hoe ben jij begonnen/in aanraking gekomen met vuurwerk??

Door me broer eigenlijk , toen ben ik het zelf ook een keertje gaan kopen ;) en sinds dien ben ik een vuurwerkfan!

Mijn vader kocht altijd van die spooky-pakketjes toen ik en mijn broer klein waren, en zelf vaak een pakketje. Later veranderde het in een slof rotjes, woodpacker crackers, grondbloemetjes en een pak babypijltjes. Daar konden wij de dag wel mee doorkomen. Toen gingen mijn broer en ik zelf vuurwerk kopen en kocht onze vader niks meer. Bij mijn broer werd het langzaam minder, die koopt nu zoals de meeste jongeren denk ik gewoon wat potjes of een pakket en dan wat klein spul. Mijn ouders dachten dat hij bij mij ook zo zou gaan, maar dat hadden ze goed fout, want bij mij wordt het elk jaar meer (ik weet dat er een keer een grens moet zijn, maar volgens mij is die nog niet berijkt:)).

Geen flauw idee eigenlijk. Tot m'n 10e vond ik vuurwerk maar geldverspilling. Daarna ging ik me er in verdiepen doordat m'n klasgenoten ook de hele tijd ermee bezig waren. Toen ontdekte ik zoveel variaties en merken dat het me steeds meer interesseerde. Nadat we internet kregen, werd het steeds erger omdat je overspoelt werd door nog meer informatie. Uiteindelijk kwam ik op AVP uit en sinds vorig jaar ook op VWC.

Ik was 5 ofzo en m'n neven hadden altijd heel veel vuurwerk
En daarom mocht ik wel eens een pijl ofzoiets meeafsteken
Maar ben nu ook nog maar een rookie ben nog maar 12
Maar ik merk wel m'n passie word steeds groter
Sinds ik op avp en vwc zit

Imiddels 32 jaar geleden:bonk::bonk::bonk::shocked:. Ik logeerde heel vaak bij een tante. Een vrouw van het type vrijgezel, ruig, feestbeest etc. Ik was 6 jaar en wat jongens in de buurt hadden vuurwerk. Natuurlijk leek mij dat ook ruig en deze tante zover gekregen om ook wat voor mij te gaan halen. Zo was mijn eerste aanraking met vuurwerk in een tijd dat vuurwerk nog echte kunst-stukjes waren. Nog altijd denk ik met bewondering aan de prachtige labels op de verpakking en op het vuurwerk zelf.
Nu veel later, nog altijd een enorme freak, en een zoontje van bijna 5 die ook al een lichte vorm van vuurwerk-koorts heeft:D.

het begon bij mij zo een beetje pas echt rond mijn 15de tja sorry ik had toen een andere hobby stroom verbruiken aan disco verlichting.
daarna begon het een beetje met kanonslagen want rotjes klinkt zo ouderwets.
nou ja ik kreeg dus wat kanonslagen en wonder tollen.
(en nee ik deed het niet zo als Tom deed)
de pijltjes kwamen er bij en ja en je vingers maar vies zwart worden en wat kleine brand gaten in een oude jas.
blijkbaar ik ging vaak genoeg met me maat altijd al zo november beginnen met boekjes kijken van het jaar er voor en ja dan ging het zo van ik neem die en die en die maar ja daar na op heden ik werd 16 hehe krantenwijk(kaartjes geld op tafel gelegd en ja daar ging ik met een zak geld naar de vuurwerk handelaar)
me eerste potten begonnen dus al met het wel bekende merk PROLINE FIREWORKS.
van de leverancier Gert breeschoten vuurwerk.
kortom sinds dien soms wel is wat potjes van broekhoff genomen van de crown collection.
maar in merendeels altijd bij gbv.
ja daar na stapelde het zich op naar broden kanonslagen zakken vol cake's en leuke dingen.
kortom jaren lang bij het merk Proline gebleven leuke Cake's en andere dingen gehad dus ook vandaar mijn Nickname (Proline_freak).
maar nu ja ben 22 en inmiddels zo er ingesprongen dat ik een stapje verder ging want ik denk waar is zo een site waar ik alles kan vinden over vuurwerk en dat was hier.
zo doende een uitleg van mij over de aanraking van vuurwerk

Ik was vroeger bang voor vuurwerk altijd als er pijlen of cakes de lucht in gingen ging ik onder een paraplu staan want ik dacht dat die boeketten op me zouden vallen.:p:p:p Toen 2jaartjes voor een 10tje of 20tigje nl vuurwerk waar ik veel van hield
Toen waren het jongens in de buurt bij het plein in mijn buurt die toen 16 waren en ik heel stoer vond en nouja daardoor ging ik me er in verdiepen.
Toen, Ging me opa en oma emigreren naar Belgie dus toen had ik gevraagt of ik vuurwerk kom halen en toen gingen we dat doen.
Toen was ik er heel veel mee bezig maar nog een beetje bangig ervoor toen het jaar daarna ondekte ik AVP en ik haalde dat jaar en daar zat ik toen heel veel op.
Het jaar daarna werden mij lawinepijlen aangeboden en die heb ik toen gekocht en informatie over opgezocht en toen kwam ik uit op vwc dat jaar had ik al enorm veel vuurwerk en was ik zoals veel mensen dat hier noemen een vw freak en
Toen de opvolgende jaren

Ik ben aangestoken door mijn gekke oom Marcel, die altijd (toen ik een jaar of 5/6 was) DÉ vuurwerkgek van de familie was :D met oud en nieuw zat ik altijd genietend mee te kijken met hem. 1000 gulden aan vw van voor hem niet ongewoon :p Toen ik een jaar of 8 was mocht ik zelf wat kleine dingetjes af gaan steken met oud&nieuw, maar toen ik de 12 bereikte ging ik al helemaal los :rolleyes:

vond vuurwerk altijd al cool op me 8ste mocht ik een pakketje kopen en je stiefvader hem asteken en ik de sterretjes cool dat ik het vond later zelf afsteken eerst maar 15 euro aan rotjes etc ben nu 13 maar geef nooit nog veel uit ik ploos altijd de vw volders uit kijken wat het goedkoopst is en lijstje maken etc

Gewoon omdat bijna iedereen wel vuurwerk afsteekt :/ en ik hou van spelen met vuur enzo :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Vuurwerk heeft mij vanaf klein jochie van een jaar of vier al geintrigeert (ben inmiddels 28) Bij ons thuis was er nooit vuurwerk vanwege de financien. Mijn buren daarentegen hadden erg veel vuurwerk. De buren kwamen oorspronkelijk uit indonesie en haddden met oud n nieuw standaart een 100.00 klapper en vele fonteinen. Elk jaar keek ik met stijgende verbazing naar het fenomeen vuurwerk met zijn vele prachtige kleuren. Ik kan mij nog herrinneren dat ik elk jaar met oud en nieuw wou dat mijn ouders mij kort voor 12 uur wakker maakten, zodat ik alles kon zien. nu hebben ze dit een jaar niet gedaan, omdat ik volgens hun zo lekker lag te slapen. Nou dit hebben mijn ouders geweten, rond een uur of 3 werd ik dus wakker snachts en heb een flinke keel opgezet omdat ik het vuurwerk had gemist. Mijn ouders hebben flink hun best moeten doen om mij stil te krijgen.

Vanaf mijn 16e had ik zelf een krantenwijk dus kwam er wat geld los om vuurwerk te kopen. het begon met wat astronauten en babypijltjes. enkele jaren daarna ging mijn aandacht naar het siervuurwerk, en het werd eigenlijk elk jaar gekker. Ik weet nog heel goed dat mijn moeder ooit tegen mij zei: ''jongen, als jij 18 ben, gaat de gekte er wel af''. Integendeel elk jaar wordt nu nog steeds mijn passie en liefde voor vuurwerk groter. Ik ben dan ook erg blij dat ik in de gelegenheid ben, aan te schaffen wat ik wil!. Mits dit binnen de redelijke grenzen blijft van mijn vrouw!

Toen ik klein was werd k altijd om 12u wakker gemaakt om na het vuurwerk te kijken, toen k wat ouder werd begon het met kinderpakketjes, met sterretjes en draaitollen. Nu word het elk jaar erger en kijk ik er elk jaar meer naar uit.
Ziet er niet naar uit dat dit ooit gaat veranderen:)

Leuke verhaaltjes lees ik hier.

Vroeger vierden wij, het gezin, altijd oud en nieuw bij een van mijn tantes. Die tante had 2 zoons, mijn neven, die groter en ouder waren dan ik, en die gingen altijd naar België met de bus om vuurwerk te halen. Ook andere mensen in de buurt hadden illegaal vuurwerk, heel veel mensen daar waren ermee bezig. Er stond ook altijd een grote groep grote jongens op straat met vlinders, patronen, nitraten enz. Ik weet nog dat ik erg jong was en daar voor een van de eerste keren oud en nieuw vierde. Mijn neef had toen vlinders gekocht in België en die gingen zo hard dat ik niet naar buiten durfde als hij bezig was. Hij had ook grote bolpijlen waar 125 gram kruit in zat, dat had ik toen opgevangen. Vaak onthoud ik dat soort willekeurige details terwijl ik andere details weer vergeet is me opgevallen. Die had hij ook in België gekocht. Wat het allemaal precies voor vuurwerk was, wat voor namen het had ben ik weer vergeten maar het was in ieder geval heel heftig voor mij toen. Andere herinneringen van vuurwerk wat mijn neven hadden van latere jaren zijn een soort grondbloemen, rood, met een knal van een nitraat, thumping thunders met een gele vlam en blauwe crêpe en spanish crackers special (daar ben ik later pas achtergekomen toen ik het doosje herkende op deze site).

Natuurlijk wilde ik ook vuurwerk afsteken, maar mijn moeder vond dat niet goed. Mijn vader kocht op een gegeven moment een ratelband bij de halfords en 2 raddraaiers (fonteintjes, ik weet niet of ze nog bestaan). De ratelband stelde alleen helemaal niks voor vergeleken met de honderduizendklappers die werden afgestoken.

