grens bereikt.
Erg belangrijk is nu afspraken te maken met landen die exporteren, zegt Nieuwdorp. "In België kon je tot voor twee jaar geleden met uittreksel van Kamer van koophandel zo vuurwerk kopen." Dat is nu niet meer zo. Nu zie je dat de illegale handel zich verplaatst richting Italië en Polen. Wat doe je eraan, er zijn binnen Europa geen grenzen meer. Het moet op beleidsniveau worden veranderd. Onze minister Cramer heeft een paar jaar geleden met China afspraken gemaakt.
Sindsdien zie je bijna geen lawinepijlen meer in Nederland.

Naar het nieuwsitem "Illegale Big Boys bestellen ze in Polen"

Bron
NRC Handelsblad, maandag 24 december 2012
Geraadpleegd op maandag 24 december.

Sindsdien zie je bijna geen lawinepijlen meer in Nederland.

Grappig, zie er nog genoeg voorbij vliegen :bonk:

haha die cramer, dat was toch dat grijze wijfie met die idiote plannen? vuurwerkverbod dit, kruitloos vuurwerk dat? :p die afspraken zijn niet echt goed gegaan dan, zie elk jaar weer verschillende knalpijlen op de markt verschijnen. sterker nog, nu ik dit bericht plaats hoorde ik in de verte weer eentje!

En daarnaast, als Nederland als brave jongetje van de klas die plannetjes met china maakt wil dat niet zeggen dat onze poolse, italiaanse, spaanse, en duitse vrienden hetzelfde doen en uiteindelijk komt het toch wel via die landen naar NL simpelweg omdat de vraag ernaar hier zo groot is omdat men hier niets mag :bye: Trouwens, die chinezen lachen zich kapot als er zo'n vrouwtje uit NL komt opdagen en met de boze vinger wijst en verteld wat ze wel en niet mogen. Zolang er iemand is die wilt betalen stoppen ze het gewoon in een 1.4G labeltje. Zelfde als met die salutes waar "red flower" op stond een paar jaar geleden.

Haha, prachtig. Die man heeft serieus niet door hoe dom ie is. ***t zichzelf compleet in een hoek...

Hoezo is hij dom? Deze big boys waren te koop via vuurwerkfreakz, voor de rest nergens. Dus deze zijn allang niet meer in de handel sinds dat die gozer inderdaad is opgepakt.
Waarom is Ruben dan dom? Kijk eerst even naar jezelf voordat je wat zegt Brainiac.

Ze hebben wel gelijk betreft de aantrekkingskracht van social media. Ik kende de Big Boys tot 5 minuten geleden nog niet... Nu zie ik op internet talloze filmpjes. Door de invloed van de media word dit soort vuurwerk alleen maar bekender en bekender...

Dankje Ghost!!, eindelijk een enigszins objectief en naar waarheid uitgetypt nieuwsbericht. Gelukkig komen Brainiac en Hardcore0438 er niet in voor, want dat had het hele bericht naar de !@$@$ geholpen met hun geblaat.

Ook grappig dat Ambtenaar Ad bepaalde dingen toegeeft, maar daarnaast dingen verdraaid. Als ze België nooit zo onder druk hadden gezet waren die grote knallers nooit zo massaal op de markt gekomen. Mijn enige oplossing is cobra6 legaal verkopen(aan 21+) en vanaf 25 december de verkoop legaliseren. Fijne feestdagen iedereen, en ja ook jullie zeikerds Brainiac en harcore:)

Big boys en c6 moeten NOOIT legaal worden. Zulke dingen knallen gewoon te hard. En als je het pas aan 21 mag verkopen krijgen de jongeren,kinderen het toch wel.nitraten en vlinders die mogen wel legaal worden.een leuke knal ,maar niet te hard

klopt, als we de regeltjes in NL gelijk zouden trekken met die in België zou de handel in idioot harde knallers flink afnemen denk ik!

ILLEGALE big boy,s bestellen ze in polen in tegenstelling tot de legale big boy,s want die bestellen ze in?????????????????????????????????lol

klopt, als we de regeltjes in NL gelijk zouden trekken met die in België zou de handel in idioot harde knallers flink afnemen denk ik!

Dat wil ik niet te hard roepen voor sommige is een belgiesche nitraat niet hard genoeg en gaan aan de fenix en die is dan weer te zacht en gaan ze aan de conra's het is voor sommige niet hard genoeg dus ze zullen altijd blijven

Dankje Ghost!!, eindelijk een enigszins objectief en naar waarheid uitgetypt nieuwsbericht. Gelukkig komen Brainiac en Hardcore0438 er niet in voor, want dat had het hele bericht naar de !@$@$ geholpen met hun geblaat.

Ook grappig dat Ambtenaar Ad bepaalde dingen toegeeft, maar daarnaast dingen verdraaid. Als ze België nooit zo onder druk hadden gezet waren die grote knallers nooit zo massaal op de markt gekomen. Mijn enige oplossing is cobra6 legaal verkopen(aan 21+) en vanaf 25 december de verkoop legaliseren. Fijne feestdagen iedereen, en ja ook jullie zeikerds Brainiac en harcore:)

+1
Stelletje natnekken van de forums.

Dat wil ik niet te hard roepen voor sommige is een belgiesche nitraat niet hard genoeg en gaan aan de fenix en die is dan weer te zacht en gaan ze aan de conra's het is voor sommige niet hard genoeg dus ze zullen altijd blijven

Dat denk ik ook wel je hebt altijd die strijd dan nog bij vele wie heeft de hardste knaller. Nederland gaat opzich wel goed kwa de event boxen alleen deze moeten gewoon nog stuk goedkoper worden dat de illegale blokken ook minder in trek worden.. En ja natuurlijk hou je hier ook die strijd weer in . Dut probleem zou je nooit kunnen oplossen zolang er zulke dingen te krijgen zijn in het illegale circuit

Back
Bovenaan