Hoe kom jij aan je hobby vuurwerk?

tristen

VWC lid
Hoe kom jij aan je hobby/passie voor vuurwerk? Vertel er hier hoe het bij jou begon, het eerste lontje. Bij een show? Vertel het op jou manier, ik ben benieuwd!

Hoe kom ik aan mijn hobby vuurwerk, en hoe ben ik de vuurwerkfreak geworden die ik nu ben. Dat begon al jaren geleden, vroeger was er mijn vader die in mijn babyjaren vuurwerk haalde. Altijd bij hetzelfde winkeltje dat ondertussen weg is. Maar om verder te gaan, mijn vader haalde ieder jaar vuurwerk om dit samen met mij af te steken. Want ook al kon ik nog niet lopen, ik keek al met alle verbazing naar het vuurwerk, en was niet stil te houden. Er werd mij vaker gezegd: ''Ga maar een uurtje slapen voor 00:00 uur.'' Dit ging er tot mijn 5de in, maar dit werd al snel moeilijk omdat ik het liefste rond mijn 5de levensjaar de hele tijd voor het raam hing om te kunnen genieten van ieder stukje vuurwerk wat te zien was. Maar in mijn kleinste jaren ging ik toch maar even slapen, dit duurde meestal niet lang. Want ik zat alleen maar te denken aan wakker worden voor de lekkere appelflappen en oliebollen die mijn tante had gebakken en wachten tot het 00:00 uur moment. Ik ging ook toen al naar buiten samen met mijn vader, maar ik moest wel op de oprit blijven met mijn kindervuurwerk. Ik was helemaal fan van de partypoppers. Maar de rookbommen fascineerde mij ook, dit omdat deze een lontje hadden. En natuurlijk het kijken naar papa’s vuurwerk was ook fantastisch. Ik mocht dan zelf wel alleen kindervuurwerk afsteken, normaal rond die leeftijd. Maar ik had het virus misschien al wel te pakken, het ‘vuurwerkvirus’ wel te verstaan.

Het kinderpakket wat ik kreeg:
1177-2254-large.jpg

Een jaar later 2003 werd mijn vader ernstig ziek door de verschrikkelijke ziekte ******. Op 7 jarige leeftijd maak je dit natuurlijk niet helemaal mee zoals je op volwassen leeftijd zou doen. Het was een jaar van veel ellende en verdriet, maar papa wilde alles zo goed mogelijk voor ons doen. Toch nog op vakantie gaan, en het mooiste vond ik natuurlijk wel het vuurwerk. Traditiegetrouw gingen wij op 30 december, de verjaardag van mijn vader vuurwerk halen. Natuurlijk bij het winkeltje waar we traditiegetrouw ieder jaar naar toe gingen. Hiervan kan ik mij nog een beeld herinneren. En dat was dat ik aan een muur mortierpijlen zag hangen. Bruine balletjes op een stok. Het was apart, en op die leeftijd wist ik nog niet wat het waren.

31 december 2003, oudjaarsdag. De laatste die ik met mijn vader zal gaan meemaken, toen nog niet beseffend dat dat de allerlaatste jaarwisseling samen was als gezin. Vader, moeder, zus en ik. 23:59 de laatste minuut van 2003, en het donkerste jaar 2004 breekt aan. Ik besefte dat niet, een gelukkig nieuwjaar zal het niet worden. Maar één van de liefste dingen die mijn vader voor mij gedaan heeft, moest nog komen. Hij ging samen met mij hoe ellendig hij zich ook voelde naar buiten om vuurwerk af te steken. Ik herinner me een 100.000 klapper die opgerold afging, althans zo beleefde ik het. En het zou wel logisch zijn, omdat hij zich niet lekker voelde. Meer kan ik mij niet herinneren hiervan, maar veel dierbare herinneringen zijn mij verteld door mijn moeder. Helaas was in maart 2004 het moment aangebroken dat mijn vader overleed.

Het jaar later vierde wij Oud en Nieuw samen met mijn oom en tante. Volgens mij ook met mijn neef, maar dit kan ook het jaar later geweest zijn of misschien wel het jaar daarna. In ieder geval ging ik samen met mijn oom het vuurwerk uitzoeken in de folder. Van mijn oom en tante mocht ik altijd een pakket erg mooie vuurpijlen uitzoeken. En dit herinner ik mij nog welke ik ieder jaar haalde. Want wij kochten vanaf toen het vuurwerk bij een GBV winkel achter het huis van mijn oom en tante die nu nog steeds bestaat. Het GBV 25 Blue Rockets High Lights pakket, voor mijn gevoel erg mooie vuurpijlen. En daarnaast kochten we meestal het Meterpakket, de Vulcan, en ik kreeg het GBV 4 pakket. Met kleine fonteintjes, pijltjes etc. Mijn eerste jaar dat ik echt zelf vuurwerk had.

GBV 4:
693-1504-large.jpg

Een jaar later kwamen twee neven. Een van hun nam een sierpakket mee uit België. En daarvan had een cake het Crackling effect, sinds toen was ik dus fan van Crackling. Al wist ik toen natuurlijk nog niet precies hoe het effect heette.

Weer wat jaren later kreeg ik meer vuurwerk, en ging ik ook steeds meer uitzoeken. Op de computer ging ik opzoek naar welk vuurwerk er nog meer was. Ik kwam zo terecht op www.devuurwerkfilmpjes.nl . Misschien voor sommige van jullie ook bekend, filmpjes van de 'gladde super vlinder' (Op de leggen). Hier zag ik een filmpje met een vlinder met een fluit alvorens de knal. Toen dacht ik dat het uit de vlinder kwam. Inmiddels weet ik beter, het was een fluitpijltje. Daarnaast herinner ik mij filmpjes zoals een Chainthunder naast het bushokje, Indian knallers, de Pantserfaust en de Boller A. Ik ging meer en meer opzoeken, en zo kwam ik terecht op Pietersvuurwerk. Een site met nog meer video’s, en zo raakte ik dat jaar 2010 ook aan de praat met een jongen uit de klas van me zus. Ook een grote vuurwerkfreak, en in mijn ogen een held. Hij wees mij op AVP Vuurwerk. En daar keek ik in eerste instantie vooral rond, en werd datzelfde jaar nog lid van het forum. Hier had ik het enorm naar mijn zin, maar omdat na januari het forum dicht ging meldde ik mij aan bij Vuurwerkcrew en een aantal dagen later bij Freakpyromaniacs. Eerst vooral lezen, maar met en met wat meer posten. Ik kwam erachter, dat ik niet de enige vuurwerkfreak was. Maar er nog meer van mijn soort waren, iedereen met dezelfde hobby. Fantastisch! En zo leerde ik in 2011 een lid kennen, afspreken via de PM en raakte aan de praat. Hij kwam uit de buurt, en toen konden we samen op de fiets op jacht naar vuurwerkfolders. In november al een ronde maken, en zo ging het door totdat wij alles hadden. Samen lijstjes maken. En dit jaar ging ik voor het eerst ergens anders vuurwerk afsteken. Bij een vriend die ik al vanaf mijn peuterjaren ken, en waar ik als eerste terecht kon toen mijn vader overleed. Wat ik hier zag had ik toen in jaren nog nooit gezien, de vader van deze jongen kocht zoveel vuurwerk. Ik herinner mij nog 2 Jorge 100 schots blokken, heel veel harde knallers, 2 dikke Hindoerollen en meer. De vader van hem ging de 31ste nog vuurwerk halen bij Salon Roger in Maaseik toen wij nog wat wilde hebben. Want we hadden weinig vuurpijlen, en hij kwam terug met vuurpijlen die een titanium spoor achter lieten. Het effect weet ik niet meer. En wat een jaar.

Een jaar later 2011/2012 was het jaar dat ik met de freak die ik in 2011 heb leren kennen ging stoken. Maar ook het jaar van mijn eerste meeting met freaks. Er was bij Lesli een Ledendag en hier ben ik toen samen met mijn moeder en een lid Davinstyle heengegaan. En dit was mij super bevallen. Ook was dit het eerste jaar dat we vuurwerk kochten via een freakactie namelijk via Freakpyromaniacs. Dit was toen bij Stienen Fireworks in Sittard, en zo hebben wij weer freaks leren kennen. Namelijk Painkiller, en Chrackling King. Wij kwamen hun per toeval tegen toen zij hun auto’s vol aan het laden waren. De eerste Oud en Nieuw met een freak. Eerst bij hem thuis, en daarna bij mij thuis. Heerlijk, over de straat struinen met singleshots, rotjes en ander vuurwerk.

In 2012 raakten Rbfirework en ik steeds meer aan de praat met de twee leden van Freakpyromaniacs en uiteindelijk hebben wij besloten om samen met hen vuurwerk af te steken met oudjaarsdag. Maar voor oud en nieuw wilden we elkaar eerst beter leren kennen. En zo gingen wij samen vuurwerkshow bezoeken, meetings en andere evenementen wat met vuurwerk te maken hebben. A group was born: AKH Fireworks Team. En er werd een YouTube pagina aangemaakt waar de video’s na de jaarwisseling op geüpload werden.

In 2013 heb ik nog meer freaks leren kennen, en ook hier zou ik oud en nieuw gaan vieren. Inmiddels zijn het geen mede-freaks meer, maar echte vrienden geworden waar ik ook zo over de vloer kom. Oud en nieuw was op een aantal dingen na, niet alles kan goed lopen natuurlijk de beste van mijn leven! Ik heb zoveel vuurwerk gezien, dat ik na oud en nieuw niet eens een dipje had. Het was jammer, maar ik kon terugkijken op een oud en nieuw waar ik nog jaren aan ga denken. Zoveel freaks, zoveel vuurwerk en zoveel gezelligheid!

Inmiddels ben ik 17 jaar en is vuurwerk van iets leuks uitgegroeid naar iets blijvend, een passie, een hobby. Iets waar ik veel vrienden aan heb overgehouden. Iets waar ik fantastische dagen, avonden en nachten door heb meegemaakt. Een hobby die mijn vader mij heeft gegeven, en waar ik hopelijk mijn hele leven nog van kan genieten!

Ik wist nog niet dat het bestond, wist niet dat er mensen net als mij collectiefoto's zouden maken. Maar hier mijn allereerste collectiefoto:
PC310504_zps2ccfed40.jpg

Zoals jullie zien, een meterpakket, het pijlenpakket als kerstcadeau van mijn tante en oom, twee cakes waarvan een gratis, de Vulcano waar ik het in het verhaal over had. maar er missen nog een aantal dingen die mijn tante en oom mee namen.

Het uitpakken:
P1010490_zps97634794.jpg

Het heerlijke gevoel, het allereerste lontje. De cake die een nieuw jaar moet inluiden, en het oude jaar af te sluiten:
P1010491_zps8f9b9fa1.jpg

Rennennnnn....:
P1010510_zps56a219d1.jpg

Het afsteken van het GBV 4 pakket:
P1010494_zps8d93aff6.jpg

Genieten van het net afgestoken stukje vuurwerk::hehe!:
P1010514_zps89569e08.jpg

En we sluiten af met de allereerste actiefoto de Vulcano in actie:
P1010513_zps358c4014.jpg

Vroeger als klein jochie was ik als de dood voor vuurwerk.. me vader hielt mij wel rond 12en vast voor het raam en huilde alles bij elkaar... daar ben ik duidelijk op een gegeven moment overheen gegroeid en sinds dien ben ik niet meer te stoppen.. Het begon met 10 gulden vuurwerk en dat was dan al vroeg op de dag afgestoken.. toen is het elk jaar meer geworden en sinds dat ik zelf geld ben gaan verdienen is het steeds gekker! Tot dit jaar want heb nu een klein meisje gekregen en dat gaat voor vuurwerk:)

Wat ik vroeger vooral geweldig vond was het maken van lijstjes. Ik heb nog een herinnering van mij als 6 jarige op zomervakantie in Frankrijk, elke avond met een zaklamp in de tent de ouwe vuurwerkfolders doornemen.

Verder was een ander hoogtepunt, namelijk de ochtend van 1 januari. Rond een uur of 7 op staan, en dan op zoek naar alles met een lontje er aan :D. Altijd een geweldige sfeer, doodstille straten en je kon het kruit nog ruiken van de avond er voor. We kwamen dan aan het einde van de ochtend weer thuis met tassen vol weigeraars, waarmee we die dag nog even extra konden stoken. Er zullen vast meer mensen zijn met deze herinnering haha!

Wat ik vroeger vooral geweldig vond was het maken van lijstjes. Ik heb nog een herinnering van mij als 6 jarige op zomervakantie in Frankrijk, elke avond met een zaklamp in de tent de ouwe vuurwerkfolders doornemen.

Verder was een ander hoogtepunt, namelijk de ochtend van 1 januari. Rond een uur of 7 op staan, en dan op zoek naar alles met een lontje er aan :D. Altijd een geweldige sfeer, doodstille straten en je kon het kruit nog ruiken van de avond er voor. We kwamen dan aan het einde van de ochtend weer thuis met tassen vol weigeraars, waarmee we die dag nog even extra konden stoken. Er zullen vast meer mensen zijn met deze herinnering haha!

Geweldig inderdaad. Op nieuwjaarsdag gingen we altijd vaste prik naar mijn opa en oma. Daar ging ik samen met mijn broer de straten afstruinen, op zoek naar alles met een lontje. Bijtjes, Romeinse kaarsen, grondbloemen... En dan het liefst producten die we zelf nooit hadden, want veel vuurwerk hadden wij niet. Omdat we op het platteland wonen valt er bij ons weinig af te struinen, des te leuker was het om naar opa en oma te gaan en daar heel de middag rond te lopen tot we een leuk tasje vol hadden. Het meeste was natuurlijk zeiknat en deed het na een maand bij de houtkachel gelegen te hebben nog niet, maar dat heeft de pret nooit mogen drukken.

Geen van dat allen is nu nog aan de orde. Wat mis je de goede oude tijd soms als je er aan terug denkt.

Net als Romano was ik vroeger bang voor vuurwerk. Me Vader kocht altijd wel een sierpakketje, maar stond deze alleen af te steken omdat ik nooit naar buiten durfde om 00.00. Vond ook altijd het geknal veel te hard. Had toen der tijd ook buisjes in me oren wat volgens mij ook het geluid verstekte. Toen ik een jaar of 13 was kocht ik samen met me vader mijn eerste sierpakket namelijk het meterpakket.

meter-pakket.jpg

Ging toen mee naar buiten heb ook een paar potjes afgestoken, maar stond regelmatig met me vingers in me oren voor de knallen.

Toen ik 14 jaar was mocht ik voor het eerst met 2 vrienden vuurwerk afsteken bij hun in de straat. Hun hadden veel rotjes ik geloof 20 sloffen. En ik had maar 1 slof rotjes en een zooi met grondbloemen en babypijlen.(mocht ook maar voor 20 GULDEN bestellen) In het begin van de dag veel met me vingers in me oren gestaan :shocked:. Tot ik met een babypijltje bezig was en hun een rotje achter me weggooide. Schrok me de pleuris en heb ze vervloekt. Maar de rest van de dag geen vingers meer in me oren gehad :D. And the freak was born :P

Het jaar erop was het de Millennium wisseling. Mocht van me vader wat groter uitpakken namelijk voor 100 GULDEN aan vuurwerk uitkiezen. Zelf had ik ook 30 GULDEN gespaard voor het kleine spul. Wat ik me nog kan herinneren aan me collectie.
12 sloffen kanonslagen a 200 stuks
6 sloffen grondbloemen a 36 stuks
4 sloffen babypijl met fluit a 144 stuks
4 sloffen moontravelers a 144 stuks
8 pakken romeinse kaars 12 stuks 10 shots
4 ratelbanden 90 schots
2 pakken happyness 4 stuks
En dan zal ik nog wel wat vergeten zijn, samen met me vader hadden we toen een sierpakket gekocht van 60 GULDEN en een paar losse cakes. Was voor mij het eerste jaar dat ik cakes had dus ik was heel trots :D

Overdag gewoon vanaf 10 uur met me vrienden door de wijk lopen met een rugzakje en knallen maar. S'avonds gingen we naar me oom en tante toe om daar de wisseling te vieren. Mocht toen s'avonds vanaf het balkon me vuurwerk afsteken. Ze woonde op 2 hoog en had ook overzicht op de straat zodat ik het bij niemand in zijn nek kon gooien. S'nachts brak het geweld los. Eerst gewoon de fonteintjes, daarna de vuurpijlen en als laatste de Cakes. Als ik er nu zo aan terug denk stelde de cakes niet veel voor, paar gekleurde balletjes de lucht in en af en toe een miezerig effect in de lucht. Aan de overkant was het echt gaos, daar ratelde de 100 K's door de straat en de ene na de andere lawine pijl ging de lucht in. En ik kan je zeggen dat zo'n stok toch best zeer doet op je kop.

De komende jaren zijn eigenlijk vrijwel het zelfde gebleven qua afsteken. Enigste verschil ik dat ik vanaf me 17 jaar naar belgie (ALPECO) ging op me scooter. Toen kwamen de strijkers en nitraten in me bezit en begon het zwaardere geschut qua cakes en rollen. Begon op een gegeven moment FPM en AVP te ontdekken en zo werd me liefde voor vuurwerk alleen maar versterkt en begon toen ook interesse te krijgen in shells. Na een paar jaar lezen en filmpjes bekijken ben ik 2006 begonnen met shells te schieten.

In 2006 heb ik een goede maat leren kennen op FPM en vanaf dat jaar zijn we allebei in de gekte gestegen. Dit was voor ons allebei het eerste jaar dat we shells schoten. Had 36 siershells en 36 flash salutes 3 inch weten te bemachtigen. Ook 2 mega grote vuurpijlen WECO PALMSTAR 620 gr pts. Verder had ik nog de nodige 5K en 10K, Steelhawk pijlen, Zink 905 pijlen, paar lawine pijlen, 100K Klik, Karton CT 500 en nog wat cakes en kleine zooi.

Alles.jpg

Oudjaarsdag brak aan en om 10 uur gingen de eerste 4 salutes de lucht in. MAN MAN MAN WAT EEN GEWELD.
Verder gewoon lekker knallen de hele dag, af en toe een salute. Had ook een 7 slagenpijl van weco,deze steeg echter maar 3 meter op en explodeerde toen al.
S'avond en snacht gingen we helemaal los, Diverse cakes, siershells, salutes, rollen en pijlen werden ontstoken. Ook de 620 grams pijl van weco, maar man wat viel die tegen zeg. (LET NIET OP HET COMMENTAAR IN HET FILMPJE :p)

Het jaar erop was het nog meer en nog groter, was toen me recordjaar met 3500 euro aan vuurwerk. Dit was tevens ook me laatste jaar met shells.
* Karton 3 inch siershells
* Karton 3 inch salutes
* Karton 4 inch siershells
* Karton 6 inch siershells
* Karton Lawinepijlen
* Karton Supervlinders
* Karton 5K
* Karton 10K
* 5x 100K T809
* +- 70 cakes
* +- 100 vuurpijlen
* 7x Lichtkogel
* Diverse knallers en andere kleine zooi

