Wat Richardus hier boven vertelt klopt bijna helemaal.
Ik heb best een tijdje in de stal van Evo kunnen kijken, heb zelf vaak zat met Marcel aan de ontwerptafel gezeten.
Ik kan je vertellen dat 90%. Toen der tijd (ik nog werkzaam was in Orthen en aan het hobbyen was bij Marcel) eigen ontwerpen en effect omschrijvingen aangeleverd werden, daar maakt een Chinees de sample van, die wordt geschoten en weder gestuurd, daar wordt weer aan gesleuteld tot gewenste resultaat, dan start de productie, en tijdens de productie is er een China bezoek waar productie (en soms ook sample) wordt geschoten. En vanuit daar komt er een afname.
En dan ben ik nog veel stappen vergeten of heb ik niet benoemd,
Naar de verkoop periode wordt bekeken, welk product bracht welke omzet, daar wordt een selectie van gemaakt.
Maar er wordt ook gekeken naar welke product heeft de juiste uitstraling en willen we kosten wat kosten er in houden!
Zo was bij evo de profire line helemaal niet zo populair bij de gewone consument, toch werd deze behouden omdat dit wel uitstraalde kwa kwaliteit wat evo graag wilde laten zien.
Zo zaten er ook experimentele producten tussen omdat marcel of ik of Gilbert daar zelf warm van werden, denk aan de snowstorm ,bluethunder of de tail cakes etc, allemaal niet populair bij de gewone consument, maar wel popular bij de liefhebber en droeg bij aan de juiste uitstraling.
Zo zijn er 100en overwegingen wat bepaalt of een product blijft of moet gaan.
Soms kan het zelfs zijn dat China zelf zecht, dit willen we niet meer produceren. want om een bepaalde kwaliteit te kunnen garanderen,
kost het ons te veel Arbeit/mankracht etc, en dat drijft de prijs naar een onrealistische hoogte.
En soms is er door klimaat omstandigheden
bepaalde effecten niet goed mogelijk om te produceren , denk aan fluit of bepaalde type crackling,
Soms kan het ook zo zijn dat een product niet naar wens presteert, dan wordt er gekozen , of hij blijft in China staan, of in een slecht geval is het product al aangekomen in Nederland, en wordt het soms ook voor een lagere prijs in de markt gezet, zodat de kwaliteit prijs verhouding nog rendabel is naar de consument toe,
Uiteraard glipt er wel eens iets door heen, het leven van een importeur is vaak complexer dan de liefhebber denkt!
Dus er spelen veel factoren mee!