'Illegaal vuurwerk 3 keer zo zwaar als handgranaat'

Haha idd zegt dit artikel iets over het formaat van een handgranaat of dat van het vuurwerk? Een nitraat word al vergeleken met een handgranaat, en daar klap je de voorgevel mee uit je huis:shy:

Ik lees in de reactie's weer de veelal gebruikte argument dat de 'economische belangen' zwaar wegen wat dus een vuurwerkverbod in de weg ligt. Dit argument is echter zelden gebaseerd op harde bewijzen of rationele verklaringen.

Er is namelijk vorig jaar voor €67 miljoen de lucht in geschoten, dat is dus geen 12 miljoen aan belastingen en dus absoluut niet van dermate grote waar de politiek wakker van ligt (minder dan 0.0001% van de huidige staatsschuld en waarschijnlijk alleen van belang in een van de laatste decimalen van de overheidsfinancien), uiteraard los van de symboolpolitiek en populaire kreten zoals dat 'alle beetjes helpen'.

Ook is het volgens mij duidelijk dat de vuurwerkbranche niet van systematisch belang is voor de Nederlandse economie, al helemaal in vergelijking tot andere industrieen.

Ik ben dus echt van mening dat het argument van het economisch belang absoluut geen rol speelt in de huidige terughoudendheid van de politiek om geen vuurwerkverbod door te voeren, maar dat de onbetaalbare waarde van het plezier wat vuurwerk met zicht mee brengt voor vele Nederlanders de voornaamste reden is (en moet zijn) om geen vuurwerkverbod door te voeren.

Mee eens. Men denkt echt dat ze van hoog uit 15 miljoen tot 20 Wakker liggen. Terwijl er honderden miljoenen geen en weer gestrooid worden. Zelfs half vwc denkt dat volgens mij hier,

APELDOORN - Illegaal vuurwerk wordt steeds zwaarder en gevaarlijker. Ad Nieuwdorp, vuurwerkexpert van de Nationale Politie, maakt zich zorgen.
In normaal consumentenvuurwerk zit een paar gram vuurwerk, in het illegale vuurwerk zit tot 150 gram vuurwerk. 'Daarmee is het vuurwerk 3 tot 4 keer zo krachtig als een handgranaat. 40 gram is al genoeg om iemand ernstig te verwonden of zelfs omver te blazen,' zegt Nieuwdorp tegen Omroep Gelderland. 'Als iemand dat vuurwerk op een drukke Dam in Amsterdam af zou steken, zouden er zelfs doden kunnen vallen.'

vooral dit doet me aan het lachen brengen :

In normaal consumentenvuurwerk zit een paar gram vuurwerk, in het illegale vuurwerk zit tot 150 gram vuurwerk. 'Daarmee is het vuurwerk 3 tot 4 keer zo krachtig als een handgranaat.

meer kruit dus het is maar gelijk 3 a 4 keer sterker dan een hand granaat... echt te stom voor woorden dit..

Idd, kompleet kansloze vergelijking vuurwerk met een militair wapen. Valt me wel op dat ze dat dit jaar bewust steeds opnieuw doen.

Waarschijnlijk om de publieke opinie te bewerken richting een toekomstig verbod?

Back
Bovenaan