Het heeft hier bijna de gehele middag geregend en toen het net na 17:15 uur droog was, ging het meteen goed los in omliggende straten. Ik was net begonnen aan een koppie soep en een broodje, maar stuiterde meteen door het hele huis heen om nog wat te kunnen zien van de cakes die al in omliggende straten werden afgestoken. Snel wat gegeten om vervolgens in de voortuin al te genieten van de sfeer, want oudejaarsavond was nu echt begonnen. Zelf wel bewust gewacht tot 18:00 uur en om 18:00 uur precies stak ik het eerste lontje aan. Meteen kwamen er al wat buren naar buiten en ook een aantal buurjongens staken het één en ander af. Een meter of 15 van ons vandaan stond er al een vuurton van buren klaar om de sfeer gedurende de avond naar een nog hoger niveau te tillen en ook verderop in de straat waren nog een aantal vuurtonnen aanwezig. Dit was normaliter nooit het geval en wat mij betreft absoluut een goed teken. In de loop van de avond kwamen er steeds meer buren naar buiten om zich rond één van de vuurtonnen te verzamelen en gezellig met alle buren, familie en vrienden de laatste uurtjes van het jaar tegemoet te gaan. Niet eerder waren er zoveel buren thuis en bij de meeste kwamen er ook veel mensen op visite. Het was dus goed druk in de straat en dit helpt dan wel mee. Tuurlijk koop je vuurwerk voor jezelf en omdat je naar een bepaald product gewoon ontzettend uitkijkt, maar niets is mooier dan een mooie cake afsteken en dat dan familie of buren zeggen: Wow, die was mooi zeg! Doordat er zoveel buren thuis waren inclusief visite, waren er ook echt veel mensen in de straat die vuurwerk hadden gekocht. Van ontzettend goede fonteinen, de nieuwe thunderking mines tot goede cakes en rammers van cakeboxen, alles kwam voorbij. Zo hadden buren iets verderop onder andere de Jackhammer gekocht en een buurjongen van zeker 50m verderop in de straat kwam ook maar naar de gezelligheid om hier zijn vuurwerk af te steken. Dat waren een aantal van die kleine boxjes van Vuurwerkmania en ook dat was echt ontzettend leuk spul. Ook in omliggende straten ging er echt veel de lucht, zeker om 00:00 uur. De sfeer in de straat was gemoedelijk, ontzettend gezellig, er was muziek, vuurtonnen en vuurwerk. Meer heeft men niet nodig voor een geslaagde jaarwisseling. Dit jaar waren er zelfs buren die normaliter nooit vuurwerk kopen en nu toch een pakketje hadden gescoord bij een lokale winkel. Gewoon ontzettend leuk om te zien wat vuurwerk losmaakt en hoe het ook kan op een normale manier zonder gezeik of gekkigheid. Daarnaast was dit een duidelijk signaal dat ook de 'normale consument' gewoon weer ontzettend heeft uitgekeken naar een jaarwisseling met vuurwerk. Ik hoop dat we dit vast kunnen houden en dat we dergelijke jaarwisselingen nog velen jaren kunnen vieren hier in de straat.