Hoe is het ooit zover kunnen komen?

VWBE

VWC lid
Dat ze onze traditie gingen verpesten door corona, kon je wel raden.

Maar zelfs zonder corona, stonden we er niet goed voor met gemeentelijke verboden.

Mijn vraag is dan ook: hoe is het toch zover kunnen komen?

Wat was de trigger?

Malloten die met vuurwerk de hulpverleners aanvielen? Afsteken van illegaal vuurwerk al maanden voor 31 december? Opkomen van de (groene) linkse rakkers? Verpampering van de samenleving?

Malloten die met vuurwerk de hulpverleners aanvielen? Afsteken van illegaal vuurwerk al maanden voor 31 december? Opkomen van de (groene) linkse rakkers? Verpampering van de samenleving?
Dat is een aardige samenvatting. Je vergeet de hersenloze, ruggengraatloze, harteloze politici die daadwerkelijke problemen niet durven aan te pakken en constant de gewone burger aan alle kanten naaien om de linksroepers en de 'laten we ze raddraaiers noemen' te pleasen. Wegkijken waar het kan, ingrijpen waar het niet moet. Tuig is het.

Zwarte piet is zwart.....lastig lastig....discussie.....dan maar grijze Pieten
Kerstmis....de naam is te christelijk....lastig lastig.... discussie.... Dan maar winterfeest noemen..
Veel steekpartijen onder kinderen....lastig lastig...discussie....we schaffen messen gewoon op straat af....
Vuurwerk zorgt voor een paar harde knallen, vernieling en gewonden....lastig lastig discussie.....we schaffen t wel af....
Het klimaat gaat snel de foute kant op. Wij als Nederland zijn een van de schoonste landen van Europa maarja we willen wel het goede voorbeeld geven.....lastig lastig discussie.... We leggen de bouw stil en proberen de boeren weg te kopen.....
En zo kan ik nog wel even door gaan....
Stilleggen en afschaffen is nou eenmaal de makkelijkste weg. Totdat mensen niets meer mogen, kunnen en slechts een tandwieltje zijn van de maatschappijmachine

Ik zeg door Enschede ramp, internet en media. Slecht vuurwerk nieuws wordt uitvergroot/bereikt mensen terwijl dat totaal niet relevant is voor hun zodat hun mening over vuurwerk wordt beinvloed.

Heeft niks met wangedrag van een paar mensen te maken.

Stelselmatige geleugens van de Media en de Politie. Die vaak niet weten waar ze overpraten.
En stelselmatig beeldvormig van de Media.
Met als einddoel om Vuurwerk te verbannen omdat de media vooral Links is.

Alles gebaseerd op leugens.
Als je van Vuurwerk houd je zie al jaren al die leugens in de media, dingen net iets anders vertellen.
Geen onderscheid maken tussen legaal en illegaal vuurwerk.
Wat veel van ons al jaren hebben gezien zoals dat onzin katten verhaal dat elkaar jaar langs komt, als je al dat elke keer weer ziet vind ik het niet gek dat mensen de 'mainstream' media niet vertrouwen.

Klimaat is ook een grote grap wil niet te veel daar over kwijt, maar Biomassacentrales en dat weet ik al jaren stoten veel meer uit dan kolencentrales. Maar door nummers te manipuleren en andere voorwaarden doen ze net alsof dat wel goed is. Nummers manipuleren doen ze ook vaak met Vuurwerk Polls btw op een vals negatief beeld te creëren.

Heb zo mijn gedachte hierover, maar dat mag je helaas niet hardop zeggen meer tegenwoordig.

Voornaamste reden is/zijn in mijn ogen de kanspareltjes uit de grote steden. Genoeg gemeentes die vrijwel geen overlast ervaren, maar de grote steden komen breed in het nieuws.

Ook heeft de branch op bepaalde vlakken gefaald in mijn ogen (dit jaar weer) niet dat ze zich niet genoeg inzetten. Maar bijv (legale) Cobra knallers maken/vlinders. De kleine thunderkings hadden er eerder uit gemoeten, dit jaar vond ik het ook erg fout dat ze gewoon weer goedkope thunderkings op de markt brachten (al dan niet aangepast) Waarom mag Joost weten, leuk spul maar in mijn ogen ook zeker uitdagen..

Voor de rest natuurlijk de hele zeik cultuur waar we in leven en met de dag erger word, mensen gunnen een ander niks meer

Edit: Uiteraard ook alle illegale knallers die ieder jaar harder gaan = meer ergernis bij de mensen. Het bestellen in Polen heeft ook niet meegeholpen + dat de politie hier veelste laat echt actie tegen genomen hebben

Je kan geen kansenparels blijven importeren.
En dan de goede, normale mensen straffen omwille van het wangedrag van hun stemvee.

Ook heeft de branch op bepaalde vlakken gefaald in mijn ogen (dit jaar weer) niet dat ze zich niet genoeg inzetten. Maar bijv (legale) Cobra knallers maken/vlinders. De kleine thunderkings hadden er eerder uit gemoeten, dit jaar vond ik het ook erg fout dat ze gewoon weer goedkope thunderkings op de markt brachten (al dan niet aangepast) Waarom mag Joost weten, leuk spul maar in mijn ogen ook zeker uitdagen..

Voor de rest natuurlijk de hele zeik cultuur waar we in leven en met de dag erger word, mensen gunnen een ander niks meer

Mensen gunnen een ander niets meer, de nagel op de kop man.
Ik trek die lijn nu ook door naar anderen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat overleggen met de politiek, aanvoelt alsof je praat tegen een muur.
Dubbele agenda's, messen in de rug, geheime afspraken, achterbaksheid, tot regelrechte leugens.

De branche heeft redelijk proberen zijn, en dat is mislukt.
Niet door de schuld van de branche zelf.
Maar omdat dit al LANG in de politieke agenda staat.

Besef: in België is er sinds vorig jaar ook een verbod.
Dit is een grote politieke agenda.

Het probleem zit hem er volgens mij het meeste in het feit dat de meeste mensen geen onderscheid kunnen maken tussen het illegale en legale vuurwerk. De verhalen vanuit de media helpen hier ook niet echt bij want die gooien het bewust of onbewust op één grote hoop als het om overlast gaat.

De mensen die ik spreek zeggen allemaal ik vind het siervuurwerk in de avond prachtig masr die harde knallen vanaf september vreselijk. En de uiteindelijke conclusie in dan dat het vuurwerk maar verboden moet worden.... ze weten gewoon niet waar ze over praten

COVID-19 is gebruikt om het er door heen te drukken. Jammer genoeg want we hadden het nog een paar jaar uit kunnen stellen. Wel met wat meer plaatselijke verboden maar voor de liefhebber geen dooddoener als het een paar kilometer verderop wel mag.

Maar de afgelopen jaren was het al niet leuk meer. De vele poll's op het internet waar we dagelijks mee bezig waren om die bij te werken, de vele discussies in de tweede kamer, de vele ergernis doordat er voor oud en nieuw al gigantisch veel overlast mee werd veroorzaakt. Tegen kreeg steeds meer ruggengraat.

Hopelijk kan er bewezen worden dat er nu met een vuurwerkverbod er geen einde is gekomen aan al die standpunten die in werden genomen dat wanneer er een verbod zou zijn alle overlast, ongelukken en chaos/rellen tijdens oud en nieuw.

Het typische is dat er in de loop der jaren meer politie aangenomen is. Overal zijn er politiebureaus gesloten om kosten te besparen dus werken de agenten voornamelijk vanuit hun auto. Maar ik zie bijna geen politie af en toe rijdt er een door een hoofdstraat heen maar dat was het dan. Waar zitten dan die extra agenten? Op kantoor?
Handhaven kunnen ze alleen bij steden als iets gecentreerd is op één plek. Bijvoorbeeld een demonstratie of voetbalwedstrijd. Met oud en nieuw komen ze genoeg man te kort!
Het is gewoon triest dat het zo met onze politiemacht gesteld is.... En dan nu aan moeten horen dat de politietop die met oud en nieuw niet op straat staat de beslissing genomen heeft om het volk na al het gezeik van afgelopen jaar dit ook nog eens af te pakken... Wat gaat die frustratie opleveren? Ik kan mij niet voorstellen dat de mensen op straat bang zijn voor wat er komen gaat...

Ik denk dat de opkomst van de social media een grote rol spelen in deze en andere veranderingen van de afgelopen jaren.

Het volk is veel beter in staat om aandacht te vragen en draagvlak te creeëren.
Als je vroeger, bij het uitlaten van je hond, begin oktober een harde knal hoorde, waardoor je hond van slag was, dan kwam je thuis en zei je dat tegen je vrouw.
Daar hield het bereik voor die avond wel weer op.

Tegenwoordig worden deze (kleine) dingen niet alleen tegen de vrouw vertelt, maar ook direct op social media gegooid. Hier komt vaak veel bijval bij van andere mensen die dezelfde knal hebben gehoord of zelf iets dergelijks hebben meegemaakt.

Doordat er op deze manier meer en sneller draagvlak wordt gecreëerd, moet de overheid hier eerder op acteren om de groeiende onvrede in toom te houden.

Daarnaast het feit dat kranten en nieuwssites, door opkomst van de social media, vaak achter de feiten aanlopen. Ze zijn zelden de eerste met het naar voren brengen van nieuws, omdat de burger zelf de snelste reporter is geworden.

Daarmee is het verdienmodel van de nieuwsmedia veranderd. Omdat eerlijk en onderzocht nieuws langer duurt om te maken, ben je niet meer de eerste die het publiceert en daarmee 'oud nieuws'.
Daarnaast gaat het op social media (zie de vloggers op youtube) voornamelijk om sensatie. Dat is waar je kijkcijfers op scoort.
Met het steeds meer verdwijnen van de gedrukte kranten en niet meer de eerste zijn die nieuws kan leveren, moet het verdienmodel ook worden aangepast.

Sensatie verdient. Spannende koppen en berichtgeving die misschien tegen de waarheid aanschuurt, maar waar vooral ook sensatie te lezen is.
Dat is weer voedingsbodem voor discussies op social media en zo versterkt het een het ander.

Ik denk dat het verdwijnen van de vuurwerk traditie niet perse enkel met linkse politiek te maken.
Natuurlijk komt het voorstel nu van twee linkse partijen, maar het steeds verder groeiende draagvlak bestaat niet enkel uit linkse mensen.
We hebben immers al geruime tijd een overwegend rechtse regering en linkse partijen voornamelijk in de oppositie, wat betekent dat de meerderheid van de mensen rechts stemt.

Als je dat beeld vergelijkt met de jaarlijks groeiende roep om een vuurwerkverbod (bijna 50/50 verdeeld tegenwoordig, als ik de peilingen mag geloven), is ook een grote groep van rechtse mensen voor een verbod.

Ik denk dat de opkomst van de social media een grote rol spelen in deze en andere veranderingen van de afgelopen jaren.

Het volk is veel beter in staat om aandacht te vragen en draagvlak te creeëren.
Als je vroeger, bij het uitlaten van je hond, begin oktober een harde knal hoorde, waardoor je hond van slag was, dan kwam je thuis en zei je dat tegen je vrouw.
Daar hield het bereik voor die avond wel weer op.

Tegenwoordig worden deze (kleine) dingen niet alleen tegen de vrouw vertelt, maar ook direct op social media gegooid. Hier komt vaak veel bijval bij van andere mensen die dezelfde knal hebben gehoord of zelf iets dergelijks hebben meegemaakt.

Doordat er op deze manier meer en sneller draagvlak wordt gecreëerd, moet de overheid hier eerder op acteren om de groeiende onvrede in toom te houden.

Daarnaast het feit dat kranten en nieuwssites, door opkomst van de social media, vaak achter de feiten aanlopen. Ze zijn zelden de eerste met het naar voren brengen van nieuws, omdat de burger zelf de snelste reporter is geworden.

Daarmee is het verdienmodel van de nieuwsmedia veranderd. Omdat eerlijk en onderzocht nieuws langer duurt om te maken, ben je niet meer de eerste die het publiceert en daarmee 'oud nieuws'.
Daarnaast gaat het op social media (zie de vloggers op youtube) voornamelijk om sensatie. Dat is waar je kijkcijfers op scoort.
Met het steeds meer verdwijnen van de gedrukte kranten en niet meer de eerste zijn die nieuws kan leveren, moet het verdienmodel ook worden aangepast.

Sensatie verdient. Spannende koppen en berichtgeving die misschien tegen de waarheid aanschuurt, maar waar vooral ook sensatie te lezen is.
Dat is weer voedingsbodem voor discussies op social media en zo versterkt het een het ander.

Ik denk dat het verdwijnen van de vuurwerk traditie niet perse enkel met linkse politiek te maken.
Natuurlijk komt het voorstel nu van twee linkse partijen, maar het steeds verder groeiende draagvlak bestaat niet enkel uit linkse mensen.
We hebben immers al geruime tijd een overwegend rechtse regering en linkse partijen voornamelijk in de oppositie, wat betekent dat de meerderheid van de mensen rechts stemt.

Als je dat beeld vergelijkt met de jaarlijks groeiende roep om een vuurwerkverbod (bijna 50/50 verdeeld tegenwoordig, als ik de peilingen mag geloven), is ook een grote groep van rechtse mensen voor een verbod.

Kan me goed in je stuk vinden. Maar feit blijft dat veel mensen, ook mensen die rechts stemmen niet het verschil weten tussen illegaal en legaal vuurwerk en hierdoor een totaal verkeerd beeld hebben van.. Met dank aan de media die daar voor een groot deel schuldig aan is.

Back
Bovenaan