Hoe kom jij aan je hobby ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arviidd

VWC Moderator
Forumleiding
Hoe kom jij aan je hobby/passie voor vuurwerk? Vertel er hier hoe het bij jou begon, het eerste lontje. Bij een show? Vertel het op jou manier, we zijn benieuwd!

Me pa en paar fam.leden werkte voor een Chinese winkel, die gaf elk jaar vuurwerk pakketen aan de medewerkers, en in ons geval iets meer (rollen, pijltjes) :d. >10 jaar gratis vuurwerk gehad, daarna werd personeelsbestand iets te groot...dus de tradite zelf maar voortgezet.

Hier komt het door een vriend van mijn ouders. Die is helemaal gek van vuurwerk, inmiddels is hij tegen een jaar of 70 aan en nog steeds veranderd hij met oud en nieuw in een kind. Prachtig om te zien. Vroeger vierden we altijd oud en nieuw bij hem of hij was hier. Toen der tijd werkte hij in een vuurwerkwinkel en toen was het zo dat na de verkoop de winkels leeg moesten. Dus hij het altijd een hele mooie brede collectie. Ik kreeg van hem ook altijd vuurwerk, dat werd elke jaar meer en meer. Tegenwoordig geef ik hem een show.

Echt geen idee, m'n ouders hadden er niks mee (al wou m'n moeder altijd wel 2 pakjes rotjes hebben van me, om "agressie/frustratie weg te knallen"). Maar tegelijk met een vriend van me door het virus aangestoken en het werd elk jaar erger. Nu sinds een jaar of 5/6 duidelijk over m'n top heen. Hoogtepunt denk ik 31 dec 2018, waarop ik m'n vriendin ten huwelijk vroeg. Sindsdien afname van plezier en budget. :rolleyes::bonk:Maar dat heeft meer te maken met de al >10 jaar slepende hetze. Het enthousiasme brokkelt stukje bij beetje af.

Niemand in mijn familie is echt van het vuurwerk. Ik heb het vanaf moment 1 dat ik jong was echt fantastisch gevonden. Ze noemen me allemaal een vuurwerk wappie.. Mijn 3 jarige zoon vraagt nu soms om vuurwerkfilmpjes te kijken op YouTube (eindje en flutsjah).. ook hij wordt al vuurwerk wappie genoemd door de familie. Wij zijn er trots op!

Begin jaren 80 werd er door ons geld bijeen gelegd om in Belgie nitraatmatten te halen die onder leiding van onze Indische buurman tot 1 grote 7 meter lange (1 meter dik op het einde) mat (Renteng) geweven werd. Deze werd in een constructie gehesen en ging met Oud en Nieuw de hens in. Het halve dorp kwam daarop af. Toen in de jaren erna iedereen dit ging doen zijn wij (welhaast uit protest) naar sier overgestapt want originaliteit gaat boven elkaar de loef afsteken middels spierballen (het afsteken van vuurwerk is bij ons geboren om spiritueel onderliggende traditionele redenenen) inmiddels is knal verboden en is iedereen compound verslaafd. Het gaat mij niet om groot heftig of veel maar om de charme van een mooi stuk vuurwerk.
Een mooie crosette, een goed uitgedachte compositie doet me meer dan bruut geweld van een monsterblok.
Niet dat ik daar vies van ben, het is niet het doel 😉

Jaren 80, m'n opa en een oom die niet veel ouder is dan ik legden iedere maand wat geld opzij om aan het eind van het jaar een leuke pot te hebben om aan vuurwerk te besteden. In die tijd waren het vooral pakketten (veel) en wat grotere cakes en die oom wist ook altijd wel wat mooie dingen uit Belgie te halen. Vanaf het moment dat ik zelf wat bijverdiende, dat zal zo rond m'n 12e geweest zijn, ging ik ook geld bijleggen en het assortiment voor oudjaar werd groter en mooier. Ik kan me nog heel goed herinneren hoe op een van de kamers bij opa en oma boven zo'n beetje beetje heel de vloer vol lag met vuurwerk. De pakketten werden vooraf uitgepakt en alles werd een beetje of grootte en soort gesorteerd over de vloer verdeeld. Het assortiment werd ook steeds leuker met verschillende Chinese rollen, kleine shell setjes, grote cakes, een grote draaizon en op een gegeven moment kwam door ook jaarlijks een waterval bij. Voor wie het niet kent zo'n waterval, dat is een lange kabel die vrij hoog gespannen moet worden en waaraan dan 20 fonteinen hangen die naar beneden spuiten. Zo had je een muur van vuurwerk over een lengte van ik schat 10 tot 15 meter en vanaf zo'n 3 meter hoogte tot op de grond 😍. Later kwamen daar steeds meer hele mooie dingen bij maar als ik dat er allemaal bij ga trekken wordt het een heel lang verhaal en dat is het al aan het worden.

Ik ben dus opgegroeid met een paar mede-liefhebbers en het is dus met de paplepel ingegoten. Zo probeer ik het nu zelf ook op mijn kinderen over te brengen en dat lukt gelukkig aardig :).

Als sinds jonge jaren gefascineerd door vuurwerk, mijn vader haalde altijd een meterpakket met wat fonteinen erin. Erg leuk spul nog steeds... Tegenwoordig ben ik wel degene die het haalt en afsteekt en hij degene die ervan geniet!

Met de millenniumwisseling was ik 10 jaar maar weet het nog goed. Mijn oom en neef hadden zwaar vuurwerk zoals nitraten en een 200.000 klapper. Prachtig vond ik dat. Paar jaar later zelf wat vuurwerk gekocht en werd elk jaar meer. Vanaf me 15e speciaal gaan werken om belgie wat vuurwerk te halen. En eind van het jaar in NL. Elk jaar een grotere collectie en de verslaving was begonnen.

Toen ik klein was hadden we een buurman die altijd gruwelijk veel vuurwerk kocht, voornamelijk uit het buitenland. Hierdoor kocht mijn eigen vader weinig tot niks, had niet zoveel zin. Buurman had altijd alles, sier, knallers noem maar op! Hoogtepunt was een waterval over de hele straat, 15-20 meter lang van huis naar huis en 5 meter naar beneden. Vergeet ik nooit meer!

Hierdoor is wel de passie voor vuurwerk ontstaan. Rotjes, vuurpijlen, romeinse kaarsen etc en in de loop van de jaren steeds uitgebreid. Trips naar BE, DE en natuurlijk in NL. Eigen kids worden groter en we proberen de traditie door te geven, altijd op eigen houtje zonder andere freaks. Sinds vorig jaar op dit forum toch het gevoel dat ik deze hobby nu toch met anderen beleef! (Slecht voor het budget kan ik je vertellen, maar dat is een ander topic!)

Bij mij is het ontstaan met een wandeling met mijn vader tijdens de jaarwisseling (eind jaren 80/begin jaren 90) over het dorp. Bij de plaatselijke chinees aangekomen wist ik niet wat ik zag als kleine jongen. Alles rood, 100.000 klappers en 1 grote chaos.
Dag erna gelijk vuurwerk gaan zoeken op nieuwjaarsdag.
Het jaar erna mocht ik voor 10 gulden bestellen van mijn vader en daar ben ik toen weken mee bezig geweest om exact 10 gulden te bestellen en zoveel mogelijk vuurwerk te hebben.
De jaren erna elke dag langs bij de plaatselijke vuurwerk winkel om te kijken of de folders er al waren.
Ook had ik krantenwijk en ging al het geld van de nieuwjaarswensen op aan vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Ik en mijn broer zijn in 2016 vuurwerk gaan kopen met onze vader. Wij waren toen 12 en 13 jaar en toen begon het met wat rotjes en kleine potjes. Wij mochten allebei voor 35 euro wat uitkiezen want onze vader vindt het wel leuk maar ook duur. Toen we allebei gingen werken toen kwam meer geld in het potje om vuurwerk te kopen en kochten we ook voor meer geld grotere dingen. Mijn broer heeft toen de beslissing genomen dat die het zonde van zijn geld vond en is toen gestopt met vuurwerk. Mijn passie voor vuurwerk bleef en bleef maar groeien. En op dit moment is het mijn leukste hobby die ik heb. Ik kijk veel filmpjes terug van mezelf en ik wordt er gewoon blij van. Nu geef ik rond de 1250/1500 per jaar uit aan vuurwerk en daar omheen spaar ik ook verschillende dummy's en merchandise. Je kan dus wel zeggen dat ik een echte pyrofreak ben!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan