Hoe komen importeurs tot hun keuze?

Beeyourself

VWC lid
Wellicht is er al een topic over maar......

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe komen importeurs tot hun keuzen welke producten ze importeren.

En hoe bepalen ze welke producten terug komen en welke niet.

Sommige producten ben ik dan echt fan van en zijn er dan niet meer. Denk vaak omdat ik het als freak waardeer maar de standaard mensen niet zoveel erom geven.

Verkoopmogelijkheden en winstmarges.
Pfff, zo simpel. Tuurlijk moet er geld verdiend worden, lijkt me ook de intentie van een bedrijf hebben tog? Maar zijn legia voorbeelden te noemen waarin importeurs rekening houden met liefhebbers/de consument. Zo jammer dat dat nooit benoemd wordt en altijd met de dooddoener winstmarges gestrooid wordt.

Benieuwd of jij ook tegen je baas zegt dat je wel 200 minder wil verdienen zodat het uiteindelijk goedkoper wordt voor je baas.

Laat ik voorop stellen dat mijn vraag niet negatief bedoelt is. Ik ben gewoon benieuwd hoe ze tot keuzes komen. Dat er naar marges gekeken word snap ik. Maar meer zijn hun afhankelijk van wat de fabriek in China levert of bedenken ze zelf ook nieuwe effecten bijvoorbeeld. Maken ze zelf compounds of zegt de fabriek dit is me aanbod of beide?

Mijn antwoord was net zomin negatief bedoeld, en expres wat ongenuanceerd.

Mensen die werken bij importeurs kunnen er het beste antwoord op geven, denk ik.
In hoeverre mijn beeld reikt is dat er veel in het algemeen besteld en geshopt wordt. "We hebben een 2kg 30mm 100sh mix compound nodig" en de trader gaat inkopen. Zo merkte je bv bij Broekhoff dit jaar dat ze enkel nog specs van aankomende boxen hadden doorgekregen en zelf ook nog niks gezien hadden.

Anders hebben fabrieken schietavonden waar ze items presenteren aan importeurs/traders die binnen hun kwalificaties vallen, en dan kiezen ze wat uit. Er wordt volgens mij nog wel ns bijgeschaafd, van dit effect er uit en die er in of dit moet beter enz etc, hoe ver dat gaat kan een betrokkene beter vertellen.

Naar ik weet is er geen importeur die de hele collectie zelf ontwerpt en bestelt. Een fabriek heeft weinig zin in dat gezeur van een Europeaan, en de bestelaantallen moeten er ook gewoon naar zijn. Dus een Funke die het wel (vrijwel) allemaal zo doet is vaak een luis in de pels van fabrikanten geweest. Er zullen vast wel specifieke wensen van importeurs naar fabrikanten en traders gaan. Ik stel me meer voor dat het wat simpeler gaat als "een cake of compound met dit of dat effect" dan dat ze miereneukerig alle 20 mix effecten gaan kiezen en beoordelen met qc in hele productieproces. Maar hier zullen vast ook weer uitzonderingen bij zijn, zeker bij grootgrutters, met name die mannetjes ter plekke hebben (Lesli heeft er zelfs een eigen kantoor).

Chime in, luitjes, corrigeer en voeg toe. Zal genoeg te doen zijn want ik ben er nooit bij betrokken geweest of in China geweest dus allemaal hearsay.

Ik weet wel dat ALLE pogingen die ik gedaan heb om een productontwerp gefabriceerd te krijgen, via welke importeur dan ook, mislukt is. Of dat ze er met m'n ontwerp vandoor gingen, dat is óók gebeurd...
Maar waar dan de bottleneck zit, bij importeur of bij Chinees, dat blijft dan onduidelijk.

In dat kader denk ik dat Richardus gelijk heeft vwb de verdeling van bestaande producten met een eigen labeltje erop tegenover producten die vanaf scratch ontworpen/ontwikkeld worden.

Het is dus vooral hopen dat de Chinezen zelf met leuke ontwerpen aan komen zetten.

Kopiëren is hun voornaamste activiteit, dat zag je afgelopen jaar bijv met de maori/philadelphia/riakeo goud met gekleurde ster.

Wat Richardus hier boven vertelt klopt bijna helemaal.
Ik heb best een tijdje in de stal van Evo kunnen kijken, heb zelf vaak zat met Marcel aan de ontwerptafel gezeten.
Ik kan je vertellen dat 90%. Toen der tijd (ik nog werkzaam was in Orthen en aan het hobbyen was bij Marcel) eigen ontwerpen en effect omschrijvingen aangeleverd werden, daar maakt een Chinees de sample van, die wordt geschoten en weder gestuurd, daar wordt weer aan gesleuteld tot gewenste resultaat, dan start de productie, en tijdens de productie is er een China bezoek waar productie (en soms ook sample) wordt geschoten. En vanuit daar komt er een afname.

En dan ben ik nog veel stappen vergeten of heb ik niet benoemd,

Naar de verkoop periode wordt bekeken, welk product bracht welke omzet, daar wordt een selectie van gemaakt.
Maar er wordt ook gekeken naar welke product heeft de juiste uitstraling en willen we kosten wat kosten er in houden!
Zo was bij evo de profire line helemaal niet zo populair bij de gewone consument, toch werd deze behouden omdat dit wel uitstraalde kwa kwaliteit wat evo graag wilde laten zien.
Zo zaten er ook experimentele producten tussen omdat marcel of ik of Gilbert daar zelf warm van werden, denk aan de snowstorm ,bluethunder of de tail cakes etc, allemaal niet populair bij de gewone consument, maar wel popular bij de liefhebber en droeg bij aan de juiste uitstraling.

Zo zijn er 100en overwegingen wat bepaalt of een product blijft of moet gaan.

Soms kan het zelfs zijn dat China zelf zecht, dit willen we niet meer produceren. want om een bepaalde kwaliteit te kunnen garanderen,
kost het ons te veel Arbeit/mankracht etc, en dat drijft de prijs naar een onrealistische hoogte.
En soms is er door klimaat omstandigheden
bepaalde effecten niet goed mogelijk om te produceren , denk aan fluit of bepaalde type crackling,

Soms kan het ook zo zijn dat een product niet naar wens presteert, dan wordt er gekozen , of hij blijft in China staan, of in een slecht geval is het product al aangekomen in Nederland, en wordt het soms ook voor een lagere prijs in de markt gezet, zodat de kwaliteit prijs verhouding nog rendabel is naar de consument toe,

Uiteraard glipt er wel eens iets door heen, het leven van een importeur is vaak complexer dan de liefhebber denkt!

Dus er spelen veel factoren mee!

Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe komen importeurs tot hun keuzen welke producten ze importeren.

Dit vroeg ik mij gisteren ook af. Wie, wat of waarom wordt er bepaald een bepaald product niet meer te laten maken. Ik doel op bijvoorbeeld cakes die zijn uitgelopen, terwijl het een mega succes is geweest. Waarom dan besluiten deze te laten uitlopen ?

Ik weet wel dat ALLE pogingen die ik gedaan heb om een productontwerp gefabriceerd te krijgen, via welke importeur dan ook, mislukt is. Of dat ze er met m'n ontwerp vandoor gingen, dat is óók gebeurd...
Maar waar dan de bottleneck zit, bij importeur of bij Chinees, dat blijft dan onduidelijk.

In dat kader denk ik dat Richardus gelijk heeft vwb de verdeling van bestaande producten met een eigen labeltje erop tegenover producten die vanaf scratch ontworpen/ontwikkeld worden.

Het is dus vooral hopen dat de Chinezen zelf met leuke ontwerpen aan komen zetten.

Kopiëren is hun voornaamste activiteit, dat zag je afgelopen jaar bijv met de maori/philadelphia/riakeo goud met gekleurde ster.
Uit ervaring weet ik dat de eerste Chinees die doet wat je vraagt nog uitgevondenmoet worden. Wat wel soms kan zijn, is dat de Chinees op basis van jouw idee met iets terugkomt wat beter is dan jouw idee of gewoon uniek is. Met Orange Label hadden wij dit met een paar producten. Waar onze eigen geniale ideeën vakkundig de nek om werden gedraaid kwam de Chinees zelf met een product waar we uitermate tevreden over waren.

Dan komt daarna het stukje pricing. Een product kan heel mooi zijn maar als de prijs niet goed is voor zowel de consument als voor de importeur en de winkelier, dan kom je gewoonweg niet ver. Of het is goedkoop en je verdient als bedrijf er niet genoeg aan, of het is te duur en de consument koopt het niet (genoeg). Het kan soms een fijn koord zijn waar je op moet dansen. In dit stuk heb ik het trouwens niet over freakprijzen.

