Hoe bepaal jij je route?

De eerste freakshops zijn alweer open en de eerste bestellingen worden alweer gedaan. Bij zo'n eerste bestelling ga je toch afvragen: welke afhaaldag en vooral welk tijdstip is dan handig om te kiezen, zeker als je meerdere adresjes in de planning hebt. Heel vroeg 's morgens, of juist rond de middag. Dus, hoe bepaal jij je route?

Probeer altijd de 1e dag de meeste km's te rijden en de 2e dag alleen alles in en rond waar ik woon.

De route bepaal ik vanaf het verste punt waarna ik wil rijden. In mijn geval zal dat waarschijnlijk Utrecht zijn. Stel Pijnacker heeft wat toffe freakaanbiedingen pak ik wellicht de driesprong mee en dan zo naar Breda.

Grote 'onhandige' bakken haal ik pas op zo rond 1700 zodat ik die in het donker kan verplaatsen thuis.

Dat plannen is echt deel van de hobby evenals het bezoeken van diverse tenten. Beetje sfeersnuiven. Had vorig jaar dacht ik iets van 12 ophaalmomenten. Zal dit jaar niet anders worden.

Ik heb geen auto dus ik ben sowieso wat beperkt in het aantal freakshops dat ik kan bezoeken, de actieradius is niet heel groot zeg maar. Een aantal winkels in de regio zijn prima te doen met fiets/OV, en verder plan ik vaak wat winkels in die binnen, pak 'm beet anderhalf uur reistijd bereikbaar zijn. Kom al met al toch een heel eind op die manier. Het enige punt is dat echt grote bakken nauwelijks te vervoeren zijn, dus de keuze is wat dat betreft wat beperkt, maar ach, het doet uiteindelijk niets af aan het ophaalplezier en de voorpret.

Eerste dag is voor mij Duitsland en wat shops rond mijn woonplaats + Haulerwijk. De tweede dag probeer ik altijd goed te plannen. Aankomend jaar ga ik (wederom) voor mij zuidwaarts. Fleringen & Rijssen + Emmer Compascuum. De 31ste probeer ik maximaal nog 1 shop te plannen maar het liefst vrij houden zodat ik op mijn gemakje alles kan voorbereiden.

Ik trek altijd veel tijd uit voor winkelbezoek! Naast de winkels waarbij ik besteld heb, kijk ik ook naar andere winkels met interessante collecties die op de route liggen! Ik kijk op de websites alvast ff wat ze hebben en hopelijk ook op voorraad hebben! Je komt vaak wel tijd tekort en moet soms een winkel laten schieten! Je weet soms nooit hoe druk het is bij een bepaalde winkel! Vaak moet je ook op je klok kijken want je moet je alweer haasten om op tijd bij de volgende winkel te zijn waar je hebt besteld! Ik maak zo heel wat kilometers in die paar dagen, maar ach, ze zijn maar 1 keer per jaar open!

Afgelopen jaar alles in Duitsland in de nacht en op de dag gedaan. Dit jaar nachtverkoop Duitsland en de 2e dag alles in Nederland. Route bepaal ik zodra ik weet welke winkels ik pak. Dan elke keer de winkel pakken die het dichts in de buurt zit

Woon net boven Amsterdam dus het is elk jaar een puzzel, de betere winkels zijn al gauw meer dan 45 minuten rijden. Dat maakt de keuze elk jaar ook wel lastig om de route te bepalen. Plus ben wel zo'n liefhebber die graag elk jaar nieuwe winkels wil zien.

Vorig jaar een aardig cluster aan winkels in Utrecht en Flevoland gekozen:
Donadoni, Almere Haven, Rowy, Vuurwerkland Almere, Vuurwerkbunker Lelystad, Vechtweelde, allemaal dicht bij elkaar.

Dit jaar minder winkels met iets meer bestellingen per winkel: 1e ochtend richting Duitsland en Fleringen; 2e dag rondje Utrecht; 3e ochtend Friesland (Joure) en bij mij in de buurt.

Ook van plan om de meeste compounds de 31e op te halen bij 1 a 2 winkels op de route. Benieuwd hoe ik dat ga vinden. Dacht laatst het is wel leuk snel veel vuurwerk in huis (appartement, sociale huur), maar gaf vorig jaar best wat stress. Dus ik dacht als de winkelier het nog 48 uur langer voor mij kan bewaren in zijn bunker, scheelt mij weer 48 uur minder stress en risico.

1e verkoopdag altijd in de ochtend naar Duitsland. De grens is vanaf mijn huis nog geen 5 min rijden. Daar naar de Lidl, Aldi en Posten Börse. Dan ook ff Dream Feuerwerk, Perfect Fireworks of Langenberg meepakken als ik daar wat besteld heb. Weer naar huis. In de middag en/of dag daarna volgt een tour door Twente langs de welbekende winkels

De winkeliers bepalen eigenlijk mijn route, ik neem eigenlijk altijd maar 1 winkel die iets verder weg voor me is. De rest van de winkels zijn redelijk in de buurt. Maak er geen wereldreis van die dag.
Ik moet er wel gelijk een hoop kunnen bestellen, niet dat ik voor 2 of 3 dingen een uur/1.5 uur rijd.
Zo was vorig jaar bruchem vroeg open met mooie prijzen en ging ik daarheen, dit jaar is het kanjer in fleringen!

Eerste dag rij ik noord en das de grootste bestelling
2de dag midden Nederland
En alles staat vroeg in de ochtend

Dag 1, beginnen om 9 uur in Duitsland, en dan langzaam aan vanaf daar naar het westen toe.

Tweede dag, vanuit het zuiden naar lokaal en dan is het klaar.

Back
Bovenaan