Om 10 uur begonnen we met een 100K, Helaas vond ik het tempo niet erg goed en was het een eindbom van niks.
Daarna gewoon weer lekker heel de dag geknald, met rollen, salutes, vlinders, nitraten, strijkers, lawinepijlen enzv. Vanaf dat het donker werd gingen we eigenlijk pas echt los. De ene na de andere cake ging het luchtruim in, dan weer een paar vuurpijlen, dan weer een paar shells. Geweldig was het die avond. Veel complimenten gehad van de buurt:D
Nog een paar filmpjes:

Het jaar 2008-2009 had ik niet veel vuurwerk omdat ik toen net met me ex in de clinch lag en daardoor even het geld er niet voor had.

2009-2010 Begon het weer een beetje te kriebelen, en na samen te zijn gaan wonen met me nieuwe vriendin toch nog een bescheiden collectie.
31122009030.jpg

2010-2011 Bij me maatje weer oud en nieuw gaan vieren. En om nog voor de allerlaatste keer lekker ouderwets overdag te knallen. Collectie was niet heel groot, maar samen hadden we genoeg om ons eigen te vermaken. Foto is een deel van mijn spul, helaas niet alles meer op foto:cry:. Zal is gaan kijken of me maat nog wat filmpjes heeft.
IMG_0386.jpg

2011-2012 Kwamen ze naar ons toe met oud en nieuw, en nu begon het er toch weer ergens op te lijken :devil:
DSCN1520.jpg

2012-2013 gingen we naar me schoonouders toe om daar oud en nieuw te vieren, collectie was niet groot maar wel mooi spulleke. Ook nog klein spul van 2 jaar terug ( heb het momenteel nog steeds :P)
20121228_170854.jpg

2013-2014 Kwam er een man of 10 bij ons oud en nieuw vieren. Moest toch wel goed uit de kast komen met me vuurwerk. Dus weer een redelijke collectie.
20131228_122609.jpg

2014-2015 Dit jaar komt er weer een grote collectie aan met ongeveer 14 grote boxen en wat een zooi kleinere cakes en fluitbakken.

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf pas 16 jaar oud, maar het kriebelt toch al sinds ik klein was! Mijn vader was vroeger al van het vuurwerk, en zet dit vandaag de dag nog steeds door. Vroeger, toen ik 7/8 was stak ik zelf ook wel het kleine spul af, rotjes, wat piano's, de bekende spullen :P. Totdat mijn vader besloot om met een vriend naar een 'botenshow' in België te gaan. Dus, de middag kwam hij terug, en ik keek mijn ogen uit! Betonvlinders, enorme cakes en diverse rollen. Het was toen midden oktober, en ik zat dus elke dag kwijlend naar de collectie te kijken. Eind november/december kwam de spanning alweer, elke dag vuurwerkfolders bekijken, sorteren, lijstjes maken. 31 december. De dag waar we op hebben gewacht, en wat ging het om 12 uur los! De vriend van mijn vader had zelf ook wat spullen van de 'botenshow' meegenomen, en de knallen waren oorverdovend hard. De hele dag buiten dus knallen met mijn broertjes en ouders (ook moeders)! Vervolgens die avond om 21:00 uur naar bed, en 23:30 uur weer wakker worden gemaakt voor het grote spektakel. Ik zag van alles voorbijkomen in mijn straat, van shells tot prof boxen, noem maar op. Sinds die O&N viering, werd het alleen maar erger; elk jaar meer kriebels eerder in het jaar, het begon simpelweg te jeuken. En nu zijn we hier, met alleen nog mooie herinneringen, wachtend op de jaarwisseling 2014/2015! :D

Laatst bewerkt:
Mijn oom (helaas vrij jong overleden) had altijd een vuurverkverslaving, zijn oom kwam al meer dan 20 jaar in België en bracht altijd dozen vol spullen mee (behalve strijkers, want die waren gevaarlijk)

Mijn vader en zijn broer stookte dus veel en mijn vader kon er ook erg van genieten. Mijn moeder vond het vuurwerk echter niet zo leuk, en toen ik, mijn broer en mijn zus geboren waren vond mijn moeder het wel genoeg. Toch kon mijn vader het niet laten elk jaar wat vuurwerk te halen en een lange mat aan de ladder te hangen.

