Hoe reageert jouw huisdier ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik vuurwerk filmpjes kijk op de tv probeert de kat het te pakken en zit ze lekker mee te kijken. Helaas zodra het echt zo ver is zit ze ergens verstopt in de kelder.

Beter tussen " " in de je kelder,dan in je kerstboom ;)
Opzich wel apart,mijn inziens is de beleving voor een huisdier toch grotendeels het zelfde als ze binnenshuis zijn,wel voor tv gaan zitten met beeld en geluid en dan dingen willen pakken,maar als er dan t zelfde van buiten gebeurt en de kat zit binnen,ineens de kelder invliegen 🤔
Vreemde kat :d

Aangezien ik dit jaar weer eens thuis ben met oud en nieuw, ga ik ervaren hoe mijn kat het eigenlijk vindt. Vermoedelijk boeit het hem niet veel, harde geluiden is hij wel aan gewend inmiddels :)

Mijn hond Dirk Jan een golden retriever was totaal niet bang voor vw, ook niet op o&n , hij scheet eerder op de stoep van een vuilniszak die langs de weg stond. Dit jaar voor het eerst twee kittens geboren in Maart. Op vw op tv iig geen probleem. Maar zware motor geluiden vinden ze wel spannend. We gaan het beleven. Ik laat ze iig wel binnen ookal woon ik in het buitengebied. Heb een prima kelder om in te verstoppen.

Mijn kat zet z'n vuurwerkbril op, trekt z'n regenlaarzen aan, steekt een sigaar op en gaat rustig voor de deur zitten.

Onze poes heeft zich de hele avond in de badkamer verstopt. Gelukkig heeft ze er alleen de avond zelf er last van en merk je er de volgende dag niks meer van.

Onze hond vind t allemaal prima, hij vind t vooral vervelend dat wij buiten staan en hij binnen zit. Heb hem regelmatig gewoon los in de tuin gelaten terwijl ik net buiten de tuin een cake afstak...totaal niet bang kijkt ff op blaft een keer en gaat weer verder met wat hij aant doen was.

Bij honden worden de genen bepaald vanaf het moment dat het eitje bevrucht is. Voor de ene hond betekent dit wel bang voor vuurwerk, voor de andere niet.

Wij hebben ook geluk gehad, bulgaarse straathond is niet onder de indruk, kijkt even en weer door.

Onze kat had er nooit echt last van, maar was dit jaar ineens bang bij de eerste knallen een paar dagen voor oud en nieuw. Hebben hem toch maar wat druppels gegeven om rustig te worden en dat hielp goed. Houden hem sowieso altijd binnen op oudjaarsdag en heeft veel liggen slapen.

Sinds vorig jaar juni heb ik een vrij verlegen kat geadopteerd dus ik was wel ff benieuwd hoe hij zou reageren op het vuurwerk. Zodra de deurbel gaat zit ie al achter de radiator namelijk :P

De decemberavonden waar en zo nu en dan een cake in de buurt de lucht inging deden hem echter niks. Een knal in de buurt was ook prima. Even opkijken, dan mij aankijken en zodra het afgelopen was weer rustig verder liggen. Kortom, ik was positief verrast.

Oudejaarsdag zat meneer ook rustig op de vensterbank voor het raam. Carbidknallen verderop, vuurwerk dichter bij huis, cakes, crackling etc., het gaat hier gelukkig vanaf een uur of 10:00 nog redelijk los en dat deed hem allemaal niks. Totdat de lokale 'Cobra-mongool' één of andere dreun liet klinken hier tussen de huizen. Was ook meteen de laatste zware dreun hier die dag van die halve tamme, maar dat terzijde ;)

Affin, een paar uur later kwam de kat weer achter de radiator vandaan en heb ik hem maar opgesloten in een kamertje met de gordijnen dicht en een muziekje aan. Ik had voor de zekerheid ook een flesje rustgevende spray aangeschaft en dat leek ook wel te werken. Tegen de avond was ie weer een beetje de oude. Daarna om het uur even langs om wat snoepjes te voeren, aai over de bol en vervolgens zelf weer verder stoken, iedereen tevreden. Na 02:00 kwam meneer weer rustig de kamer uit en deed weer gewoon zijn ding.

Ouwe dame hier wordt er met de jaren rustiger onder. Helpt natuurlijk ook dat baasje nergens op reageert en hele jaar door vuurwerkfilmpjes bekijkt. Verstopte ze zich vroeger nog in verste hoekje van de schuur, nu is 't ff onder de eetkamertafel en das dat. Kom ik binnen, springt ze direct weer op schoot voor de geruststelling en kijkt enkel soms ff op bij een nitraat of box die buiten knalt (wel huis met slechte geluidsisolatie). Dag erna wat bijslapen- en eten maar verder niks dramatisch, ik was weer trots op m'n meiske.

Onze pup van 6 maanden had er helemaal geen last van. Heb haar laten wennen met een grote tv een aantal weken voor oudjaar. Gewoon sierdozen op youtube. Mooi vooruitzicht voor de komende van onze al 40 kg zware dame. Einde van het jaar herhaal ik de training weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan