Hilversum eerste grote gemeente met vuurwerkverbod

Babiloot

VWC lid
Hilversum verbiedt het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling in het centrum van de plaats. Hilversum is daarmee voor zover bekend de eerste grotere Nederlandse gemeente met een formeel vuurwerkverbod. Het stadsbestuur heeft het verbod deze week bekendgemaakt in een aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum pleit al jaren voor een vuurwerkverbod, gezien de grote ongelukken die er elk jaar weer gebeuren en de schade die ontstaat door het afsteken van vuurwerk. Hij wil eigenlijk heel Hilversum vuurwerkvrij maken.

Bron:AD.nl

Kan iemand hier een kort geding tegen aanspannen? Ik dacht dat burgemeesters de mogelijkheid hadden om specifieke gevoelige gebieden en straten aan te duiden als vuurwerkvrij, niet volledige stadsdelen.

En mij kwam ter oren dat het beloofde contact met vuurwerkdealers in Hilversum niet benaderd zijn en er niet over gestemd is...

Die Broertjes wordt meer gehaat dan geliefd volgens mij, ik vind het een waardeloze burgemeester. De uitspraken die hij maakt over diverse onderwerpen zijn al kansloos tot en met en over het vuurwerk is dat niet anders, totaal geen verstand.

Heb even wat verder gezocht, hier het stuk uit de APV:

Vuurwerkvrije zone in het centrum van Hilversum

Burgemeester en wethouders van Hilversum maken de volgende besluiten bekend:
Besluiten
l. Het uitgaansgebied binnen het centrum en een deel van het Langgewenst te Hilversum aan
te wíjzen als gebied waar het, behoudens door de gemeente georganiseerde centrale
vuurwerkshows, verboden is om tijdens de periode als bedoeld in artikel 2.6.3 van het Vuurwerkbesluit consumentenvuurwerk te bezigen. De grenzen van het als zodanig
aangewezen gebied zijn weergegeven op de bij dit 'Aanwijzingsbesluit inzake Verbod
Consumentenwerk te bezigen gemeente Hilversum 201-4' behorende en als zodanig
gewaarmerkte kaart;
ll. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking;
lll. te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als 'Aanwijzingsbesluit, inzake Verbod
Consumentenvuurwerk te bezigen gemeente Hilversum 2014'.

Het gaat dus alleen om het uitgaansgebied en een gedeelte van het parkeerterrein Langgewenst en niet om het hele centrum, op het genoemde parkeerterrein organiseert de gemeente zelf een vuurwerkshow.

Het gaat dus alleen om het uitgaansgebied en een gedeelte van het parkeerterrein Langgewenst en niet om het hele centrum, op het genoemde parkeerterrein organiseert de gemeente zelf een vuurwerkshow.
Als het zo gebeurt heb ik er nog wel begrip voor, ze geven er een show voor terug en dan wil je niet dat er mensen zelf in de massa vuurwerk gaan afsteken ivm veiligheid.
Als er geen show tegen over stond dan zou iemand om de x minuten een potje moeten afsteken. kijken hoe vaak de politie komt

Juist, maar het klinkt zo leuk want men wil lezers en lekker sensatie zoeken om te melden dat het hele centrum niet meer mag maar zijn maar slechts 2 straatjes.

Dit zal vast wel weer op het nieuws vermeld worden landelijk. Ik snap niet dat de Branche hier zo weinig tegen doet. Gewoon een bericht uit laten gaan dat Pieter Broetjes een debiel is je hebt landelijk nieuws. De stakker met ze hele centrum....

ik vind het ook zielig, maar zoals eerder vermeld.
mijn mening is dan moet je het illegale circuit veel en veel harder aanpakken.
je kan wel de gevolgen gaan bestraffen maar dat is dweilen met de kraan open

Ons word in dit land gewoon echt ALLES afgenomen wat voor ons waarde heeft. Zorg is niet meer, veiligheid is niet meer, inkomsten zijn niet meer (als je de kosten meeberekent), en het lijstje gaat maar door. Waarom. Omdat we leiders hebben die t leven niet waardig zijn, laat staan t recht hebben zo'n machtige functie te bekleden. T zijn duivels in eigen bloed en niks minder. Maar zolang wij als Nederland lui op onze reet blijven zitten kunnen ze hun gang blijven gaan. Zo weer even n rant.

Als die officiele bericht, stomme media maken t altijd erger dan t daadwerkelijk is, klopt. Dan is het begrijpelijk en acceptabel. Sowieso snap ik het als OVERDAG een hele stadsdeel word afgesloten, zeker waar veel mensen komen is dit gewoon te begrijpen. En ja, niet lopen zeiken, want t is dat, of volgend jaar een volledig verbod. Maar ik ben wel van mening dat nadat die drukte weg is, dat er gewoon gestookt mag/moet worden. En ja, in de binnenstad wonen moet je gewoon sowieso NIET doen als vuurwerkliefhebber, waar dan ook. Zodra je kan na een buitenwijk verhuizen.

Vraag me wel af hoe de politie dit gaat controleren. Bedoel, t probleem dat er is kunnen ze niet eens aanpakken, laat staan als iemand nu gaat stoken.

net op hart van nederland gezien, en op de plattegrond was een behoorlijk gebied te zien waar geen vuurwerk mag worden afgestoken.
er is niet over gestemd en dus niks geen democratie
een vuile facist is die broertjes! niks meer en niks minder.
vuurwerk verkoper wittebaard gaat naar de rechter.

Back
Bovenaan