De lange mat die altijd aan de ladder gehangen werd om 12 uur, dat was het begin van mijn hobby. Ik was zo gefascineerd van hoe de ladder knalde (wist ik veel dat er een mat aan hing) dat ik sindsdien ook wilde afsteken.
Toen ik een jaar of 7-8 werd kreeg ik mijn eerste kinderpakket voor mijn verjaardag (30 december jarig, dus komt mooi uit) ik stookte wat fonteintjes en kreeg vorderende jaren een paar rotjes etc.
Mijn broer kreeg op een gegeven moment een meter pakket en dat was DE sh** zoals velen ook hebben meegemaakt.
Daaropvolgend kregen we onze eerste "mortier" ofwel cake, de Dessert Storm van Lesli (zo'n 6-7 jaar geleden) en de kleine freak was geboren.

Vanaf daar is het opgebouwd, we hadden een budget van €100,- en we hadden sowieso een sierpakket en dikke chinese rol voor 12 uur, de rest was voor mij vrij in te vullen.

En een aanal jaren later kwam vwc, avp en ben ik vrij verslaafd.

toen ik 12 was en op het voortgezet onderwijs kwam staken ze het hele jaar door... bij mij is het blijven hangen

Tja, hoe kom ik er aan..
Kan me nog heugen dat ik toen ik "klein" was met pa naar de winkel hier in het dorp ging om een familie pakketje te halen en met opa mocht ik altijd samen met zijn alarmpistool spelen :)

En toen ging paps vanaf mijn 12de zelf vuurwerk verkopen, sinds dien redelijk besmet geraakt.
Vanaf het begin mogen mee helpen met kleine hand en spandiensten, helpen met bestelling doen, voor de verkoop bestellingen inpakken enzo.
Vanaf een jaar of 14 begonnen met helpen tijdens de verkoopdagen en nu jaar of 22 verder draai ik de toko samen met pa en is het vuurwerk deel mijn ding en de verslaving nog groter geworden :P

van jongs af aan heb ik het langzaam van mijn oudere broers overgenomen :p
eerst begon mijn oudste broer in de tijd dat SE-fireworks nog bestond, daarvan had hij flink wat spul!
na een aantal jaren is hij van het vuurwerk langzaam afgestapt (waarom weet ik nog steeds niet:bonk: )
toen is m'n andere broer begonnen met de verslaving. bergen vuurwerk kwamen er het huis binnen! :p

het mooi vond ik altijd die parachute pijltjes, als ik die met mijn vader afstak was mijn nieuwjaar al compleet. ik had altijd het kleine spul zoals je wel weet, cakes had ik niet op die leeftijd :P
ik weet nog goed hoe blij ik was met mijn eerste gratis cake die ik erbij kreeg, en liet die ook trots zien aan de familie :D en uiteraard op 1 januari liep ik ook als een blije vogel door de straat om naar die weigeraars te gaan zoeken, de verwarming lag altijd helemaal vol met troep waarvan de helft niet af ging :P alleen die lekkere kruit lucht die er s' ochtend hing was al een reden om naar buiten te gaan!
altijd waren mijn vader en broers dan al vroeg de straat aan het schoonmaken, en tussendoor nog even een oliebol weg happen. 12 vuilniszakken en dozen vol met dikke snippers van de 100.000 klappers!

als ik dan terug denk aan die tijd. toen was ik al blij met één gratis potje. nu kan ik geen genoeg krijgen van die dikke boxen en cakes :bonk: en word er alleen nog maar groot gestookt!

als het nieuwjaar is toch nog even naar een winkeltje om bijvoorbeeld die stinger bees van Lesli te halen, gewoon omdat het leuk is ;)

vuurwerk zal bij mij altijd blijven! dat zit er gewoon ingebrand! is het geen vuurwerk in de straat dan wel een kermis of prof show, ik zal toch even gaan kijken!

