Illegaal vuurwerk aangetroffen in vier woningen

vuurwerkNOP

VWC lid

Arnhem/Kesteren/Huissen/Bemmel - De politie heeft tussen dinsdag 20 november en donderdag 22 november in vier woningen in de gemeente Lingewaard, Arnhem en Kesteren illegaal vuurwerk gevonden. Het gaat om geringe hoeveelheden die in het bezit waren van jongeren in de leeftijd van 15 t/m 18 jaar.

De politie kwam het illegale vuurwerk op het spoor naar aanleiding van diverse meldingen van getuigen en/of buurtbewoners die de jongeren vuurwerk hadden zien en horen afsteken.

Na onderzoek naar de verdachten heeft de politie een bezoek gebracht aan woningen in Arnhem, Kesteren, Huissen en Bemmel. In al deze woningen werd illegaal knalvuurwerk gevonden en in beslag genomen. Het gaat om circa 80 stuks vuurwerk. De jongens krijgen een proces-verbaal of worden doorgestuurd naar bureau Halt.

Het bezit en het verhandelen van illegaal vuurwerk is verboden. De politie gaat hier de komende tijd streng op controleren. Ook is het mogelijk dat er nog meer invallen in woningen worden gedaan voor onderzoek naar illegaal vuurwerk.

Bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/152602/Illegaal_vuurwerk_aangetroffen_in_vier_woningen.html

Volgens mij moet je de misdaad vanaf de andere kant benaderen, de grote jongens blijven buiten schot dit zitten nu de flappen te tellen en de kleine onschuldige joggies zijn de sjaak. Je schiet er geen reet mee op.
Een dokter haalt de pijn toch ook niet weg met paracetamol, die gaat op zoek naar de bron om het volledig op te lossen, die neemt de bron weg.

Ik vind dit echt falen van de overheid, dat vuurwerk komt mei juni juli al het land in, dan zitten ze helemaal ergens anders met de onderzoekjes. Vervolgens krijgen in november de eerste berichten van overlast en komen maaaaanden te laat in aktie en ook nog eens aktie om zeer klein gevaar weg te nemen.

Het lijkt inderdaad of ze dit jaar als nooit te voren de heksenjacht hebben geopend op de eindgebruiker. Vorig jaar is de TFOVB opgericht, toen werd dat door menigeen hier gezien als een lachertje maar vonden we het wel goed dat ze eindelijk wat aan de zogenaamde vuurwerkbommen en het vuurwerkvandalisme gingen doen.
Nu blijkt dus dat je met een pakje nitraten nog niet veilig bent. Sterker nog, als je een kritisch mailtje naar ze stuurt over de asociale berichtgeving en onwaarheden die ze naar buiten brengen, krijg je een dreigement terug.
Waar gaat dit toch naar toe? Ik zie het als geld en mankracht verspilling.
Het is zo dat de mensen die gepakt worden iets doen dat niet mag maar het wordt gewoon te gek op deze manier.
Ik noem het burgertje pesten maar dan met het risico op een strafblad als je buiten halt valt. En dat allemaal voor wat vuurwerk..
Dat ze zichzelf nog in de spiegel durven aan te kijken zonder zich af te vragen waar ze nou mee bezig zijn...:frusty:

Als je beter zou nadenken dan is dit een vrij logische actie.

Waarschijnlijk zijn ze erachter dat het pakken van tussenhandelaren en groot handelaren niet meer goed werkt.

Daarom pakken ze maar de eindgebruiker! om deze zo bang te maken en de straffen zo belachelijk hoog te maken dat de eindgebruiker niet meer durft te kopen. Opzich ook een manier om illegaal vuurwerk te pakken. In plaats van de dealers, de junkies van de straat oprollen.

Ik denk zeker na over wat ik opschrijf. Logisch of niet. Het is ronduit belachelijk hoe er tegen wat vuurwerk aangekeken wordt en wat er wordt gedaan om het aan te pakken. Ze kunnen hun tijd vast wel beter besteden.. Dat ze die grote knallers van de straat willen snap ik nog maar zo een actie voor 4 pakjes nitraten? Sorry dat gaat er bij mij niet in.
Deze jongens zijn gepakt omdat ze te vroeg afstaken. Eigen schuld. Elke dag geknal zou ik ook niet vrolijk van worden maar voor wat knalletjes de politie inlichten? Kom op zeg... Iets toleranter mag wel..

eens met alle reacties hierboven.
ik lees wel vaak dat het ten gevolge is van het zien afsteken dan het horen van knallen door buren/buurtbewoners...
ik vind het ook niet zo slim van die lui om nu al af te gaan steken, als je persee eerder dan 10:00 31-12 wilt afsteken doe dat dan vanaf de 27ste dan word er veel minder geklaagd en dus ook geen melding gedaan.

Ik denk zeker na over wat ik opschrijf. Logisch of niet. Het is ronduit belachelijk hoe er tegen wat vuurwerk aangekeken wordt en wat er wordt gedaan om het aan te pakken. Ze kunnen hun tijd vast wel beter besteden.. Dat ze die grote knallers van de straat willen snap ik nog maar zo een actie voor 4 pakjes nitraten? Sorry dat gaat er bij mij niet in.
Deze jongens zijn gepakt omdat ze te vroeg afstaken. Eigen schuld. Elke dag geknal zou ik ook niet vrolijk van worden maar voor wat knalletjes de politie inlichten? Kom op zeg... Iets toleranter mag wel..

Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben. Het valt mij gewoon op hoeveel van dit soort media geile berichten naar buiten komen. Ik denk dat het flink opzet is door o.a. de taskforce. Voorgaande jaren betrof de concentratie zich vooral op de grote jongens maar denk dat ze dit jaar het anders aan pakken. Deels vind ik het trouwens wel goed. Al die domme mongooltjes die zo nodig op youtube hun bommetje moeten laten zien mogen van mij keihard aangepakt worden! hoe jong dan ook.

Maar wat mij ook een beetje opvalt is de enorme trotsheid van onze laffe politie! we weten allemaal dat de NL politie een stelletje lozers zijn die zich graag willen vergelijken met de csi en law and order series. Helaas is dat niet zo want het zijn gewoon amateurs!

Vind jij het ook niet vreem HOE TROTS DE POLITIE/TAKS FORCE WEL NIET IS OP ELK STUKJE VUURWERK dat ze kunnen pakken? Hiermee vegen ze de echte criminaliteit wel even weg! Kijk eens hoe goed wij zijn NL burger! wij kunnen heus wel criminaliteit opsporen en meteen beboeten. Helaas trappen wij freaks daar niet in.

Het opsporen van illegaal vuurwerk door de task force en nederlandse politie word in mijn ogen gewoon gebruikt omdat dit een makkelijke manier van criminaliteits preventie is. Want echte criminaliteit opsporen is oom agent gewoon te dom en lui voor daarom pakken zij liever 12 jarige kwa jongentjes aan die toevalig een keer 3 doosje nitraten heeft. Sjapoo oom agent....sjapoo!

Ook dit is een kansloze actie van oom agent. Ga achter de grote jongens aan in plaats van dit gerommel in de marge. Bah....

@Djara: Ik snap ook wel wat je bedoeld en het is inderdaad een trieste bedoeling.
De politie hoort gezag uit te stralen en mensen horen respect voor ze te hebben. Ik voel me altijd ongemakkelijk als ik zie, dat geef ik toe maar dat heeft meer met mijn verleden te maken.
Door de praktijken van de TFOVB lijkt het ook alsof ze de echte boeven niet durven te vangen. Dan roepen ze, bv. met het oprollen van een drugsbende van de week, de marechaussee en het leger erbij.
Ondertussen verwachten ze dus wel respect. Dat is bij mij ver te zoeken als ik bang moet zijn dat, als ik hier in Eindhoven op stap ga, de kans loop om als voorbijganger een knuppel in mijn nek te krijgen omdat ik volgens hun niet snel genoeg doorloop, als ik een bekeuring krijg omdat mijn knipperlicht niet werkt terwijl ik onderweg ben naar een garage om hem te laten maken of als ik dus een pakje nitraten koop in België en vervolgens als crimineel behandeld wordt.

buiten het feit dat ik vind dat de handelaar die illegaal vuurwerk verkoopt aan iemand van 14 15 of 16 een klutzak en crimineel is,ben ik wel blij dat dit soort kereltjes hard worden aangepakt ze zorgen wel voor eengroot deel van de overlast.wat mij betreft is het ook iets echt nederlands .ik was nl een keer in belgie waar voor een winkel mannetjes van die leeftijd flink stonden te stoken dat ze de winkel in problemen konden brengen intereseerde ze niks en de vader staat daarbij gewoon te lachen.mensen (verschillende)die er wat van zeiden werden behoorlijk agresief benaderd echt niet normaal.:angry:

Vergeet wel niet dat meestal juist de jongeren met nitraten e.d toch de boel slopen. Ze moeten gewoon wachten tot O&N en op een nette manier afsteken. Wanneer iedereen dat zou doen dan hadden we nu legaal nitraten in NL.

Als ik thuis lekkage heb draai ik eerst de hoofdkraan dicht alvorens ik ga dweilen, taskforce werkt andersom zo te zien. Oftwel je blijft dweilen.

Ik vind het altijd vreemd en eigenlijk best een trieste vertoning dat er in Nederland zo misselijkmakend streng wordt opgetreden als jongeren een paar (fantasy)rotjes met zilverkruit afsteken (want dat zijn nitraten in feite).
Daarnaast vind ik het erg merkwaardig dat mensen van Tascforce hun positie misbruiken om eidgebruikers die eieren voor hun geld kiezen als een "crimineel" te behandelen.
Wanneer zien die mensen nou eens in dat een cakebox met heel vaak zo'n 2 gram flash als burst potentieel gevaarlijker kan zijn dan een pakje nitraten of strijkers uit België, en dat het vuurwerk uit België niet zodanig krachtig is dat het je hand kan verbrijzelen?

Zeker in tijden van crisis kan het geld voor politiekorpsen beter worden besteed, wat ze nu doen is dweilen met de kraan open. Op zijn minst zouden ze zich moeten afvragen wat de gevolgen zijn van deze feiten van het Nederlandse vuurwerkbeleid:
- Het strengste beleid voor knalvuurwerk van Europa (Duitsland is hier nog tolleranter in, nu ook met de Europese wet) waarbij dan in die landen waar knallers dan helemaal verboden zijn alle andere vuurwerksoorten als tegenprestatie veel zwaarder en groter van kaliber zijn, zoals bijvoorbeeld in de UK.
- De EU-landen om ons heen (zoals natuurlijk Duitsland en België) wél goed de Europese CE-regelgeving implementeren in hun nationale wet, maar Nederland weer als rebels joch naaronder afwijkt.

De eisen voor knalvuurwerk zitten nu alsvolgt ( = voldoet, = voldoet niet):

* Nederland
Knallers: max 2,5 gram buskruit per knaller.
Matten/rollen: max. 0,5 gram per knaller in een rol, een buskruitrol max. 1000 gram (alleen het maximale brutogewicht voor een buskruitrol komt overeen met Categorie 3, maar wijkt naarbeneden af).
- Strijkers niet toegestaan.
- Vanaf 2017 mag Nederland per definitie niet afwijken van de CE (nu eigenlijk ook al niet van het Europese Hof).
- Verkoop laatste 3 dagen van het jaar, afsteken alleen op 31 december en twee uur op 1 januari.

* Duitsland
Knallers: max 6 gram buskruit.
Matten/rollen: max 6 gram per knaller in een rol, een buskruitrol mag maximaal 100 gram bevatten. (vanaf 2010, door de CE).
Dit komt dan ook 1:1 overeen met de EU eisen voor "bangers" uit Categorie 2.
- Strijkers toegestaan.
- Timefuse bij knallers toegestaan.
- Verkoop laatste 3 dagen van het jaar.
- Afsteken kan met een vergunning-aanvraag ook op andere momenten.

* België
Vanaf 2017
-Knallers: 0,5 of 1 gram flashkruit/ 25 gram per rol of 6 gram buskruit/100 gram per rol. 1:1 volgens de EU eisen voor "bangers" en "flashbangers" volgens Categorie 2.
Nu geldt er nog tot 2017: maximaal 2 gram flash per knaller en 250 gram totaal voor matten (ofwel 1:1 met de eisen voor Categorie 3 flashknallers en de UN-classificatie).
- Strijkers met flashkruit toegestaan.
- Timefuse bij knallers toegestaan (Star Cubus).
- Verkoop het hele jaar, afsteken ook (mits vergunning van de gemeente).

* Frankrijk en Luxemburg
- Buskruitknallers en flashknallers/matten naar Categorie 2 en 3 toegestaan (Pétards de K2 et K3). Vanaf 2017 zullen daar dus niet enkel Bisons en Demons worden verkocht, maar bijvoorbeeld dus ook (weer) Chooet of Original.
- Verder vrijwel al het vuurwerk uit en volgens Categorie 3.
- Verkoop en afsteken het hele jaar, echter rond 14 juli en oudjaar meer verkooppunten.

* Spanje
- Flashknallers en matten volgens Categorie 2 en 3 toegestaan. Voor losse knallers uit Categorie 3 geldt een beperking tot en met 3 gram flashkruit (vanwege de classificatie die in Spanje wordt gehanteerd).
- Geen decibellimiet, moet vanaf 2017 uiterlijk wel. Echter is 120 dB(a) volgens CE vanaf de gestelde veiligheidsafstand enorm hard en zorgt in praktijk voor lichte gehoorschade, ter vergelijking een lawinepijl in de lucht is nog zachter.
- Verder al het vuurwerk uit en volgens Categorie 2 en 3 is toegestaan.
- Strijkers niet toegestaan.
- Timefuse bij knallers wel toegestaan.
- Verkoop en afsteken het hele jaar.

* Oostenrijk
- Al het vuurwerk volgens Categorie 2 is toegestaan, ook flashknallers uit Categorie 3.
- Strijkers met flashkruit (nog) toegestaan.
- Vanaf 2017 geen flashknallers uit Categorie 2 en 3 meer.
- Verkoop en afsteken het hele jaar (mits buiten de bebouwde kom).

* Italië
- Alles uit en volgens Categorie 2 en 3 is toegestaan.
- Strijkers met flashkruit zijn toegestaan.
- Categorie 4 is toegestaan met een wapenvergunning.

* Tsechië, Polen, Estland, Letland en Litouwen
- Alles uit en volgens Categorie 2 en 3.
- Strijkers met flashkruit toegestaan (zoals bijvoorbeeld de bekende Megatresks).
- Knallers met timefuse toegestaan.

* EU- balkanlanden en Griekenland
- Alles uit Categorie 2 en 3.
- Knallers zijn in Slovenië niet meer toegestaan sinds 2004, echter al het andere vuurwerk wel volgens Categorie 2 en 3.
- Verkoop het hele jaar.

* EU- Scandinavische landen
- Alles, behalve knallers, uit en volgens Categorie 2 en 3.
- Verkoop het hele jaar, afsteken kan per land verschillen.

* UK
- Alles, behalve knallers en babypijlen, uit en volgens Categorie 2 en 3
- Verkoop en afsteken (op eigen erf tot 23:00 uur) het hele jaar.

* Zwitserland (geen EU) Wijkt af in positieve zin.
- Heeft vrijwel de liberaalste vuurwerkwetten; deze zijn vergelijkbaar met die van België, Luxemburg en Denemarken tijdens de jaren '90.
- Matten met buskruit en flashkruit uit Categorie 2 (beperkt tot Ladycrackers) toegestaan.
- Verder alles uit Categorie 2 en 3 (waarbij er ook salutepijlen met meer dan 10 gram flash te koop zijn bij Categorie 3).
- Categorie 4 (prof) is met een verkoopsprotocol of minicursus voor iedereen vanaf 18 te koop.
- Verkoop het hele jaar door, afsteken ook (mits vergunning van de gemeente, echter wordt het op veel plaatsen zonder vergunningaanvraag gedoogd).

- Alle Europese landen verkopen ook Categorie 1 (fop- en scherts).

En dan in Nederland het gek vinden dat er al zoveel "overlast" en illegale handel is rond oktober...

Misschien zet ik alle bovenstaande regels te vaak neer, maar ik wil hiermee aan iedereen duidelijk maken dat Nederland de strengste eisen heeft van heel Europa voor knallers en het afsteken en in bezit hebben van vuurwerk.

Ronduit bekrompen van ze dat ze nog denken de illegale handel en de DHZ-knallers te stoppen op deze manier met het huidige Nederlandse vuurwerkbeleid.

Laatst bewerkt:
@DeejayTim
Mooi overzicht, alleen wat is precies het criterium dat jij hanteert voor een land om het groene symbooltje van "voldoet" te krijgen?

Met "voldoet" bedoel ik dat die landen hun vuurwerkeisen nu al 1:1 hebben afgesteld of al hanteren naar de EU-vastgestelde eisen voor consumentenvuurwerk en dat voor die landen dus geen beperkende eisen zijn gesteld.

Laatst bewerkt:
@deejaytim
kunnen we je post gebruiken als er een keer iemand zegt: kijk om ons heen naar de eu landen die al een verbod hebben. dan staan ze ff met een mond vol tanden XD

Back
Bovenaan