In die buurt daar bij mijn tante werd ook altijd ruim van tevoren allemaal al vuurwerk afgestoken. Ik herinner me nog dat ik een keer daar was en op straat stond te kijken hoe er strijkers werden afgestoken en zo'n gast eraan kwam en zei "kijk dit zijn strijkers uit België, hier, steek er maar een paar aan". Dat vond ik erg leuk om te doen, maar ik was een beetje te voorzichtig. Als ik er een aan had schrok ik en gooide hem veel te hard weg. Het waren zwarte ministrijkers, ik denk pico pirats of zo. Ze hadden ook widowmakers bij met crackling. Die waren wit en leken alsof ze met verband omwikkeld waren, heb ik later nooit meer op vuurwerksites teruggezien.

Bij welke jaren alle fragmenten horen die ik me nog kan herinneren weet ik niet precies meer maar het zal zo 1997-2004 geweest zijn dat ik klein was en toekeek. Daarna wilde ik toch echt ook wat hebben, het begon met een egypte 3 pakket, alleen ik kreeg al snel in de gaten dat ik niet tevreden kon zijn met alleen siervuurwerk, wat mijn moeder wilde. Het jaar erop kocht ik kanonslagen en babypijltjes en wat andere standaard kleine dingetjes waar iedereen mee begon. Het jaar daarop echter ging ik gelijk al stiekem naar België om ook de heftige dingen te kopen waar de grote jongens mee rondliepen en ging ik op internet op zoek naar handelaren. Dat laatste was het oud en nieuw 2006-2007.

ok leuk om weer eens wat te lezen in dit "ouwe" topic

veel uitgebreide en gedetailerde verhalen spreken mij aan , maar ook de sfeer

keep it up

het begon bij mijn geboorte
1januari '96 2voorhalf1 'snachts
eerste kind van dat jaar van ons gebied:D

mijn vader had dat jaar veel belgisch spul gekocht maarkon'tniet aansteken door mij
zijn kind dat eruit wildeXD
dus deed hij datde volgende dag
ik vond het blijkbaar toen al leuk en moest bij elek knal lachen

later toen ik ong 10jaar was wilde ik ook vuurwerk
maar dat mocht toen neit want ik was nog te jong:(
op mijn 11e eerste keer afsteken waren grondbloemtjes minipijltjes en de grootste potten die we toen hadden ( ja mijn vader was zelf te lui, of hij gunde het me gewoon, kan allebei:P)
toen ik 12 was wilde ik ookn aar belgie
daar heb ik dus 2jaar om moeten zeuren
want dit jaar zal ik voor't eerst naarbelgie gaan:D:D:D
met mijn vader dan
want ben al met mijn oom geweest
en heb daar familie di altijd wat voor me meenemen
en nu hebben al die dingen mij gekweektXD
een jongen van 14 (bijna15)
die het hele jaar door alleen maar aan vuurwerk denkt
elke week wel wat in elkaar knutselt
en er altijd aan denkt

Ik was een jaar of 15/16. Mocht van me moeder geen vuurwerk. Had die week op de hond van de buren gepast, en kreeg van hun een pijlenpakket als kado. 12 pijlen. Ik was helemaal blij, me moeder vond het helemaal niets. Het jaar daarop had ik voor 10 gulden aan vuurwerk, elk jaar natuurlijk meer en meer.

Ik ben als kind heel erg vrij gelaten met vuurwerk.
mijn pa heeft altijd van vuurwerk gehouden, en ik heb die liefde van hem over genomen. De eerste keer dat ik vuurwerk heb afgestoken was toen ik 6 jaar oud was. we vierden oud en nieuw bij familie in Almere. ik weet nog goed dat ik de hele avond niet kon slapen vanwege dat geknal buiten. Maar als klein manneke heb je natuurlijk weinig te vertellen over de bedtijden, dus ik heb het doorstaan. om half 12 werd ik 'wakker gemaakt' (was natuurlijk de hele avond voor het raam aan het kijken) om de klok te kijken.

die avond heb ik van mijn pa al het legale vuurwerk wat we hadden mogen afsteken. ik voelde me geweldig met mijn veelste grote veiligheidsbril op en de gloeiende aansteeklont in mijn hand. er is die avond een pakket met fonteinen (met onderandere de bekende yellow bees, snow plum, cloud dragon en green bamboo fonteinen erin), een matje, een pak grondbloemen, een slof rotjes en een slof fluitpijltjes door heen gegaan.

Sinds die dag is het al maar meer en meer geworden, en langzamerhand is vuurwerk uitgegroeid tot een passie. ik hoop er dan ook nog vele jaren van te mogen genieten!

ik heb samen met mijn broer een keer een paar pakjes dicht en droog vuuwerk in een doos gevonden. wij mochten onder toezicht van mijn vader het afsteken :D en het jaar daar op hebben mijn broer en ik voor 10 euro vuurwerk gehaald. geweldig en dat groeit alleen maar meer en meer :D:D:D

Back
Bovenaan