Kan me niet zoveel meer herinneren van vroeger maar ik weet nog toen ik klein was, ongeveer 10 jaar geleden dat mijn vader altijd een soort meterpakket ging kopen bij mijn neef, een vriend van hem handelde daarin. Dat vond ik toendertijd al prachtig om te zien.

Drie jaar geleden, toen ik 13 jaar was ging ik voor het eerst met mijn vader vuurwerk halen in België! Dit was toevallig op 5 december dus dat was zeker een leuk cadeau!

j09szo.jpg

Het knalgedeelte heb ik even weggelaten. Voor een 13-jarige een flinke bult vuurwerk!

Die jaarwisseling heb ik samen met een goede vriend, waarmee ik nu al zo'n 3 jaar de dag doorbreng, de hele dag geknald.

DSC03319.jpg

Het jaar daarop werd de vuurwerkcollectie weer een stuk groter. Voor het eerst gebruik gemaakt van een freakactie welke ik had gezien op VWC. Zaterdags opgehaald bij Riezebos en tussen door stiekem al het een en ander getest :P.

Vorig jaar mijn vuurwerk weer gehaald bij Riezebos door de aantrekkelijk freakactie en bij Zena Vathorst. Voor het eerst een cakebox aangeschaft! Deze viel erg in de smaak dus waarschijnlijk dit jaar maar weer eentje mee pakken.

DSC03681.jpg

Dit is mijn verhaal in het kort, maar al vanaf ik een jaar of 5/6 was ben ik al verslaafd aan vuurwerk.

Wat voor een cake is dat Nondu? Die Ariel actilift. Ben er nog nooit iets over tegen gekomen. Heb je er misschien een filmpje van :bonk:

Mooie verhalen weer !!!!

Nee, helaas niet gefilmd maar hij deed het erg goed, veel verschillende effecten en kleuren, dit jaar sowieso weer in de collectie! :D:p

Bij mij is het ook als sinds dat ik een klein kind was (rond een jaar of 5 a 6).
Mijn beste vriend toendertijd was helemaal gek van vuurwerk en heeft me ermee aangestoken.

Helaas hadden mijn ouders nooit veel geld en konden dus bijna nooit vuurwerk kopen,
plus het heeft niet geholpen dat mijn vader vroegen in het oog is geraakt door iemand anders zijn vuurpijl, waardoor ik tot mijn 15e net 2 of 3 keer zelf vuurwerk heb mogen afsteken.

Na die tijd kwamen mijn ouders een paar jaar lang terug van de duitse aldi en lidl met een beetje vuurwerk voor me, waar ik natuurlijk dolgelukkig mee was.

Na lang wachten had ik 5 jaar geleden eindelijk een baan gekregen, en had ik dus voor de eerste keer zelf geld in mijn leven. In eerste instantie toen geen vuurwerk gekocht ivm andere hobby's.

In 2012 heb ik eindelijk voor de eerste keer zelf vuurwerk gekocht, voor een nog beschaafd bedrag,
maar hier zit ik dan ondertussen op mijn 26e (bijna 27e) jaar, met een bestelling van nu al meer dan 1000 euro terwijl het einde van het jaar nog in zicht moet komen.

Tsja met zo'n achternaam die ik draag dan kan je er niet aan ontkomen. M'n vader bleek het al heel leuk te vinden en wij hebben dat overgenomen. Nu is het alweer stukken minder geworden gelukkig maar het kan geen kwaad om georganiseerd op pad te gaan.

Vroeger was ik bang voor vuurwerk, alleen sinds ik met vrienden ben gaan stoken is het opeens totaal omgeslagen. Nu is het nooit genoeg en altijd teveel om op te krijgen.

Back
Bovenaan