rollingthunder
VWC lid
Jammer had net een kleine positieve gedachten bij een verbodGenoeg werk te doen daar hoor het hele jaar door, vuurwerk is maar een minuscuul onderdeel van hun werk. Die gaan gewoon op een ander afdeling verder...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Jammer had net een kleine positieve gedachten bij een verbodGenoeg werk te doen daar hoor het hele jaar door, vuurwerk is maar een minuscuul onderdeel van hun werk. Die gaan gewoon op een ander afdeling verder...
Haha als je goed leest wat ik typ stel je deze vraag nietJij denkt dat IL&T alleen vuurwerk doet?
Jawel want je stelt dat controleurs van de IL&T ander werk moeten zoekenHaha als je goed leest wat ik typ stel je deze vraag niet
Een deel jaJawel want je stelt dat controleurs van de IL&T ander werk moeten zoeken
Ik snap dat je gefrustreerd bent en even wil ventileren. Dat is helemaal prima. Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Het is ook niet niks hè, als zo'n fundamenteel onderdeel van je culturele identiteit wordt bedreigd.Volgens mij is het nu wel klaar.
Misschien krijgen we nog een schijnvertoning dat het er "net niet komt".... maar dat is uitstel van executie.
Die kans schat ik overigens groot in, we zullen zien.
Na de kooiloze producten nu dit verbods theater, hoe dan ook worden we klaargestoomd naar een algemeen verbod.
Met een domino effect naar andere landen.
De HVLV heeft zen rol mooi gespeeld om de freaks kalm te houden, zodat ze zelf geen actie ondernemen.
Dat doet wel nadenken, zeker wanneer ze zelf aangeven presentaties te houden voor veiligheidsdiensten.
Dit gaat in tegen alle mogelijke beloftes die voorheen gemaakt werden.
Van kooiloze producten gelijk doorpakken naar een algemeen verbod.
Liegende politici, dat is niet al te best.
Straks kunnen ze weer miepen over anti-overheidsdenken bij de AIVD....
Ik heb er nog 1Bij een verbod heb ik wel èèn schrale troost als gedachten.
De controleurs en deel van de werknemers bij het IL en T mogen ook een andere baan gaan zoeken.. die waren altijd zo druk met het vuurwerk....
De inzet van HVLV is bewonderenswaardig. Punt. Grote complimenten voor de tijd, moeite, en geld die jullie in het terugvechten hebben gestoken. Jullie mogen trots zijn hoe ver jullie het hebben weten te schoppen, los van de uitkomst van het aanstaande wetsvoorstel.Ik snap dat je gefrustreerd bent en even wil ventileren. Dat is helemaal prima. Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Het is ook niet niks hè, als zo'n fundamenteel onderdeel van je culturele identiteit wordt bedreigd.
De enige reden dat we de achterban motiveerde om zich te gedragen, was omdat er nog een hoop te verliezen was. Als er straks niks meer te verliezen is, stoppen we ook met iedereen te motiveren om zich te gedragen. Want het werkt blijkbaar toch niet.
Tegelijkertijd kunnen we en gaan we als stichting niemand oproepen de wet te overtreden, dus we beraden ons nog op hoe we dit in het vat gaan gieten.
Tot slot hebben we nooit resultaten beloofd. Dat kan ook helemaal niet. Op dit politieke speelveld heb je met tal van krachten te maken. Er zijn simpelweg geen garanties. Ook nu nog niet.
Wel hebben we onze onafgebroken, tomeloze inzet beloofd.
Dat is ook de hele reden dat ik dit avontuur ben aangegaan. Ik dacht: 'Als er dan ooit een verbod komt, wil ik dat ik me achteraf niet hoef af te vragen of ik misschien niet iets had kunnen doen om het tegen te houden.'
En ik kan oprecht zeggen dat ik mezelf recht in de spiegel aan kan blijven kijken. De invloed die ik heb geprobeerd uit te oefenen, en die we met zijn allen nog steeds proberen uit te oefenen, maakt het hopelijk ook makkelijker om het een plek te geven.
Hoe zit dat met jou? Hoef jij jezelf die vraag niet te stellen? Heb jij er alles aan gedaan om het verbod te voorkomen?
Zou hier geen rechtzaak van te maken zijn?Het is ook niet niks hè, als zo'n fundamenteel onderdeel van je culturele identiteit wordt bedreigd.
Dit is misschien een beetje een ongepaste opmerking. Als er één partij is welke heel veel doet voor de vuurwerkbranche is dat HVLV.De HVLV heeft zen rol mooi gespeeld om de freaks kalm te houden, zodat ze zelf geen actie ondernemen.
Dat doet wel nadenken, zeker wanneer ze zelf aangeven presentaties te houden voor veiligheidsdiensten.
Het gaat mij om bovenstaande bericht.[...]
Na corona hebben wij, in goede samenwerking met VuurwerkCheck, belangrijke fracties weten te overtuigen om niet te kiezen voor een landelijk vuurwerkverbod.
Idem op gemeentelijk niveau. Uiteraard zijn we trots dat we als vuurwerkliefhebbers door politici, beleidsmakers en de pers uitgenodigd zijn om onze kennis te delen. Ook zijn we trots dat we raadsleden, tweedekamerleden en andere invloedrijke beleidsmakers kunnen voorzien van nieuwe kennis en informatie over vuurwerk an sich. En trots dat ze luisteren en iets doen met onze adviezen! Ook dit communiceren we bewust niet om diverse redenen, dat verschilt per situatie.
[...]
Soms willen we ook rebels doen, maar met een radicale aanpak komen we niet altijd aan de juiste tafels te zitten. Daarom kiezen we bewust vaak voor een diplomatieke houding.
[...]
Het is jammer dat je zo aan ons twijfelt en daarom het heft in eigen handen wil nemen met een actie die alleen maar negatief uit kan pakken. Onder het normale publiek haal je er geen begrip mee en ook bij de landelijke politiek zal er met een scheef gezicht naar worden gekeken, áls het al bij ze binnenkomt. We merken namelijk aan alles, dat een radicale aanpak eerder afbrekend werkt
Ondertussen zijn we opgenomen in de bronnenbank van het ANP en zijn we aanwezig op de landelijke vuurwerkdag, waarbij we voor o.a. ministeries, beleidsmakers en veiligheidsdiensten een presentatie houden.
Dat is op zich geen hogere wiskunde. Ik roep al langer dat je op een gegeven moment op een punt komt dat argumenten, cijfers, oftewel 'de rede' geen enkele rol meer speelt. Dat klinkt gek, zeker als je weet dat het anders zit. Iets als 'de maatschappelijke druk' neemt dan de overhand. Partijen voelen dat. Even scherp gesteld: als op 1 januari 2026 blijkt dat het enorm uit de klauwen is gelopen (ook al komt dat door illegaal), dan worden zij erop aangekeken/verantwoordelijk gemaakt en lijden ze gezichtsverlies.Het gaat mij om bovenstaande bericht.
Dan zijn ze toch bij HVLV flink belazerd, ze kiezen nu dus wel voor een landelijk vuurwerkverbod.
De overtuiging bij de belangrijke fracties is opeens weg enkele maanden na het mogelijks verbieden van kooiproducten.
Ik hoop dat er iemand kan uitleggen hoe dit zo fout kan gaan.
Is overigens geen beschuldigende vinger of harde kritiek tegen HVLV, ik stel mij gewoon enkele vragen hoe het zo fout kan gaan.
Waarom is die overtuiging opeens weg bij de fracties?
Waar ging het fout?
De radicale aanpak werkt afbrekend, maar nu staan we wel voor een permanente schrapping van onze traditie.
Zo opeens.
Ik hoop dat we een gedegen analyse van de feiten krijgen als er meer duidelijkheid is.
Klopt helemaal.. Je hebt nu in ieder geval zonder al te veel woorden verteld hoe we dit moeten laten falenDat is op zich geen hogere wiskunde. Ik roep al langer dat je op een gegeven moment op een punt komt dat argumenten, cijfers, oftewel 'de rede' geen enkele rol meer speelt. Dat klinkt gek, zeker als je weet dat het anders zit. Iets als 'de maatschappelijke druk' neemt dan de overhand. Partijen voelen dat. Even scherp gesteld: als op 1 januari 2026 blijkt dat het enorm uit de klauwen is gelopen (ook al komt dat door illegaal), dan worden zij erop aangekeken/verantwoordelijk gemaakt en lijden ze gezichtsverlies.
Het gaat dan om zaken als 'kan ik het als partij nog verkopen om tegen een vuurwerkverbod te zijn', als de druk zo groot wordt? En van verre afstand zag je aankomen dat dit moment een keer zou komen. Dat het nu komt, had ik ook niet direct verwacht, maar daarmee ook geen volslagen verrassing.
Dit is hoe politiek werkt.
Daar hoef je niet speciaal actie voor te ondernemen, dat gaat vanzelf gebeuren. Al jaren spelen er problemen, al jaren kunnen ze er niets tegen doen. Iets dat heel logisch is als de bevolking alleen maar groeit, normen en waarden vervagen, de illegale handel alleen maar groter wordt en er geen geld vrijgemaakt wordt om mensen aan te nemen die de criminaliteit, inclusief die eencelligen die hulpverleners bekogelen, aan te pakken.Klopt helemaal.. Je hebt nu in ieder geval zonder al te veel woorden verteld hoe we dit moeten laten falen![]()
De politie heeft zichzelf niet weg bezuinigd toch, dat ze zelf niets of nauwelijks iets doen is weer een ander verhaal, als je geen mensen en middelen hebt en ook nog eens geen geweldsmiddelen mag inzetten houd het snel op, nog even los vd gerechtelijke macht als ze al iemand oppakken, straffen zijn een lachertje als het al tot een zaak komt, nee naar mijn mening is het puur de politiek en in dit geval jaren lang vvd bestuur wat alles afgebroken heeft én daar zien we nu het resultaat van, op ieder vlak waar nu de problemen liggen, ben geen politie fan maar als jij morgen je werk moet doen met je handen op je rug gebonden wordt het ook lastig tochExtra manschappen?
Jaren geleden werd de gehele politie onder 1 landelijke politie onder gebracht. In die tijd zijn er heel wat massa ontslagen binnen de politie gevallen (agenten en instructeurs), opleidingen werden gesloten.
Alles in het kader van bezuinigingen 'want als 1 groot netwerk zijn we efficienter'
Nu, nog geen 10 jaar laten zien we het resultaat van dit falende beleid....
Er zijn geen extra manschappen en er komen ook geen extra manschappen.
ER is maar 1 schuldige voor het hele falen van handhaving rondom de jaarwisseling en evenementen en dst is de politietop zelf!
Kort? Nee. Hooguit vertraging.Maar gaat het nu verder voor jullie de komende tijd? Verwachten jullie nog iets van de voorwaarden die de VVD heeft gesteld ?