Grappig om te lezen wat allemaal ervaringen zijn. Ik doe al ruim 15 jaar handelen met Chinese en importeer duizenden containers per jaar. Blijkbaar werkt het in de vuurwerk branche toch echt anders.

Had bij vuurwerk pap daar ook een praatje over de transport kosten. Stond verbaast over hoe dit te werk gaat. Heb een eigen expediteurs bedrijf dus weet behoorlijk wat.

Verbaasde me echt over de prijzen en de gemak zucht van het verschepen. Weet helaas te weinig van de opslag regels en testen anders had ik het zelf is geprobeerd.

Vraag me ook af of grotere spelers niet de rest beperken en wellicht fabrikanten opleggen dat ze niet aan een ander mogen leveren of iets in die trend.

Bij de artikelen van Wolff moet steevast een crackling finale in zitten.
Producten (cakes) met parachutes als effect willen de Nederlandse importeurs hun handen niet aan branden i.v.m. brandgevaar.

Wat Richardus hier boven vertelt klopt bijna helemaal.
Ik heb best een tijdje in de stal van Evo kunnen kijken, heb zelf vaak zat met Marcel aan de ontwerptafel gezeten.
Ik kan je vertellen dat 90%. Toen der tijd (ik nog werkzaam was in Orthen en aan het hobbyen was bij Marcel) eigen ontwerpen en effect omschrijvingen aangeleverd werden, daar maakt een Chinees de sample van, die wordt geschoten en weder gestuurd, daar wordt weer aan gesleuteld tot gewenste resultaat, dan start de productie, en tijdens de productie is er een China bezoek waar productie (en soms ook sample) wordt geschoten. En vanuit daar komt er een afname.

En dan ben ik nog veel stappen vergeten of heb ik niet benoemd,

Naar de verkoop periode wordt bekeken, welk product bracht welke omzet, daar wordt een selectie van gemaakt.
Maar er wordt ook gekeken naar welke product heeft de juiste uitstraling en willen we kosten wat kosten er in houden!
Zo was bij evo de profire line helemaal niet zo populair bij de gewone consument, toch werd deze behouden omdat dit wel uitstraalde kwa kwaliteit wat evo graag wilde laten zien.
Zo zaten er ook experimentele producten tussen omdat marcel of ik of Gilbert daar zelf warm van werden, denk aan de snowstorm ,bluethunder of de tail cakes etc, allemaal niet populair bij de gewone consument, maar wel popular bij de liefhebber en droeg bij aan de juiste uitstraling.

Zo zijn er 100en overwegingen wat bepaalt of een product blijft of moet gaan.

Soms kan het zelfs zijn dat China zelf zecht, dit willen we niet meer produceren. want om een bepaalde kwaliteit te kunnen garanderen,
kost het ons te veel Arbeit/mankracht etc, en dat drijft de prijs naar een onrealistische hoogte.
En soms is er door klimaat omstandigheden
bepaalde effecten niet goed mogelijk om te produceren , denk aan fluit of bepaalde type crackling,

Soms kan het ook zo zijn dat een product niet naar wens presteert, dan wordt er gekozen , of hij blijft in China staan, of in een slecht geval is het product al aangekomen in Nederland, en wordt het soms ook voor een lagere prijs in de markt gezet, zodat de kwaliteit prijs verhouding nog rendabel is naar de consument toe,

Uiteraard glipt er wel eens iets door heen, het leven van een importeur is vaak complexer dan de liefhebber denkt!

Dus er spelen veel factoren mee!
Bedankt voor dit verhelderende antwoord.

Als je funke/malte volgt dan krijg je ook een beter beeld van hoe dat in China werkt. De tegenwerking, frustraties. Je moet dus echt langere tijd in China zitten en persoonlijke toezien op de kwaliteit, pas dan heb je enige zekerheid. Hij is ook al vaak opzoek moeten gaan naar een andere fabriek omdat de chinezen hem daar niet meer trokken.

Echt een pionier, heeft veel innovatie voor ons gebracht.

Die verhalen herken ik dan wel weer. Een stukje cultuur ook. En dat er vaak allemaal partijen tussen zitten.

Zelf werk ik altijd met een partij die Nederlands is en in China woont en de taal spreekt.

Jammer dat Funke dan weer gestopt is met Nederland. Heb wel het idee Magnum dit gat weer wat probeert te vullen dan.

Back
Bovenaan